Mental styrka

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Mental styrka

Inläggav David H » 19 jan 2020 10:23

Är människor mentalt starka? Är det något som varierat över tid i mänsklighetens historia, och är variationen stor mellan olika personer? Är det ens begripligt och meningsfullt att tala om?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Mental styrka

Inläggav hakkapeliitta » 19 jan 2020 12:36

rekoj skrev:Är människor mentalt starka? Är det något som varierat över tid i mänsklighetens historia, och är variationen stor mellan olika personer? Är det ens begripligt och meningsfullt att tala om?

Jag själv har en grandios självbild.
Mentalt överdimensionerad.
Varför?
Beror på flera orsaker. Är för det första väldigt social, noll självhävdelsebehov, har inget behov att leka allan. Sen är jag trofast kamrat, lämnar aldrig någon i sticket. Sen är jag övermåtta intelligent.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Mental styrka

Inläggav Anne » 19 jan 2020 13:19

Jag är bara mentalt stark i krissituationer. Fixar t ex inte att åka buss själv, men skulle kunna ta över ratten om chaufören däckar och ingen lämpligare är till hands. Jag är mesig, våpig, blyg och försynt mm. Men nog är jag en dark horse.

Som i min ungdom när en anabolastinn, väldigt agressiv kille ville ha min dåvarande pojkväns bilnycklar. Han slog sönder en massa i lägenheten. Folk sprang ut, eller in i andra rum. Min dåvarande pojkvän fick för sig att spela överdrivet full. Dålig taktik. Eftersom ingen gjorde någonting, just efter som ingen gjorde någonting, gick jag fram till honom, det var en mycket obehaglig sekund när han snudd på tryckte sin näsa mot min och vrålade något i stil med "och vem fan tror du att du är?" Jag svarade lugnt "Jag är din ängel, Tony. Och nu ska du duscha... jojo, kom med mig nu." Jag drog honom lätt i handen och han började skratta. Sedan hänvisade jag honom till badkaret där jag duschade av honom under hans skratt och gråt och barndomsminnen. Jag rekommenderar dock inte andra att bete sig så här. Det kan vara farligt. Men jag blir aldrig rädd i sånt, även om jag till vardags är ett nervvrak.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Mental styrka

Inläggav hakkapeliitta » 19 jan 2020 13:47

Ibland råkar man ut för konstiga situationer.
Hände mej för någon vecka sen en snubbe på krogen satte sej framför mej på bordet och började käfta. Jag hade aldrig sett idioten förr.
Han såg ut som en tattare, vilket jag sa till honom.
Sen kom en lokal kompis till mej och sa till tattaren, börja inte bråka med honom för du åker på stryk så det sjunger om det.
Jag är rätt vältränad och hade mosat honom lätt. Förstår inte än idag varför provocera helt okänd.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Mental styrka

Inläggav Anne » 19 jan 2020 13:54

#-o Vet du inte att tattare är ett nedsättande ord? Vad sa han i det du kallar "käftande"? Han kanske ville testa att "bryta arm" med dig på så sätt? Jag hade ju plättlätt fått ner dig på rygg, bara visa uringningen lite :lol: (skämtar)

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Mental styrka

Inläggav hakkapeliitta » 19 jan 2020 14:09

lynx skrev:#-o Vet du inte att tattare är ett nedsättande ord? Vad sa han i det du kallar "käftande"? Han kanske ville testa att "bryta arm" med dig på så sätt? Jag hade ju plättlätt fått ner dig på rygg, bara visa uringningen lite :lol: (skämtar)

Kommer inte ihåg hans "käftande". Upplevde honom som korkad jävel.
Grejen var att jag satt på krogen vid samma bord med min granne. Den här tattaren trodde jag stötte på henne, möjligen var hon hans gamla flamma. Var inte alls så.
haha :D

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Mental styrka

Inläggav Anders » 19 jan 2020 22:00

Att vara Mentalt stark känns som ett resultat av lämplig diagnos och lämpligt föräldraval.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Mental styrka

Inläggav hakkapeliitta » 19 jan 2020 22:21

Håller inte riktigt med.
Endast mentalt svaga typer är offermentala.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Mental styrka

Inläggav hakkapeliitta » 19 jan 2020 22:46

Jag lägger av här.
Jag har försökt mitt bästa men verkar inte duga. Önskar er alla god fortsättning.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Mental styrka

Inläggav klorofyll » 20 jan 2020 07:14

Anders skrev:Att vara Mentalt stark känns som ett resultat av lämplig diagnos och lämpligt föräldraval.

Droger inverkar positivt också...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Mental styrka

Inläggav klorofyll » 20 jan 2020 07:15

lynx skrev:Jag är bara mentalt stark i krissituationer. Fixar t ex inte att åka buss själv, men skulle kunna ta över ratten om chaufören däckar och ingen lämpligare är till hands.

Samma här! :D

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Mental styrka

Inläggav Anne » 20 jan 2020 23:19

hakkapeliitta skrev:Jag lägger av här.
Jag har försökt mitt bästa men verkar inte duga. Önskar er alla god fortsättning.


Vad hände? Klart du duger, du duger i din svaghet och du duger i din styrka. Minä rakastan sinua :)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Mental styrka

Inläggav Anne » 20 jan 2020 23:26

klorofyll skrev:
lynx skrev:Jag är bara mentalt stark i krissituationer. Fixar t ex inte att åka buss själv, men skulle kunna ta över ratten om chaufören däckar och ingen lämpligare är till hands.

Samma här! :D


Gimmie five, klorofyll! :)

Jag tror att det har varit av stort överlevnadsvärde för individen, liksom för artens överlevnad, med människor som lyckas behålla ett lugn i farofyllda situationer. Och är än idag. Visst har vi t ex brandkår nuförtiden, men mycket kan uträttas under den lilla stund brandkåren tar på sig.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Mental styrka

Inläggav hakkapeliitta » 21 jan 2020 00:04

lynx skrev:
hakkapeliitta skrev:Jag lägger av här.
Jag har försökt mitt bästa men verkar inte duga. Önskar er alla god fortsättning.


Vad hände? Klart du duger, du duger i din svaghet och du duger i din styrka. Minä rakastan sinua :)

Herregud säg inte så. Jag blev knäsvag.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Mental styrka

Inläggav Anne » 21 jan 2020 00:07

Lär dig kärlek, hakka :) Du verkar ju inte gjort det. Krymp mentalt 1,50 i fysisk längd och sätt dig i mitt knä ska jag trösta dig :)


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster