You know?!
Moderator: Moderatorgruppen
You know?!
Finns det människor som inte förstår hur dumma dom är? Jag begriper mig inte på det? Jag har begränsningar. Hur vet man att man själv inte är den dummaste av alla?
Re: You know?!
Hubert skrev:https://www.youtube.com/shorts/QQVGtCt0doY
0:35
Jag tror faktiskt inte att dumhet har det minsta med begåvning att göra… Alltså om jag behövde dubbelt så lång tid för att lyckas med något, så hade jag ändå lyckats om någon haft tid att lyssna..! Och om jag hade behövt 1000 gånger mer tid så… Det viktiga är att någon lyssnar!
Re: You know?!
Vega skrev:Hubert skrev:https://www.youtube.com/shorts/QQVGtCt0doY
0:35
Jag tror faktiskt inte att dumhet har det minsta med begåvning att göra… Alltså om jag behövde dubbelt så lång tid för att lyckas med något, så hade jag ändå lyckats om någon haft tid att lyssna..! Och om jag hade behövt 1000 gånger mer tid så… Det viktiga är att någon lyssnar!
Dum är ett rätt brett begrepp
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Re: You know?!
Anders skrev:Vega skrev:Hubert skrev:https://www.youtube.com/shorts/QQVGtCt0doY
0:35
Jag tror faktiskt inte att dumhet har det minsta med begåvning att göra… Alltså om jag behövde dubbelt så lång tid för att lyckas med något, så hade jag ändå lyckats om någon haft tid att lyssna..! Och om jag hade behövt 1000 gånger mer tid så… Det viktiga är att någon lyssnar!
Dum är ett rätt brett begrepp
Ett brett begrepp av fördomar..
Re: You know?!
Trump?
Algotezza skrev:Det kanske inte är så dumt med dumhet ibland.
Re: You know?!
Hubert skrev:Trump?Algotezza skrev:Det kanske inte är så dumt med dumhet ibland.
Dumhet - ett framgångsrecept?
Algotezza aka Algotezza
Re: You know?!
Steget mellan dumhet och genialitet är inte långt.
Det är som mellan höger och vänster hjärnhalva.
Det är som mellan höger och vänster hjärnhalva.
Re: You know?!
Algotezza skrev:Det kanske inte är så dumt med dumhet ibland.
Jag kan hålla med på ett sätt, men varför har det så dåligt rykte?
Re: You know?!
Jag tror på något sätt att det är de dumma som gör jobbet. Att anstränga sig har dåligt rykte. Bättre att ligga i en solstol.
Re: You know?!
Vega skrev:Jag tror på något sätt att det är de dumma som gör jobbet. Att anstränga sig har dåligt rykte. Bättre att ligga i en solstol.
För den dumme finns kanske inga smarta genvägar utan hen måste gå hela vägen.
Algotezza aka Algotezza
Re: You know?!
Algotezza skrev:Vega skrev:Jag tror på något sätt att det är de dumma som gör jobbet. Att anstränga sig har dåligt rykte. Bättre att ligga i en solstol.
För den dumme finns kanske inga smarta genvägar utan hen måste gå hela vägen.
Frågan är om det finns några genvägar? Att utnyttja någon annan då? Eller genom ett gott samarbete..
Re: You know?!
Vega skrev:Jag tror på något sätt att det är de dumma som gör jobbet. Att anstränga sig har dåligt rykte. Bättre att ligga i en solstol.
Dumma i bemärkelsen dumsnälla då man pratar människor med högt socialt och symboliskt kapital. I de kretsarna är det självklart att vissa skall jobba och vissa ägna sig åt mer esoteriska sysslor. Ytterst beklämmande att iaktta, som klassresenär.
Säga vad man vill om de gamla sossarna, men jobbsmitare hade de ingen pardon med. Rik eller fattig. Folkhemmet kände inga kelgrisar.
Läkare är inte dumma och jobbar nog hårdast i Sverige.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Re: You know?!
Anders skrev:Vega skrev:Jag tror på något sätt att det är de dumma som gör jobbet. Att anstränga sig har dåligt rykte. Bättre att ligga i en solstol.
Dumma i bemärkelsen dumsnälla då man pratar människor med högt socialt och symboliskt kapital. I de kretsarna är det självklart att vissa skall jobba och vissa ägna sig åt mer esoteriska sysslor. Ytterst beklämmande att iaktta, som klassresenär.
Säga vad man vill om de gamla sossarna, men jobbsmitare hade de ingen pardon med. Rik eller fattig. Folkhemmet kände inga kelgrisar.
Läkare är inte dumma och jobbar nog hårdast i Sverige.
Jag känner till viss del igen detta beteende. Typ på jobbet, vi har en sjuklucka som behöver fyllas. Alla blickar riktas mot arbetarklass-personen, som så ofta rycker in och tar extra pass för att reda ut situationen... om än personen egentligen inte vill och är på god väg att bli utbränd. Ingen tycks ägna en tanke om att tillfråga överklasspersonen...trots den lika gärna skulle kunna rycka in, och egentligen här har samma yrkestitel.
Problem löser sig inte av sig självt, kan väl vara en bra lärdom.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster