Fy fan!

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Fy fan!

Inläggav xion » 27 jan 2019 13:22

Tänk om alla människor vore lika!
Vore inte detta helvetet på Jorden?
Varje människa vi mötte skulle vara en kopia av alla andra.
Det vore ju meningslöst att träffa någon över huvud taget.
Tur att det finns människor som är annorlunda, ju fler dess bättre.
Tur att vi alla är annorlunda.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fy fan!

Inläggav Algotezza » 28 jan 2019 14:16

xion skrev:Tänk om alla människor vore lika!
Vore inte detta helvetet på Jorden?
Varje människa vi mötte skulle vara en kopia av alla andra.
Det vore ju meningslöst att träffa någon över huvud taget.
Tur att det finns människor som är annorlunda, ju fler dess bättre.
Tur att vi alla är annorlunda.



Vi är Lika Olika som det stod på en pin för några år sedan...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fy fan!

Inläggav Algotezza » 28 jan 2019 18:53

Vi är olika på utsidan och en bit in... dvs. vad gäller kroppsligt yttre utseende, inre utseende som psyke/mentalitet - frågan är om vi har en kärna där vi är ett och samma, en namnlös någon, bortom ord...
Göran Egevad egevad@gmail.com

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Fy fan!

Inläggav 531bts » 30 jan 2019 10:18

Vi är 100% lika i vår grundidentitet: det mänskliga medvetandet dvs förmågan att efara, uttrycka o kommunicera behov. Vi är 100% olika i utseende o utbildning, tack o lov för det! Så det är 200% att ta hänsyn till, innan man bedömer olikheten.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Fy fan!

Inläggav Anders » 30 jan 2019 11:34

531bts skrev:Vi är 100% lika i vår grundidentitet: det mänskliga medvetandet dvs förmågan att efara, uttrycka o kommunicera behov. Vi är 100% olika i utseende o utbildning, tack o lov för det! Så det är 200% att ta hänsyn till, innan man bedömer olikheten.

Att jag kan gå tyst en vecka utan att säga ett ord till en människa och trivas med det är alltså helt beroende på mitt utseende och min utbildning? Eller vad menar du?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fy fan!

Inläggav Algotezza » 30 jan 2019 12:24

531bts skrev:Vi är 100% lika i vår grundidentitet: det mänskliga medvetandet dvs förmågan att efara, uttrycka o kommunicera behov. Vi är 100% olika i utseende o utbildning, tack o lov för det! Så det är 200% att ta hänsyn till, innan man bedömer olikheten.



Så vi är bara olika vad gäller utseende och utbildning? Inte hur, varför och vad vi erfar, inte hur vi uttrycker och kommunicerar våra behov? Eller du talar bara om att vi gör det och tycker att vad, hur och varför är försumbara? Väldigt förenklat och på gräns till nonsens i mina ögon. Liksom att sätta procentsatser på det.
Göran Egevad egevad@gmail.com

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Fy fan!

Inläggav 531bts » 30 jan 2019 18:29

Förmågan att erfara, ta emot intryck, är absolut o enkel: antingen är du vid medvetande, medvetslös eller död. Den förmågan är den samma för alla levande varelser, 100% lika. Naturligtvis går medvetandet inte att mäta i ngn enhet eller i procentsats, jag använder mig av det för att illustrera att medvetandet som förmåga är en o densamma för alla levande varelser.
Kroppens utseende o utrustning kan omöjligt vara lika, liksom det som faller in på medvetandet o hur förmågan att erfara, via tankesinnet omsätts i förståelse av orsakssammanhang minnen, grund för utvecklande av kunskap, omdöme o färdigheter, 100% olika. Så medvetandet utgör grunden för det levandes existens o med sin anknytning till kroppen möjliggör tänkande. Medvetandet som förmåga ändras inte av att du tänker eller vad du tänker på, den är densamma livet ut, från födelse till död. Däremot ändras ständigt det som medvetandet berörs av dvs innehållet i tankesinnet o av vad som för tillfälligt pågår i den kropp medvetandet är anknutet till.
Algotezza, du, liksom de flesta, begår misstaget att identifiera sig med innehållet i tankesinnet. Låter man det pågå tillräckligt länge i sitt liv, blir det obegripligt att se alternativet: att medvetandet är existensen, grunden o förutsättningen för tänkandet. Så från det perspektivet förstår jag att du betraktar mitt inlägg som nonsens.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fy fan!

Inläggav Algotezza » 30 jan 2019 19:09

531bts skrev:Förmågan att erfara, ta emot intryck, är absolut o enkel: antingen är du vid medvetande, medvetslös eller död. Den förmågan är den samma för alla levande varelser, 100% lika. Naturligtvis går medvetandet inte att mäta i ngn enhet eller i procentsats, jag använder mig av det för att illustrera att medvetandet som förmåga är en o densamma för alla levande varelser.
Kroppens utseende o utrustning kan omöjligt vara lika, liksom det som faller in på medvetandet o hur förmågan att erfara, via tankesinnet omsätts i förståelse av orsakssammanhang minnen, grund för utvecklande av kunskap, omdöme o färdigheter, 100% olika. Så medvetandet utgör grunden för det levandes existens o med sin anknytning till kroppen möjliggör tänkande. Medvetandet som förmåga ändras inte av att du tänker eller vad du tänker på, den är densamma livet ut, från födelse till död. Däremot ändras ständigt det som medvetandet berörs av dvs innehållet i tankesinnet o av vad som för tillfälligt pågår i den kropp medvetandet är anknutet till.
Algotezza, du, liksom de flesta, begår misstaget att identifiera sig med innehållet i tankesinnet. Låter man det pågå tillräckligt länge i sitt liv, blir det obegripligt att se alternativet: att medvetandet är existensen, grunden o förutsättningen för tänkandet. Så från det perspektivet förstår jag att du betraktar mitt inlägg som nonsens.



Finns inget medvetande utan de processer som utgör dess innehåll. Eller menar du att ett medvetande kan existera i sig utan de processer som bygger upp det? Som potentialitet?

Hur vill du beskriva medvetandet som just förmåga?
Göran Egevad egevad@gmail.com

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Fy fan!

Inläggav 531bts » 30 jan 2019 19:30

Förmågan att erfara. I två led:
1. i förhållande till kroppen, förnimmelser via nervsystemet.
2. I förhållande till andra kroppar via sinnesportarna som ytterst utgörs av universum, skapelsen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Fy fan!

Inläggav Algotezza » 30 jan 2019 19:40

531bts skrev:Förmågan att erfara. I två led:
1. i förhållande till kroppen, förnimmelser via nervsystemet.
2. I förhållande till andra kroppar via sinnesportarna som ytterst utgörs av universum, skapelsen.


Det är en förmåga som alltid har ett innehåll i praktiken, via förnimmande nedåt (via främst känsloförmågor) och uppåt (främst via intuitionsförmågor) som jag tolkar det.
Göran Egevad egevad@gmail.com

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Fy fan!

Inläggav 531bts » 30 jan 2019 19:52

Ja, så länge medvetandet är anknutet till en kropp, berörs det.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Fy fan!

Inläggav Anders » 31 jan 2019 07:40

531bts skrev:Förmågan att erfara, ta emot intryck, är absolut o enkel: antingen är du vid medvetande, medvetslös eller död. Den förmågan är den samma för alla levande varelser, 100% lika. Naturligtvis går medvetandet inte att mäta i ngn enhet eller i procentsats, jag använder mig av det för att illustrera att medvetandet som förmåga är en o densamma för alla levande varelser.
Kroppens utseende o utrustning kan omöjligt vara lika, liksom det som faller in på medvetandet o hur förmågan att erfara, via tankesinnet omsätts i förståelse av orsakssammanhang minnen, grund för utvecklande av kunskap, omdöme o färdigheter, 100% olika. Så medvetandet utgör grunden för det levandes existens o med sin anknytning till kroppen möjliggör tänkande. Medvetandet som förmåga ändras inte av att du tänker eller vad du tänker på, den är densamma livet ut, från födelse till död. Däremot ändras ständigt det som medvetandet berörs av dvs innehållet i tankesinnet o av vad som för tillfälligt pågår i den kropp medvetandet är anknutet till.
Algotezza, du, liksom de flesta, begår misstaget att identifiera sig med innehållet i tankesinnet. Låter man det pågå tillräckligt länge i sitt liv, blir det obegripligt att se alternativet: att medvetandet är existensen, grunden o förutsättningen för tänkandet. Så från det perspektivet förstår jag att du betraktar mitt inlägg som nonsens.

Vi är 100% olika i att processa de sinnesintryck vi får från omvärlden. Till stor del av medfödda skäl. Är det det du vill ha sagt?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Fy fan!

Inläggav Anders » 31 jan 2019 07:46

531bts skrev:Förmågan att erfara. I två led:
1. i förhållande till kroppen, förnimmelser via nervsystemet.
2. I förhållande till andra kroppar via sinnesportarna som ytterst utgörs av universum, skapelsen.

Annat förslag:
1. Sinnesintryck mottas av sinnena
2. Processas i hjärnan.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Fy fan!

Inläggav 531bts » 31 jan 2019 11:28

Anders: ditt inlägg är inte heltäckande o är en upprepning av det jag redan skrivit:
1. medvetandet är i sitt första led anknutet till hela kroppen o erfares via nervsystemet, av medvetandet som förnimmelser beroende på vilken del av kroppen o hur väl nerver o synapser försörjer just den delen av kroppen.
Medvetandet erfar o har sin förmåga att orientera kroppens aktivitet via sinnesportarna: syn, hörsel, känsel, lukt, smak, rörelse (balanssinnet) o könssinnet. Allt för den egna kroppens o artens fortlevnad.
2. Hjärnan är inte medvetandet. Hade den varit det, hade den kunnat erfara sig själv.
Hjärnan är ett organ för nervsystemet, för samordning, sortering o respons. Precis som hjärtat är ett organ för blodomloppet.
Medvetandet är osynligt o kan endast synas i dess anknytning, funktion o aktivitet hos en levande kropp.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Fy fan!

Inläggav xion » 31 jan 2019 11:43

Nej hjärnan är inte medvetandet, men medvetandet processas fram av hela nervsystemet inklusive hjärnan


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster