Partiskhet psykologi (typologi)

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Algotezza » 28 sep 2018 07:19

Intressant tråd.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Kreativ » 29 sep 2018 14:32

Anders skrev:Faktiskt helt enkelt så, att jag sökte en shrink för ”social fobi”. Hon var en bra shrink och förstod ganska snart att det inte var fråga om nån fobi. Hon visade mig diagnosen för asperger, där hälften stämde perfekt(jag hatar all ”trevlig” samvaro) men resten, det funktionella inte stämde alls. Jag funkar perfekt så länge det inte är trevligt.
Det inderlättade mitt liv oerhört att få veta att det var genetiskt och inte hade att göra med ”attityder”. Långt ifrån diagnos men mingel och grupptrevlighet är inte något jag skall göra.

Du låter väldigt lik mig. Om jag besökte en psykolog skulle de säkert föreslå Asperger syndromet. Jag tycker syndromet har många likheter med Jungs beskrivning av introversion. Jag har även märkt att många introverta får resultatet "låg vänlighet" (low agreeableness) på Femfaktortesten. Jag skulle inte säga att jag nödvändigtvis hatar trevlig samvaro, men jag misstänker att du med "trevlig" samvaro syftar på sociala konventioner för god ton och liknande som gör att folk håller inne med ärliga åsikter och klarspråk.
Det finns något ironiskt i att extraversion och hög vänlighet som gör människor mer fokuserade på andra och relationer samtidigt gör relationer mer ytliga eftersom de är mer rädda för att bli avvisade/ogillade. Introverta är mer likgiltiga inför relationer så att de inte räds att stöta sig med andra, vilket i sin tur gör relationer mer substansfulla (om man orkar med folk).

Men av vilken anledning var du inne på social fobi från början? Fobi inför saker som rätt uppförande och trevlighet?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 30 sep 2018 15:36

Anders, kommer du ihåg att jag frågade dig en gång om du har aspergers? Hade du gjort de här undersökningarna före eller efter min fråga? Självklart kan man vara högfungerande med den diagnosen.

Kreativ, att du misstänker att du skulle få den diagnosen kanske tyder på självinsikt. Jag har ju tittat på flera av dina videos. Du har en osedvanligt monoton stämma och ett icke-uttrycksfullt ansiktsspråk.

Inget att deppa ihop för. Funktionsvariation.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 30 sep 2018 18:14

Observera: jag säger inte funktionsnedsättning.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Algotezza » 30 sep 2018 18:22

Enligt boken Hjärnstark av Anders Hansen befinner sig alla någonstans på ADHD-skalan (och alla andra psykiatriska diagnosskalor). Det är inte som när du brutit ett ben, antingen har du gjort det eller inte. En glidande skala, alltså, inte svart.vitt. . Det som i ett visst skede av den mänskliga utvecklingen, inkl. samhällets dito, var en överlevnadsfördel, är det inte alltid i alla livets och utvecklingens skeden.

Vi är alla onormala dvs. unika individer.

Normalitet kan väl betyda att man fungerar hyfsat i dagens samhälle eller rättare sagt: med andra. Ett iofs rätt sjukt samhälle om jag får säga det. Men det kan finnas friska grupper och gemenskaper mitt i det samhällssjuka.

Bild
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 30 sep 2018 18:55

Nu är jag förvisso skeptisk till ADHD, men på skalan skulle jag väl ha ADD.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Algotezza » 30 sep 2018 19:19

lynx skrev:Nu är jag förvisso skeptisk till ADHD, men på skalan skulle jag väl ha ADD.


Man kan vara skeptisk den formliga explosion av diagnoser vi ser i dagens skola gällande barn och ungdomar. Både på läs-och-skriv-området och det neuropsykiatriska. Blir alla hjälpta av och får alla hjälp via en diagnos?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Partiskhet psykologi (typologi)

Inläggav Anne » 30 sep 2018 19:43

"Blir alla hjälpta av och får alla hjälp via en diagnos?"
Svar: Nej.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster