Lurade av frukt?

Moderator: Moderatorgruppen

mancini
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 apr 2020 11:38

Re: Lurade av frukt?

Inläggav mancini » 30 apr 2020 07:53

"Jag har nämnt tidigare att det kanske är att frukt är växternas sätt att lura sig till förökning?" Du har rätt. Den attraktiva färgen på mogna frukter, fin lukt och det är sötma lockar djur för att uppnå förökning. Med enkla ord lura frukt alla levande varelser. Men mognadsprocessen genererar vitaminer som är användbara för människor

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Algotezza » 30 apr 2020 08:32

Ja, vi blir väl lurade av allt som tilltalar vår smak att äta det. Vore maten"ärligare" om allt smakade vedervärdigt och vi tvingade i oss födan för att ha en chans att överleva?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Smisk » 30 apr 2020 09:04

Algotezza skrev:Ja, vi blir väl lurade av allt som tilltalar vår smak att äta det. Vore maten"ärligare" om allt smakade vedervärdigt och vi tvingade i oss födan för att ha en chans att överleva?


Driften att locka oss att göra saker fungerar bäst när den passar bra med beteendet den lockar oss att göra ger oss det som gör att vi mår och fungerar på ett bra sätt kan man tänka. Om jag lockas av att äta frukt, mår bra av det och fungerar bra skall jag äta frukten. Vet jag att jag skadas av att enbart äta frukt över tid skall jag reglera så att jag äter mindre och annat nyttigt. Lite frukt i gröten istället för lite gröt på frukten ;)

Vi "blir lurade" när vi går på lurandet vi utsätts för. Om jag förstår hur havregrynsgröten med äppleskal och kanel i hjälper mig att må och fungera bra och samtidigt förstår hur godis och belöningssystemet fungerar blir det lättare att påverka och välja gröten före godis till frukost. Jag blir inte lurad till att äta godis så fort jag blir sugen så jag vet bättre och har en annan lösning på behovet godislockandet driver mig till.

Maten blir inte ärligare om den smakar skit :)

Jag blir dummare om jag äter skitsmaker om jag kan äta goda smaker samtidigt som jag äter nyttigt. Allt som tilltalar oss gör så av en anledning och allt kan överdrivas. Om godis görs för att tilltala mig att sluta äta allt annat och bara vräka i mig godis är det en del av ett system som utnyttjar hur jag fungerar där en skadlig effekt ingår och jag blir lurad av att ingå i beteendet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Algotezza » 30 apr 2020 09:09

Smisk skrev:
Algotezza skrev:Ja, vi blir väl lurade av allt som tilltalar vår smak att äta det. Vore maten"ärligare" om allt smakade vedervärdigt och vi tvingade i oss födan för att ha en chans att överleva?


Driften att locka oss att göra saker fungerar bäst när den passar bra med beteendet den lockar oss att göra ger oss det som gör att vi mår och fungerar på ett bra sätt kan man tänka. Om jag lockas av att äta frukt, mår bra av det och fungerar bra skall jag äta frukten. Vet jag att jag skadas av att enbart äta frukt över tid skall jag reglera så att jag äter mindre och annat nyttigt. Lite frukt i gröten istället för lite gröt på frukten ;)

Vi "blir lurade" när vi går på lurandet vi utsätts för. Om jag förstår hur havregrynsgröten med äppleskal och kanel i hjälper mig att må och fungera bra och samtidigt förstår hur godis och belöningssystemet fungerar blir det lättare att påverka och välja gröten före godis till frukost. Jag blir inte lurad till att äta godis så fort jag blir sugen så jag vet bättre och har en annan lösning på behovet godislockandet driver mig till.

Maten blir inte ärligare om den smakar skit :)

Jag blir dummare om jag äter skitsmaker om jag kan äta goda smaker samtidigt som jag äter nyttigt. Allt som tilltalar oss gör så av en anledning och allt kan överdrivas. Om godis görs för att tilltala mig att sluta äta allt annat och bara vräka i mig godis är det en del av ett system som utnyttjar hur jag fungerar där en skadlig effekt ingår och jag blir lurad av att ingå i beteendet.


Vi har ju anpassats att gilla det mogna och söta eftersom det varit nyttigt för oss, och dras inte lika självklart till det beska och bittra eftersom dessa smaker ofta signalerar giftighet. Smaksinnet liksom alla våra sinnen verkar i överlevnandens tjänst och har anpassats efter vår verklighet. Sedan kan mycket i vår moderna värld sätta detta ur spel, liksom andra överlevnandsmekanismer.
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Lurade av frukt?

Inläggav hakkapeliitta » 30 apr 2020 23:43

Finns även lite udda smaker som t.ex salmiak som jag gillar, även laktriss.
Läste om salmiak/laktriss, dessa såldes förr på apotek som medicin, kommer inte ihåg vilken åkomma mot.
En läkare skrev att laktriss borde ha varningstext det är tydligen inte hälsosamt att äta mer än 50 gram om dagen. Beskedet var inte bra för mej, brukar köpa finsk mjuklaktriss och i ren eufori käka upp hela påsen direkt.
Så sent som på 70-talet såldes salmiak på apotek i Sverige.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Lurade av frukt?

Inläggav David H » 01 maj 2020 23:01

Hängde inte riktigt med i trådstarten, men apropå att bli lurad av frukt
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Smisk » 03 jun 2020 08:48

:)

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Smisk » 07 sep 2021 12:36

Jag har lärt mig att det vi kallar frukt till stor del är något vi själva bidragit till att forma.
Det man lärt sig att "frukt är naturens godis" och "frukt är nyttigt" är lite av en myt om man vidgar perspektivet.

Utvecklingen kan jämföras med hur hundar finns för att människor haft värde av dem och därför har vi deltagit i utvecklingen av alla raser.

Om vi inte kunnat göra det hade det inte hänt och så verkar det vara för frukt med.

Bananer verkar exempelvis vara framodlat från något som inte alls är som det vi är vana vid.

Dem näringsämnen som frukten har är en sak och själva "den goda smaken" och därför mycket av sockret osv är något vi påverkat.

Ur det perspektivet är det vi som lurar oss själva och inte frukten som lurar oss då. ;)

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Lurade av frukt?

Inläggav hakkapeliitta » 08 sep 2021 16:33

Håller väl inte med riktigt. Enligt Livsmedelverkets (?) rekommendation bör vi äta 500 g frukt och grönsaker om dagen.
Det är rätt mycket, själv klämmer jag i mej en apelsin om dagen och om det passar till maten grovriven morot och kokt brysselkål.
Når väl inte till rekommenderade 500 g men rätt nära. Nej, du har helt fel, frukt innehåller massa vitaminer och fibrer som är nyttiga för matsmältning. Aldrig hört talas om att vi är "lurade" av frukt, du är nog rätt ensam om den uppfattningen.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Smisk » 11 sep 2021 12:13

hakkapeliitta skrev:Håller väl inte med riktigt. Enligt Livsmedelverkets (?) rekommendation bör vi äta 500 g frukt och grönsaker om dagen.
Det är rätt mycket, själv klämmer jag i mej en apelsin om dagen och om det passar till maten grovriven morot och kokt brysselkål.
Når väl inte till rekommenderade 500 g men rätt nära. Nej, du har helt fel, frukt innehåller massa vitaminer och fibrer som är nyttiga för matsmältning. Aldrig hört talas om att vi är "lurade" av frukt, du är nog rätt ensam om den uppfattningen.


Du verkar missupfatta vad jag menar, jag menar inte att frukter inte innehåller näring och har inte skrivit det.

Grönsaker är dock en sak och frukt en annan. Innehållet av socker i frukter är en sak och näringen i förhållande till sockret är relevant.
När man talar om problemet med socker i godis så finns samma problem med frukt till viss del så det får man tänka på om man är diabetiker eller intresserad av dieter som skall stimulera fettdriften i oss istället för sockerdriften om du känner till dem sakerna.

Det är två helt olika saker att rekommender att äta mycket grönsaker av olika smaker eller att äta 1k äpplen, apelsiner eller äpplen om dagen för en diabetiker exempelvis så man får kika på detaljerna och vad värdet är av riktlinjerna tänker jag.

Lurade av frukt är en specifik sak jag talade om och den är lite subtil och tillspetsad :)

På samma sätt som vi är lockade av godis som ju är skapat av oss människor FÖR att locka oss att köpa dem med färger, smaker och belöningskickar nervsystemet ger oss så har vi nog gjort samma sak med frukter. Det är vi som plockat och odlat dem som ger samma kickar helt enkelt det är allt jag syftar på.

Om du inte tror att detta är något som existerar har vi olika uppfattning helt klart.

Melasu
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 jan 2021 09:53

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Melasu » 11 sep 2021 21:48

Tror inte frukt bokstavligen kan luras, då den inte har en speciell avsikt, den bara är, och problemet där ligger väl snarast i att teknologin och evolutionen har vissa skärpunkter. Intag av socker har traditionell fått många fler att överleva än tvärtom, men idag är det tveksamt, då det blir för mycket. Däremot kan jag tänka mig att människor luras eller misstar sig om frukt, men det är en helt annan sak. Hur menar du egentligen?

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Smisk » 13 sep 2021 16:16

Melasu skrev:Tror inte frukt bokstavligen kan luras, då den inte har en speciell avsikt, den bara är, och problemet där ligger väl snarast i att teknologin och evolutionen har vissa skärpunkter. Intag av socker har traditionell fått många fler att överleva än tvärtom, men idag är det tveksamt, då det blir för mycket. Däremot kan jag tänka mig att människor luras eller misstar sig om frukt, men det är en helt annan sak. Hur menar du egentligen?


Jag tror inte heller att den bokstavligen kan luras om något tyder på det :)

Allt levande i naturen finns genom att det utvecklats och inom biosfären sprids saker som är värdefulla på ett särskilt sätt.
Systemet fungerar ju som så att då frukter är smakrika, har näring och energi, så formas belöningar för att söka dem då kroppen kräver näring och energi för att överleva. Eftersom frukterna sprids genom att bli ätna genom sina fröer och varelser äter dem då dem blir belönade för det då näringen och energin har överlevnadsvärde så fortsätter systemet att fungera så.

Det jag syftar på är då alltså att frukter fungerar likt godis. Dem frukterna som har socker/fett och "syns bäst" av djur som inte skadar dem kommer att spridas i första hand.

Godis görs enligt samma princip, är det inte så?

Belöningssystemet kidnappas genom att det ges extra kickar av dem som tillverkar godiset. Samma dynamik verkar finnas i naturen och frukterna är inte så nyttiga som det verkar, snarare är det socker och vatten i dem med lite näring i skalet. Käkar man endast äppleskal är det nyttigt men resten är fibrer, vatten och socker av samma sockerprocent som i coca cola.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster