Finn det goda

Moderator: Moderatorgruppen

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Finn det goda

Inläggav förstår mig själv » 23 nov 2012 12:21

Människor har en tendens att skapa problem för sig själv och andra. Alla har sin egen sanning och idéer dvs teorier om vad som är rätt och fel. Vi strävar efter att få andra att förstå men vi använder ofta fel sätt. Vi blir skeptiker. Vi kritiserar andra, försöker hitta felen. Drar ut delar hos andra och angriper och straffar. På detta sätt kan varken vi själva eller andra utvecklas. Självklart leder detta till stagnation lidande och död för arten. Hur ska vi tex övertyga någon vi vet har fel? Tex Aristoteles. Aristoteles har någon teori om tex en kastbana. Impetus osv. Rätlinjig bana. Det gäller att möta aristoteles där han är. Vi tar reda på hans information, det han vet. Då ser vi att hans idéer är helt adekvata. Vi skulle tro samma om vi inte hade mer och annan information. Ja vi möter Aristoteles, Aristoteles blir glad att vi förstår honom att vi är lika. Sedan ger vi ytterligare information till Aristoteles och han kan lyssna ta in denna. Då kan tillslut förstår Aristoteles själv med sin hjärna. Dvs hjärnan använder informationen automatiskt och bildar bättre idéer. Samtidigt som vi får Aristoteles att förstå kommer antagligen Aristoteles ge oss enkel input som gör att vi förstår annat lite bättre. Utbyte av information. Exakt allt vi förstår om exakt allt går till på detta sätt

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Finn det goda

Inläggav förstår mig själv » 23 nov 2012 12:23

Alla har saker att ge till alla. Förstår man detta. Det jag skrivit här så behöver man inte göra mer. Vi blir oändligt mycket klokare och oändligt mycket gladare.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster