Glömska

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Glömska

Inläggav hakkapeliitta » 13 apr 2021 13:28

hakkapeliitta skrev:Du glömde ett moment, du måste komma ihåg att du har skrivit en komihåglapp.

På morgonen måste du komma ihåg att skriva en komihåglapp.
Den här minneskedjan är värdelös. För någonstans tappar man bort sej och undrar plötsligt, det var något jag skulle komma ihåg men har nu glömt vad det var, tidigare kom jag på att jag har glömt något och kom på det, nu kan har jag glömt vad jag glömde tidigare.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Glömska

Inläggav hakkapeliitta » 13 apr 2021 13:52

När det gäller siffror har jag ett bra minne. Beror nog på att siffror är välbekanta för mej.
Ofta försöker jag hitta systematik i sifferserier.
Som häromdagen när jag gick till Willys, såg på nätet att jag hade en värdecheck, men hade slut på bläcket i skrivaren och kunde inte skriva ut den.
Istället memorerade jag siffrorna som var 3264003.
Svårast är att komma ihåg 32, Hitler kom till makten 1936, något år tidigare 1932 hände något tänkte jag. Som ni förstår är detta löjligt, trots fastnade 32 i min fylleskalle. 64 är lättare då det är 2*32 de första två siffrorna. 003 tänkte jag är äldre bror till 007 James Bond, brödraskaran börjar från 003 och slutar med 007.
Hade inga problem att rabbla upp detta vid kassan.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Glömska

Inläggav Algotezza » 14 apr 2021 14:25

rekoj skrev:Vad är du bra på att komma ihåg, och vad brukar du glömma? Vad beror glömskan på?


Jag är bra på att minnas strunt. Glömmer lätt namn.

Glömska kan se som en positiv mekanism som mejslar bort all onödig barlast tills bara det väsentliga återstår. Sedan kan man glömma det också. Och gå vidare i sin mindlsessness.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Glömska

Inläggav Severus Snape » 14 apr 2021 15:23

jag är ett foto

Sheki
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 sep 2021 03:32

Re: Glömska

Inläggav Sheki » 30 sep 2021 10:04

rekoj skrev:Vad är du bra på att komma ihåg, och vad brukar du glömma? Vad beror glömskan på?


Förträngning, stress som gör att man inte minns, oviktigt enligt en själv...kanske en hel del mer som hjärnans imperfektion.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Glömska

Inläggav klorofyll » 30 sep 2021 18:32

Jag tror att minnet stimuleras väldigt av att man har tråkigt, varje minne blir som en ljusblixt i ett för övrigt mörkt rum..

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Glömska

Inläggav förstår mig själv » 01 okt 2021 11:00

Relaterade händelser tex att man går på ett ställe där det hänt något eller att någon säger eller gör något kan trigga att minnen kommer upp.
När jag ska sova försöker jag snabbt tänka på ord på måfå. Tex ”simma” ”kasta””kyrka” osv helt slumpmässiga ord försöker jag rabbla upp. Men det är svårt. Ofta kommer ”relaterade” ord upp. Tex om man tänker på simma kommer orde tex vatten, badboll eller tex båt upp i min hjärna. Och så sker med andra ord och minnen.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Glömska

Inläggav scirocco » 23 okt 2021 16:08

Under livets gång glömmer man de flesta detaljerna. Under vissa skeenden minns man alla detaljer. Vi samlar på oss erfarenheter. Vissaeller de flesta lagras lite dolt. När något påminner om dessa dolda minnen livas de upp. Såna här minnen lagras nog i vårt dna också men det vet vi ju inte så noga.
Ja, vi minns stunder av kyla, då vi fryser mycket. Stunder av hård ansträngni g. Alla stunder då kroppen varit utsatt minns vi.Vi minns ockskå stunder av välbehag.
Jag minns min mormor. Hon lärde mig allt och roade mig. När jag var liten. Vad minns du?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Glömska

Inläggav Anders » 31 okt 2021 09:55

Vad finns framforskat på minnet, framför allt det Scirocco är inne på, då lång tid gått? Skriva dagbok hjälper mig att komma ihåg, i och för sig inte alltd angenämt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Glömska

Inläggav hakkapeliitta » 02 nov 2021 14:05

Minns knappt nåt innan 7-årsålder. Ett starkt minne är att jag klättrade i ett träd och tappade greppet och föll ned och bokstavligen såg "stjärnor" och sen tuppade av. Fick en rejäl smäll i huvudet. En huvudförklaring kanske till senare problem?
Min fröken i första klass i skolan var väldigt snygg och jag var lite kär i henne. Hon lärde ut att aldrig börja en mening med ordet "och", hon menade att istället bör man skriva en punkt och fortsätta nästa mening med stor bokstav.
Konstigt att en sån sak finns fortfarande i minnet.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Glömska

Inläggav klorofyll » 07 nov 2021 20:06

hakkapeliitta skrev:Min fröken i första klass i skolan var väldigt snygg och jag var lite kär i henne.

Hemligheten är att känslor alltid är besvarade..


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster