Självkärlek

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
David H
Moderator
Inlägg: 5727
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Självkärlek

Inläggav David H » 12 maj 2025 13:19

Vad innebär självkärlek? Är det önskvärt? Finns det för mycket eller för lite av det?

Bad Chat GPT förklara temat att älska sig själv hos CG Jung:

Chat GPT skrev:Temat att älska sig själv finns hos Carl Gustav Jung, men det tar en mer komplex och djupgående form än vad som ofta ryms i vardagligt eller populärt tal. Jung kopplar det snarare till självets (Self) relation till jaget (ego), och till individuationens process – den psykologiska resa där en människa blir mer hel och förenar medvetna och omedvetna delar av sig själv.

Här är några centrala punkter kring hur att älska sig själv kan förstås i ljuset av Jung:

1. Individuation – att bli sig själv

För Jung handlar äkta självkärlek inte om narcissism utan om att ta sig själv på allvar nog att söka helhet. Detta innebär att erkänna sina skuggsidor, sina inre motsägelser och att arbeta med dem snarare än att förneka dem. Att älska sig själv är därmed att acceptera och integrera hela sitt psyke.

2. Självet (Self) som inre helhet

Jung skiljer mellan jaget (ego) och självet (Self). Jaget är vår medvetna identitet, medan självet är den djupare helheten av vår personlighet, som inkluderar det omedvetna. Självkärlek är i Jungiansk mening att relatera till självet – att ge upp egots herravälde och i stället låta sig ledas av något större inom sig själv.

3. Kärlekens paradox

Jung menar att man inte fullt ut kan älska andra utan att först ha gjort upp med sig själv. Men han betonar också att vi ofta lär oss älska oss själva just genom relationer. Här finns en dialektik: självkärlek och kärlek till andra är inte motsatser utan vävs samman i den psykologiska och andliga utvecklingen.

4. Skuggan och försoning

Att älska sig själv innebär också att konfrontera skuggan – de aspekter av oss själva vi förnekar eller ogillar. Försoning med skuggan är en central del av individuationen. Jung menar att verklig kärlek, även till oss själva, inte kan uppstå utan denna ärliga konfrontation.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 761
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Självkärlek

Inläggav Mlw » 12 maj 2025 13:42

1997 skrev jag den här essän: Om Jungiansk Psykologi. Den har legat på min hemsida sedan dess, vilket kanske är rekord(?). Jag skummade igenom den och den verkar läsvärd.

Jung sade att han visserligen begrep mycket, men han förstod inte kärlekens natur. Det förblev ett mysterium.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Självkärlek

Inläggav Anders » 12 maj 2025 13:45

David H skrev:Vad innebär självkärlek? Är det önskvärt? Finns det för mycket eller för lite av det?

Bad Chat GPT förklara temat att älska sig själv hos CG Jung:

Chat GPT skrev:Temat att älska sig själv finns hos Carl Gustav Jung, men det tar en mer komplex och djupgående form än vad som ofta ryms i vardagligt eller populärt tal. Jung kopplar det snarare till självets (Self) relation till jaget (ego), och till individuationens process – den psykologiska resa där en människa blir mer hel och förenar medvetna och omedvetna delar av sig själv.

Här är några centrala punkter kring hur att älska sig själv kan förstås i ljuset av Jung:

1. Individuation – att bli sig själv

För Jung handlar äkta självkärlek inte om narcissism utan om att ta sig själv på allvar nog att söka helhet. Detta innebär att erkänna sina skuggsidor, sina inre motsägelser och att arbeta med dem snarare än att förneka dem. Att älska sig själv är därmed att acceptera och integrera hela sitt psyke.

2. Självet (Self) som inre helhet

Jung skiljer mellan jaget (ego) och självet (Self). Jaget är vår medvetna identitet, medan självet är den djupare helheten av vår personlighet, som inkluderar det omedvetna. Självkärlek är i Jungiansk mening att relatera till självet – att ge upp egots herravälde och i stället låta sig ledas av något större inom sig själv.

3. Kärlekens paradox

Jung menar att man inte fullt ut kan älska andra utan att först ha gjort upp med sig själv. Men han betonar också att vi ofta lär oss älska oss själva just genom relationer. Här finns en dialektik: självkärlek och kärlek till andra är inte motsatser utan vävs samman i den psykologiska och andliga utvecklingen.

4. Skuggan och försoning

Att älska sig själv innebär också att konfrontera skuggan – de aspekter av oss själva vi förnekar eller ogillar. Försoning med skuggan är en central del av individuationen. Jung menar att verklig kärlek, även till oss själva, inte kan uppstå utan denna ärliga konfrontation.


Tycker Jung får till det bra. Hans resonemang förutsätter att man inte för en självförintande existens där man hela tiden sätter "sig själv sist" eller går och tycker att man är värdelös.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 21007
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Självkärlek

Inläggav Algotezza » 12 maj 2025 17:15

En hel del extrema uppvisningar av eller uttryck för egoism tror jag bottnar snarare i självhat och självförakt än kärlek till sig själv. Samma sak med extrema uttryck av självförintande självförglömmelse.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Självkärlek

Inläggav Anders » 12 maj 2025 18:42

Algotezza skrev:En hel del extrema uppvisningar av eller uttryck för egoism tror jag bottnar snarare i självhat och självförakt än kärlek till sig själv. Samma sak med extrema uttryck av självförintande självförglömmelse.

Ja, set tror jag också. Man är en människa bland de andra människorna. Lite helt enkelt. Sen kan man ta det därifrån.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 4063
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Självkärlek

Inläggav xion » 13 maj 2025 05:56

Du skall älska din nästa såsom dig själv, står det i bibeln.

Kanske så här istället:
Du kan inte älska din nästa om du inte älskar dig själv.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Självkärlek

Inläggav Anders » 13 maj 2025 06:18

Vad nu kärlek är för någonting
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 21007
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Självkärlek

Inläggav Algotezza » 16 maj 2025 21:13

Anders skrev:Vad nu kärlek är för någonting


Något annat än hormonstormande förälskelse och kåthet...

Kanske...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19273
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Självkärlek

Inläggav Pilatus » 16 maj 2025 21:38

Algotezza skrev:
Anders skrev:Vad nu kärlek är för någonting

Något annat än hormonstormande förälskelse och kåthet... Kanske...

En känslomässig bindning, något man vill hålla fast vid och litet andra saker.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Självkärlek

Inläggav Anders » 17 maj 2025 12:59

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:Vad nu kärlek är för någonting

Något annat än hormonstormande förälskelse och kåthet... Kanske...

En känslomässig bindning, något man vill hålla fast vid och litet andra saker.

Typ jobbet, då?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19273
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Självkärlek

Inläggav Pilatus » 17 maj 2025 13:22

Anders skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Något annat än hormonstormande förälskelse och kåthet... Kanske...

En känslomässig bindning, något man vill hålla fast vid och litet andra saker.

Typ jobbet, då?

Det tror jag knappast, det är en del särfall som känner så. Så bra är inte kapitalismen, eller något annat ekonomiskt system. Arbete är trots allt en slags vara, enligt Marx.
Moderator

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1513
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Självkärlek

Inläggav unik » 18 maj 2025 07:07

xion skrev:Du skall älska din nästa såsom dig själv, står det i bibeln.

Kanske så här istället:
Du kan inte älska din nästa om du inte älskar dig själv.


Du är så innerligt vacker ...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Självkärlek

Inläggav Anders » 18 maj 2025 11:12

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Pilatus skrev:En känslomässig bindning, något man vill hålla fast vid och litet andra saker.

Typ jobbet, då?

Det tror jag knappast, det är en del särfall som känner så. Så bra är inte kapitalismen, eller något annat ekonomiskt system. Arbete är trots allt en slags vara, enligt Marx.

Jo överklasspojken kände nog så. Men man kan, och jag tror det är en vanligare syn bland oss från enklare bakgrund, se jobbet som människors bidrag till det gemensamma. Och för den som inte upplevt det, att som knegare bli arbetslös är väldigt långt från behagligt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster