Bästa boken om medvetande

Moderator: Moderatorgruppen

Ongemo
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 maj 2019 12:49

Bästa boken om medvetande

Inläggav Ongemo » 01 aug 2019 21:09

Är på jakt efter böcker som behandlar det aktuella ämnet, men att försöka börja sålla på egen hand i den mylla av tillgänglig litteratur känns som en omöjlig uppgift. Så jag vänder mig således till er för lite assistans. Vilka böcker med psykologisk (även sociologisk) inriktning är omistliga?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Bästa boken om medvetande

Inläggav Anne » 01 aug 2019 21:15

Med medvetande, vad tänkte du dig? If you don' t mind me asking you what's on your mind :) Kognitionspsykologi?

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Bästa boken om medvetande

Inläggav naturaleeduco » 01 aug 2019 23:27

Jag känner en kvinna som vill veta vad medvetande är för något...hur kan man leta efter något man inte vet vad man letar efter? [-X
:)

Ongemo
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 maj 2019 12:49

Re: Bästa boken om medvetande

Inläggav Ongemo » 02 aug 2019 12:35

lynx skrev:Med medvetande, vad tänkte du dig? If you don' t mind me asking you what's on your mind :) Kognitionspsykologi?


Gärna något som artikulerar något fundamentalt. Är intresserad av medvetande som fenomen (epifenomen möjligen) och vill skaffa ett underlag för att kunna börja reflektera kring frågan på ett djupare plan.

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Bästa boken om medvetande

Inläggav Smisk » 02 aug 2019 13:23

Detta är inget svar på frågan direkt men jag rekommenderar David Eglemans grejer om hjärnan.
Det finns en del som är kopplat till ett vetenskapligt perspektiv kring medvetandet.

The brain är en serie som är go att se om inte annat :)

https://www.youtube.com/watch?v=IYhtQY0 ... 9g8CrGo_Tn

Det finns väl två perspektiv vi kan använda för att utreda medvetandet där det ena är den direkta erfarenheten och den andra är den indirekta forskningen och förståelsen David Egleman forskar på. Jag tänker att bägge perspektiv tillför saker av värde inför saken.

Sheki
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 sep 2021 03:32

Re: Bästa boken om medvetande

Inläggav Sheki » 30 sep 2021 10:01

Kanske ens egen existens är en bra bok. Studera sig själv för att lära känna hur ens medvetande fungerat och kommer fungera.

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Bästa boken om medvetande

Inläggav Mlw » 29 okt 2021 20:38

Mark Solms (The Hidden Spring) säger att "känslan är den fundamentala formen av medvetande, dvs. dess förutsättning". Du bör kolla in Mark Solms. Andra teoretiker säger bara att medvetandet är ett "epifenomen", viket saknar förklaringsvärde.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Bästa boken om medvetande

Inläggav Anders » 30 okt 2021 07:45

Åsa Nilsonne ”Vem är det som bestämmer i ditt liv?”
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Bästa boken om medvetande

Inläggav Marksa » 30 okt 2021 15:44

Har precis börjat läsa Being You av Anil Seth. Rätt tung läsning. Utgår och mynnar nog i en kanska materialistisk syn på det hela. Tar en med på det allra senaste rönen inom området.
Dock så är den på engelska så man måste pausa lite ibland för att förstå begreppens innbörd...
Varje dag är en resa.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Bästa boken om medvetande

Inläggav hakkapeliitta » 30 okt 2021 23:01

Läste lite Marx' manuskript.
Han hade tyska som modersmål men blandar friskt med engelskan. Tror det var en känslomässig sak.
Hans manuskript är en blandning av engelska och tyska. Intressant även för sverigefinnar där vi har två språk att tillgå.
Jag tro han var så påverkar av Hegel och tyskan att han skrev definitioner på tyska där han kände sej hemma.
Har inget bra exempel just nu.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Bästa boken om medvetande

Inläggav klorofyll » 31 okt 2021 07:10

Sheki skrev:Kanske ens egen existens är en bra bok. Studera sig själv för att lära känna hur ens medvetande fungerat och kommer fungera.

Ja endel är väldigt genomtänkta, deras ord är noga utvalda och tillrättalagda. Andra har aldrig haft tid att se sig i spegeln.

Great expectations av Charles Dickens. Kanske.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Bästa boken om medvetande

Inläggav Anders » 31 okt 2021 09:35

hakkapeliitta skrev:Läste lite Marx' manuskript.
Han hade tyska som modersmål men blandar friskt med engelskan. Tror det var en känslomässig sak.
Hans manuskript är en blandning av engelska och tyska. Intressant även för sverigefinnar där vi har två språk att tillgå.
Jag tro han var så påverkar av Hegel och tyskan att han skrev definitioner på tyska där han kände sej hemma.
Har inget bra exempel just nu.

Konstigt att han släpptes in i England 49.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 34 och 0 gäster