Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Moderator: Moderatorgruppen

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav scirocco » 01 jan 2021 19:57

513 Du använder en teknik som går ut på att trycka ner den andre. Det är definitivt ingen dialog. Det är översittarfasoner. Du svänger dig med ett språk som du tror verkar belärt. Jag tror inte du har så mycket erfarenhet av kärlek utifrån hur du ter dig i skrift.

Känslor börjar med sex. Det är det allra bästa sättet att komma nära en annan människa. Och utifrån det binds det starka band.

Det går inte att prata sig fram till kärlek. Du verkar som en stofil o bokmal.
I verkliga livet är det känslor som gäller och de frambringas bäst med sexuell aktivitet

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav Vertumnus » 02 jan 2021 12:20

Till 531bts vill jag säga att dina inlägg skulle vinna på att du avstår personangrepp. Förutsatt då att ärendet är ett annat.

Tack scirocco! 531 skall det naturligtvis vara. Felskrivningen, nu rättad, var oavsiktlig.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav scirocco » 03 jan 2021 10:48

Jag skrev fel siffra. Det ska va 531 bitcoins

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav scirocco » 03 jan 2021 10:53

Och nu förolämpar jag medvetet 531 därför att det kanske står föf nåt helt annat. Bts. Men jag fortsätter gärna att förolämöa dig så länge du håller på med ditt skitsnack och , ja dj förolämpar endast istället för att föra trevlig dialog. Jag är inge konflikträdd så gå hem o fundera och granska hjr du uppför dig

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav klorofyll » 03 jan 2021 14:48

Till att börja med så måste man möta maximal motgång... Sedan måste man bygga upp en fantasi-bild/karaktär av en framgångsrik person.. (väldigt få klarar det i skarp kontrast till vem man är, så att säga), slutligen måste man inse vem man är och bli den personen.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav Anne » 03 jan 2021 16:22

Vill du utveckla det där, klorofyll :) ? Jag hänger inte riktigt med i dina tankegångar nu och hur någon form av relationer kommer in i bilden.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav klorofyll » 03 jan 2021 17:10

lynx skrev:och hur någon form av relationer kommer in i bilden.

Jag utgår i princip från att om man är klar med sitt inre, så existerar inga yttre problem.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav Anne » 03 jan 2021 17:13

Menar du att relationer har något instrumentellt värde för självuteckling, eller något sådant?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav klorofyll » 03 jan 2021 17:47

lynx skrev:Menar du att relationer har något instrumentellt värde för självuteckling, eller något sådant?

Vet inte, men vid utveckling så brukar man väl idealisera, men målet är väl inte att idealisera..

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav klorofyll » 03 jan 2021 17:51

klorofyll skrev:
lynx skrev:Menar du att relationer har något instrumentellt värde för självuteckling, eller något sådant?

Vet inte, men vid utveckling så brukar man väl idealisera, men målet är väl inte att idealisera..

Eller inte riktigt så, utan, vid målet så idealiserar man inte, man ska inte sträva efter att inte idealisera.. för där finner man hopp.

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav 531bts » 06 jan 2021 15:06

scirocco skrev:513 Du använder en teknik som går ut på att trycka ner den andre. Det är definitivt ingen dialog. Det är översittarfasoner. Du svänger dig med ett språk som du tror verkar belärt. Jag tror inte du har så mycket erfarenhet av kärlek utifrån hur du ter dig i skrift.

Känslor börjar med sex. Det är det allra bästa sättet att komma nära en annan människa. Och utifrån det binds det starka band.

Det går inte att prata sig fram till kärlek. Du verkar som en stofil o bokmal.
I verkliga livet är det känslor som gäller och de frambringas bäst med sexuell aktivitet


Förutom din känslomässiga reaktion på mina ordval, kan du i sak bemöta mina påståenden? Känslomässiga värderingar kan vara användbara hos farbror psykdoktorn, men knappast här. Jag tror inte så mycket om mitt sätt att uttrycka skrift, jag strävar däremot att vara så entydig, precis, träffande o tydlig som möjligt (dina o Lynx reaktioner antyder att jag lyckats hyggligt med det).
Beskriv gärna så sakligt som möjligt det alternativ till kunskap/insikt av kärleksbegreppet du utgår ifrån i din bedömning av mina påståenden. Kanske har du kommit fram till ngt värdefullt som är mer detaljerat o användbart än "översittarfasoner" o att "känslor börjar med sex". Det sistnämnda gör ju varje torsk, prostituerad o hallick till kärleksförkunnare! Jag ser fram mot dina sakliga argument!

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav hakkapeliitta » 06 jan 2021 22:14

Kärlek uppfattar jag som 25-öres kioskromatik, en slags billig Hollywoodgrej.
Endast naiva brudar kan vara "kära" eftersom de är intelligensbefriade. Brukar vara fettobrudar som i desperation haffar en vandrande pinne somalier.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav scirocco » 09 jan 2021 07:34

bts.. det intresserar mig inte att höra dina skrivbordsutläggninga r om ett ämne som i högsta grad bygger på känslor. Du vill vara en robot men det kan du ju vara nån annanstans än på ett filosofiforum. Känslor styr både människor och djur

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav iris » 09 feb 2021 22:53

531bts skrev:Att som vuxen betrakta passion som grund för förhållande vittnar om enfald. Den finns som ett naturens incitament för att initiera parning. Mänskligt förhållande o möjlighet till ömsesidig kärlek vilar på dialog. Det förutsätter förmåga till besinning o eftertanke. De egenskaperna kan du fritt välja att antingen bejaka eller avstå ifrån. Avstår du blir konsekvensen att du blir offer för känsloimpulser som t.ex passion. De kemikalier passionen utlöser är så påtagliga att du låter tankesinnet styras o i viss mån fördunklas så möjligheten till perspektiv utifrån dialog stängs. Vad som återstår är en idé om att passionen är "the real thing". Baksidan av det är att man inte har eller får någon emotionell feedback av dialog, den hamnar i bakgrunden o ges aldrig möjlighet till etablering i tanke, tal o handling.
En fast illusion om passion som utgångsläge o giltighet för parförhållande har också en naturlig baksida: adrenalin o aggressivitet. När du blint följer o blir beroende av passionens tillfredsställelse uppstår en frustration som kan liknas vid en narkomans abstinens. För att du undermedvetet valt passion som grund för förhållande o behov av kärlek har du samtidigt undermedvetet valt bort möjligheten till det mänskliga kärleksbehovets enda sätt att tillfredsställa det: mänsklig tanke o tal i dialog om det allmängiltiga. Det är i den gemensamma förståelsen av i vilket sammanhang vi ingår möjligheten till älskvärd tanke, tal o handling kan etableras. I den förståelsen ingår parförhållandet o passionen o får sina naturliga utlopp men den utgör inte en grund för förhållande som driver den ena eller andra parten till idiotiska beteenden.


Utomordentligt!
Frågan är kanske inte orden, tankarna bakom, känslorna som också visats genom ordvalen i detta utmärkta inlägg som helt korrekt visar på varje sund grund för - även parförhållanden - men där alla relationer återspeglas! Mycket bra sagt! --- men hur omsätta?
Hur sjösätter man den båten bts?

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav iris » 09 feb 2021 22:59

hakkapeliitta skrev:Kärlek uppfattar jag som 25-öres kioskromatik, en slags billig Hollywoodgrej.
Endast naiva brudar kan vara "kära" eftersom de är intelligensbefriade. Brukar vara fettobrudar som i desperation haffar en vandrande pinne somalier.


här har vi en hanne med blick för sakens natur - pökbök


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 53 och 0 gäster