Lycka eller frihet

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lycka eller frihet

Inläggav klorofyll » 16 aug 2019 11:21

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:På tal om något annat eller just detta: Ovetskap är för många en trygghet.

De fasor som väntar de syndfulla kristna (i livet efter detta), existerar inte för någon annan.
Det är tryggt att veta.

Jag är inte särskilt religiös, men är av den uppfattningen att alla mina drömmar går i uppfyllelse, får det bevisat hela tiden...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Anders » 16 aug 2019 11:59

b
Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:Hur kan en människa vara fri om denne har stulit?
Hur kan någon vara fri när denne har varit otrogen, dvs lovat någon trohet men brutit det med någon annan?
Hur kan någon vara fri när denne dödat en annan människa?

Kan man vara lycklig när man dödat, varit otrogen eller stulit?

Fri är man då man gör vad man vill. Man kan välja att göra skit. Man kan som Camus hjälte ha en dålig dag.
Då man gör illa mår man väl sämre av det. Men är man lite lagom psykopatisk, vilka vissa är så kan de ändå var lyckliga. Dödat är ju lite tyngre än otro och stöld. Mår du skit i en vecka efter att ha kört 45 på en 40-väg?


Intressant... med andra ord har du aldrig upplevt verklig frihet eller lycka! Precis som Pilatus.
Anade detta!

Det är Platons grottberättelse.
Om en individ bara känner till att se skuggor mot en vägg av en eld och sitta fastkedjad i en grotta - kommer denne att tycka detta ÄR LIVET. Underbart, härligt och DET FINNS INGET ANNAT.
Så, den som påstår att det finns en ljus värld utanför - kommer de dels inte tro på, dels inte vilja följa och absolut se som galning. För den värld de känner till bekräftas av alla de andra som också sitter där kedjade.

Antropologiskt mycket intressant. Sådana människor letar inte heller därmed efter en utgång. De känner inte till att den finns. Talar någon om för dem att utgången finns är denne galen.
Detta skrev Platon för mycket länge sedan - eftersom denna kunskap om hur vi fungerar och det mänskliga psyket varit del av den mänskliga kunskapen.

Jag säger inte att utgången inte finns. Och har väl i viss mån letat. Jag säger ”finns den så finns den. Bring it on”. Jag gillar den optimistiska tonen du har. Om jag kan bli lycklig av att köra 40, inte mej emot.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Anders » 16 aug 2019 12:02

klorofyll skrev:På tal om något annat eller just detta: Ovetskap är för många en trygghet.

Du kan lugnt inkludera hela mänskligheten. Det finns tankar som ingen orkar tänka, som bara är att trycka undan. Och självmord hjälper inte. Som har med kunskap att göra,

Har själv förresten aldrig fått en dröm i uppfyllelse mer än möjligen en mardröm. Men nuet är inte så fel, oftast.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lycka eller frihet

Inläggav klorofyll » 16 aug 2019 12:26

Anders skrev:Har själv förresten aldrig fått en dröm i uppfyllelse mer än möjligen en mardröm.

Har din dröm något att göra med andra människor?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Algotezza » 16 aug 2019 12:51

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:Hur kan en människa vara fri om denne har stulit?
Hur kan någon vara fri när denne har varit otrogen, dvs lovat någon trohet men brutit det med någon annan?
Hur kan någon vara fri när denne dödat en annan människa?

Kan man vara lycklig när man dödat, varit otrogen eller stulit?

Fri är man då man gör vad man vill. Man kan välja att göra skit. Man kan som Camus hjälte ha en dålig dag.
Då man gör illa mår man väl sämre av det. Men är man lite lagom psykopatisk, vilka vissa är så kan de ändå var lyckliga. Dödat är ju lite tyngre än otro och stöld. Mår du skit i en vecka efter att ha kört 45 på en 40-väg?


Intressant... med andra ord har du aldrig upplevt verklig frihet eller lycka! Precis som Pilatus.
Anade detta!



Vi kan veta något om våra egna upplevelser och erfarenheter - på sin höjd. Att uttala sig om andras upplevande, huruvida det som de upplevt är verkligt och sant si eller så, är vanskligt. Subjektivt sett är det vi själva upplever sant och verkligt för just oss.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lycka eller frihet

Inläggav klorofyll » 16 aug 2019 15:21

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Fri är man då man gör vad man vill. Man kan välja att göra skit. Man kan som Camus hjälte ha en dålig dag.
Då man gör illa mår man väl sämre av det. Men är man lite lagom psykopatisk, vilka vissa är så kan de ändå var lyckliga. Dödat är ju lite tyngre än otro och stöld. Mår du skit i en vecka efter att ha kört 45 på en 40-väg?


Intressant... med andra ord har du aldrig upplevt verklig frihet eller lycka! Precis som Pilatus.
Anade detta!



Vi kan veta något om våra egna upplevelser och erfarenheter - på sin höjd. Att uttala sig om andras upplevande, huruvida det som de upplevt är verkligt och sant si eller så, är vanskligt. Subjektivt sett är det vi själva upplever sant och verkligt för just oss.

Absolut. Träffade psykolog (inte som patient). Han sa att han träffat 200 patienter per år i 37 år. Jag tror att det vanliga är att psykologer har någon form av psykologiskt problem. Dom blir ju utsatta varje dag, svårt att komma undan.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Anders » 16 aug 2019 22:25

klorofyll skrev:
Anders skrev:Har själv förresten aldrig fått en dröm i uppfyllelse mer än möjligen en mardröm.

Har din dröm något att göra med andra människor?

Med allt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Esther » 17 aug 2019 08:05

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Fri är man då man gör vad man vill. Man kan välja att göra skit. Man kan som Camus hjälte ha en dålig dag.
Då man gör illa mår man väl sämre av det. Men är man lite lagom psykopatisk, vilka vissa är så kan de ändå var lyckliga. Dödat är ju lite tyngre än otro och stöld. Mår du skit i en vecka efter att ha kört 45 på en 40-väg?


Intressant... med andra ord har du aldrig upplevt verklig frihet eller lycka! Precis som Pilatus.
Anade detta!



Vi kan veta något om våra egna upplevelser och erfarenheter - på sin höjd. Att uttala sig om andras upplevande, huruvida det som de upplevt är verkligt och sant si eller så, är vanskligt. Subjektivt sett är det vi själva upplever sant och verkligt för just oss.


Det är ju lite befängt att skriva det du skriver.
Förutsättningen på ett forum - där vi är nu - är skriftligt överförda tankar.
Tankarna man överför baserar sig på dels övertygelselser och sådant vi håller för sant - det man därmed ger ord åt är det man både har erfarenhet av och därför tror på.
HUR ska jag då inte kunna tolka dessa erfarenheter som andra ger ord åt i sak?
Du verkar förväxla individ och erfarenheter och övertygelser.
Detta är mycket vanligt - eftersom denna förväxling gör att människor ofta tror sig veta hur DEN ANDRE ÄR. Vilket jag inte talat om. Jag talade om den tolkningen som LOGISKT följer när någon yttrar sig i sak - att de inte HAR ERFARENHETEN av det som talas om - hade de haft den hade de yttrat sig annorlunda i SAK.
Det är svårt - det har jag märkt - att förstå. Men det fråntar inte att så är fallet.

Så för att förklara för dig vad jag skrev.
På bas av de ord, det sätt som foristerna förklarar SAK kan jag utläsa (det kan alla som har egen erfarenhet av frihet) utläsa att sättet de förhåller sig till begreppet ger vid handen att de inte har den erfarenheten.
Skulle det vara vanskligt?
Vad har jag då spenderat min tid och mina studier i på filosofen och vid mina etikstudier? OM människor enligt dig inte kan göra bedömanden i sak när de ägnat år åt fördjupade studier i ämnen?
Det du skriver innebär nämligen då att en professor i fysik kan absolut under inga omständigheter bedöma något alls som herr Karlsson yttrar inom hans gebit eller en kollega till honom.

Det du skriver är del i den numer allmänt vedertagna felaktiga synen i att allt - absolut allt (främst moral) är subjektiv. Den är inte objektiv och det finns därmed inget rätt eller fel - allt är rätt och allt absolut allt är fel?
:)
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lycka eller frihet

Inläggav klorofyll » 17 aug 2019 11:22

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:Har själv förresten aldrig fått en dröm i uppfyllelse mer än möjligen en mardröm.

Har din dröm något att göra med andra människor?

Med allt.

Kan du ge ett exempel på en dröm? Vad som helst?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Pilatus » 17 aug 2019 11:24

klorofyll skrev:
Anders skrev:Med allt.

Kan du ge ett exempel på en dröm? Vad som helst?

Spåra inte ur nu klorofyll! Håll dig till trådens ämne. Verkligen.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lycka eller frihet

Inläggav klorofyll » 17 aug 2019 12:01

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:Med allt.

Kan du ge ett exempel på en dröm? Vad som helst?

Spåra inte ur nu klorofyll! Håll dig till trådens ämne. Verkligen.

Är det inte ganska berättigat att diskutera varför man är lycklig??

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Pilatus » 17 aug 2019 12:05

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Kan du ge ett exempel på en dröm? Vad som helst?

Spåra inte ur nu klorofyll! Håll dig till trådens ämne. Verkligen.

Är det inte ganska berättigat att diskutera varför man är lycklig??

Varsågod!
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Anders » 17 aug 2019 15:06

klorofyll skrev:
Anders skrev:
klorofyll skrev:Har din dröm något att göra med andra människor?

Med allt.

Kan du ge ett exempel på en dröm? Vad som helst?

Insikter om de stora frågorna. Inga med behagliga svar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Lycka eller frihet

Inläggav klorofyll » 17 aug 2019 16:02

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:Med allt.

Kan du ge ett exempel på en dröm? Vad som helst?

Insikter om de stora frågorna. Inga med behagliga svar.

Drömmer du om att få insikt i en fråga?

Igår uppfylldes en av mina drömmar: Jag brydde mig om en sak, en viktig fråga, men jag önskade att jag slapp bry mig, någon sa till mig, "öppna ditt hjärta", all min energi gick åt till att bry mig om en enda sak. Då kom jag på att jag brydde mig om en sak som man inte kan bry sig om... Jag vet inte så noga men jag tror att man bryr sig om att förändra... Man kan inte bry sig om att något alltid ska vara som det är. Vad jag brydde mig om var helt ologiskt, det var bara jag som kunde förändra tillståndet, samtidigt brydde jag mig om att tillståndet inte skulle förändras... Och blablabla.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Lycka eller frihet

Inläggav Marksa » 26 aug 2019 19:09

Algotezza skrev:Om valet står mellan lycka och frihet, vad väljer ni?


Jag tror att jag väljer livet, med alla dess med och motgångar. De lyckliga studer jag kan få värdesätter jag högt, fru och barn. lyckligast är jag när jag ser att deras val bär och de får till det både i kärleken och lekamligt. Har också fått vara med när andras barn kommit underfund med att de klarar sig i världen och växer som människor, lyckliga stunder. Motgångar olyckliga sådana med sjukdommar och död finns där ockdå. Men det är väll livet det.

Algotezza skrev:Är lyckan värd att offra friheten för?


Det tror jag inte, vad jag kan se så kan detta ske med mediciner eller andra fysiska eller psykiatriska ingrepp, Inte bra. Med det sagt så är jag lycklig över att det finns medicider som dämpar vissa olyckliga symptom. och i och med detta tillåter ett liv.

Algotezza skrev:Är friheten värd att offra friheten för?


Den som inte kan hantera friheten och regellösheten den medför, och anser i övrigt att människan i sig själv inte kan hantera friheten fullt ut. Kan denne lämna över friheten till en tryggare ordning. bra i och för sig, men samtidigt lite fegt.
Varje dag är en resa.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster