Kärlek

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kärlek

Inläggav Anders » 28 jan 2020 23:00

531bts skrev:Anders: nej, det är inte givet, det är en möjlighet som kräver att förverkliga det filosofiska ansvar människan har iom sin särskilda tankeförmåga o heltäckande språk.

Så mer exakt, i det här perspektivet, hur uppstår kärlek mellan två människor?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 29 jan 2020 07:38

Anders:
Kärlek är ett medfött grundläggande behov o som i sin yttersta mening endast kan tillfredsställas när minst två, var för sig o i dialog, förstått
1.sig själv
2. sin nästa
3.som ingående delar i den allmängiltiga meningen med HELA situationen, verkligheten vilken man lever av och i förhållande till.
Kärlek är ett sinnestillstånd som infinner sig vid oreserverad spegling i en likasinnad.[/quote]

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kärlek

Inläggav Algotezza » 29 jan 2020 09:13

Det beror väl på vem du frågar vad man menar med kärlek. Det framgår ju av denna tråd.

Thomas Ledin menar att kärleken är som en studsande boll.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kärlek

Inläggav Anne » 29 jan 2020 13:13

Algotezza skrev:Det beror väl på vem du frågar vad man menar med kärlek. Det framgår ju av denna tråd.

Thomas Ledin menar att kärleken är som en studsande boll.


Det har jag missat! Jag som alltid har undrat vad som menas med den här smilien :smt069 ... :wink:

Jag är förälskad i Ledin. Tänkte mig en jättebra TV-idé "Ledin ger bort sin gitarr" där Ledin möter fans och amatörgitarrister där han ger bort en av sina gitarrer. Han är fin nog att göra det. Jag orkar bara inte propsa fram alla mina goda ideér. Har åtminstone en vän som har sålt gummistövlar till honom :) Det skulle ju förstås kunna utökas till "Jag ger bort min gitarr" med diverse gitarrister. Och så jammar gitarrgivaren och mottagaren lite. Succé. Nu har jag gett bort en miljoners kronor affär. Vore roligt om någon genomförde det. Vore schysst om du iså fall sponsrade en Greklandsresa till mig och familjen. Konceptet är gångbart internationellt. Up for grabs. Först till kvarn. Det skulle kunna bli ett mycket bra program. Vassego!

531bts: Jag förstår inte vad du avser med punkt 3. Grunnar på ditt koncept över likasinnad också. Anders föräldrar var ju inte likasinnade i min upplevelsevärld. Betvivlar inte att de kan ha älskat varann ändå.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 31 jan 2020 10:26

Lynx: javisst är det så: människor tror sig "älska" ändå. Man kan inte låta bli, eftersom behovet av kärlek är medfött, kan den personliga förväntan projiceras på vem som helst. Äktenskapet är till för att begränsa den projiceringen för att riktas till en individ. Lyckas man navigera sin förväntan o framför allt, omvärdera o nedmontera sin förutfattade mening o ensidiga krav på tillfredsställelse av kärlek av sin partner, finns möjligheten att i dialog med sin partner komma fram till en ömsesidig relation med likhet som grund inom äktenskapets ramar.
Den yttersta meningen med kärlek som jag hänvisar till som spegling i likasinnad, är dock inte knuten till parförhållande o reproduktion. Den kärlek jag syftar på är inte uteslutande, den förutsätter Helhets-/Gudsmedvetande, där parförhållandet ingår.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kärlek

Inläggav Anne » 01 feb 2020 16:25

531bts skrev:Lynx: javisst är det så: människor tror sig "älska" ändå. Man kan inte låta bli, eftersom behovet av kärlek är medfött, kan den personliga förväntan projiceras på vem som helst. Äktenskapet är till för att begränsa den projiceringen för att riktas till en individ. Lyckas man navigera sin förväntan o framför allt, omvärdera o nedmontera sin förutfattade mening o ensidiga krav på tillfredsställelse av kärlek av sin partner, finns möjligheten att i dialog med sin partner komma fram till en ömsesidig relation med likhet som grund inom äktenskapets ramar.
Den yttersta meningen med kärlek som jag hänvisar till som spegling i likasinnad, är dock inte knuten till parförhållande o reproduktion. Den kärlek jag syftar på är inte uteslutande, den förutsätter Helehets-/Gudsmedvetande, där parförhållandet ingår.

Vi pratar förbi varann. Vi brukar orden olika. Tror sig "älska" säger du. Kände du Anders föräldrar? Mina morföräldrar var väldigt olika. Hon älskade att anordna stora tillställningar. Han trivdes bäst med att sitta med en bok. De älskade varandra djupt.

I mellanmänskliga relationer får man visa hänsyn. Det är en kärlekshandling att t ex följa
med någon till en affär vars utbud tilltalar en noll, men man gör det för att man gläds åt den andres glädje. Min tv-program- id'e som jag skänker bort är också kärlek.

Kärlek är alltid gratis.

Likasinnade, som ordet vanligtvis brukas, betraktar jag inte som en nödvändig faktor för kärlek.
Gudsmedvetande - är du allvetande, eller vad menar du?
Jag ser det som begripligt att du upplever kärleken som ett behov. Många gör det. För mig är det ett naturligt tillstånd, ett flöde som kan vara enkelriktat så väl som i symbios.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 01 feb 2020 18:06

Lynx: Gudsmedvetande = att vara medveten om Gud som den levande orsaken o att i sitt dagliga liv pröva den tesen.
Nej, jag har aldrig träffat Anders föräldrar o det jag påstår att inom ramen för äktenskapet gemensamt komma fram till användbara o vackra insikter om att det finns en fundamental likhet o möjlighet till spegling i just en likasinnad iom den naturliga gemenskap som uppstår i arbetet med försörjningen av en familj vilket är följden o meningen med parförhållandet. Det är inte specifikt riktat till Anders föräldrar, det är en allmängiltig möjlighet liksom att äktenskapet kan bli ett chockartat uppvaknande från förälskelsen med rask skilsmässa som resultat.
Lynx har du egen erfarenhet av att vara gift eller förälder?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kärlek

Inläggav Anne » 01 feb 2020 18:18

Jag känner att jag får välja lite vad jag svarar på då jag har diagnosticerats med oral diaree av moderatorn, men jag väljar att svara dig här. Jag har frågat dig så många frågor så det är väl inte mer än rätt att jag svarar dig också.
Nej, jag har aldrig varit gift. Däremot ett långt förhållande. Jag har två vuxna söner som är mina ögonstenar.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 01 feb 2020 18:35

Lynx: levde du tillsammans med sönernas far under deras uppväxt, (jag skriver far, för jag antar att du är kvinna)?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kärlek

Inläggav Anne » 01 feb 2020 18:36

Ja. Vi fick ta ett avbrott på ett par år. Men annars så är det 20+ år. Varför frågar du?

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 01 feb 2020 20:11

Lynx: idag finns så många konstellationer av sk familjer som jag menar inte får jämförbara konsekvenser o dynamik som den traditionella dvs med en man o kvinna vigda åt att i äktenskap uppfostra o försörja sina barn.
Jag menar att det endast är i det parförhållandet de insikter jag beskrev är möjliga att göra o förverkliga. I andra former av sk familjebildningar blir det annan dynamik o konsekvenser.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kärlek

Inläggav Anne » 02 feb 2020 08:09

Påstår du att äktenskapet är en garant för kärlek? Att det är en nödvändig grund?

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 02 feb 2020 12:11

Lynx: nej, omöjligt för ngn att garantera eller påtvinga filosofi/kärlek. Det kan bara vara frivilligt.
Äktenskap är däremot ett slags "tvång". Man ramar in den hormonbetingade passionen, förälskelsen i ett förpliktigande: inför det största man tror på, släkt o samhälle, viger man sitt liv att tillsammans fullfölja de naturliga plikter som följer av föräldraskapet. Ett högt staket där de lyckliga tu efter smekmånaden, får bemöta sina tillkortakommanden i det dagliga värvet. Inget annat mänskligt förhållande är jämförbart o där tanke, tal o gärning måste bemöta en medmänniskas av motsatt köns tanke, tal o gärning, för att ta sig igenom vardagen i antingen samarbete, gemenskap, harmoni eller ständig konflikt, konkurrens, disharmoni o osämja.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kärlek

Inläggav Algotezza » 03 feb 2020 20:27

Utan tvång ingen frihet. Kontraster behövs.

Yttre tvång ger möjlighet till inre frihet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kärlek

Inläggav Anne » 03 feb 2020 22:29

Jag har uppfattat det som vi är ganska många här som har valt och blivit valda att leva i längre relationer. Det blir en annan nyans av kärlek då, den mognar liksom. Men visst tänker jag på den ljuva förälskelsen ibland. Det är möjligheternas port.
Apropå min program-tanke:


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster