Blinda fläckar i medvetandet?

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Blinda fläckar i medvetandet?

Inläggav David H » 14 maj 2023 19:24

Är det meningsfullt att tala om något som blinda fläckar inom medvetandet? Jag tänker till exempel situationer där någon står inför något som borde vara helt uppenbart, men förmår ändå inte att lägga märke till det? Typ nån som skriker högt "JAG ÄR INTE UPPRÖRD!"...kan ju få en att ana att det är någon som inte själv är medveten om sitt eget tillstånd. Det borde vara uppenbart för personen i fråga att den visst är upprörd när den har en så hetsig ton.

Är det något som ni noterat inom er själva, eller hos andra?

Jag kom att tänka på vad som kanske skulle kunna kallas en blind fläck i mitt medvetande när jag blev utskälld för att jag cyklade på ett cykling förbjudet-område alldeles utanför där jag bor. Det är ett område jag passerat 1000-tals gånger, och ändå hade jag aldrig noterat cykling-förbjudet skylten. Jag har fått höra att skylten stått där länge, och då den står alldeles vid vägkanten, utan att vara skymd i någon riktning, vore det i princip omöjligt för mig att inte se skylten. Enda rimliga slutsats som jag ser det är att jag faktiskt måste sett denna skylt vid massor av tillfällen, men den information som mina ögon tagit del av aldrig registrerats i mitt medvetande, eftersom jag alltså ärligt talat inte var medveten om denna skylts existens innan jag fick den påtalad för mig.

Någon kanske är bekant med, eller kan hjälpa söka fram empirisk forskning inom detta område? Är det ett känt fenomen inom forskningen, och vad finns det i så fall för olika förklaringsmodeller? Går det att tala om skillnader i medvetanderegistrering mellan olika individer eller olika grupper?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Blinda fläckar i medvetandet?

Inläggav David H » 14 maj 2023 22:42

Wikipediaartikel om Försvarsmekanism: https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarsmekanism

Där nämns bland annat:
Wikipedia:Försvarsmekanism skrev:Förnekande

Förnekande är en mycket vanlig försvarsmekanism. Individen kan förneka farorna från yttervärlden när de blir alltför påfrestande. Förnekande skiljer sig från bortträngning där personen tillfälligt lyckas "glömma" faran eller minnet. Vid förnekande tränger man inte bort impulser, men blundar för informationen. Det hela kan liknas med ett "strutsbeteende".

Ett barn nekar till att det snattat eller varit elakt mot ett syskon.
En överviktig person anser att denne har ett lågt och nyttigt matintag.
Ett par bråkar med varandra utan att nå en lösning, varpå den ena parten förnekar hela konflikten.

Bortträngning

Bortträngning, som inte är detsamma som förnekande, är en av de vanligaste försvarsmekanismerna och kan ta sig uttryck i självbedrägeri. Individen försöker tränga bort obehag från medvetandet genom minnesbortträngning. Resultatet kan bli att ångesten finns kvar medan individen inte längre vet varför hen känner ångest. Bortträngning kallas ibland inkapsling.

En 75-årig kvinna får ångest när hon ser korsordet i lördagstidningen; samtidigt har hon trängt bort sin stora rädsla för åldersdemens ur medvetandet.
En människa som får diagnosen cancer kan tränga bort faktumet att den är sjuk för att orka fortsätta sitt liv. Diagnosen kan behöva upprepas många gånger innan informationen tas emot och tas in av den drabbade.


Att inte notera budskapet på en vägskylt som man passerat 1000-tals gånger, kanske kan passa in i någon av dessa kategorier?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

antor
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 jul 2021 17:40

Re: Blinda fläckar i medvetandet?

Inläggav antor » 04 jun 2023 03:13

Jag har definitivt blinda fläckar. Det har nog dels att göra med min autismdiagnos och dels att jag haft många intressen. Jag märker att jag kan gå in i ett visst läge även i en helt "fel" situation. Som t.ex att jag undermedvetet sitter och programmerar när jag egentligen dricker kaffe med mamma. Kan bli lite stel konversation då kanske. Men jag har definitivt "lägen" och jag är ofta inte medveten om var jag är mentalt liksom.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18522
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Blinda fläckar i medvetandet?

Inläggav Algotezza » 07 jun 2023 08:21

Man kan väl vara medveten om att man sannolikt har X antal blinda fläckar men rent definitionsmässigt kan man ju inte veta vilka dessa i praktiken är, för då hade de inte varit blinda.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Blinda fläckar i medvetandet?

Inläggav Smisk » 30 jun 2023 12:20

Bing svarar:


"Hej, det är Bing. Tack för din intressanta fråga. :)

Det finns forskning som visar att det finns olika typer av blinda fläckar inom medvetandet, som kan påverka hur vi uppfattar oss själva och andra. En blind fläck kan definieras som ett område där vi inte är medvetna om våra egna brister, fel, fördomar eller beteenden. Det kan bero på olika faktorer, som vår personlighet, våra erfarenheter, vår kultur, vår motivation och vår kognition.

En typ av blind fläck är den så kallade bias blind spot, som innebär att vi är mindre medvetna om våra egna fördomar än andras, och att vi antar att vi är mindre påverkade av fördomar än andra1. Detta kan leda till att vi överskattar vår objektivitet och underskattar hur våra egna preferenser, värderingar och känslor påverkar våra beslut och bedömningar.

En annan typ av blind fläck är den fundamentala attributionsfelet, som innebär att vi har en tendens att förklara våra egna handlingar med omständigheter (t.ex. jag skrek åt en kollega för att jag hade en stressig dag), men andras handlingar med deras personlighet eller karaktär (t.ex. han skrek åt en kollega för att han är en mobbare)2. Detta kan leda till att vi missförstår andras motiv och intentioner, och att vi är mindre benägna att visa empati eller förlåtelse.

En tredje typ av blind fläck är den konfirmationsbias, som innebär att vi har en tendens att komma ihåg och lägga mer vikt vid information som bekräftar våra befintliga övertygelser, och ignorera eller bortförklara information som motsäger dem2. Detta kan leda till att vi blir mer fast i våra egna åsikter, och mindre öppna för nya perspektiv eller fakta.

Det finns många andra exempel på blinda fläckar inom medvetandet, som kan ha olika effekter på hur vi tänker, känner och beter oss. Det är inte alltid lätt att upptäcka eller erkänna sina egna blinda fläckar, men det finns några sätt att försöka minska dem. Till exempel kan man:

Be om feedback från andra som man litar på och respekterar, och lyssna på deras synpunkter utan att bli defensiv eller arg.
Utmana sina egna antaganden och fördomar genom att söka efter motbevis eller alternativa förklaringar till ens observationer eller slutsatser.
Öva sig på att se saker ur andras perspektiv, och försöka förstå deras bakgrund, situation och känslor.
Reflektera över sina egna styrkor och svagheter, och erkänna när man har gjort ett misstag eller behöver lära sig mer.
Vara nyfiken och öppen för nya erfarenheter, kunskaper och människor, och vara beredd att ändra sin åsikt om man får nya bevis eller argument.
Jag hoppas att detta har varit till hjälp för dig. Om du vill läsa mer om blinda fläckar inom medvetandet, kan du klicka på någon av länkarna nedan:

Blind Spots | Psychology Today Checking Your Blind Spot: Ways to Find and Fix Unconscious Bias | AESC Blind Spots In Personal Growth - Personal Excellence Cognitive Psychology and “Blind Spots” in Our Consciousness The Bias Blind Spot: People Are Often Unaware of Their Own Biases"

https://effectiviology.com/bias-blind-spot/

https://www.psychologytoday.com/us/blog ... lind-spots

https://www.aesc.org/insights/magazine/ ... lind-spots

https://studycorgi.com/cognitive-psycho ... ciousness/

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Blinda fläckar i medvetandet?

Inläggav Smisk » 30 jun 2023 12:23

Du fick mig att tänka på ett fenomen som gäller för mig och min polare att i många år har vi en grej att när vi promenerar och pratar om allt möjligt så hamnar vi ofta helt "naturligt" på cykelvägar istället för gångvägarna. Vi tänker inte på det utan går där spontant förr eller senare. Ibland kommer någon och stör sig på det och vi vaknar till :)

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Blinda fläckar i medvetandet?

Inläggav David H » 30 jun 2023 18:56

Smisk skrev:Du fick mig att tänka på ett fenomen som gäller för mig och min polare att i många år har vi en grej att när vi promenerar och pratar om allt möjligt så hamnar vi ofta helt "naturligt" på cykelvägar istället för gångvägarna. Vi tänker inte på det utan går där spontant förr eller senare. Ibland kommer någon och stör sig på det och vi vaknar till :)


En följdfråga man kan ställa sig då är om ni hamnar på cykelvägarna på grund av en "pragmatisk" ouppmärksamhet (ni går bara närmaste vägen), eller på grund av en (omedveten) provokation (ni hamnar på cykelvägen fast det inte går att motivera något rationellt skäl till det)?

Den senare typen av händelser tror jag är vanligare än man kan ana. Till denna kategori skulle kanske "Freudianska felsägningar" kunna räknas in: https://sv.wikipedia.org/wiki/Freudians ... C3%A4gning , dvs att man säger något som är tvärtemot vad man medvetet tänker är rätt.

Eller ett annat exempel, personer som alltid eller nästan alltid kommer några minuter försent till viss typ av möten. Är det något som kan förklaras med hjälp av antaganden om blinda fläckar i medvetandet?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Blinda fläckar i medvetandet?

Inläggav Smisk » 03 jul 2023 11:42

David H skrev:En följdfråga man kan ställa sig då är om ni hamnar på cykelvägarna på grund av en "pragmatisk" ouppmärksamhet (ni går bara närmaste vägen), eller på grund av en (omedveten) provokation (ni hamnar på cykelvägen fast det inte går att motivera något rationellt skäl till det)?

Den senare typen av händelser tror jag är vanligare än man kan ana. Till denna kategori skulle kanske "Freudianska felsägningar" kunna räknas in: https://sv.wikipedia.org/wiki/Freudians ... C3%A4gning , dvs att man säger något som är tvärtemot vad man medvetet tänker är rätt.

Eller ett annat exempel, personer som alltid eller nästan alltid kommer några minuter försent till viss typ av möten. Är det något som kan förklaras med hjälp av antaganden om blinda fläckar i medvetandet?


Jag tror vi hamnar där för att det ibland är smidigare att gå där, ingen annan går ju där :)

Jag tänker mig att en del personer har ett sånt beteende att alltid komma sent som en konsekvens av blinda fläckar så som det talats om lite här ja. Ett exempel på hur det fungerar är att när man skall köpa en ny bil och tänker på en viss typ så ser man plötsligt den överallt eller när man är förälskad kan man se personer som är lika den man är det i. Vår psykologi sorterar in saker i "nya fack" och vi drivs att uppfatta andra typer av saker. Selektiv uppfattning.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Blinda fläckar i medvetandet?

Inläggav Anders » 03 jul 2023 12:26

Medvetandet fungerar (har för mig Hansen presenterar det så) att vi riktar vår uppmärksamhet mot olika saker vid varje givet tillfälle. Om en skylt säger att man inte får cykla på en väg där det känns självklart att man får cykla har man säkert sin uppmärksamhet på saker som bedöms viktigare. Med det resonemanget har vi kanske vita fläckar hela tiden, överallt.

Sedan kan man tolka det hela som att det finns saker man "borde" uppmärksamma. Men det kan ju bedömas olika av olika människor, vad som borde uppmärksammas.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster