Finns det mentala skillnader mellan folkslagen?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Finns det mentala skillnader mellan folkslagen?

Inläggav Anders » 01 jun 2021 06:52

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Var man än bor så anpassar man sig efter förutsättningarna...

Nej, man tar med sig sin kultur från den miljö man växte upp i. Alltså, man anpassar sig inte efter förutsättningarna. Hade du tänkt efter hade du kommit att tänka på hur integrationen fungerar i Sverige.

Men vi har fått många nya trevliga maträtter i Sverige. Jag brukar handla i en affär som säljer baklava, dadlar och annat gott som är populärt i samband med Ramadan. I söndags åt jag på en Thai-restaurang. För att inte tala om olika populära spritdrycker, t ex från Mexiko, Patrón Añejo.

Amerikanska polisfilmer brukar i minst någon scen påtala hur hemlandets kultur och syn på våld präglar de inblandade. Har du aldrig sett Peter Stormare då han skall föreställa någon rysk boss, man kvider av skratt. Det gäller att leva upp till alla vanföreställningar om hurdana de är, ryssarna. :mrgreen:

”Man” är ett rätt svepande sätt att beskriva en flock folk på. Har man jobbat med folk som kommer utifrån har man sett en otrolig anpassning till svensk kultur, från troende muslimer, folk från enkla förhållanden och långtbortistan. Hur man reagerar på en emigration tycks vara ganska olika.

Men problemet nu är kanske den enorma mängd människor som har kommit. Det uppstår, i socioekonomisk svaga samhällen, subkulturer av ”det gamla”, med för Sverige helt olämpliga kulturyttringar.
Sedan, klanmentaliteten bland medelhavsfolken, hijo de puta, putain. Och det nyupplivade horunge. Inga bra saker, i min mening. Inget individer kan lastas för. Sen, lite mat utifrån är ju alltid trevligt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns det mentala skillnader mellan folkslagen?

Inläggav Pilatus » 01 jun 2021 08:34

Anders skrev:
Pilatus skrev:Nej, man tar med sig sin kultur från den miljö man växte upp i. Alltså, man anpassar sig inte efter förutsättningarna. Hade du tänkt efter hade du kommit att tänka på hur integrationen fungerar i Sverige.

”Man” är ett rätt svepande sätt att beskriva en flock folk på.

Visst är det. Lustigt nog är vi bekanta med ett antal sekulära personer som lyckats mycket bra i Sverige. Men jag har ändå en känsla av att du frågar dina vänner om deras matvanor innan du talar om att på fredag så serveras det korv med senapssås. (Islam är den näst största religionen i Sverige)

korv potatis.jpg
korv potatis.jpg (122.68 KiB) Visad 2109 gånger
Moderator


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster