Våld/världsfred

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Våld/världsfred

Inläggav Anne » 01 aug 2019 16:15

Jag såg en dokumentär https://www.svtplay.se/video/23019602/flotten och tänkte att någon här skulle vara intresserad av att diskutera den. Själv har jag läst så mycket socialpsykologi att jag är nyfiken på hur någon med "gröna" ögon ser på det här experimentet. Jag ställer inga frågor utan lämnar det öppet för allehanda tankar.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Våld/världsfred

Inläggav scirocco » 01 aug 2019 17:40

Tittar på filmen nu. Den verkar bra.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Våld/världsfred

Inläggav Anne » 01 aug 2019 20:56

Vad var bra :) ?

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Våld/världsfred

Inläggav scirocco » 01 aug 2019 21:14

Jag orkade inte se hela o jag blev besviken på att de inte visade sexscenerna som dom pratade om så mycket. Jag tyckte om att höra på de olika personernas berättelser o m sina liv. Jag skulle inte vilja va ombord på en sån båt. Det är skrämmande att tänka den tanken. Det var fina människor i filmen. En vägrade att skriva några rapporter. Det är roligt. Dom var skickliga när dom lagade rodret.
Min egen tanke om fred är att bara va tomhänt. Vara beredd att gå i döden utan strid. Men aldrig tveka att säga eller slå emot om någon är dum . fast jag styr mycket mentalt så inget händer.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Våld/världsfred

Inläggav Anne » 01 aug 2019 21:21

Varför skulle du inte vilja vara med på en sådan båt (vi bortser från din båtfobi nu :) , tänk dig något liknande)?

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Våld/världsfred

Inläggav scirocco » 01 aug 2019 21:45

Nejmen då skulle jagviljavara med omdet inte var på en båt. Jaghar vatt näraatt dö påvattnet o min far o son harjag räddat livet på. Jag gillar att simmaisjöarna här i småland jo jag skulle gärna vamed en grupp okända människor jag gillar det nu värmde jag en färdigrätt. Alltså en rättsom redan är färdig fast den är jufryst. Min spis i detta huset är svartemaljerad ofruktansvärt snabb. Jagär inte van vid att plattorna ougnen går så fort sen finns det en ugn till i den som är ännu snabbare. Engrill liksom bredvid denna spis står en vedspis. Det är lugnare att laga matpå den denharockså en ugn

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Våld/världsfred

Inläggav Anne » 01 aug 2019 22:20

Du hjälper mig övervinna min Smålandsfördom :) Alla har vi något av fobier. Själv är jag höjdrädd, men åkte en jänkare över höga kusten- bron härom veckan. Det var befriande, med vinden i håret.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Våld/världsfred

Inläggav Anders » 02 aug 2019 08:55

Ska kolla då jag kommer hem från resa, den var lång. Vad är gröna ögon?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Våld/världsfred

Inläggav Anne » 02 aug 2019 09:32

Det hade varit kul om du ville det, Anders! Med gröna menar jag lite nyare på området, alltså socialpsykologi. Tycker nya infallsvinklar kan vara mycket värdefulla och intressanta.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Våld/världsfred

Inläggav Anders » 03 aug 2019 18:17

lynx skrev:Det hade varit kul om du ville det, Anders! Med gröna menar jag lite nyare på området, alltså socialpsykologi. Tycker nya infallsvinklar kan vara mycket värdefulla och intressanta.

Hittade faktiskt lite tid för att kolla igenom även om kag spelade lite snabbt emellanåt.

Nu så här direkt efteråt ett par snabba reaktioner:

1. Häftig grej att göra.
2. Håller med tjejen på sluter som sa att vara tillsammans svetsar tillsammans. Är själv på en liknande resa nu eftersom det lilla företag jag arbetar för går väldigt dåligt. Men jag känner ändå stor tilltro till alla andra anställda och ägare. Alla reagerar inte så. Men jag gör det. Konflikter jag varit med om genom åren på företag, och med åren har de blivit många, seglar upp ganska snabbt. Och till slut blir det vapenvila.
Det krig jag kan komma på där det var ren ilska mot varandra som startade kriget verkar ha varit amerikanska inbördeskriget. Annars har det varit personlig vinning, konflikt om resurser. Som WW1 eller alla krig startade av kungar. Ww2 är lite märkligt, tyskarna tycks ha varit väldigt motiverade. Men var efter att tyskarna hade separerats ut. Annat, som hutu vs tutsi eller alla senare revolutioner handlar om att det finns en grupp, separerad från den andra, där den ena har herravälde. Eller så är det religiösa konflikter.
Vad jag vill komma fram till, och vad experimentet visar är att om man umgås så minskar konflikter. Att tänka på med 100-tusentals nya flyktingar i landet. Lätt att det blir än mer vi svennar och dom svartskallarna. Jag var inte glad åt det permanenta uppehållstillstånd som gavs 2015. Jag är från en enkel familj, jag är en somewhere, jag ser det bara som ett misslyckande att människor som borde få folkhemsbyggen där de är födda kommer hit. Men nu är många här som inte kommer springa iväg. Då är det viktigt att man lär sig umgås mellan svennar och nyanlända.
Nu var det ju en massa priviligierade människor som var med på flotten men jag tycker ändå att det visar att det är viktigt att umgås.

Ska skriva mer sen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Våld/världsfred

Inläggav Anne » 07 aug 2019 21:28

Intressanta tankar :) Vikten av att umgås kan inte negligeras. De stod dessutom i en farlig situation med seglatsen. I en sekvens drog försöksledaren upp att en kvinna hade pekat ut en man som den hon helst hade haft sex med. Han i sin tur tyckte att hon var den jobbigaste då hon i hans tycke pratade för mycket. Tyvärr visades inte några konfrontationer, om de nu förekom.

Jag kommer att tänka på ett program där paret Strömsteds hälsar på kändispar. Anders Bagge och hans fru är tydligen väldigt argumentativa, så de måste sära på sig en stund ibland, men Anders Bagge höjde pekfingret "aldrig utanför tomtgränsen" (jmf båt). Ett annat bråkande par tog med sig Strömstedts till en bergstopp, dit de alltid brukade ta med sina gäster. Någon av Strömstedtarna frågade ungefär "Bråkar ni här?". Han svarade nekande, lite leende, att det skulle vara alldeles för farligt.

Försökspersonerna var ju, av försöksledaren, placerade så att de inte kunde gå därifrån vid konflikter. Detta får mig att tänka på internet. Det finns människor som vägrar svara på tilltal t ex. Skulle de människorna göra så IRL? Tror inte det.

David H
Moderator
Inlägg: 5205
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Våld/världsfred

Inläggav David H » 09 aug 2019 20:43

Jag såg dokumentären i morse. Första reaktionen var att forskaren omöjligt kan ställa sig utanför som en oberoende aktör/observatör i den här typen av situation. På nåt vis verkade han ändå inte riktigt inse eller erkänna den problematiken. Men sen slog det ändå tillbaka mot honom väldigt hårt. Forskaren envisades med att se sig själv som ett subjekt, och de andra var objekt som kunde observeras, men deltagarna verkade nästan se det tvärtom. Kanske var det svenska kaptenen som betraktades som ledaren i gänget, och det var hennes inflytande som gjorde att de andra höll sig sansade.
Har svårt att tro att nån skulle kunna genomföra nåt sånt här projekt nu. Pierre Bourdieu har skrivit en hel del om det viktiga för en forskare att också objektifiera sig själv, dvs objektifiering av det objektifierande subjektet, och det är nog nu mer självklart i seriös forskning.

Men sen är det väl också den här typen av "galna" projekt som kan väcka reaktioner, och i sin tur påverka människor i den ena eller andra riktningen. Någon av deltagarna menade att projektet blev lyckat - men inte i avseendet som forskaren hade för avsikt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Våld/världsfred

Inläggav Esther » 10 aug 2019 09:35

Mycket intressant film.
Intressant ur många olika aspekter.
Dels för att det var (är eftersom det är nästintill anammat idag inom humanistiska vetenskaper att göra så som han gjorde) skolexempel på vad som INTE är forskning eller vetenskap. Han styrde allt. Hans egna agendor och det han ville, hans ego, hans jakt på berömmelse och bli omtalad forskare (som låg implicit och kom till utryck i början när han talade om att han var den ende som forskat och sedan varit med om en verklig kapning - och i slutet när han insåg att det han medvetet försökt styra allt till - inte lyckats). Urvalet, positionerna - konstruktionen av flotten - allt - allt var bäddat för det han ville ha. Våld och sex.

Sätta kvinnor i alla positioner av makt - när han själv hade sådana egna kontrollbehov som kom till utryck i allt han gjorde - var inte forskning utan hans egna psykiska tillkortakommanden. Vilket i princip är norm inom humaniora vetenskaperna idag. Skräckexempel som antropologer som reser till isolerade stammar för att se om de känner till homosexualitet (vilket de inte gör) och sedan tvingar småpojkarna att ha sex med honom (och alla andra) som en fransman. Eller sådant här: https://arcdigital.media/the-pedophile- ... ee80bf5d58

Så förutom att filmen klart och tydligt visar vad som INTE är vetenskap, och hur det ser ut när någon som påstår sig vara forskare riggar experiment så att de kan få det som de vill ha och sedan deltar för att styra allt mot sitt "resultat" - så visar det också att de som han valde som hade verklig kompetens inom sina områden som Maria kaptenen och dykaren - gjorde sina jobb utomordentligt och var de egentliga ledarna.
Detta - som en av kvinnorna sa i slutet - skapade ("forskaren" till trots, trots alla hans manipulationer) just det som hände: man arbetade samman under ett kompetent ledarskap som inte SÖKT ledarskapet. Men hade det genom just SAK-kompetensen.

Detta visar också på hur alla maktgalna och de som söker ledarskap för att de själva har ofattbara kontrollbehov - som "forskaren" då de är osäkra, inkompetenta och inte vågar släppa taget måste försöka styra andra - just skapar våld.
De skapar våld som hade kunnat hända för att förståndiga människor inte tål hur mycket av denna ständiga inkompetens som vill ta - måste, på grund av inre avsaknad av kontroll och balans och därmed osäkerhet - ta makten.

Politiker i ett nötskal.
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Våld/världsfred

Inläggav Anne » 10 aug 2019 12:58

rekoj och Esther - tack för era reflektioner :) Jovisst gör försöksledaren flera kardinalmisstag som forskare. Han försöker styra experimentet i linje med sin tes, som ni påtalar. Han tar t o m över kaptensrollen. Det bästa hade förstås varit om han hade kunnat bevittna vad som hände utan att göra något. Nu har vi ju teknologin för det, men det har även utvecklats en kollegial strikthet att experiment inte ska vara farliga, eller utgöra skada för fp inom psykologi. Den antropologiska forskningens eventuella honnörsord känner jag inte till. Riktigt obehaglig uppsats du postade där, Esther :( .

Att ett utomstående hot kan svetsa samman en grupp är sedan länge känt. Här hade vi vädrets makter och även till viss del försöksledaren. En kvinna berättar om sina fantasier där gruppen gemensamt dödar honom. Han var utanför gruppen, men han var knappast osynlig. Jag tycker precis som Esther att det är en intressant film ur flera aspekter (så det kan vi ge professorn) som väcker fler frågor än ger svar.

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Våld/världsfred

Inläggav 531bts » 10 aug 2019 13:36

Hej Esther: instämmer till fullo i din solkara o träffsäkra analys. Jag vill göra tillägget att så fort ngn vill lägga sina förut-fattade idéer, kommentarer o vill manipulera det organiska, slår det till syvende o sist tillbaka på förövaren. Gruppen var i en situation där var o en var inställda på att ordna de existentiella behoven. Det fanns ingen brist på mat, vatten. Konfliktytorna var därmed begränsade till olikheter i personliga uttryck o roller. Det visade sig inte vara tillräckligt för "vetenskapsmannens" avsikt att starta o studera konflikt. Han försökte få igång det genom att avslöja skvaller o skitsnack. Det verkade heller inte funka utan föll tillbaka på honom själv. Experimentet blottade nog mest hans egna vanföreställningar o som han inte kunde hantera dvs komma till självinsikt, visdom. Han försökte istället rädda sin karriär.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 54 och 0 gäster