Kärlek

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Kärlek

Inläggav xion » 20 feb 2021 12:39

iris skrev:Tomorrow - **21/2 2021 - at 16.00 GTM **the jews will pray for the Messiah to come (we christians knowing who Christ is) will join them in their prayers.
Come Lord Christ into our world (again) - as you went.
Please join us in our prayers.
In Christ our Lord.


Om jag trodde att det hjälpte skulle jag gärna delta i denna bön.

Det vore bra att ett slut på allt hemskt som håller på att hända med vår Jord

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 20 feb 2021 16:53

xion skrev:
iris skrev:Tomorrow - **21/2 2021 - at 16.00 GTM **the jews will pray for the Messiah to come (we christians knowing who Christ is) will join them in their prayers.
Come Lord Christ into our world (again) - as you went.
Please join us in our prayers.
In Christ our Lord.


Om jag trodde att det hjälpte skulle jag gärna delta i denna bön.

Det vore bra att ett slut på allt hemskt som håller på att hända med vår Jord


Varför inte pröva? Kanske en stunds stilla bön tillsammans med medmänniskor eliminerar en smula orenheter i ditt hjärta genom att fästa tankesinnet vid något allmängiltigt o större än självförverkligandet. Du ställer dig, för en kort stund, till förfogande för det vackra människan kan uttrycka: välvilja, omtanke, medkänsla o det ultimata sinnestillståndet: kärlek.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlek

Inläggav klorofyll » 20 feb 2021 22:49

iris skrev:Tomorrow - **21/2 2021 - at 16.00 GTM **the jews will pray for the Messiah to come (we christians knowing who Christ is) will join them in their prayers.
Come Lord Christ into our world (again) - as you went.
Please join us in our prayers.
In Christ our Lord.


Vad handlar det här om? Snälla, berätta!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlek

Inläggav klorofyll » 20 feb 2021 22:50

531bts skrev:
xion skrev:
iris skrev:Tomorrow - **21/2 2021 - at 16.00 GTM **the jews will pray for the Messiah to come (we christians knowing who Christ is) will join them in their prayers.
Come Lord Christ into our world (again) - as you went.
Please join us in our prayers.
In Christ our Lord.


Om jag trodde att det hjälpte skulle jag gärna delta i denna bön.

Det vore bra att ett slut på allt hemskt som håller på att hända med vår Jord


Varför inte pröva? Kanske en stunds stilla bön tillsammans med medmänniskor eliminerar en smula orenheter i ditt hjärta genom att fästa tankesinnet vid något allmängiltigt o större än självförverkligandet. Du ställer dig, för en kort stund, till förfogande för det vackra människan kan uttrycka: välvilja, omtanke, medkänsla o det ultimata sinnestillståndet: kärlek.

Jag är mycket religiös.. Det är jag och Gud, rygg mot rygg.. :D

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlek

Inläggav klorofyll » 20 feb 2021 22:52

Menar ni att Jesus kommer tillbaka? Det tror jag med. Har aldrig fattat poängen med att älta någon som dog på ett kors för 2000 år sedan... inte igår.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlek

Inläggav klorofyll » 20 feb 2021 22:56

Kärlekens hemlighet är att allt blir som man vill, omoraliska strävanden brister i logiken...

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 20 feb 2021 23:31

klorofyll skrev:Menar ni att Jesus kommer tillbaka? Det tror jag med. Har aldrig fattat poängen med att älta någon som dog på ett kors för 2000 år sedan... inte igår.

Jesu lära kommer tillbaka var så säker. Förmodligen när skiten, inom några år, riktigt träffar fläkten, o vansinnet bestämmer o det inte längre finns någon melodifestival, fotbolls vm, os, shopping, partipolitiska maktspel, charter resor, lukrativa aktie/fastighets spekulationer att förverkliga sig i, kanske kommer eftertankens kranka blekhet o ångest skrika efter furnuft, sans, logik o mening. Game over!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlek

Inläggav klorofyll » 20 feb 2021 23:38

531bts skrev:
klorofyll skrev:Menar ni att Jesus kommer tillbaka? Det tror jag med. Har aldrig fattat poängen med att älta någon som dog på ett kors för 2000 år sedan... inte igår.

Jesu lära kommer tillbaka var så säker. Förmodligen när skiten, inom några år, riktigt träffar fläkten, o vansinnet bestämmer o det inte längre finns någon melodifestival, fotbolls vm, os, shopping, partipolitiska maktspel, charter resor, lukrativa aktie/fastighets spekulationer att förverkliga sig i, kommer eftertankens kranka blekhet o ångest skrika efter furnuft, sans, logik o mening. Game over!


Jag mår i alla fall bra... Skitbra. För att lyckas med aktie-affärer så krävs två saker... tid och pengar. Vilket jag alltid saknat. Framgång är något helt annat! Och det har jag aldrig strävat efter...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlek

Inläggav klorofyll » 20 feb 2021 23:43

531bts skrev:Jesu lära kommer tillbaka var så säker. Förmodligen när skiten, inom några år, riktigt träffar fläkten, o vansinnet bestämmer o det inte längre finns någon melodifestival, fotbolls vm, os, shopping, partipolitiska maktspel, charter resor, lukrativa aktie/fastighets spekulationer att förverkliga sig i, kommer eftertankens kranka blekhet o ångest skrika efter furnuft, sans, logik o mening. Game over!

Tryck och grupp förstår ALLA, men grupptyck är mer främmande, frågar du på stan är det ingen som vet, man kan dra upp det i allvarliga stunder. På begravningar och så.

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 21 feb 2021 12:05

Det "bra" du känner är för det mesta en tillfällig förträngning av den ångest som de flesta bär på i tankesinnet. Vilket är en självklar konsekvens av att inte vara förstådd o älskad för den man är. Erfar man inte ångest till o från saknar man ett friskt samvete. Ångest är ett hälsotecken o en hänvisning till att använda tankesinnet för sitt yttersta syfte: nå filosofisk insikt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlek

Inläggav klorofyll » 21 feb 2021 15:48

531bts skrev:Det "bra" du känner är för det mesta en tillfällig förträngning av den ångest som de flesta bär på i tankesinnet. Vilket är en självklar konsekvens av att inte vara förstådd o älskad för den man är. Erfar man inte ångest till o från saknar man ett friskt samvete. Ångest är ett hälsotecken o en hänvisning till att använda tankesinnet för sitt yttersta syfte: nå filosofisk insikt.

De känslosamma katastrofer man faktiskt upplever alltsomoftast, är i själva verket inget annat än små steg av "education".

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlek

Inläggav klorofyll » 21 feb 2021 15:53

Jag har en känsla av att religiösa ofta skuldbelägger människor som har problem öht... det är dumt att uttala sig såhär, men om man tror på rättvisa på jorden (istället för i himmelriket) då mår man lite vad man förtjänar...

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 21 feb 2021 17:15

Att sträva efter rättvisa är ett Sisyfos-göra o har ångest (ibland avund o narcissism) som incitament. Att försöka skapa rättvisa är som att med pekfingret dra en linje i vatten. Lyckas du omsätta din idé om rättvisa kommer ngn nästa dag med angrepp utifrån sin. Den kan aldrig bli allmängiltig. Du göder istället den ångest o frustration du bär på o som är incitament till det rättvisepatos du tror skulle hjälpa dig bli fri från ångest, bidra till samhället samt göra dig till en "bättre" människa (självförverkligande).
Därmed inte sagt att man stillatigande ska se på o inte agera när ngn exploaterar en medmänniska. Av kärlek till sin nästa, inte med ngn idé/ideologi om rättvisa.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlek

Inläggav klorofyll » 23 feb 2021 22:57

Makt är någonting du har i din hand... Dvs första steget mot förändring är att inse att du har makt..?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kärlek

Inläggav Anders » 23 feb 2021 23:21

531bts skrev:Att sträva efter rättvisa är ett Sisyfos-göra o har ångest (ibland avund o narcissism) som incitament...
Det var ingen direkt Rawlsiansk syn på rättvisan.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster