Hur ser du på en buse?

Moderator: Moderatorgruppen

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Hur ser du på en buse?

Inläggav Angelina » 03 dec 2012 13:31

Vad jag fundera på när det gäller psykopater är att om de är medvetna om sin störning, och kan manipulera omgivningen så bra att störningen inte upptäcks, är de då fortfarande psykopater?

Kan en psykopat förstå den av andra upplevda negativa aspekten av sitt beteende och vilja bättra sig?

Ur primitiv överlevnadssynpunkt, kan ett psykopatiskt beteende vara fördelaktigt?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18579
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Hur ser du på en buse?

Inläggav Algotezza » 03 dec 2012 14:12

Angelina skrev:Vad jag fundera på när det gäller psykopater är att om de är medvetna om sin störning, och kan manipulera omgivningen så bra att störningen inte upptäcks, är de då fortfarande psykopater?

Kan en psykopat förstå den av andra upplevda negativa aspekten av sitt beteende och vilja bättra sig?

Ur primitiv överlevnadssynpunkt, kan ett psykopatiskt beteende vara fördelaktigt?


I de flesta sammanhang i dagens samhälle räcker det med att uppträda hyfsat uppfostrat, artigt och lagom trevligt för att man skall kallas normal. Om man då bara manipulerar eller är verkligen är ärlig, vem bryr sig om det?

Trevlighet och artighet på det psykosociala ytplanet ger större frihet på livets djupare andliga områden än social kantighet. Men det beror på vad man värderar högst här i livet.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Hur ser du på en buse?

Inläggav Sceptisk » 03 dec 2012 20:31

Psykopati finns även hos djur. Djur som beter sig asocialt gentemot sina egna släktingar och förstör för sin egen stam. Är väldigt svårt att hitta något om detta på internet. Det enda jag hittade var på answers.yahoo.com där någon berättade om hur en lejonstam hade problem med att de blev färre och färre individer. Det visade sig att en utkastad hona brukade smyga in i lägret och döda ungarna då de andra honorna var ute och jagade. Troligtvis hade hon blivit utdriven på grund av sitt mordiska beteende. Det andra exemplet som nämndes var hur en varghona mobbade sin egen unge och syster. Denna varghona hade tydligen även smugit ner i sin systers bo och dödat hennes ungar. Denna varghona blev senare dödad av de andra honorna när dom troligtvis till slut tröttnade på hennes beteende.

"In an almost Shakespearean twist, the alpha female of the Druid pack #40 was killed. The Druid pack is most famous for its aggressive behavior toward competitors, including the killing of other wolves, coyotes, and mountain lions. Saturday evening (5/6) the alpha female was seen aggressively "disciplining" her adult daughters. The next morning #40 was found severely wounded and very weak, she died shortly after. Wounds indicated she was killed by other wolves in her pack. Her pups are being cared for by other pack members. I guess even in nature there is something to the old adage "Live by the sword, die by the sword". It will be interesting to see if the pack's hostile disposition changes with her death. A full necropsy is being conducted to confirm the initial examination."
källa: http://www.forwolves.org/ralph/druidalp ... e-dead.htm

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Hur ser du på en buse?

Inläggav Zokrates » 03 dec 2012 20:40

Ja man kan även lägga till delfiner som en art som systematiskt fryser ut och eller dödar de
individer som beter sig på ett opassande sätt, problemet med oss som art är väl att det är
mycket troligt att det är psykopater som främst både skriver och skyddas av lagarna.

Kristofer
Inlägg: 339
Blev medlem: 30 mar 2012 22:04

Hur ser du på en buse?

Inläggav Kristofer » 03 dec 2012 22:00

Angelina skrev:Vad jag fundera på när det gäller psykopater är att om de är medvetna om sin störning, och kan manipulera omgivningen så bra att störningen inte upptäcks, är de då fortfarande psykopater?

Kan en psykopat förstå den av andra upplevda negativa aspekten av sitt beteende och vilja bättra sig?

Ur primitiv överlevnadssynpunkt, kan ett psykopatiskt beteende vara fördelaktigt?


En psykopat vet att han/hon ljuger/vilseleder/utnyttjar/skadar osv...det är inte där sjukdomsinsikten bör komma...deras världsbild är ofta att alla människor vill dom illa, är ngr trevliga är dom det bara för att vilseleda, utnyttja och få fördelar och är dom otrevliga visar dom sitt "rätta" jag...en form av paranoia (även om denna världsbild säkerligen varit en verklighet under stora delar av uppväxten)...därför gäller det för psykopaten att själv förekomma andra och på så sätt få större fördelar...väldigt förenklat förstås...deras känslomässiga avstängdhet och ageerande måste utifrån denna världssyn ses som "adekvat" och logisk...varför ska man visa medlidande med människor som, i sin tur, gladeligen skulle skada dig om detta skulle leda till ngn egen fördel för dem? i en värld där alla vill dig illa kan du inte utveckla empati...många psykopater är väldigt skickliga på att manipulera omgivningen och det står på intet sätt i kontrast till diagnosen i sig, som jag ser det.

jag tror inte att det är fördelaktigt ens ur en primitiv överlevnadssynpunkt...jag kan iofs tänka mig ett par scenarier...men generellt sätt...nej.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7858
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Hur ser du på en buse?

Inläggav Anders » 07 dec 2012 10:29

En Buse:

(Den bild jag ärligt får då jag bara hör ordet)

- En man
- Från enkla förhållanden
- Stark
- Relativ högt EQ,
- Rätt högt värde på "Psykopatskalan"
- Lämnat normala värderingar om vad som är "rätt" och "lagligt", inte alltför mycket hämningar.
- Alkohol/Narkotika
- In och ut ur fängelse för saker han verkligen gjort

Men att det skulle vara en värre person än andra skitstövlar, nope.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Hur ser du på en buse?

Inläggav förstår mig själv » 07 dec 2012 11:25

En som inte mår bra och därmed mår inte andra omkring honom så bra heller.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18579
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Hur ser du på en buse?

Inläggav Algotezza » 07 dec 2012 11:42

förstår mig själv skrev:En som inte mår bra och därmed mår inte andra omkring honom så bra heller.


Utåtagerande mest, inte så mycket inåt kanske.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Hur ser du på en buse?

Inläggav Ben » 07 dec 2012 13:05

-----------------

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18579
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Hur ser du på en buse?

Inläggav Algotezza » 07 dec 2012 15:27

Husmor skrev:Det finns väl inga starka gränser här, utan dem flyter runt mest... Lite svårt att se och avgöra då.


Beroende på situation, omgivning och hur man interagerar med denna samt dagsform, kan väl vemsomhelst agera och tänka psykopatiskt, som jag ser det. Problemet gäller väl dem som gör det mest hela tiden, oavsett när, var och med vem.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Hur ser du på en buse?

Inläggav Ben » 07 dec 2012 16:15

[-----------------

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Hur ser du på en buse?

Inläggav Angelina » 07 dec 2012 19:29

Kristofer skrev:
Angelina skrev:Vad jag fundera på när det gäller psykopater är att om de är medvetna om sin störning, och kan manipulera omgivningen så bra att störningen inte upptäcks, är de då fortfarande psykopater?

Kan en psykopat förstå den av andra upplevda negativa aspekten av sitt beteende och vilja bättra sig?

Ur primitiv överlevnadssynpunkt, kan ett psykopatiskt beteende vara fördelaktigt?


En psykopat vet att han/hon ljuger/vilseleder/utnyttjar/skadar osv...det är inte där sjukdomsinsikten bör komma...deras världsbild är ofta att alla människor vill dom illa, är ngr trevliga är dom det bara för att vilseleda, utnyttja och få fördelar och är dom otrevliga visar dom sitt "rätta" jag...en form av paranoia (även om denna världsbild säkerligen varit en verklighet under stora delar av uppväxten)...därför gäller det för psykopaten att själv förekomma andra och på så sätt få större fördelar...väldigt förenklat förstås...deras känslomässiga avstängdhet och ageerande måste utifrån denna världssyn ses som "adekvat" och logisk...varför ska man visa medlidande med människor som, i sin tur, gladeligen skulle skada dig om detta skulle leda till ngn egen fördel för dem? i en värld där alla vill dig illa kan du inte utveckla empati...många psykopater är väldigt skickliga på att manipulera omgivningen och det står på intet sätt i kontrast till diagnosen i sig, som jag ser det.

jag tror inte att det är fördelaktigt ens ur en primitiv överlevnadssynpunkt...jag kan iofs tänka mig ett par scenarier...men generellt sätt...nej.


Ok, alla får ha sina åsikter, men såvitt jag förstått är psykopati inte en sjukdom utan ett medfött tillstånd. Man kan alltså inte uppfostras till att bli en psykopat, men uppfostran kan nära ett psykopatiskt beteende som inte är permanent utan kan växa bort under rätta omständigheter, som tex befinna sig i en trygg miljö bland pålitliga människor. Tänk tex ett barn som växer upp med föräldrar som är psykopater, barnet behöver själv inte vara psykopat men kan anamma ett psykopatiskt inlärt beteende.

Kan man bli psykopat? Det är inte så va?

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Hur ser du på en buse?

Inläggav Sceptisk » 07 dec 2012 23:10

Angelina

Håller med. Nej man kan inte "bli" psykopat, jag är ganska övertygad om att man föds som psykopat. Som du säger så är psykopati inte heller en sjukdom utan en personlighetsstörning eller man kanske skulle säga genetisk formulering som påverkar personligheten på ett speciellt sätt genom att amygdalan inte utvecklas likadant som hos normala människor. Men även om det är så att vissa föds som det medan de flesta inte gör det så kan de som inte föds som psykopater till viss del bli proto-psykopater, dvs uppvisa ett psykopatiskt beteende utan att egentligen vara psykopater. Dessa brukar dock oftast kallas för sociopater och är en beteckning för människor som har empatisk förmåga men som har ett djupt hat mot andra människor och samhället av olika anledningar. En psykopat har inget hat mot samhället, det finns ingen personlig vendetta mot samhället hos psykopaten, det är helt likgiltigt för dem. Ibland föds det en psykopat hos helt normala och kärleksfulla familjer men psykopaten känner absolut ingenting för sin familj, familjeband, blodsband är likgiltigt för dem. Det tragiska är att den psykologi som dominerar popkulturen och även psykologer tillskriver nästan allt antisocialt beteende på sociala orsaker och omständigheter, vilket i psykopatens fall inte alls är sant. Det går inte att bedöma psykopater efter samma kriterier som man bedömer andra människor.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18579
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Hur ser du på en buse?

Inläggav Algotezza » 08 dec 2012 18:27

Husmor skrev:
Algotezza skrev:
Husmor skrev:Det finns väl inga starka gränser här, utan dem flyter runt mest... Lite svårt att se och avgöra då.


Beroende på situation, omgivning och hur man interagerar med denna samt dagsform, kan väl vemsomhelst agera och tänka psykopatiskt, som jag ser det. Problemet gäller väl dem som gör det mest hela tiden, oavsett när, var och med vem.

/Algotezza


Ja, men ska vi verkligen se saker och ting som psykopatiska? Stannar det bara där, eller kommer man nånvart med det?


Personligen bygger jag inte upp min världsbild med hjälp av vilka diagnoser man kan sätta på folk. Men utifrån vad som skrivits om psykopati här, kan man väl se sådana drag även hos de som kallas normala.

Jag har aldrig träffat på någon som helt stämt med hur Sceptisk beskriver psykopater, vare sig på jobbet i form av chefer eller arbetskamrater eller i sjukhusmiljö eller annorstädes i verkliga livet. Visst, man kan läsa om dem på nätet och i media, där man också kan läsa en massa annat som kan tillfredsställa ens hyenainstinkt och fascination av det perversa och udda.

De medmänniskor som jag möter i verkliga livet är alla människor av kött och blod, oavsett diagnoser. Var finns psykopaterna?

Jag skulle uppskatta om någon berättar om ett verkligt möte med någon som stämmer in på Sceptisks beskrivningar. Var det ägde rum och hur - och hur man förstod det var en psykopat.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Hur ser du på en buse?

Inläggav Zokrates » 08 dec 2012 18:43

Algotezza skrev:Jag har aldrig träffat på någon som helt stämt med hur Sceptisk beskriver psykopater, vare sig på jobbet i form av chefer eller arbetskamrater eller i sjukhusmiljö eller annorstädes i verkliga livet. Visst, man kan läsa om dem på nätet och i media, där man också kan läsa en massa annat som kan tillfredsställa ens hyenainstinkt och fascination av det perversa och udda.

De medmänniskor som jag möter i verkliga livet är alla människor av kött och blod, oavsett diagnoser. Var finns psykopaterna?

Jag skulle uppskatta om någon berättar om ett verkligt möte med någon som stämmer in på Sceptisks beskrivningar. Var det ägde rum och hur - och hur man förstod det var en psykopat.

/Algotezza


Ja det står ju inte direkt skrivet i pannan på människan av kött och blod att det är en psykopat, man måste ju
även råka ut för deras manipulerande innan man förstår vad det är, men det finns säkert vuxna män som inte
heller tror på att det finns pedofiler enligt samma resonemang som du för. :P


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster