Rafael skrev:Ett giltigt skäl kan ju vara en så stark beroendeframkallande effekt (såväl fysiskt som psykiskt) att man blir en junkie, och det är väl knappast "önskvärt". Jag har inte prövat knark, men vad jag gissar är att de som blivit som de blivit har tagit droger och känt av en sådan extrem lycka/sensation att de bara vill tillbaka till vilket pris som helst; något som lyckligtvis inte drabbar alla (detta gäller väl främst vissa droger).
Tycker du för övrigt att prostitution borde legaliseras (många argument som förs i en "drogdebatt" kan ju appliceras på prostitution, i alla fall i teorin)? Jag är osäker, men nog finns det fördelar. *love*
Min egen erfarenhet är inte att det är dogens lyckorus som gör någon till missbrukare utan att det är verklighetens i motsvarande grad negativa "rus" som gör det. Så var det i mitt fall, och när inget behov längre fanns att missbruka så slutade jag helt enkelt.
Jag är helt klart för en legalisering av prostitution, eftersom det är ytterligare ett fenomen vi inte bara kan sopa under mattan utan kommer alltid att finnas. Legaliserar vi prostitutionen kan de prostituerade pensionspara, betala skatt, och allt vad som tillkommer i form av skydd genom "vanliga" arbeten. Ingen, utom undantag, prostituerar sig "för skojs skull", och det finns ingen som helst anledning att sparka på dem som ligger ned.
Samhällets logik är allt annat än nykter när det gäller droger och prostitution.