Mental styrka

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Mental styrka

Inläggav klorofyll » 09 apr 2021 16:38

hakkapeliitta skrev:Jag har dock aldrig träffat en sådan människa :)

Det är nog få som vill säga emot dig...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Mental styrka

Inläggav klorofyll » 09 apr 2021 16:41

Köpte denna idag... 79 kr.

Bild

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Mental styrka

Inläggav hakkapeliitta » 09 apr 2021 17:01

Vågar inte, är inte så snabb i huvudet. Risken finns att jag blir dumförklarad.
En av mina bästa sidor att jag är ihärdig. Jag behöver alltid god tid på mej att fatta saker. Får jag vittring på nåt intressant har jag svårt att släppa det och kan älta saken hur länge som helst.
Med detta sagt, mitt förra inlägg om att envishet är inte bra måste nu omdefinieras, envishet kan vara bra om denna leder framåt och är något positiv, envishet i negativ mening är just saknad av förmåga att ta till sej något nytt, en slags konservativ inställning när den är som sämst.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Mental styrka

Inläggav klorofyll » 09 apr 2021 17:06

Det där inlägget var ju helt fantastiskt...


"Envishet är inte en mental styrka utan mer som mental svaghet.
Att halsstarrigt hålla fast vid sina tankar och sitt beteende tyder på cementerad tankeverksamhet.
Mental styrka är istället att vara flexibel, att ändra uppfattning om man är överbevisad. Utöver intelligens krävs EQ och en ödmjuk inställning, helt utan prestige. Det är nog endast så man som människa fullt kan utvecklas. Jag har dock aldrig träffat en sådan människa :) . Det var en idealbild, jag själv är inget bra exempel."

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Mental styrka

Inläggav hakkapeliitta » 09 apr 2021 17:46

Kom att tänka på detta som Xion skrev om sin envisa dotter.
Min far var vänsterhänt och han berättade om hur svårt han hade det i skolan när läraren inte accepterade detta utan tvingade honom att skriva med högerhand. Så fånigt. Kanske är "vänsterhänthet" något medfött eller så är det ett inlärt beteende. Lutar väl åt det förra hur som löjligt att tvinga ett barn till något så ovidkommande, vad spelar det för roll om man skriver med högerhand eller vänsterhand?
På den tiden fanns en massa konstiga regler, acceptabelt var endast att äta med kniv och gaffel och leka kälkborgare. Jag själv är rebellisk och äter ibland makaroner med sked eftersom makaroner är hala som fan och är svårfångade med en gaffel.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Mental styrka

Inläggav klorofyll » 09 apr 2021 18:18

hakkapeliitta skrev:Kom att tänka på detta som Xion skrev om sin envisa dotter.
Min far var vänsterhänt och han berättade om hur svårt han hade det i skolan när läraren inte accepterade detta utan tvingade honom att skriva med högerhand. Så fånigt. Kanske är "vänsterhänthet" något medfött eller så är det ett inlärt beteende. Lutar väl åt det förra hur som löjligt att tvinga ett barn till något så ovidkommande, vad spelar det för roll om man skriver med högerhand eller vänsterhand?
På den tiden fanns en massa konstiga regler, acceptabelt var endast att äta med kniv och gaffel och leka kälkborgare. Jag själv är rebellisk och äter ibland makaroner med sked eftersom makaroner är hala som fan och är svårfångade med en gaffel.

Bill Gates åt kycklig med sked, något Paul Allens flickvän med förtjusning reagerade på, står det i Paul Allens memoarer. Bill Gates menade också att om man gillar blå tröjor, köp då många blå tröjor, så behöver man inte lägga ner energi på att ständigt behöva välja... Jag har Bill Gates bok "Vägen till framtiden"... Han är smartare än vad man tror, eller han var det, den gavs ut 1995.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Mental styrka

Inläggav hakkapeliitta » 09 apr 2021 18:45

Håller med Bill Gates. Ogillar själv att handla kläder och har köpt jeans av samma märke, och hör och häpna!, samma storlek senaste 20 åren.
McGordons jeans storlek 33/36, köper ibland 5 par åt gången så det problemet är löst de närmaste åren.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Mental styrka

Inläggav klorofyll » 09 apr 2021 20:22

hakkapeliitta skrev:Håller med Bill Gates.

Människor krånglar till saker, de blir trygga med regler som gäller någon annan.

hakkapeliitta skrev:Ogillar själv att handla kläder och har köpt jeans av samma märke, och hör och häpna!, samma storlek senaste 20 åren.
McGordons jeans storlek 33/36, köper ibland 5 par åt gången så det problemet är löst de närmaste åren.

Jag köper "onödiga saker", men jag försöker tänka att jag är på rätt spår, någon gång måste man bli nöjd. T.ex. denna IQ-bok.. Det hade väl varit värre om jag var genom-snål och aldrig öppnat en bok. Det är ju inte knark.

Sparar du pengar? Haha.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Mental styrka

Inläggav iris » 10 apr 2021 16:57

rekoj skrev:Är människor mentalt starka? Är det något som varierat över tid i mänsklighetens historia, och är variationen stor mellan olika personer? Är det ens begripligt och meningsfullt att tala om?

xion
Inlägg: 3150
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Mental styrka

Inläggav xion » 11 apr 2021 09:48

iris skrev:
rekoj skrev:Är människor mentalt starka? Är det något som varierat över tid i mänsklighetens historia, och är variationen stor mellan olika personer? Är det ens begripligt och meningsfullt att tala om?


Jag ställde frågan om envishet är en form av mental styrka.
Att följa med strömmen är ju mycket enklare och kräver ingen mental styrka alls,
Jag undrar vilka som ställer till mest skada, dom envisa eller dom som följer med strömmen.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Mental styrka

Inläggav hakkapeliitta » 11 apr 2021 12:26

xion skrev:
iris skrev:
rekoj skrev:Är människor mentalt starka? Är det något som varierat över tid i mänsklighetens historia, och är variationen stor mellan olika personer? Är det ens begripligt och meningsfullt att tala om?


Jag ställde frågan om envishet är en form av mental styrka.
Att följa med strömmen är ju mycket enklare och kräver ingen mental styrka alls,
Jag undrar vilka som ställer till mest skada, dom envisa eller dom som följer med strömmen.

Att jämnt vara motvallskärring är inte så idealiskt och definitivt inte något som imponerar.
Det är lätt att vara kritisk men definitivt svårare att vara konstruktiv.
Tråkigt med typer som jämnt är negativa och tror att de är liksom smartare än andra endast p g a att de tänker annorlunda. Då har det här att vara annorlunda blivit ett självändamål, jag är mer än du eftersom jag tänker i andra banor.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Mental styrka

Inläggav klorofyll » 11 apr 2021 12:49

xion skrev:
iris skrev:
rekoj skrev:Är människor mentalt starka? Är det något som varierat över tid i mänsklighetens historia, och är variationen stor mellan olika personer? Är det ens begripligt och meningsfullt att tala om?


Jag ställde frågan om envishet är en form av mental styrka.
Att följa med strömmen är ju mycket enklare och kräver ingen mental styrka alls,
Jag undrar vilka som ställer till mest skada, dom envisa eller dom som följer med strömmen.

Om man har rätten på sin sida så är det bra att vara envis... I en ideal miljö är väl transparens ännu bättre.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Mental styrka

Inläggav iris » 12 apr 2021 07:20

xion skrev:
iris skrev:
rekoj skrev:Är människor mentalt starka? Är det något som varierat över tid i mänsklighetens historia, och är variationen stor mellan olika personer? Är det ens begripligt och meningsfullt att tala om?


Jag ställde frågan om envishet är en form av mental styrka.
Att följa med strömmen är ju mycket enklare och kräver ingen mental styrka alls,
Jag undrar vilka som ställer till mest skada, dom envisa eller dom som följer med strömmen.


De som följer med strömmen ... de är som boskap. Bidrar inte med något, har ingen förmåga att tänka självständigt, uppreparera bara det de fått inmatat, utför utan att ifrågasätta och resten av tiden - som djur kopulerar de och sover, super och ser på underhållning.
Den skada de gör är att då de inte gör något tillåter de allt och medverkar i allt. Oavsett.

xion
Inlägg: 3150
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Mental styrka

Inläggav xion » 12 apr 2021 08:21

Andra exempel på vad som händer om man följer med strömmen är till exempel vad som hände i Tyskland före andra världskriget.
Eller vad som händer i Myanmar just nu. Dom soldater som lyder sina överordnade och "följer med strömmen" skjuter ihjäl oskyldiga människor som har fräckheten att demonstrera för självstyre. Om någon "motvallskäring" skulle vägra att lyda order skulle han omedelbart bli arkebuserad. Därför vågar ingen annat än att följa med strömmen.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Mental styrka

Inläggav iris » 13 apr 2021 07:06

xion skrev:Andra exempel på vad som händer om man följer med strömmen är till exempel vad som hände i Tyskland före andra världskriget.
Eller vad som händer i Myanmar just nu. Dom soldater som lyder sina överordnade och "följer med strömmen" skjuter ihjäl oskyldiga människor som har fräckheten att demonstrera för självstyre. Om någon "motvallskäring" skulle vägra att lyda order skulle han omedelbart bli arkebuserad. Därför vågar ingen annat än att följa med strömmen.


Vi är konstruerade för överlevnad. Fysisk överlevnad.

När vi valt in (i bris på insikt, förståelse, själviskhet och faktisk ren naivitet) de mest manipulativa, lögnaktiga och största roffarna - eller de själva har satt sig vid makten och avser sitta kvar där på vår bekostnad. Eftersom det är alltid det arbetande folket som betalar kalaset, eller som i USA och andra länder de rika som vill ha kvar sina privilegier och inte förlora dessa (som det var i medeltiden även i större delen av Europa) - för dessa att behålla makt - så kommer de inte att gå frivilligt.
Vem lämnar mattråg där allt är gratis och man kan använda sin makt för sig själv?

Därför är människan sådan. Vi blundar hellre än att vi åker dit för vi vet att alla - när makten inte är där - håller med oss. Men när makten är där och vi fortsätter säga det vi sa då slutar kören att sjunga och alla blir tysta och själv - står man med Svarte Petter. Människans feghet är större än hennes mod, hennes egen bekvämlighet större, och därmed förblir boskap boskap.

Jag har i världshistorien och bland folken bara sett - ett enda folk. Ett.
Ett enda folk där människorna - gemeneman - fostrats fram till att bli något annat.
Resten är alla lika.
Det folk jag pratar om föll --- och de kommer inte att resa sig upp. De är same same som alla andra idag. Lata, feta och ser åt andra hållet bara de får välstånd.
Tragiskt!


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster