You know?!

Moderator: Moderatorgruppen

Vega
Inlägg: 1546
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

You know?!

Inläggav Vega » 10 nov 2025 15:28

Finns det människor som inte förstår hur dumma dom är? Jag begriper mig inte på det? Jag har begränsningar. Hur vet man att man själv inte är den dummaste av alla?

Hubert
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: You know?!

Inläggav Hubert » 10 nov 2025 19:05


Vega
Inlägg: 1546
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: You know?!

Inläggav Vega » 10 nov 2025 19:50

Hubert skrev:https://www.youtube.com/shorts/QQVGtCt0doY
0:35


Jag tror faktiskt inte att dumhet har det minsta med begåvning att göra… Alltså om jag behövde dubbelt så lång tid för att lyckas med något, så hade jag ändå lyckats om någon haft tid att lyssna..! Och om jag hade behövt 1000 gånger mer tid så… Det viktiga är att någon lyssnar!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: You know?!

Inläggav Anders » 10 nov 2025 23:37

Vega skrev:
Hubert skrev:https://www.youtube.com/shorts/QQVGtCt0doY
0:35


Jag tror faktiskt inte att dumhet har det minsta med begåvning att göra… Alltså om jag behövde dubbelt så lång tid för att lyckas med något, så hade jag ändå lyckats om någon haft tid att lyssna..! Och om jag hade behövt 1000 gånger mer tid så… Det viktiga är att någon lyssnar!

Dum är ett rätt brett begrepp
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vega
Inlägg: 1546
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: You know?!

Inläggav Vega » 11 nov 2025 14:19

Anders skrev:
Vega skrev:
Hubert skrev:https://www.youtube.com/shorts/QQVGtCt0doY
0:35


Jag tror faktiskt inte att dumhet har det minsta med begåvning att göra… Alltså om jag behövde dubbelt så lång tid för att lyckas med något, så hade jag ändå lyckats om någon haft tid att lyssna..! Och om jag hade behövt 1000 gånger mer tid så… Det viktiga är att någon lyssnar!

Dum är ett rätt brett begrepp

Ett brett begrepp av fördomar..

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 21007
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: You know?!

Inläggav Algotezza » 11 nov 2025 20:59

Det kanske inte är så dumt med dumhet ibland.
Algotezza aka Algotezza

Hubert
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: You know?!

Inläggav Hubert » 14 nov 2025 23:11

Trump?
Algotezza skrev:Det kanske inte är så dumt med dumhet ibland.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 21007
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: You know?!

Inläggav Algotezza » 15 nov 2025 10:47

Hubert skrev:Trump?
Algotezza skrev:Det kanske inte är så dumt med dumhet ibland.



Dumhet - ett framgångsrecept?
Algotezza aka Algotezza

xion
Inlägg: 4063
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: You know?!

Inläggav xion » 15 nov 2025 11:24

Steget mellan dumhet och genialitet är inte långt.
Det är som mellan höger och vänster hjärnhalva.

Vega
Inlägg: 1546
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: You know?!

Inläggav Vega » 15 nov 2025 17:32

Algotezza skrev:Det kanske inte är så dumt med dumhet ibland.

Jag kan hålla med på ett sätt, men varför har det så dåligt rykte?

Vega
Inlägg: 1546
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: You know?!

Inläggav Vega » 15 nov 2025 17:40

Jag tror på något sätt att det är de dumma som gör jobbet. Att anstränga sig har dåligt rykte. Bättre att ligga i en solstol.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 21007
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: You know?!

Inläggav Algotezza » 15 nov 2025 19:37

Vega skrev:Jag tror på något sätt att det är de dumma som gör jobbet. Att anstränga sig har dåligt rykte. Bättre att ligga i en solstol.


För den dumme finns kanske inga smarta genvägar utan hen måste gå hela vägen.
Algotezza aka Algotezza

Vega
Inlägg: 1546
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: You know?!

Inläggav Vega » 15 nov 2025 20:35

Algotezza skrev:
Vega skrev:Jag tror på något sätt att det är de dumma som gör jobbet. Att anstränga sig har dåligt rykte. Bättre att ligga i en solstol.


För den dumme finns kanske inga smarta genvägar utan hen måste gå hela vägen.

Frågan är om det finns några genvägar? Att utnyttja någon annan då? Eller genom ett gott samarbete..

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: You know?!

Inläggav Anders » 21 jan 2026 09:22

Vega skrev:Jag tror på något sätt att det är de dumma som gör jobbet. Att anstränga sig har dåligt rykte. Bättre att ligga i en solstol.

Dumma i bemärkelsen dumsnälla då man pratar människor med högt socialt och symboliskt kapital. I de kretsarna är det självklart att vissa skall jobba och vissa ägna sig åt mer esoteriska sysslor. Ytterst beklämmande att iaktta, som klassresenär.

Säga vad man vill om de gamla sossarna, men jobbsmitare hade de ingen pardon med. Rik eller fattig. Folkhemmet kände inga kelgrisar.

Läkare är inte dumma och jobbar nog hårdast i Sverige.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
David H
Moderator
Inlägg: 5727
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: You know?!

Inläggav David H » 21 jan 2026 10:11

Anders skrev:
Vega skrev:Jag tror på något sätt att det är de dumma som gör jobbet. Att anstränga sig har dåligt rykte. Bättre att ligga i en solstol.

Dumma i bemärkelsen dumsnälla då man pratar människor med högt socialt och symboliskt kapital. I de kretsarna är det självklart att vissa skall jobba och vissa ägna sig åt mer esoteriska sysslor. Ytterst beklämmande att iaktta, som klassresenär.

Säga vad man vill om de gamla sossarna, men jobbsmitare hade de ingen pardon med. Rik eller fattig. Folkhemmet kände inga kelgrisar.

Läkare är inte dumma och jobbar nog hårdast i Sverige.


Jag känner till viss del igen detta beteende. Typ på jobbet, vi har en sjuklucka som behöver fyllas. Alla blickar riktas mot arbetarklass-personen, som så ofta rycker in och tar extra pass för att reda ut situationen... om än personen egentligen inte vill och är på god väg att bli utbränd. Ingen tycks ägna en tanke om att tillfråga överklasspersonen...trots den lika gärna skulle kunna rycka in, och egentligen här har samma yrkestitel.

Problem löser sig inte av sig självt, kan väl vara en bra lärdom.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster