Om svenskarnas skenhelighet och präktighet

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Om svenskarnas skenhelighet och präktighet

Inläggav Pilatus » 04 feb 2024 12:09

DanielMellin skrev:Pandemin visade detta för mig ganska bra när antivaxxare blev behandlade som en mentalsjuk böldpest för att dom vågade gå emot strömmen och inte ta det

Kanske hade de felbedömt riskerna med vaccinet mot Covid19, jag tror att det räddade många liv.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18524
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Om svenskarnas skenhelighet och präktighet

Inläggav Algotezza » 04 feb 2024 21:14

DanielMellin skrev:
Anders skrev:Vad du iakttar är folkhemmets barns moral. Alla drar sitt strå till stacken. Ingen smiter undan. Inga gräddfiler eller räkmackor. Jobbar du hyggligt skall du ha ett hyggligt liv. Jobbar du bra är det helt ok att du får hög bekvämlighet. Du. Dina ungar får tjuvstart, de skall fan superbidra. Och inte som några jävla flumnissar. Equal opportunity och ett fair race. De riktigt olyckliga tas omhand men de skall bidra efter förmåga. Fredagen som en kollektiv befrielse för ALLA.

/Pandemin visade detta för mig ganska bra när antivaxxare blev behandlade som en mentalsjuk böldpest för att dom vågade gå emot strömmen och inte ta det


Det beror väl på. I vissa kretsar var man en modig hjälte som antivaxxare.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Hubert
Inlägg: 214
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Om svenskarnas skenhelighet och präktighet

Inläggav Hubert » 05 feb 2024 22:56

Jag har svårt att tro att det finns så många antivaxxare som faktiskt är det.
Åtskilliga är högerextremister, troll som älskar vetenskap och vaccin men vill lura godtrogna att pandemin och vaccination är konspirationer av globalister som vill ta över oss stackars dumma svenskar.

Dessutom finns andra troll som påpekar att flera har dött av att vaccineras.
Trollen är stackare som som inte har hela bilden klar för sig: företagen som fått tillstånd att vaccinera är sådana som har lämnat lägsta bud till marknadsfrälsta cyniska politiker. Resultatet är att personer med bristande kunskaper om hur vaccin ska hanteras och injiceras har orsakat människor skada och t o m död.
Trollen klandrar vaccin - indirekt globalister - eftersom de hjärntvättats av alternativa fakta.

Alla vet att mediciner har biverkningar. Det vet alla, alla som har sökt t ex Treo på FASS:
https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 0201000029

Jag har inte vaccinerat mig mot någon covidvariant eftersom allt strulade i början med appar och telefonköer. Jag ledsnade och levde i stort som vanligt, men med munskydd och jag handlade så ofta jag kunde när kundtätheten var som lägst. Det fungerade bra eftersom många andra stannade hemma. Jobbade på jobbet eftersom jag inte kunde jobba hemifrån till skillnade från många andra.

Antivaxxare är jag absolut inte!

Poliovaccineringen för länge sedan var en stor succe!
Genomförd av kompetens och respekt för människoliv, inte av marknadsfrälsta cyniker.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18524
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Om svenskarnas skenhelighet och präktighet

Inläggav Algotezza » 06 feb 2024 10:45

Jag har fått fyra sprutor mot covid och haft sjukdomen tre gånger. Som en vanlig influensa när man blivit vaccinerad. Sprutorna utan biverkningar. Men sådant ger inga rubriker.

Håller med Nietzsche.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Om svenskarnas skenhelighet och präktighet

Inläggav Anders » 06 feb 2024 13:32

Algotezza skrev:Jag har fått fyra sprutor mot covid och haft sjukdomen tre gånger. Som en vanlig influensa när man blivit vaccinerad. Sprutorna utan biverkningar. Men sådant ger inga rubriker.

Håller med Nietzsche.

Vad sa Nietzsche om vaccinationer?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Om svenskarnas skenhelighet och präktighet

Inläggav hakkapeliitta » 06 feb 2024 16:50

Algotezza skrev:Jag har fått fyra sprutor mot covid och haft sjukdomen tre gånger. Som en vanlig influensa när man blivit vaccinerad. Sprutorna utan biverkningar. Men sådant ger inga rubriker.

Håller med Nietzsche.

Hur märkte du att det var covid och inte "vanlig" snuva?
Jag själv har haft snuva sen ett halvår tillbaka. Har inte råkat ut för sånt tidigare. Trodde först att det var pollenallergi men efter någon vecka/månad fick jag en klassisk rejäl snuva där man behöver snyta sej varannan minut. Detta klingade av efter 2-3 veckor men kvar blev en efterhängsen snuva, inte speciellt kraftig men måste snyta mej med jämna mellanrum. Samtidigt kom en onormal trötthet. Går regelbundet på årskontroll och alla blodvärden är ok. Har tagit 3 sprutor.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Om svenskarnas skenhelighet och präktighet

Inläggav Pilatus » 06 feb 2024 17:45

hakkapeliitta skrev:Hur märkte du att det var covid och inte "vanlig" snuva?

De mest utmärkande symtomen vid Covid-smitta är hosta, feber, andningsbesvär och förlust av lukt och smak.
Att förlora förmågan att känna dofter är tråkigt. Jag reagerade långt efteråt då jag kände doften av de rosor som klänger sig upp i ett hundraårigt äppelträd (Holländare). Så en viss förmåga att känna dofter återstår. Men box-vinernas bouquet, i den mån de har någon, känner jag sällan. Vin som doftar mogna körsbär, tjära, vanilj och kryddor uppskattar jag. Men de befinner sig numera utanför min ekonomiska horisont.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18524
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Om svenskarnas skenhelighet och präktighet

Inläggav Algotezza » 06 feb 2024 18:23

hakkapeliitta skrev:
Algotezza skrev:Jag har fått fyra sprutor mot covid och haft sjukdomen tre gånger. Som en vanlig influensa när man blivit vaccinerad. Sprutorna utan biverkningar. Men sådant ger inga rubriker.

Håller med Nietzsche.

Hur märkte du att det var covid och inte "vanlig" snuva?
Jag själv har haft snuva sen ett halvår tillbaka. Har inte råkat ut för sånt tidigare. Trodde först att det var pollenallergi men efter någon vecka/månad fick jag en klassisk rejäl snuva där man behöver snyta sej varannan minut. Detta klingade av efter 2-3 veckor men kvar blev en efterhängsen snuva, inte speciellt kraftig men måste snyta mej med jämna mellanrum. Samtidigt kom en onormal trötthet. Går regelbundet på årskontroll och alla blodvärden är ok. Har tagit 3 sprutor.


Köpte test på apoteket som var positivt. Haft torrhosta sedan dess. Jag går också på regelbundna kontroller. Kollar blodtryck etc och får min knölstruma kollad.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18524
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Om svenskarnas skenhelighet och präktighet

Inläggav Algotezza » 06 feb 2024 18:27

Anders skrev:
Algotezza skrev:Jag har fått fyra sprutor mot covid och haft sjukdomen tre gånger. Som en vanlig influensa när man blivit vaccinerad. Sprutorna utan biverkningar. Men sådant ger inga rubriker.

Håller med Nietzsche.

Vad sa Nietzsche om vaccinationer?



Det man överlever stärker en.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Om svenskarnas skenhelighet och präktighet

Inläggav Anders » 06 feb 2024 19:39

Algotezza skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:Jag har fått fyra sprutor mot covid och haft sjukdomen tre gånger. Som en vanlig influensa när man blivit vaccinerad. Sprutorna utan biverkningar. Men sådant ger inga rubriker.

Håller med Nietzsche.

Vad sa Nietzsche om vaccinationer?



Det man överlever stärker en.

Antivaxxare alltså. Världens första.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18524
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Om svenskarnas skenhelighet och präktighet

Inläggav Algotezza » 06 feb 2024 20:13

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:Vad sa Nietzsche om vaccinationer?



Det man överlever stärker en.

Antivaxxare alltså. Världens första.


Nietzsche var väl anti det mesta.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Om svenskarnas skenhelighet och präktighet

Inläggav Anders » 06 feb 2024 23:43

Inte anti Nietzsche
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18524
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Om svenskarnas skenhelighet och präktighet

Inläggav Algotezza » 07 feb 2024 04:00

Anders skrev:Inte anti Nietzsche


Nietzsche motarbetade nog sig själv en smula med tanke på sjukdomen han drog på sig. Sedan "tog syrran hand om honom" och nazifierade hans tankar.

Han är ofta "memifierad" i mitt FB-flöde.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Om svenskarnas skenhelighet och präktighet

Inläggav Anders » 07 feb 2024 09:01

Algotezza skrev:
Anders skrev:Inte anti Nietzsche


Nietzsche motarbetade nog sig själv en smula med tanke på sjukdomen han drog på sig. Sedan "tog syrran hand om honom" och nazifierade hans tankar.

Han är ofta "memifierad" i mitt FB-flöde.

Ecce Homo är ingen direkt uppvisning i blygsamhet...
Trevligt FB-flöde du har, skriver jag något filosofiskt i min FB möts det med misstro...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18524
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Om svenskarnas skenhelighet och präktighet

Inläggav Algotezza » 07 feb 2024 10:39

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:Inte anti Nietzsche


Nietzsche motarbetade nog sig själv en smula med tanke på sjukdomen han drog på sig. Sedan "tog syrran hand om honom" och nazifierade hans tankar.

Han är ofta "memifierad" i mitt FB-flöde.

Ecce Homo är ingen direkt uppvisning i blygsamhet...
Trevligt FB-flöde du har, skriver jag något filosofiskt i min FB möts det med misstro...


Tack! Enligt Martinus är livets mening underhållning, och de mindre underhållande och rentav urdjävliga delarna, är till för att vi skall dels lära oss bli mer underhållande, dels lära oss uppskatta underhållning mer och uppleva den desto mer nyanserat. Många människor är ju förbaskat korkade, tråkiga och föga underhållande. De har en del att lära.

Nietzsche kan vara rätt underhållande.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster