-Vad är erotisk kärlek?
I litteraturhistorien lyfts oftast Rome och Julia fram som en av de främsta kärleksagor som någonsin skrivits.
De älskade varandra hett och djupt, de ville krossa alla hinder och allt motstånd som låg i deras väg bara för att få vara med varandra. När de insåg att de inte skulle få varandra tog de sina liv.
Den främsta substansen i kärlek är för mig att man har ett självständigt och eget liv. När man blir beroende av varandra på det sättet som Rome och Julia var, upphör kärleken från att vara kärlek till att gå över i beroende. Beroende är inte kärlek.
Min slutsatts är att äkta erotisk kärlek har en grund i friheten och självständigheten.
Beroende är inte kärlek.
-Är Romeo och Julia ett av våran tids största kärleksbluff?
Romeo och Julia
Moderator: Moderatorgruppen
Skulle du fråga mig så... ja.
Kanske inte den största kärleksbuffen men en stor iaf.
För tänk på hur den slutar, dom förälskade dör =)
Så den säger ju inte att kärlek är god, bara att vissa är så förälskade att dom dör för det. Men dom lever ju inte lyckliga i alla sina dagar precis.
Kolla i litteratur från samma tidsålder. Mycket få (har jag hört) som inbegripen kärlek/förälskelse slutar faktiskt lyckligt...
ett tidigare exempel är ju tristan och isolde...
Kanske inte den största kärleksbuffen men en stor iaf.
För tänk på hur den slutar, dom förälskade dör =)
Så den säger ju inte att kärlek är god, bara att vissa är så förälskade att dom dör för det. Men dom lever ju inte lyckliga i alla sina dagar precis.
Kolla i litteratur från samma tidsålder. Mycket få (har jag hört) som inbegripen kärlek/förälskelse slutar faktiskt lyckligt...
ett tidigare exempel är ju tristan och isolde...
”I’ll be here...”
”Why...?”
”I’ll be ’waiting’...here...”
”For what?”
”I’ll be waiting...for you...so...”
”If you come here...”
”You’ll find me.”
”I promise.”
”Why...?”
”I’ll be ’waiting’...here...”
”For what?”
”I’ll be waiting...for you...so...”
”If you come here...”
”You’ll find me.”
”I promise.”
- Skogsälvan
- Avslutat konto
passion
två människor som inte kan vara utan varandra p.g.a. sin starka passion för varandra. Vi bygger våra liv med våran kärlek till varandra. du och jag hade inte funnits idag om inte våra förfäder hade byggt ett samhälle tillsammans. Skulle vi handlat självständigt skulle vi tillslut utrotat varandra i brist på kärleken. Passion är kärlek, som vi är beroende av. När jag ser en så stark passion blir jag mer och mer övertygad om att människan är redo att älska varandra så djupt.
Sen är filmen en hollywoodfilm och personerna i den är ganska stereotypa.
Sen är filmen en hollywoodfilm och personerna i den är ganska stereotypa.
glöm mig inte.
jag lever här
jag lever här
Re: Romeo och Julia
deep skrev:Beroende är inte kärlek.
-Är Romeo och Julia ett av våran tids största kärleksbluff?
Jag vill påstå att kärlek är beroende. Om man inte är beroende av varandra betyder det att man klarar sig utan varandra, vilket jag anser är en huvudkriterium för djup kärlek.
Angående Romeo och Julia kan jag inte förstå varför det än idag har sån hype. Att kärleken ständigt överskrider alla gränser är väl budskapet i var o varannan kärleksfilm. Men jag kan förstå att det var en revolutionerande tanke i en tid där familj och traditionella värderinga rådde. Idag är det totalt ointressant och kan bara jämföras som tonårsrebeller.
Jag hörde en vis gumma säga att sann kärlek är att man prioriterar någons lycka framför sin egen. Med den definitionen innebär det att var o en av oss förmodligen har blivit sannerligen älskade - av våra föräldrar.