Lycka eller frihet

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Anne » 30 aug 2019 15:08

Nynnar lite tyst freedom's just another word for nothing left to loose... (Janis Joplin)

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Lycka eller frihet

Inläggav scirocco » 30 aug 2019 19:19

Arbetar inte. Efter den självbestämda semestern sa jag upp mig från ett otrvligt arbete jag bara varit på i två månader. Nu vet jag ingenting om hur det blir på arbetsfronten. Jag ska i. a. f gå en tredagarskurs i tapetsering av möbler. Jag tillbringar dagarna med simning i sjön,trädgårdsskötsel och massor med musiklyssning. Började spela själv igen. Installerar olika saker i hemmet. Jag lagar bra mat. Är inte helt lycklig även om huset hela tiden gör mig glad. Annat gör mig ledsen. Men jag håller sakta på att hitta nya stigar att gå på i livet och jag tror det blir ganska bra. Om man kan känna sig någorlunda fri och styra över sig själv är det bra. Jag känner mig friare nu än som anställd. Förut var jag egen företagare och det var också fritt delvis. Är kärlek fri? Den kan man inte styra över. Den bara finns eller så är den försvunnen.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Lycka eller frihet

Inläggav scirocco » 30 aug 2019 19:58

Just nu lyssnar jag på isländsk radio. På så vis håller jag min isländska vid liv. Jag har kunnat prata det men det var ett tag sen. Förstår det mesta. Tror jag behöver åka dit igen.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Lycka eller frihet

Inläggav hakkapeliitta » 31 aug 2019 21:49

scirocco skrev:Just nu lyssnar jag på isländsk radio. På så vis håller jag min isländska vid liv. Jag har kunnat prata det men det var ett tag sen. Förstår det mesta. Tror jag behöver åka dit igen.

Jag lyssnar ibland på finsk radio.
Men inget mot min barndoms radio när jag på vinden satt ensam och rattade in olika frekvenser på gamla radion, brus...radio Moskva,,,,ratta vidare ...polski brsgege...och till slut Finska Radion "Välkomna alla lyssnade, det här är finska YLE:s sändningar och vi inleder med en jävligt tråkig violinkonsert"

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Lycka eller frihet

Inläggav hakkapeliitta » 31 aug 2019 22:46

scirocco skrev:Just nu lyssnar jag på isländsk radio. På så vis håller jag min isländska vid liv. Jag har kunnat prata det men det var ett tag sen. Förstår det mesta. Tror jag behöver åka dit igen.

Jag är så stolt över att vara finne. Lika stolt som du över att vara islänning.
Jag pratar fullständigt finska och skriver felfritt även.
Åkte över dit till Helsingfors förra helgen, träffade en kusin. Han ringde mej kan vi träffas, Jag har aldrig mött honom tidigare.

Kusinen är en adopterad kille, han har letat efter oss som fan efter sina ev. släktingar.

Han har ärv en stor bondgård efter sina adoptivföräldrar.

Va, fan! Killen är längre än mej! Första mötet, Jag är ändå 192 han var en cm längre.

Mötet gick bra. Men sak förstod jag inte, han har varit helnykterist hela livet.

Lät något knepigt då mina morbröder var fullständiga alkoholister

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Lycka eller frihet

Inläggav scirocco » 01 sep 2019 07:58

Ler hakka. Livet är outgrundligt. Kanske han såg vad drickat gjorde med de andra. Igår var jag på ett möte för narkomaner. En berättade att han hittat en pump/spruta i garderoben. Han ville genast ha en kick. Hans kropp ryste. Men han kastade pumpen åt helvete. Han ville inte mer. Han vill vara ren. Minnet av njutningen kommer att följa honom livet ut. Han väljer att leva i stället för fängelse lidande o död.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18491
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Algotezza » 01 sep 2019 13:16

De flesta som har mobil är mobil- och dopaminjunkies. Alla vill ha kickar. Våra hjärnor funkar så.

Läs den här boken

Bild
Göran Egevad egevad@gmail.com

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Lycka eller frihet

Inläggav scirocco » 01 sep 2019 19:31

Ja,jag tittar mycket på telefonen. Tar fram musik att lyssna på. Spelar ett spel. Igårkväl skrev jg att jag inte mådde så bra. Under natten hade flera skrivit till mig. Någon bad mig ringa honom. Idag fortsatte det. Bla en dj som ville fördriva min tid. Han gav tips om dator o inspelningsstudio. Men mest tänkte han på mitt mående. Jag är förbluffad över deras engagemang. Nu vill dem att jag skriver vad jag gör o hur jag mår. De vill följa mig nu en stund. Vad fina människor det finns. Det har jag bara spelat några år. Men imperiet som jag nyligen bytt till har jag bara varit med i några månader och det är dom som skriver till mig. Vi är alltså en familj på sextiofem personer som tydligen tänker hjälpa varann både i spelet o privat.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18491
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Algotezza » 02 sep 2019 07:46

scirocco skrev:Ja,jag tittar mycket på telefonen. Tar fram musik att lyssna på. Spelar ett spel. Igårkväl skrev jg att jag inte mådde så bra. Under natten hade flera skrivit till mig. Någon bad mig ringa honom. Idag fortsatte det. Bla en dj som ville fördriva min tid. Han gav tips om dator o inspelningsstudio. Men mest tänkte han på mitt mående. Jag är förbluffad över deras engagemang. Nu vill dem att jag skriver vad jag gör o hur jag mår. De vill följa mig nu en stund. Vad fina människor det finns. Det har jag bara spelat några år. Men imperiet som jag nyligen bytt till har jag bara varit med i några månader och det är dom som skriver till mig. Vi är alltså en familj på sextiofem personer som tydligen tänker hjälpa varann både i spelet o privat.


Lycka är ens sociala nätverk (låter fattigt och torrt det ordet men är så mycket mer i praktiken)... De ger stöd och frihet...
Göran Egevad egevad@gmail.com

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Lycka eller frihet

Inläggav scirocco » 02 sep 2019 21:36

men om man inte har social kompetens? jag har det men andra har det inte. då måste vi plocka upp dem i vår famn. När livet är slut så är det bara kärleken som räknas. och jag hoppas att jag är den som ger. Just nu tycker min syster att jag behöver hjälp. Jo ,kanske men ändå inte. jag är envis o vet att jag är stark. så går det som det går,och det kan faktiskt gå bra. Jag har ändå styrt mitt liv i femtionio år. Jag skrev några nostalgiska minnen till min syster. Hon troddehövde både in på psykanstalt och jag var knäpp o behövde jobb för att få pengadda o vilddar samtidigt. Det går ju inte ihop. Jag behöver ingenting. Jag väntar . på nästan ingenting. Men jag behöver inte kronor. Jag skall göra det som jag tycker är roligt. Sen kommer döden. Men den kommer inte till mig. Jag är bara sorgsen just nu,. men jag tänker leva och det är det ingen som vet för jag har bara sagt att allt är skit. då blir de rädda o vill lägga över ansvaret på samhällets psykvård. Men jag är en indian i ett reservat. Lyssnar på musik och dör hellre än komma i samhällets vård. Jag kommer att gömma mig och gå min väg själv. Vart den leder vet jag inte. Men det verkar som livet skickar ut mig på en resa jag ännu inte vet helt vad den innebär. Hjälp mig algotezza. Med dina lätta råd vet jag att du är den som kan hjälpa mig. Jag är vid gott mod men vet att det är brottom Du har ringt till mig för längesen . skriv till mig privat

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18491
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Algotezza » 03 sep 2019 08:22

scirocco skrev:men om man inte har social kompetens? jag har det men andra har det inte. då måste vi plocka upp dem i vår famn. När livet är slut så är det bara kärleken som räknas. och jag hoppas att jag är den som ger. Just nu tycker min syster att jag behöver hjälp. Jo ,kanske men ändå inte. jag är envis o vet att jag är stark. så går det som det går,och det kan faktiskt gå bra. Jag har ändå styrt mitt liv i femtionio år. Jag skrev några nostalgiska minnen till min syster. Hon troddehövde både in på psykanstalt och jag var knäpp o behövde jobb för att få pengadda o vilddar samtidigt. Det går ju inte ihop. Jag behöver ingenting. Jag väntar . på nästan ingenting. Men jag behöver inte kronor. Jag skall göra det som jag tycker är roligt. Sen kommer döden. Men den kommer inte till mig. Jag är bara sorgsen just nu,. men jag tänker leva och det är det ingen som vet för jag har bara sagt att allt är skit. då blir de rädda o vill lägga över ansvaret på samhällets psykvård. Men jag är en indian i ett reservat. Lyssnar på musik och dör hellre än komma i samhällets vård. Jag kommer att gömma mig och gå min väg själv. Vart den leder vet jag inte. Men det verkar som livet skickar ut mig på en resa jag ännu inte vet helt vad den innebär. Hjälp mig algotezza. Med dina lätta råd vet jag att du är den som kan hjälpa mig. Jag är vid gott mod men vet att det är brottom Du har ringt till mig för längesen . skriv till mig privat


Skrivet.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster