Söker deltagare till enkät om covid-19, personlighet och beteende

Moderator: Moderatorgruppen

embeliba
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 apr 2020 18:05

Söker deltagare till enkät om covid-19, personlighet och beteende

Inläggav embeliba » 07 apr 2020 18:08

Hej, vi är två studenter som nu skriver kandidatuppsats i psykologi.

Genom att svara på enkäten så hjälper ni oss att bidra med viktig förebyggande kunskap om det mänskliga beteendet inför en framtida pandemikris.

Vi undersöker huruvida personlighetsdrag kan förklara skillnader i våra beteenden och hur vi uppfattar risker nu under coronapandemin. Förhoppningsvis kommer enkäten kännas relevant och intressant för många av er!

För er som är intresserade av att sedan få ta del av resultaten så kan ni kontakta oss på: embeliba@gmail.com

Tusen tack!

Enkäten: https://forms.gle/DuWJ6tQAzVqHZfBg8

Alternativ länk om ovan inte fungerar: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... w/viewform

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Söker deltagare till enkät om covid-19, personlighet och beteende

Inläggav Anne » 07 apr 2020 18:41

Lycka till! Ni har många variabler att räkna på, säger en gammal tant som också pluggat psykologi en gång i tiden. Har er handledare gått igenom alla frågor med er? Räknar ni med att egopuckosarna svarar sanningsenligt?

Maat
Inlägg: 145
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Re: Söker deltagare till enkät om covid-19, personlighet och beteende

Inläggav Maat » 07 apr 2020 23:07

Kul...

Eftersom jag förbereder att skriva ett kapitel i en pågående bok om detta ämne är det roligt att i förväg få möjlighet att uttrycka vad man anser om saken.
Jag är cynikern som anser att regeringen och myndigheterna genom sin blotta existens är ett förargelseväckande beteende som gör sig skyldigt till stämpling till mord och allmänfarlig ödeläggelse.
Bura in hela bunten.

Men det är naturligtvis inga nyheter, enligt mig är det 3200 år sedan en sund ledning av samhället existerade mer generellt, så utdömandet av styrelseskicket har på inget sätt påverkats av nuvarande situation, ingenting som händer är på minsta vis en överraskning utan helt enligt förväntning avseende det svenska samhället.

Dock har man i andra länder faktiskt agerat något klokare och mer förnuftigt än förväntat, men dock naturligtvis lååångt... från vad man borde ha gjort.

Hela det globala samhällssystemet är en förödande katastrof och förhoppningsvis kan den aktuella händelsen bidra något lite till att kunna användas som framtida hjälpmedel för att omskapa världen, från mörker och lidande till en framtid utan slut.

Vad sanningsenliga svar gäller kan det kanske vara lite si och så av den enkla orsaken att många inte har en tydlig medvetenhet om sin egen person och vad och hur man tänker och hur man fungerar och därför kan svaren bli missvisande trots att man försöker vara ärlig.

Manipulerande själviska lögnare brukar ju exempelvis sällan vara medvetna om att det är det de är.

Enkät svar är ibland lite svåra att svara helt 100 % rätt på eftersom rätt ofta svarsalternativen inte stämmer helt något av det, så det blir ofta en bedömning och kompromiss där man får ta det som ligger närmast och som bedöms kommer att bli tolkat på det mest lämpliga sättet.

Jag deltar ofta i undersökningar flera gånger i veckan och eftersom min ståndpunkt vanligtvis är lite vid sidan om genomsnittet som brukar representeras i svarsalternativen, så upplever jag att jag helst hade skrivit svaren själv för att de skulle bli helt korrekta.
Som fanatisk dyrkare av sanningens gudinna är jag rätt petig med att svara 100 % rätt.
(vilket på inget sätt garanterar att inte något enstaka fel kan smyga sig in någonstans, men desto större orsak att anstränga sig.)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Söker deltagare till enkät om covid-19, personlighet och beteende

Inläggav Anne » 07 apr 2020 23:17

Lugna ner dig.

Maat
Inlägg: 145
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Re: Söker deltagare till enkät om covid-19, personlighet och beteende

Inläggav Maat » 08 apr 2020 10:32

"Det brinner i soffan!"
"Ta det lugnt..."
"Jaha huset har alltså brunnit ner till grunden, bara en hög aska kvar?!
"Hur gick detta till?"
"Vi tog det lugnt..."

embeliba
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 apr 2020 18:05

Re: Söker deltagare till enkät om covid-19, personlighet och beteende

Inläggav embeliba » 11 apr 2020 20:26

lynx skrev:Lycka till! Ni har många variabler att räkna på, säger en gammal tant som också pluggat psykologi en gång i tiden. Har er handledare gått igenom alla frågor med er? Räknar ni med att egopuckosarna svarar sanningsenligt?


Antalet variabler innebär absolut en hel del spännande(!) jobb. Vi "räknar med" sanningsenliga svar, trots att det såklart kan vara en utmaning, liksom alltid när mörka personlighetsdrag skall studeras :)

dalamannen
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 apr 2021 19:31

Re: Söker deltagare till enkät om covid-19, personlighet och beteende

Inläggav dalamannen » 26 apr 2021 19:33

Jag gjorde er enkät. Är själv på mastersnivå och håller på att skriva min Thesis.

Ett tips; Använd aldrig google docs. Det är oetiskt. Ni behåller de intellektuella rättigheterna till er data, men google docs reserverar rätten att använda datan precis hur de vill. Väldigt, väldigt märkliga terms på deras sida.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster