Nerver vs stress

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3156
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Nerver vs stress

Inläggav Smisk » 28 maj 2021 11:29

Ett nytt begreppsklargörande från mig :)

I nuläget kallar vi allt möjligt för stress, som inte är stress.

Jag tycker vi borde säga stress för det där vi känner oss upprymda, jäktade, det är brådskande för att vi har för mycket att göra, så som begreppet använts tidigare.

I de fall där det egentligen är enerverade vi är bör vi använda det begreppet. När vi är lättirriterade och känner att saker lätt går oss på nerverna är vi inte stressade, det är inte samma sak varken i begreppens betydelse eller som psykologiskt faktum.

"Jag är stressad" blir missvisande om man använder det till flera olika saker som inte är samma sak. De blir inte samma sak bara för att en del saker överlappar. Även om psykologiska saker är ett symptom på stress så betyder det inte att de ÄR stress eller stressad man är.

Jag köper att man använder begrepp på ett slangmässigt sätt men inom psykologin och vården osv bör termerna vara lite mer klara så man inte blandar ihop och missuppfattar saker :)

"Jag känner mig stressad" - "aha, du menar enerverad, lättirriterad och ansträngd?, eller har du bråttom till något?".

kaktusmedtaggar
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 nov 2021 15:10

Re: Nerver vs stress

Inläggav kaktusmedtaggar » 11 nov 2021 15:27

Man kan även göra en jämförelse med teknologiska system om måste ha inneliggande funktioner för att motverka stress, som är hur mycket pers man sätter på systemet i fråga.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nerver vs stress

Inläggav Algotezza » 12 nov 2021 11:48

Varför säger elever i dagens skola att de är så stressade?

Är det mobilerna som gör dem stressade?

Mobilerna minskar viljan och intresset att läsa böcker. Gör minskad bokläsning oss stressade?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3156
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nerver vs stress

Inläggav Smisk » 13 nov 2021 16:20

Algotezza skrev:Varför säger elever i dagens skola att de är så stressade?

Är det mobilerna som gör dem stressade?

Mobilerna minskar viljan och intresset att läsa böcker. Gör minskad bokläsning oss stressade?


Elever har väl alltid känt sig stressade. Jag tänker mig att man använder begreppet vidare som jag nämnde och kallar olika saker för stress som är anslutande fenomen.

Jag tror inte minskad bokläsning gör någon stressad. Däremot blir nog en del mer enerverade av att ha mycket att välja mellan och få saker som låser en till en specifik linje. Det hanrlar nog en del om att känna sig överväldigad, alltså inte stressad som jag definierade begreppet.

Snabba kickar från media påverkar garanterat en del personer i en riktning som gör att dem lättare tappar motivationen när saker tar emot. Lättare att bli uttråkad, tappar intresset, söker lätta lösningar osv. Inget av detta har med stress att göra i bemärkelsen att man känner att man har för mycket att göra och är uppe i varv för detta.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nerver vs stress

Inläggav Pilatus » 13 nov 2021 23:42

Algotezza skrev:Varför säger elever i dagens skola att de är så stressade? Är det mobilerna som gör dem stressade? Mobilerna minskar viljan och intresset att läsa böcker. Gör minskad bokläsning oss stressade?

Stress uppfattar jag som ett svar på krav. Är inte skolan på tok för inriktad på att kunskap som vi tillägnar oss genom att banka i oss formler, namn och teorier. Färdigheterna, praktiska och teoretiska, ges inte så mycket tid som ibland behövs.

De mer yrkesinriktade linjerna lockar inte så många. Skitiga och bullriga jobb i krävande miljöer ger inte så bra betalt.

Eftersom många inte har möjlighet att studera i den takt som krävs för att ha någon fritid över, så blev folk förr neurotiska. De unga klarade inte alla krav på hur de skulle vara, allt var fel och de kände sig mediokra och plågade. I dag är det ADHD och andra benämningar på insufficiensen.

Kanske skulle man återgå till en mer differentierad skola där elever kunde läsa i den takt de klarar? De som vill göra något praktiskt, eller kreativt, skulle få mer utrymme att göra det. Det blir förstås litet dyrare och ställer krav på fler lärare och lämpliga lokaler. Jag hyser inget hopp om en sådan skola inom överskådlig tid.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nerver vs stress

Inläggav Algotezza » 15 nov 2021 11:49

Blir man stressad av att ha för många valmöjligheter?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nerver vs stress

Inläggav Pilatus » 15 nov 2021 12:58

Algotezza skrev:Blir man stressad av att ha för många valmöjligheter?

Jag såg Isak Skogstad (författare till Obekväma sanningar om skolan) på Axess i dag kl 09:00, mycket bra lunchseminarium. Det påstås ofta att `framtiden' kräver att barn får utbildning av helt nytt slag. Men tvärtom är traditionell kunskapsskola det bästa sättet att rusta unga för en snabbt föränderlig värld. Läraren och skoldebattören Isak Skogstad gästar.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nerver vs stress

Inläggav Algotezza » 15 nov 2021 15:43

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Blir man stressad av att ha för många valmöjligheter?

Jag såg Isak Skogstad (författare till Obekväma sanningar om skolan) på Axess i dag kl 09:00, mycket bra lunchseminarium. Det påstås ofta att `framtiden' kräver att barn får utbildning av helt nytt slag. Men tvärtom är traditionell kunskapsskola det bästa sättet att rusta unga för en snabbt föränderlig värld. Läraren och skoldebattören Isak Skogstad gästar.


Ja, kan man läsa och skriva, lyssna och tala - och framförallt tänka, förstå, fantisera och analysera, kan man lära allt man behöver, också i en föränderlig värld. Men man måste också ha tålamod och vara villig att öva sina förmågor. Idag vill alla finna genvägar til lallt, inte minst pengar och berömmelse.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3156
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nerver vs stress

Inläggav Smisk » 16 nov 2021 13:14

Algotezza skrev:Blir man stressad av att ha för många valmöjligheter?


Man kan bli både stressad, apatisk, enerverad, frustrerad osv av valmöjligheter.
Kombinationen av att man känner att man måste välja men inte vet vad mm påverkar oss psykiskt på flera sätt.
Att i skolan behöva välja mellan saker alla säger är viktigt utan att veta något om utfallet är rätt märkligt egentligen.


En sak som verkar gå dem flesta på nerverna mer än något annat är när man tvingas ta ansvar för saker men inte vet för vad eller hur samtidigt som man har flera auktoriteter som ger olika direktiv. En klassiker :)

Mamman och pappan säger att man måste göra rätt annars får man straff men sedan förväntas man fatta beslut trots att man vet att dem tycker olika men inte svarar på vilket av dem som är rätt. Förlust, förlust situation då bägge straffar en oavsett vad man gör. Både för att man inte gjorde "rätt" och för att man inte visste vilket av dem man borde gjort. Dessutom ändrar dem sig som det passar dem som ett barn uppfattar det.


Stressen kommer när man känner att man inte har resurserna som krävs för att uppnå det man känner att man måste uppnå.
Enerverad, frustrerad, apatisk, lättirriterad, känslokall, osv kan man känna som en konsekvens av stressiga situationer + annat, men stress är ingen av dessa saker menar jag.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nerver vs stress

Inläggav Algotezza » 16 nov 2021 13:53

Smisk skrev:
Algotezza skrev:Blir man stressad av att ha för många valmöjligheter?


Man kan bli både stressad, apatisk, enerverad, frustrerad osv av valmöjligheter.
Kombinationen av att man känner att man måste välja men inte vet vad mm påverkar oss psykiskt på flera sätt.
Att i skolan behöva välja mellan saker alla säger är viktigt utan att veta något om utfallet är rätt märkligt egentligen.


En sak som verkar gå dem flesta på nerverna mer än något annat är när man tvingas ta ansvar för saker men inte vet för vad eller hur samtidigt som man har flera auktoriteter som ger olika direktiv. En klassiker :)

Mamman och pappan säger att man måste göra rätt annars får man straff men sedan förväntas man fatta beslut trots att man vet att dem tycker olika men inte svarar på vilket av dem som är rätt. Förlust, förlust situation då bägge straffar en oavsett vad man gör. Både för att man inte gjorde "rätt" och för att man inte visste vilket av dem man borde gjort. Dessutom ändrar dem sig som det passar dem som ett barn uppfattar det.


Stressen kommer när man känner att man inte har resurserna som krävs för att uppnå det man känner att man måste uppnå.
Enerverad, frustrerad, apatisk, lättirriterad, känslokall, osv kan man känna som en konsekvens av stressiga situationer + annat, men stress är ingen av dessa saker menar jag.


Nä, stress kommer från engelskan och betyder betoning.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Nerver vs stress

Inläggav Pilatus » 16 nov 2021 15:21

Pollen skrev:
Algotezza skrev:Nä, stress kommer från engelskan och betyder betoning.

:)

Det mentala tryck som yttre (inre) faktorer i form av ställda krav utövar mot en person. Enligt SAOB dess psykologiska bruk.
Engelska, förkortad form av distress
Moderator

Smisk
Inlägg: 3156
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nerver vs stress

Inläggav Smisk » 17 nov 2021 12:36

Algotezza skrev:
Nä, stress kommer från engelskan och betyder betoning.


? :roll:

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nerver vs stress

Inläggav Algotezza » 18 nov 2021 10:38

Smisk skrev:
Algotezza skrev:
Nä, stress kommer från engelskan och betyder betoning.


? :roll:


En ironi som reaktion mot att vad vi än tar om som stressfaktorer är det inte det du menar.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3156
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nerver vs stress

Inläggav Smisk » 18 nov 2021 12:06

Algotezza skrev:
Smisk skrev:
Algotezza skrev:
Nä, stress kommer från engelskan och betyder betoning.


? :roll:


En ironi som reaktion mot att vad vi än tar om som stressfaktorer är det inte det du menar.


hmm.. oklart vad du menar med detta :)

Stressfaktorer?


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster