Mänsklighetens natur om individualism

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Mänsklighetens natur om individualism

Inläggav Esther » 17 sep 2019 13:08

531bts skrev:Esther: allt mänskligt uttryck i språk, (tal såväl som skrift) o gärning, börjar o slutar i tankesinnet. Så det är aldrig mer eller mindre än tankar, i ett tankesinne som Gud/naturen genom årmiljoner av evolution givit oss. Vad du ägnar o riktar din uppmärksamhet mot o hur du bemöter o uttrycker det, kan förena eller skilja oss åt. Förringa inte möjligheten till spegling genom att kalla det "bara min beskrivning".
När du lyckas återge det skapelsen skänkt dina sinnen, på skapelsens villkor o kan kommunicera det via det mänskliga språket, uppstår ngt mycket vackert!


Tack, verkligen. Men ärligheten varar alltid längst. Jag hade de facto inget språk, därmed inga tankar att delge någon förrän jag lärde det. Den som gav mig (och alla) en riktning i detta är Han som ska ha den sanna rätta äran för det - inte den som följer. Därmed är valen något vi säger - när och om vi tillhör Gud - även kommer från Honom - även var vi därmed riktar vår uppmärksamhet emot. Tänker ofta på judarna Aleph och Tav - eftersom alltid i allt (även i våra tankar, ord och gärningar och allt vi kan och är kapabla i) kommer av Gud.
Det är ju inte att förringa när man valt så, att välja så kommer med stor nöd och stort lidande - för vårt ego - men den som stannar kvar där hos Honom får också av Honom.
Skönhet är något vi uppskattar och tar emot. Det finns därmed för att vi ska kunna det. Vi kan det för att vi valt att SE. Vi bad om det. Jag bad om det.
Varför?
Inte för att stå på Hans Berg bredvid Honom - utan för att kärleken VILL FÖRSTÅ motparten. Se det denne ser, förstå vad denne vill och gör. Varför och till vad. Själv blir man inte i besittning av - bara seende av.
Det är för mig så oerhört viktigt att förstå att för att jag överhuvudtaget ska kunna komma i besittning av något vackert, måste jag vilja det, be om det, önska det, ta emot det, förvalta det, vaka över det, ära det med andra ord.
Om min man slitit på fältet hela dagen i solen och kommer hem med sin lön till mig och jag inte kan förvalta den, investera den - vad är jag till honom?
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Mänsklighetens natur om individualism

Inläggav klorofyll » 17 sep 2019 13:27

Esther skrev:Om min man slitit på fältet hela dagen i solen och kommer hem med sin lön till mig och jag inte kan förvalta den, investera den - vad är jag till honom?

Spelar det någon roll om det istället är kvinnan som arbetar och kommer hem till mannen med sin lön?

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Mänsklighetens natur om individualism

Inläggav 531bts » 17 sep 2019 16:23

Klorofyll: nej det spelar verkligen ingen roll. Det är andemeningen i Esthers berättelse som spelar roll, inte om man kan föda barn eller ej. Men det är tidstypiskt att du ens frågar!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Mänsklighetens natur om individualism

Inläggav klorofyll » 17 sep 2019 16:26

531bts skrev:Klorofyll: nej det spelar verkligen ingen roll. Det är andemeningen i Esthers berättelse som spelar roll, inte om man kan föda barn eller ej. Men det är tidstypiskt att du ens frågar!

:) Skönt.. jag är inte mycket för könsroller.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Mänsklighetens natur om individualism

Inläggav hakkapeliitta » 17 sep 2019 21:51

Esther skrev:Om min man slitit på fältet hela dagen i solen och kommer hem med sin lön till mig och jag inte kan förvalta den, investera den - vad är jag till honom?

Undrar ibland varifrån du kopierar dina texter och gör de till dina egna.
Ovanstående citat är möjligen bibelrelaterad men passar inte in i vårat samhället.
Redneck är ett begrepp där jordbruksarbetare i USA-södern brände sina nackar i solen.
Ditt citat låter konstigt ändå försöker du göra det till ditt, som egen författad.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Mänsklighetens natur om individualism

Inläggav 531bts » 18 sep 2019 13:49

Esther: ställer man hela sitt väsen till förfogande att leva i skapelsen på dess villkor, blir "jag" varken mer eller mindre än den kropp mitt medvetna sinne fötts in i. Medvetandet är omslutet av o lever i förhållande till Guds uttryck, skapelsen. Det jag under min livstid erfar o förvärvar som färdigheter, kunskap, minnen o tankar, kan antingen bli "mina" dvs utgångspunkt för idén om ett unikt "jag" eller som förmågor att ställa till förfogande i Gudsmedvetande, "tjäna Gud". Det är då inte längre "mitt" liv, jag deltar i skapelsen på dess villkor att förverkliga ett kärleksförhållande till hela situationen o dess levande orsak: Gud.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Mänsklighetens natur om individualism

Inläggav Esther » 18 sep 2019 23:19

531bts skrev:Esther: ställer man hela sitt väsen till förfogande att leva i skapelsen på dess villkor, blir "jag" varken mer eller mindre än den kropp mitt medvetna sinne fötts in i. Medvetandet är omslutet av o lever i förhållande till Guds uttryck, skapelsen. Det jag under min livstid erfar o förvärvar som färdigheter, kunskap, minnen o tankar, kan antingen bli "mina" dvs utgångspunkt för idén om ett unikt "jag" eller som förmågor att ställa till förfogande i Gudsmedvetande, "tjäna Gud". Det är då inte längre "mitt" liv, jag deltar i skapelsen på dess villkor att förverkliga ett kärleksförhållande till hela situationen o dess levande orsak: Gud.


Så är det.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
WolfsongOfRainyNight
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 sep 2019 16:47

Re: Mänsklighetens natur om individualism

Inläggav WolfsongOfRainyNight » 19 sep 2019 06:54

Esther skrev:]Intressanta bilder... verkligen.
För en kristen är ju inte nyfikenhet en dygd - :) - men däremot en sund vilja att förstå, därmed frågvishet, därmed sökande av svar, därmed en vilja att implementera och därmed --- en funktionell lösning.
Den sista är då implementering - en slags "harvest" av något som annars hade varit okontrollerbart - det är lite som (om vi nu ska prata historia och mänsklighet) att kontrollera elden.
:)
Elden hade oändligt många funktioner, att kunna göra den, framkalla den och använda den är implementering. Finns inget ont i detta.
Tvärtom - ser vi det som en sak som avser Gud - är det gott.


må så vara att det grundades i sund vilja, men nästintill allt som mäniskan gett sig i kast med har haft farliga sidor till sig.

eld can förstöra skoga och bränna mäniskor och djur levande, blixten eventuelt resulterade i Nikola Tesla's kreation som lätt kan ha ihjäl folk om den inte hanteras varsamt.
skjutvapen och närstrids vape och dess like, vår historia är färgat djupare i rött än någon annan färg.
inte för att jag beklagar mig, man får ta det onda med det goda i saker, även om det är mycket våldsamma kreationer i vår historia och allt ursprungar sig i upptäckandet av elden, så har det också resulterat i mer händiga saker som lagar, regler, insats styrkor för almänhetens säkerhet (även om det också ibland används för betvingning såväl som beskydd)
see bara på Hiroshima och dess neuklära plantat som exploderadem, bra energi källa tills vi har mer säkrare varor att hantera, men farligt likså.
så även om saker ser oskyldigt ut så har vi aldeles för mycket bevis på den destruktiva naturen av mäniskor, om det nu finns en gud, vilket jag är lite av en skeptiker av, så är det inte konstigt för att vara ärlig att han, hon, den det övergav mäniskan, eftersom mäniskan skulle bara fortjätta att förstöra han's. hon's. den's, det's skapelser.
vi lever inte i synk med världen, utan agerar mer som ett virus skulle man kunna säga.
det är otaligt av sånna här observationer som gjort att jag valt att see världen för att förstå världen, ur dess mörkare sida.
om vi vet vart vi varit så vet vi vart vi är påväg, men eventuelt så kommer vi ju förhoppningsvis inte vara bunden till en enda planet, vilket då förhoppningsvis kommer leda till att vi komemr hamna mer i synk med dem världar vi besöker.
-A song that echoes through the heart is a song well sung, a song that breaks the heart as well as mends it is a masterpiece-

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Mänsklighetens natur om individualism

Inläggav Esther » 19 sep 2019 07:34

WolfsongOfRainyNight skrev:
Esther skrev:]Intressanta bilder... verkligen.
För en kristen är ju inte nyfikenhet en dygd - :) - men däremot en sund vilja att förstå, därmed frågvishet, därmed sökande av svar, därmed en vilja att implementera och därmed --- en funktionell lösning.
Den sista är då implementering - en slags "harvest" av något som annars hade varit okontrollerbart - det är lite som (om vi nu ska prata historia och mänsklighet) att kontrollera elden.
:)
Elden hade oändligt många funktioner, att kunna göra den, framkalla den och använda den är implementering. Finns inget ont i detta.
Tvärtom - ser vi det som en sak som avser Gud - är det gott.


må så vara att det grundades i sund vilja, men nästintill allt som mäniskan gett sig i kast med har haft farliga sidor till sig.

eld can förstöra skoga och bränna mäniskor och djur levande, blixten eventuelt resulterade i Nikola Tesla's kreation som lätt kan ha ihjäl folk om den inte hanteras varsamt.
skjutvapen och närstrids vape och dess like, vår historia är färgat djupare i rött än någon annan färg.
inte för att jag beklagar mig, man får ta det onda med det goda i saker, även om det är mycket våldsamma kreationer i vår historia och allt ursprungar sig i upptäckandet av elden, så har det också resulterat i mer händiga saker som lagar, regler, insats styrkor för almänhetens säkerhet (även om det också ibland används för betvingning såväl som beskydd)
see bara på Hiroshima och dess neuklära plantat som exploderadem, bra energi källa tills vi har mer säkrare varor att hantera, men farligt likså.
så även om saker ser oskyldigt ut så har vi aldeles för mycket bevis på den destruktiva naturen av mäniskor, om det nu finns en gud, vilket jag är lite av en skeptiker av, så är det inte konstigt för att vara ärlig att han, hon, den det övergav mäniskan, eftersom mäniskan skulle bara fortjätta att förstöra han's. hon's. den's, det's skapelser.
vi lever inte i synk med världen, utan agerar mer som ett virus skulle man kunna säga.
det är otaligt av sånna här observationer som gjort att jag valt att see världen för att förstå världen, ur dess mörkare sida.
om vi vet vart vi varit så vet vi vart vi är påväg, men eventuelt så kommer vi ju förhoppningsvis inte vara bunden till en enda planet, vilket då förhoppningsvis kommer leda till att vi komemr hamna mer i synk med dem världar vi besöker.



Många olika grenar med ett tema :) - som man brukar säga.
Vi vet - vart vi är på väg.
Du - ni - vet inte.
Det är skillnaden.
Som svar på dina många utgångar på bas av en tanke är det så att jag ska ge dig en bild: den som vill finna guld, packar sina saker, vandrar iväg, kämpar sig fram, sliter hårt för att finna det, söker och söker och söker och verkligen anstränger sig.
Kommer denne, när och om denne finner sitt guld vara mer rädd om det, vara mer försiktig med det (givet det hårda arbetet) än den som öppnar dörren och råkar snubbla på det?
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Mänsklighetens natur om individualism

Inläggav klorofyll » 19 sep 2019 09:44

Esther skrev:Vi vet - vart vi är på väg.
Du - ni - vet inte.
Det är skillnaden.

Vart är du på väg??

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Mänsklighetens natur om individualism

Inläggav Esther » 19 sep 2019 11:58

klorofyll skrev:
Esther skrev:Vi vet - vart vi är på väg.
Du - ni - vet inte.
Det är skillnaden.

Vart är du på väg??


Ja du - DET är en stor fråga det.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster