gråa hår skrev:Avantgardet skrev:gråa hår skrev:Nej se där det var ju egentligen ett ganska bra argument i alla fall.
Nej, det är i verkligheten ett uruselt argument eftersom det inte alls fungerar på det sättet. Det finns ingen slump inblandad, det handlar om faktorer som är fullt påverkbara.
På sätt och vis gör det inte det heller när kulan i revolvret ligger i kammaret för att skuta ut hjärnan på golvet heller, positionen är determinert av hårdeten som du slår trumman med, men du vet inte var den hamnar. På samma sätt är intaget av svampen determinerat. Vet inte om du var klar över det, men en svamp är inte alltid lika stark som den andra. Du kan slänga i dig ett femtiotal svampar utan effekt så kan du slänga i dig fem eller tio svampar som ger dig en tur till månen. Dagsformen har också lite att säga. Kort sagt jämförelsen var så god den kunde bli.
Potensen i sig är ganska irrelevant och min egen erfarenhet är faktiskt att ju mer trippad man är desto mindre obehag kan uppstå - vid kopiöst stora mängder är det tvivelaktigt huruvida "man själv" ens är där att uppleva trippen. När jag talar om påverkbara faktorer så avser jag, precis som du är inne på, "dagsformen" (humör, sinnesstämning m.m.) men i lika stor grad, och lika avgörande för trippens utfall, situationen i sig (miljö, umgänge m.m.). Är båda dessa parametrar i gynnsamt läge så kommer trippen också att bli bra.