Inspirerande samtal online, någonsin?

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Inspirerande samtal online, någonsin?

Inläggav Anne » 02 nov 2018 09:51

Nej, du gör ju inte det. Det är ju något beklämmande. Hade jag haft glasögon hade jag föst upp dem på hjässan med ringfingret och en suck. Ja du, flikka lilla.. Sådana här samtal rekommenderas inte att föras i skrift. Din friska tungspets vill harmlöst leka lite. Men vad håller den andra på med? Fundera på det du. Det är bättre att du på egen hand uppnår självinsikt än att jag bokstavligt skriver dig på näsan. Vad gjorde du? Varför gjorde du så? Vad får ditt agerande för konsekvenser? Kortsiktigt och långsiktigt? Ledtråd: ropa varg.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Inspirerande samtal online, någonsin?

Inläggav Esther » 02 nov 2018 11:05

lynx skrev:Nej, du gör ju inte det. Det är ju något beklämmande. Hade jag haft glasögon hade jag föst upp dem på hjässan med ringfingret och en suck. Ja du, flikka lilla.. Sådana här samtal rekommenderas inte att föras i skrift. Din friska tungspets vill harmlöst leka lite. Men vad håller den andra på med? Fundera på det du. Det är bättre att du på egen hand uppnår självinsikt än att jag bokstavligt skriver dig på näsan. Vad gjorde du? Varför gjorde du så? Vad får ditt agerande för konsekvenser? Kortsiktigt och långsiktigt? Ledtråd: ropa varg.


Som jag sa, noll och intet. Du lever i en egen föreställningsvärld som du försöker applicera på andra (främst mig då - förmodligen för att jag också är kvinna).
Vad som bor i dig - bor inte i mig ... även om du hoppas att så är fallet - är det inte så.
Saken är nog den att våra tolkningar av andra, speglar oss själva främst.

Det är en logik i detta - eftersom vi inte har andra tolkningsramar än vårt eget inre.
Veritas vos liberabit

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Inspirerande samtal online, någonsin?

Inläggav hakkapeliitta » 02 nov 2018 11:08

Esther skrev:One example is that you would assume that 2+3= 5 - when in fact it was 1+4, or even 2+2+1 or other combinations that in fact gave you the (solution) sum of 5. Then to say that the latter combinations were “wrong” because you assumed wrong - is a fault in the lineal thinking process - and not a fault in any other point.

Gettiers problem är inget problem egentligen. Mängdteorin löser detta elegant. Mängdteorin kan sägas vara mer grundläggande än matematiken, allt handlar om mängder.
Antalet element i en mängd kan uttryckas på många sätt. En mängd med fem element, objekt, antalet kan skrivas som 5 eller 2+3, båda är representanter för samma antal element i mängdteorin. Mängdteorin tar inte hänsyn till det formella uttrycket utan faktiska reella.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Inspirerande samtal online, någonsin?

Inläggav Esther » 02 nov 2018 11:14

hakkapeliitta skrev:
Esther skrev:One example is that you would assume that 2+3= 5 - when in fact it was 1+4, or even 2+2+1 or other combinations that in fact gave you the (solution) sum of 5. Then to say that the latter combinations were “wrong” because you assumed wrong - is a fault in the lineal thinking process - and not a fault in any other point.

Gettiers problem är inget problem egentligen. Mängdteorin löser detta elegant. Mängdteorin kan sägas vara mer grundläggande än matematiken, allt handlar om mängder.
Antalet element i en mängd kan uttryckas på många sätt. En mängd med fem element, objekt, antalet kan skrivas som 5 eller 2+3, båda är representanter för samma antal element i mängdteorin. Mängdteorin tar inte hänsyn till det formella uttrycket utan faktiska reella.



Ungefär så - ja... :)
För mig är det linjära tänkandet där bara en enda orsak leder fram till en effekt - defekt i sig. DÄR är "problemet" så att säga....
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Inspirerande samtal online, någonsin?

Inläggav Anne » 02 nov 2018 11:22

Esther skrev:
lynx skrev:Nej, du gör ju inte det. Det är ju något beklämmande. Hade jag haft glasögon hade jag föst upp dem på hjässan med ringfingret och en suck. Ja du, flikka lilla.. Sådana här samtal rekommenderas inte att föras i skrift. Din friska tungspets vill harmlöst leka lite. Men vad håller den andra på med? Fundera på det du. Det är bättre att du på egen hand uppnår självinsikt än att jag bokstavligt skriver dig på näsan. Vad gjorde du? Varför gjorde du så? Vad får ditt agerande för konsekvenser? Kortsiktigt och långsiktigt? Ledtråd: ropa varg.


Som jag sa, noll och intet. Du lever i en egen föreställningsvärld som du försöker applicera på andra (främst mig då - förmodligen för att jag också är kvinna).
Vad som bor i dig - bor inte i mig ... även om du hoppas att så är fallet - är det inte så.
Saken är nog den att våra tolkningar av andra, speglar oss själva främst.

Det är en logik i detta - eftersom vi inte har andra tolkningsramar än vårt eget inre.

Du är rolig du. Senast igår fick jag ett sms och pratade med någon annan. Det är vissa som finner ett visst nöje i att läsa utan att skriva. Jag skulle aldrig gjort som dig. Sedan att du i din tomhet ska bygga på vad andra säger är väl ditt problem. När du i din klumpighet raserar tilltron är ett mer omfattande bekymmer. Ungdomarna har lanserat en term "leker sig". Förstår man inte det uttrycket är du ett skolboksexempel på hur någon är som leker sig.

Tillägg: Fattar du att en hund kan vilja tugga på ett ben även om du inte vill det?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Inspirerande samtal online, någonsin?

Inläggav Esther » 02 nov 2018 17:04

Bild
Veritas vos liberabit


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster