Webpsykologi

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Webpsykologi

Inläggav Anders » 29 nov 2019 09:23

Yyy skrev:
Xxx skrev:Vad är Ondska?

Undrar om det inte finns minst en sådan här tråd tidigare...


Den här starten väckte en del känslor i mig.

Känslor är superviktiga i min mening. Hur man först uppfattar något och sen känner för det styr hela ens agerande. Och mångas känslor styr världens agerande. Vi kan ta ... global uppvärmning och flyktingfrågan. Hela batteriet känslor dundrar in i er. Diametralt olika känslor hos olika personer. Kanske komplexa. Men ingen är en dator som bara tar in ”fakta” och agerar robotmässigt. Vilket har blivit det sexiga sen vetenskapen slog igenom. Bara ”agera enligt vetenskapen” som kommentar ger er känslor.

Nå, med denna intro - vad känner ni för det quotade? Man ser den där än mer ofta på andra större forum.

Jag känner spontant, ”Yyy dödar all kreativitet hos xxx, xxx har något som han har värmt upp sig för att prata om och yyy missuppfattar det, och som den ordningsman eller kvinna yyy säkert var i plugget så skall denne bara hitta Sanningen, och den är ju redan utredd”.

Hur jävla orättvist som helst och xxx och yyy känner säkert samma irritation mot det jag skriver. Och det fattar jag förhoppningsvis tiondelen efter då överjaget hinner ikapp att det kan fan inte jag veta vad de har för motiv. Men den spontana känslan jag har lever kvar. Och jag kommer alltid ogilla den här typen av dialog - om jag inte själv analyserar vad jag känner.

Börjar så där. Är förstås inte ute efter den där quoten utan de psykologiska reaktionerna mer generellt i dialoger, kanske i synnerhet i webkommunikation mellan människor. Men kanske ni själva kände något spontant då ni läser quoten? Och då ni läser mitt inlägg? Jävla besserwisser, typ.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster