Att leva i "nuet"

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Anne » 09 jan 2019 12:50

Vad exakt menar du att Jordan Peterson har rätt i, Pilatus?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav hakkapeliitta » 09 jan 2019 13:01

Lånade igår en större summa pengar från banken.
Varför?
Det går ingen nöd på mej och behöver inte pengarna. Handlar om en större summa.
Jo, blev uppringd för två dagar sen från banken, "du är en uppskattad kund", kände mej smickrad.

Är detta att leva för stunden? Gårdagen finns, nuet finns, morgondagen är höljt i dunkel?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Anne » 09 jan 2019 13:05

Eeeh... Du, alltså. Säger inget mer. Du kan ju tänka själv, till skillnad mot papegojor. Uppskattar alltid din uppriktighet, hakka.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Esther » 09 jan 2019 13:19

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Visst, men hur bra gener fröet än har måste det ramla ner i lämplig jord och få näring och bli lagom ompysslat. Så den sociala uppväxtmiljön kan missgynna begåvningar likväl som en god miljö kan få liv i svagare plantor.

Sant, men delvis bara. Tänker främst på Dalén i detta sammanhang som du lägger upp. Du kan inte förmå de som inte har begåvning att få detta, lika lite som när man försöker förtrycka begåvning att den då ska sluta existera.

Gustaf Dalén fick en hygglig start i en tid som var gynnsam för kreativa människor. Han var förstås begåvad, men kanske inte så representativ om vi ser det statistiskt.

Jordan P har rätt, men nämner inte så mycket om hur vi som små plantor tas om hand. Det är viktigt att få en bra start. Det finns många medelbegåvade som kämpar sig genom skolan och som lyckas mycket bra i livet. En faktor som har lika stor betydelse som begåvning är psykisk ork. Det Sjöbring kallade vitalitet (per tidsenhet mobiliserbar ork). Det finns m.a.o fler faktorer att ta hänsyn till.

Skulle varit intressant att höra vad J Peterson skulle säga om Cyril Ramaphosa och Sydafrikas utveckling. Inte mycket har rapporterats om utvecklingen efter Jacob Zuma. I alla fall inte i Sverige. De flesta värjer sig säkert från frågan, den är infekterad. Men det ser ut som om det går mycket illa för Sydafrika med en likartad utveckling som Republiken Zimbabwe. Det är illavarslande.


Tiden för Dalén var gynnsam - idag är den inte det. Skillnaden heter : ideologi.
Som du såg talar Peterson mycket om "extremerna" där de som gör skillnad befinner sig. I den där bilden av "ormen som svalde en elefant" (ur den Lille Prinsen) - och där mycket få individer befinner sig ... men märkligt nog fler av den sorten kommer just från en viss folkgrupp :).
Detta kan man fundera på - om man har lust, vilket man har :) ...vad är det för slags skillnad i vad man får med sig från vissa ställen som tex inte finns i andra?

Angående detta sista är det väntat. Det är samma rörelse alltid. Den kommer också här. Den är förutsägbar. Eftersom de som sitter säkert i makten alltid missbrukar den och då kommer de som gör det man inte räknade med i godhetsknarkarsynen på världen.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Pilatus » 09 jan 2019 13:35

lynx skrev:Vad exakt menar du att Jordan Peterson har rätt i, Pilatus?

Det han talar om i videon om IQ, Race & The "Jewish Question". Men det han säger tar ju inte så mycket hänsyn till hur begåvade människor utvecklas som social varelser. Det finns förstås vissa skillnader mellan olika folkslag. En mycket känslig fråga, inte minst i USA.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Anne » 09 jan 2019 13:37

Ok, ge mig då din definition om begåvning, Pilatus.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Esther » 09 jan 2019 13:40

Pilatus skrev:
lynx skrev:Vad exakt menar du att Jordan Peterson har rätt i, Pilatus?

Det han talar om i videon om IQ, Race & The "Jewish Question". Men det han säger tar ju inte så mycket hänsyn till hur begåvade människor utvecklas som social varelser. Det finns förstås vissa skillnader mellan olika folkslag. En mycket känslig fråga, inte minst i USA.



Ja Peterson är ju explicit med det faktum att detta är vetenskapligt beräknat och därmed en statistik - inte egna påfund. Eller definitioner ... begåvning inom IQ säger, som du mycket riktigt påpekar inget om den emotiva begåvningen. Den är det avgörande för om en individ blir vis eller inte :) för framgångsrik kan en begåvad IQ person som är sociopat mycket väl bli... och dessutom med fördel.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Esther » 09 jan 2019 13:44

Esther skrev:
Pilatus skrev:
lynx skrev:Vad exakt menar du att Jordan Peterson har rätt i, Pilatus?

Det han talar om i videon om IQ, Race & The "Jewish Question". Men det han säger tar ju inte så mycket hänsyn till hur begåvade människor utvecklas som social varelser. Det finns förstås vissa skillnader mellan olika folkslag. En mycket känslig fråga, inte minst i USA.



Ja Peterson är ju explicit med det faktum att detta är vetenskapligt beräknat och därmed en statistik - inte egna påfund. Eller definitioner ... begåvning inom IQ säger, som du mycket riktigt påpekar inget om den emotiva begåvningen. Den är det avgörande för om en individ blir vis eller inte :) för framgångsrik kan en begåvad IQ person som är sociopat mycket väl bli... och dessutom med fördel.


Att det finns skillnader mellan "raser" är inte heller förvånande när det visar sig vem som ligger högt på begåvning. Både musikaliskt och andra områden - de som hatade bildning och framförallt hatade judarna (för de hade den) var ju också fiender till kunskap. Dock inte viss vetenskap. :)
Det är som vore detta ett slags enigma.
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Anne » 09 jan 2019 13:48

Esther, din begåvning ligger i att du är duktig som en papegoja på att härma. Något eget verkar du inte vara kapabel att åstadkomma. Du kanske inte är medveten om det, men det finns en dimension där våra anfäder sitter. De spelar på oss med sina liv som insats. Lite action nu, tossejäntan. Visa att du kan något eget. Unken skåpmat är inte bra för systemet.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav hakkapeliitta » 09 jan 2019 14:13

Esther skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Det han talar om i videon om IQ, Race & The "Jewish Question". Men det han säger tar ju inte så mycket hänsyn till hur begåvade människor utvecklas som social varelser. Det finns förstås vissa skillnader mellan olika folkslag. En mycket känslig fråga, inte minst i USA.



Ja Peterson är ju explicit med det faktum att detta är vetenskapligt beräknat och därmed en statistik - inte egna påfund. Eller definitioner ... begåvning inom IQ säger, som du mycket riktigt påpekar inget om den emotiva begåvningen. Den är det avgörande för om en individ blir vis eller inte :) för framgångsrik kan en begåvad IQ person som är sociopat mycket väl bli... och dessutom med fördel.


Att det finns skillnader mellan "raser" är inte heller förvånande när det visar sig vem som ligger högt på begåvning. Både musikaliskt och andra områden - de som hatade bildning och framförallt hatade judarna (för de hade den) var ju också fiender till kunskap. Dock inte viss vetenskap. :)
Det är som vore detta ett slags enigma.

Ditt rasistsnack hänger på lösa boliner, som allt annat man kan förvänta sej från högerstolpskotten.

IQ är ett relativt begrepp. Jag hatar egentligen ordet "relativt" men här har det sin giltighet.

Jag har ett förslag till dej Esther, gör ett iq-test på något språk som du inte behärskar.

Du blir stämplad som idiot.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Esther » 09 jan 2019 14:20

Pilatus skrev: han säger tar ju inte så mycket hänsyn till hur begåvade människor utvecklas som social varelser.


Vad mer exakt är en god definition på "social varelse"?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Pilatus » 09 jan 2019 16:10

Esther skrev:Att det finns skillnader mellan "raser" är inte heller förvånande när det visar sig vem som ligger högt på begåvning.

Det finns skillnader mellan olika folkgrupper. Rasbegreppet leder fel då vi talar om begåvning, t ex har afroamerikaner missgynnats av traditionella intelligenstest. Antagligen oförtjänt. Intelligens är inte en opåverkbar faktor. Man kan naturligtvis tala om personer vars begåvning ligger på +3 sigma, som J Peterson kanske gör. Men det är inte helt rättvist.

Det har alltid diskuterats om vilka faktorer som påverkar intelligensen i gynnsam riktning. Kulturella skillnader tror jag påverkar. Gynnar vi intellektuella intressen hos våra barn, som i de välbärgade hemmen. Eller hur var det i arbetarklassens hem? Det fanns inte så mycket plats för studiero, eller pengar till att köpa böcker och musikinstrument. ABF gjorde en god insats på den tiden arbetarrörelsen var en pionjärverksamhet, de startade många bibliotek. Ibland tog man väl hand om begåvningarna, men långt från alltid.
Esther skrev:Både musikaliskt och andra områden - de som hatade bildning och framförallt hatade judarna ...

Ja, judarna har säkert odlat läskunnighet, språk och musik. Det är bra. För den skull måste inte allt vara bra. Det är komplicerat, sa en av familjens vänner.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Anders » 09 jan 2019 16:15

Esther skrev:Du tror på det som man lär sig här i detta landet - att alla kan göra vilket jobb som helst --- det är bara deras sociokulturella hinder som gör att det inte är så... när det i verkligheten inte alls varit så, aldrig kommer att bli så - och ... begåvning kan man inte lära in. Man har den eller inte!

Lyssna här:


De jobb jag pratar om som åttatillfem uförs bland annat av läkare och ingenjörer, personligheter med ett IQ som inte lämnar mycket övrigt att önska. Här satte du fingret på problemet. Är du uppfödd i radhus och har 140 i IQ är sannolikheten mindre för att du får en rik vardag än om du har 110 och kommer ifrån ett akademiskt premiumområde.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Anders » 09 jan 2019 16:17

lynx skrev:Jag tittade på tre minuter av smörjan. Reportern framför ju direkta lögner i sitt framförande. Å andra sidan behöver väl denna Jordan kanske skenglänsa. Jag orkar inte fylla mig med skiten. Vill du vara med i en Handmaid's tale... Visst, fint. Fint är förstås fel ord. Jag accepterar det menar jag.

Mer exakt vilka lögner läser han upp?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Anders » 09 jan 2019 16:23

hakkapeliitta skrev:Ditt rasistsnack hänger på lösa boliner, som allt annat man kan förvänta sej från högerstolpskotten.

IQ är ett relativt begrepp. Jag hatar egentligen ordet "relativt" men här har det sin giltighet.

Jag har ett förslag till dej Esther, gör ett iq-test på något språk som du inte behärskar.

Du blir stämplad som idiot.

IQ är mätbart och går att koppla till framgångsrik prestation i yrkeslivet. Varken mer eller mindre än så. Att sen en matteinsnöad mupp säkerligen skulle vara katastrof som informationschef eller försäljningschef på ett större företag är en annan sak.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster