Radikalt ändrat er?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Radikalt ändrat er?

Inläggav Anders » 05 sep 2019 20:44

Har ni det? Grundläggande? Under er livstid. Alltså verkligen grundläggande, på diagnosnivå? Har ni gått från att vara seriöst inbundna till att bli mingelälskare eller tvärt om? Gått ifrån att inte ha något som helst behov av spänning till spänningssökande? Gått från grundläge alltid se problem till alltid se möjligheter? Under ert liv? Jag känner mig fruktansvärt oförändrad, har många minnen från 3-4 årsåldern, skrev ner alla för något år sen, och jag känner väldigt mycket igen mina reaktioner. Mina sexuella preferenser har också i stort sett varit oförändrade.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Radikalt ändrat er?

Inläggav Smisk » 06 sep 2019 09:05

Anders skrev:Har ni det? Grundläggande? Under er livstid. Alltså verkligen grundläggande, på diagnosnivå? Har ni gått från att vara seriöst inbundna till att bli mingelälskare eller tvärt om? Gått ifrån att inte ha något som helst behov av spänning till spänningssökande? Gått från grundläge alltid se problem till alltid se möjligheter? Under ert liv? Jag känner mig fruktansvärt oförändrad, har många minnen från 3-4 årsåldern, skrev ner alla för något år sen, och jag känner väldigt mycket igen mina reaktioner. Mina sexuella preferenser har också i stort sett varit oförändrade.


Jag har förändrats men min grundläggande personlighet har inte ändrats till det radikalt motsatta i något avseende.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Radikalt ändrat er?

Inläggav Algotezza » 06 sep 2019 11:26

Anders skrev:Har ni det? Grundläggande? Under er livstid. Alltså verkligen grundläggande, på diagnosnivå? Har ni gått från att vara seriöst inbundna till att bli mingelälskare eller tvärt om? Gått ifrån att inte ha något som helst behov av spänning till spänningssökande? Gått från grundläge alltid se problem till alltid se möjligheter? Under ert liv? Jag känner mig fruktansvärt oförändrad, har många minnen från 3-4 årsåldern, skrev ner alla för något år sen, och jag känner väldigt mycket igen mina reaktioner. Mina sexuella preferenser har också i stort sett varit oförändrade.


Personligeheten har nog en relativt oföränderlig kärna och sedan lägger erfarenheterna till på lager på lager, plus uppövande av förmågor, mer automatiserade färdigheter inkl. tänkandet och skrivande, musikskapande... för min del...

Men tre saker som var plågsamma för min omgivning har jag slutat med eller gör oerhört sällan:

1. Berätta mina nattliga drömmar för andra
2. Fisa i andras sällskap
3. Ett tourette-liknande ordvitsande

Mobilen gör att jag läser mindre. Jag skriver mindre för byrålådan - men gör mer musik.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Radikalt ändrat er?

Inläggav Algotezza » 06 sep 2019 11:51

Sluta ordvitsa låter kanske inte så radikalt - men det kräver mer energi att inte göra det än att göra det.
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Radikalt ändrat er?

Inläggav hakkapeliitta » 06 sep 2019 13:47

Hur kan man ha minnen från 3 - 4 års ålder?
För mej var barndomen ett mörker, kommer inte ihåg något egentligen.
Morsan led av psykisk sjukdom med paranoida detta färgades på mej. Skapades en miljö, omgivning om fientlighet mot andra, tog sen tid till vuxen ålder att lösgöra.
Hela släkten på mors sida är störda. Morsan är släkt med familjen Rantasalmi, finns en sång om dessa galningar, allmänt sjunget i Finland, berömda knivmän och våldsverkare. Helt galen släkt. Min morbror var finsk mästare i boxning, hårdslående kille.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Radikalt ändrat er?

Inläggav scirocco » 07 sep 2019 08:46

Jag minns ju från när jag var två och åkte i mormors stora bmåa barnvagn

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Radikalt ändrat er?

Inläggav Anders » 07 sep 2019 14:27

hakkapeliitta skrev:Hur kan man ha minnen från 3 - 4 års ålder?
För mej var barndomen ett mörker, kommer inte ihåg något egentligen.
Morsan led av psykisk sjukdom med paranoida detta färgades på mej. Skapades en miljö, omgivning om fientlighet mot andra, tog sen tid till vuxen ålder att lösgöra.
Hela släkten på mors sida är störda. Morsan är släkt med familjen Rantasalmi, finns en sång om dessa galningar, allmänt sjunget i Finland, berömda knivmän och våldsverkare. Helt galen släkt. Min morbror var finsk mästare i boxning, hårdslående kille.

Minns både trevliga och mindre trevliga grejer från innan vi flyttade till större lägenher då jag var 4 1/2. Min barndom var rätt grå, vare sig ljus eller mörk. Morsan och min personlighet funkade inte, farsan var sällan hemma. Men de var allmänt schyssta mot mej. Helvetet var att få en yngre bror. Då de släpade hem honom minns jag knivskarpt. Och hur jag sen gjorde allt för att djävlas. Det och någor suspekt läkarbesök är de värsta minnena. Men det är en rätt lång skrift, dessa minnen. Finns som sagt bra minnen också. Skulle vara kul att komma in i den lilla tvåan i Blackeberg.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Radikalt ändrat er?

Inläggav klorofyll » 08 sep 2019 17:43

Att jag börja tro på det övernaturliga. Det har jag med mig. Det går inte att bortförklara. Vet inte om det är så för alla, men för mig är det övernaturliga inte övernaturligt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Radikalt ändrat er?

Inläggav Anders » 21 sep 2019 22:17

klorofyll skrev:Att jag börja tro på det övernaturliga. Det har jag med mig. Det går inte att bortförklara. Vet inte om det är så för alla, men för mig är det övernaturliga inte övernaturligt.

Min föreställningsvärld om verkligheten är i total avsaknad av något övernaturligt. Däremot älskar jag magi i sagor, som Harry Potter och LOTR.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Radikalt ändrat er?

Inläggav Algotezza » 24 sep 2019 18:50

klorofyll skrev:Att jag börja tro på det övernaturliga. Det har jag med mig. Det går inte att bortförklara. Vet inte om det är så för alla, men för mig är det övernaturliga inte övernaturligt.


För mig har allt en naturlig förklaring. Den kan vara dold. Svår att finna men den finns där. Inte heller Gud är övernaturlig för mig. Gud är omgivningen. Naturen. Kosmos. Inget övernaturligt. Telepati är ej heller övernaturligt. Hjärnvågor som samvibrerar över avstånd. Interferens. Aura är ett annat namn på hjärnvågorna.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 50 och 0 gäster