NLP

Moderator: Moderatorgruppen

Rachmaninov

NLP

Inläggav Rachmaninov » 13 dec 2005 14:51

NLP (neuro lingvistisk programmering)
har blivit allt mer populärt speciellt inom näringslivet.

NLPs tekniker är baserade på studier av mycket framgångsrika människor inom olika områden. Grundidén är den att om vi kan upptäcka de tankemönster som de använder för att uppnå sina resultat så kan vi lära oss att använda dom och uppnå samma resultat

Jag skulle vilja diskutera fördelar och nackdelar med NLP.

Speciellt den "holistiska modelleringen" fångade mitt intresse:

"Min modelleringsmetod är holistisk. Syftet med
denna slags modellering är att integrera alla
delar av oss själva så att vi kan bli de personer
som vi faktiskt är" (ur "modeller för framgång" Sue Knight)

känns ju inte som någott att rekomendera någon som är osäker på sin egen identitet, typ borderline.

Kan NLP dessutom användas i manipulativt syfte?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 13 dec 2005 17:08

Ditt inlägg kommer som ett brev på posten! Jag är väldigt intresserad av NLP, men inte tillräckligt insatt för att förstå det hela till fullo och definitivt inte bilda mig en uppfattning.

Det skulle vara väldigt spännande att höra dina egna tankar (med motiveringar) om det här området.

stradde

Re: NLP

Inläggav stradde » 13 dec 2005 18:15

NLPs tekniker är baserade på studier av mycket framgångsrika människor inom olika områden. Grundidén är den att om vi kan upptäcka de tankemönster som de använder för att uppnå sina resultat så kan vi lära oss att använda dom och uppnå samma resultat

Jag är mycket skeptisk.. är inte säker på att jag vill tänka som någon annan. Visst finns det poänger att förstå sina egna tankemönster, men att man sedan skall gå från detta till att försöka "bli" någon annan. Tycker jag verkar lite konstigt. Känns som någon sorts kognitiv beteendeterapi.

Men jag är inte insatt så kanske det finns bra saker med NLP också.
Men det känns lite som " läs den här boken och bli en framgångrik människa..bli rik osv" Jag tror att verklig och hållbar utveckling ligger i att reflektera över sitt egna liv och vad man verkligen behöver. Sedan är det inte fel att lära av andra, men att överta andras tankemönster känns.. som att det finns enkla människor kategorier och att alla skall sträva efter en viss kategori. För att den är "den" bästa..

Men åt andra sidan så kanske man skall vara glad att hjärnan/medvetandet uppmärksammas, istället för att fokusera på det yttre...

\:D/
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)

Hymer

Re: NLP

Inläggav Hymer » 13 dec 2005 20:01

Rachmaninov skrev:Kan NLP dessutom användas i manipulativt syfte?

Det är ju det som är poängen. NLP är ett smörgåsbord av tekniker för att manipulera sig själv och andra. Ta t.ex. "mirroring", som innebär att man anpassar nivån av sitt kroppsspråk och röstläge till motparten för att vinna dennes sympati. Därefter kan man t.ex. gradvis förändra denna nivå och få motparten att omedvetet "följa efter", vilket bl.a. kan användas för att dämpa ett gräl eller lugna ned någon som är upprörd.

NLP kan vara högintressant för t.ex. en försäljare, men jag känner till ett annat riktigt intressant område också: Prova att surfa på "speed seduction"! En liten varning är dock på plats: Det kan förändra ditt liv. :wink:

ShivaDestructor

Inläggav ShivaDestructor » 13 dec 2005 21:10

Innan den här tråden urartar i ännu mer spekulationer och extremt smala generaliseringar så föreslår jag t.ex. att åtminstone läsa följande artikel: http://www.nlpacademy.co.uk/WhatisNLP.asp

NLP har dessutom kompletterats och tagits vidare av t.ex. en av grundarna, Richard Bandler som introducerat "teknologierna" DHE och NHR.

Här i Sverige så har vi en oerhört talangfull person som tagit NLP i en ny riktning, han hävdar att han inte gör NLP och hypnos längre (det har dock varit ett fundament för att ta honom dit han är idag), jag kan hålla med till en viss del. Hans namn är Robert Johansson och till skillnad från majoriteten av alla NLP-tränare så har Robban ifrågasatt och skapat och vidareutvecklat. Med kunskap om hans material och tekniker så har jag t.ex. i olika situationer fått t.o.m främlingar att på 15 sekunder gå från att vara extremt oroade, deprimerade, bedrövade till att börja gråta av lättnad...

Robban har även börjat med t.ex. en läs/skriv-modell (för att avhjälpa dyslexi) - att modellera "framgångsrika" personer behöver inte ha ett smack med pengar och status att göra - för en person som inte kan stava eller läsa så är det extremt värdefullt att snabbt, enkelt och smärtfritt lära sig en ny strategi för att bli avsevärt hjälpt - och det går så snabbt så att etablissemanget förstås sätter sig på tvären och hävdar att det är bluff och båg - hello flat-earth society...

MVH Shiva

PS. Alla verktyg kan användas positivt och negativt... Ross Jeffries (speed seduction) är en mycket duktig hypnotisör och har skapat extremt bra material (från det lilla jag sett). Detta kan användas av t.ex. blyga killar som bara vill ha en tjej att gulla med... till att förföra och förnedra en ny brud varje natt. Det är upp till användaren. Jag tror på karma. Det finns andra personer som har gjort extremt bra material inom försäljning - detta material kan användas för att snabbt och effektivt ge kunden det som kunden exakt behöver eller för att skicka kunden vidare till rätt ställe. Samma material kan lika väl användas för att lura skjortan av kunden. Karma... samvete... en kniv är en kniv.

En sak kan tilläggas - efter träning i NLP, DHE, NHR, hypnos etc så blir man EXTREMT varse vad folk säger, menar, döljer och hur de manipulerar... jag har klockrena exempel på hur t.ex. en viss f.d. kvinnlig partiledare har kläckt ur sig saker i debatter som är KALKYLERADE att knäcka "vanlig" logik, men det går så snabbt så motståndarna hinner inte ens uppfatta hur hon stack dig i ryggen... och väljarna. Jag tror dock inte att personen ifråga har någon som helst träning inom området utan snarare mycket sluga rådgivare. DS

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Finn fem rätt

Inläggav hovnarr » 14 dec 2005 11:38

Det är gott att du finns Shiva. :)
Fortsätt gärna att dela eller bygga upp
med dig i dessa
kniviga frågor.

Tre små historier. NLP, eller speed seduction, kan användas i skrift också. Spegling, eller ren härmning, till exempel, som konflikthantering, för att skapa ro. Barn lär sig genom att härma. För tre år sedan möttes jag och min tjej över internet. Kan man tänka sig. Jag hoppas jag höll mig på rätt sida om eggen! Det håller i sig än.

Historia nummer två är ett rim! Vårt samtal här rimmar med allt som
händer i livet - otroligt nog - och den fascinerande skiva jag fått av Shiva,
som jag vaknade till i morse. Koden till en inre ort av ro finns mellan
raderna, mellan tonerna. Till och med på tunnelbanan lyssnade jag på Skivan,
som jag laddat ner in i perpetuum mobilen, evig rörelse
och upplevde - faktiskt - hela resan på ett nytt sätt.

Den sista historien hann jag glömma innan jag började skriva den, men den blir kanske ändå mer effektfull, bortglömd i sin helhet. Den får knyta ihop säcken, och därmed visa hän på kniven, samvetet och karman som Shiva nämner. Karma betyder gärning eller handling. Hantering - av kniven - med samvete. Gärningsman och handlingsman.

Och glöm
inte
att leka!
Läka.
Lev, skratta och gråt!
Njut av livet!

-narr-

stradde

Fråga..

Inläggav stradde » 14 dec 2005 17:59

Vilka är det som använder NLP mest? I vilka brancher alltså?

Sedan så undrar jag vad det är för nytt med NLP? Om ni jämför med annan psykologi.... är inte insatt, men det känns fortfarande som en "quick fix"
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 14 dec 2005 21:48

trodde ett tag på, att scientologi kyrkan var upphovsman till det hela,
men de tycks vara oskyldiga. ( i det här fallet )

allmänt tycker jag att det är skumt att lära upp elaka säljare...
vill konsumenterna inte ha en produkt, så får det vara.

men utbildningen går visst ut på "coaching" också,
d.v.s. att lära upp vilka som helst befattningshavare att genomföra sitt jobb på bästa sättet.

ShivaDestructor

Inläggav ShivaDestructor » 15 dec 2005 12:23

Kära Stradde och Jörgen,

1. Om du är kvantfysiker och en liten grabb kommer och säger att han tror x, y och z om kvantfysik men han har ännu inte ens lärt sig multiplicera och verkar inte ha någon lust att ens försöka utan "tycker" något istället - hur skulle du reagera då?

2. Även en nybörjar NLP-are skulle finna era inlägg otroligt... intressant avslöjande :-). Om ni börjar gräva - kolla upp deletion, generalization, distortion, presuppositions, framing, limiting beliefs.

3. Det är inget fel i ovanstående... 1.... 2... whatever... bara vanligt. Samma beteende ger alltid samma resultat. Är man nöjd så är man.

Det finns många NLP:are som suger fett. Det finns många NLP:are som har förändrat livet för 100.000-tals personer i en positiv riktning. Dagens psykologer har lånat tekniker från NLP... trots att de hävdade att det var mumbo-jumbo för 30 år sedan.

Läkarkåren hävdade att akupunktur var värdelöst - idag har svenska läkarkåren 8 olika tillstånd som de använder akupunktur på - men resten av akupunkturen är "förstås" humbug. Läkarkåren hävdade att kiropraktik/naprapati/osteopati - manipulation av leder - var tjafs. Man skulle ligga stilla när man hade ryggskott. Idag så kör de upp dig så fort som möjligt ur sängen och skickar dig gärna till en kotknäckare.

Jag är inte intresserad av vad folk tror. Jag är intresserad av vad som fungerar. Och vissa saker fungerar bara när man tror. Man får vad man söker. Vill du inte att det skall fungera så ökar chansen för detta utfall. Vill du att det skall fungera så ökar chansen för det utfallet. RAS. Retikulära AktiveringsSystemet. Negativa hallucinationer. Positiva hallucinationer. Filter.

När t.ex. Bandler skapade "the fast phobia cure" (som idag används av många, många psykologer) så gick folk 10 år i terapi för sin fobi och de blev inte bättre. Den psykologiska forskningen gick ut på att forska på folk som hade en fobi. Bandler vände på steken - han forskade på folk som HADE KOMMIT ÖVER en fobi. Psykologin = fokus på problemet, Bandler = fokus på lösningen. Bandlers första fobi-kur löste upp fobierna på 1 timma. Det som han lär ut nu funkar på 10 minuter. Quick fix? Jajamen. Om du kan få ett problem på 3 sekunder, varför skall du inte kunna lösa det på 3 sekunder... problemet "finns" ju inte - det är en respons i nervsystemet. Att folk tror att förändring skall vara plågsam, svår, långsam och oönskad är bara... en tro.

Shiva - som förmodligen inte orkar skriva mer i denna topic

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Nöff nöff, flera mintkarameller

Inläggav hovnarr » 15 dec 2005 12:43

stradde skrev:Vilka är det som använder NLP mest? I vilka brancher alltså?

ShivaDestructor skrev:Det finns många NLP:are som suger fett.

Tänka sig att NLP-are även arbetar med fettsugning! Det låter verkligen som en bred metod, eller en metod för de breda - välj själv.

:?: :idea: :arrow: =P~ notworthy :smt049 :arrow: :mrgreen:

stradde

Inläggav stradde » 19 dec 2005 00:09

[quote]Bandlers första fobi-kur löste upp fobierna på 1 timma. Det som han lär ut nu funkar på 10 minuter. Quick fix? Jajamen. Om du kan få ett problem på 3 sekunder, varför skall du inte kunna lösa det på 3 sekunder... problemet "finns" ju inte - det är en respons i nervsystemet. Att folk tror att förändring skall vara plågsam, svår, långsam och oönskad är bara... en tro[/quote]

Ja, kanske det är jätte bra. Och det är visst intressant vika som använder NLP. Ialla fall tycker jag det... om det ex. är mest vanligt med NLP för att man skall inta en ståndpunkt att ingenting är jobbigt, allt är enkelt, då är det för mig en röd lampa. Eftersom att det visst finns problem, och att dessa problem antingen kan just lösas på 3 sekunder eller tar år.
Om metoderna vore super revolutionerande så är det ju intressant att jag inte har hört så mycket om NLP. Kankse för att man använder sig av vanliga psykologiska kunskaper. Personligen skulle jag nog använda mig av den tråkiga kognitiv beteendeterapi eller liknande.

Om sedan förändring är plågsam eller inte, låter jag vara öppet.

Låter lite som religion i mina öron... och visst funkar det om man tror att det funkar, placebo är välldigt intressant.

"NLP provides people with a methodology to model outstanding performances achieved by geniuses and leaders in their field. "
http://www.nlpacademy.co.uk/WhatisNLP.asp

hmmm.. jo visst man kan nog lära sig att tänka annorlunda, men att tänka som genier.. nja..

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 19 dec 2005 11:57

NLP, en del intressanta verktyg.
En massa önsketänkande.
Avsaknad av självkritik.
Avsaknad av vetenskaplighet.
Avsaknad av etisk diskussion, har mött ett och annat obehagligt exempel på manipulerande.

ShivaDestructor

Inläggav ShivaDestructor » 19 dec 2005 19:56

Fication skrev:NLP, en del intressanta verktyg.
En massa önsketänkande.
Avsaknad av självkritik.
Avsaknad av etisk diskussion, har mött ett och annat obehagligt exempel på manipulerande.

Ovanstående expertutlåtande var ju väl underbyggt och någon sorts rekord i generaliseringar :wink:. För att ge andra personer en chans att bilda sig en egen uppfattning så citerar jag mig själv nedan...

>2. Även en nybörjar NLP-are skulle finna era inlägg otroligt... intressant
>avslöjande . Om ni börjar gräva - kolla upp deletion, generalization,
>distortion, presuppositions, framing, limiting beliefs.

Öppet system, stängt system.
Ta in ny information med så få filter som möjligt, jämfört med att få världen att överensstämma med den världsbild man redan har.

Om en kille med vitt bälte i t.ex. karate är normen för självförsvar... är då karate värdelöst? Jag föreslår att man bildar sig en egen uppfattning genom att gå och mucka med t.ex. Brian Fitkin. Jag tror han är en snäll kille så han slår nog inte ut tänderna på folk, det kan vara ett bra experiment.

Seeing is believing. Don't knock it 'til you try it.

Om jag skulle hävda att jag har 1:hands erfarenhet av dramatiska förändringrar hos andra främst via hypnos...
nedsatt tinnitus (subjektiv mätning)...
försvunna fobier (subjektiv mätning i fobiska situationer - i stort sett objektivt - personerna är kommunicerbara och nästan normala jämfört med totalt skräckslagna och inkoherenta)...
paralyserade stroke-lemmar som blivit mjuka och fogliga (objektivt)...
smärtlindring (subjektiva rapporter)...
kraftigt ökat immunförsvar (objektiva blodprov)...
kraftigt ökad styrka och uthållighet (objektivt - kg och repetitioner)...
sömn (objektivt)...
totalt förändrade synsätt - problem som blivit möjligheter - med negativa känslor utbytta mot positiva känslor (subjektiva rapporter)...
samt en massa andra fenomen och resultat...

ljuger jag då?

"Ja men du snackar ju om hypnos!". Yin och yang. NLP:s metamodell är inversen av hypnosens Miltonmodell.

Det jag försvarar är andra individers RÄTT att bilda sig en egen uppfattning. Dessutom anser jag att JAG har en SKYLDIGHET mot mig själv att kontrollera saker och att jag har en FÖRDEL av att vara öppen. JAG tror på sånt som funkar - om det inte funkar så kanske JAG har gjort fel så då rannsakar jag MIG och jämför med folk som vet hur man gör, frågar, observerar, strävar.

NLP ser jag som en dörröppnare för metaprogrammering.

1. Många NLP:are vill förändra ANDRA. Få kraft/makt över andra och/eller hjäpa dem. Är man duktig och jobbar hårt så kan man nå resultat - ny världsbild. Omöjliga saker blev möjliga.

2. När erfarenheten byggs upp och man vänder blicken inåt - då man blivit trött på att hela världen är upp och ner och "borde" veta bättre :-), så inser man SJÄLV hur kraftigt programmerad man är och att man KAN ändra på programmeringen och att man LIDER av programmeringen, då... ny världsbild... igen. Spelplanen ändras - alkemi.

3. Det lustiga är att om man efter idogt metaprogrammerande inser att man inte vet ett smack - allt "är" subjektivt och filtrerat och "logiken" helt flexibel/utbytbar - så kanske man blir varse att något existerar UTANFÖR programmeringen... vips så öppnar sig YTTERLIGARE en ny världsbild...

NLP/Hypnos kan vara en väg till andra vägar. Som så ofta, om resultatet är värt någonting så krävs engagemang för att få det... en trippel toe loop är ingenting man önskar sig - man måste öva som själve... på isen. Halt, kallt, jobbigt, blåmärken och isflingor i nacken... brrr... men sååå elegant.

Shiva - against premature closure, protector of the innocent :-)

Candelam ad parietem ne applicato.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 19 dec 2005 22:56

ShivaDestructor skrev:
Fication skrev:NLP, en del intressanta verktyg.
En massa önsketänkande.
Avsaknad av självkritik.

Ovanstående expertutlåtande var ju väl underbyggt och någon sorts rekord i generaliseringar :wink:. För att ge andra personer en chans att bilda sig en egen uppfattning så citerar jag mig själv nedan...

Ok, då vill jag att du ger exempel på var man kan hitta en saklig debatt angående kritik, vetenskaplighet och etik/respekt för de man går in i huvudet och rotar på.
>2. Även en nybörjar NLP-are skulle finna era inlägg otroligt... intressant
>avslöjande . Om ni börjar gräva - kolla upp deletion, generalization,
>distortion, presuppositions, framing, limiting beliefs.

Öppet system, stängt system.
Ta in ny information med så få filter som möjligt, jämfört med att få världen att överensstämma med den världsbild man redan har.

Skulle det här vara NLP? Samma resonemang stöter man på inom vetenskapsteorin. Och den som förde in filter som begrepp var väl Kant!? Det här är typiskt NLP, man tar något som redan finns, tex metaforer, och säger, det här är NLP!

Så få filter som möjligt, det låter som Ockhams rakkniv.
Om en kille med vitt bälte i t.ex. karate är normen för självförsvar... är då karate värdelöst? Jag föreslår att man bildar sig en egen uppfattning genom att gå och mucka med t.ex. Brian Fitkin. Jag tror han är en snäll kille så han slår nog inte ut tänderna på folk, det kan vara ett bra experiment.

Lustigt att du tar karate som exempel.
Seeing is believing. Don't knock it 'til you try it.

Om jag skulle hävda att jag har 1:hands erfarenhet av dramatiska förändringrar hos andra främst via hypnos...
nedsatt tinnitus (subjektiv mätning)...
försvunna fobier (subjektiv mätning i fobiska situationer - i stort sett objektivt - personerna är kommunicerbara och nästan normala jämfört med totalt skräckslagna och inkoherenta)...
paralyserade stroke-lemmar som blivit mjuka och fogliga (objektivt)...
smärtlindring (subjektiva rapporter)...
kraftigt ökat immunförsvar (objektiva blodprov)...
kraftigt ökad styrka och uthållighet (objektivt - kg och repetitioner)...
sömn (objektivt)...
totalt förändrade synsätt - problem som blivit möjligheter - med negativa känslor utbytta mot positiva känslor (subjektiva rapporter)...
samt en massa andra fenomen och resultat...

ljuger jag då?

Du sa 1:a hands erfarenhet av förändringar...hos andra. Det är väl bara 1:a handserfarenhet om det är du som förändrats.

Shiva, jag känner inte dig och har inget emot dig. Men du är en NLP:are och jag litar inte på NLP:are eftersom ett grundantagande i NLP är att meningen med kommunikation är den respons man får. Det betyder att det är helt ok att ljuga hej vilt bara man får den responsen man vill ha. Och en möjlig önskvärd respons hos oss här är att vi alla här blir helsålda på NLP och Robban.

Detta används flitigt för att marknadsföra NLP, man slänger ihop så fantasifulla historier, metaforer och flashiga nya termer för att få folk att hoppas. Hela vitsen med en metafor är att gå förbi det kritiskt granskande filter vi har, vår verklighets-check. Vi vill tro att det funkar!

Det finns ett mycket starkt incitament att få kunder/klienter för att finansiera de SVINDYRA kurser man gått för Bandler, Dilts och co. Det kallas med ett annat begrepp cold reading och är helt enkelt konsten att manipulera, känt sedan urminnes tider: http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_reading

Det handlar om att slå ut det kritiska tänkandet, därav min efterlysning av vetenskaplighet, kritiskt tänkande och etik.
"Ja men du snackar ju om hypnos!". Yin och yang. NLP:s metamodell är inversen av hypnosens Miltonmodell.

Det här låter som Robban-språk. Han uttrycker sig så här. Kan du inte försöka uttrycka det i egna ord?
Det jag försvarar är andra individers RÄTT att bilda sig en egen uppfattning. Dessutom anser jag att JAG har en SKYLDIGHET mot mig själv att kontrollera saker och att jag har en FÖRDEL av att vara öppen. JAG tror på sånt som funkar - om det inte funkar så kanske JAG har gjort fel så då rannsakar jag MIG och jämför med folk som vet hur man gör, frågar, observerar, strävar.

Ja, du och alla andra får gärna bilda er en uppfattning, precis som jag har bildat min. Och observera att jag började med att skriva "en del intressanta verktyg". Jag tycker att vissa tekniker är intressanta, men att den filosofiska delen stinker.
NLP ser jag som en dörröppnare för metaprogrammering.

1. Många NLP:are vill förändra ANDRA. Få kraft/makt över andra och/eller hjäpa dem. Är man duktig och jobbar hårt så kan man nå resultat - ny världsbild. Omöjliga saker blev möjliga.

Jag har lämnat NLP och klarar mig bättre på egen hand.
2. När erfarenheten byggs upp och man vänder blicken inåt - då man blivit trött på att hela världen är upp och ner och "borde" veta bättre :-), så inser man SJÄLV hur kraftigt programmerad man är och att man KAN ändra på programmeringen och att man LIDER av programmeringen, då... ny världsbild... igen. Spelplanen ändras - alkemi.

3. Det lustiga är att om man efter idogt metaprogrammerande inser att man inte vet ett smack - allt "är" subjektivt och filtrerat och "logiken" helt flexibel/utbytbar - så kanske man blir varse att något existerar UTANFÖR programmeringen... vips så öppnar sig YTTERLIGARE en ny världsbild...

Shiva, ett tips. Fastna inte i ramverket. Gå utanför, ifrågasätt! Tänk själv!

NLP/Hypnos kan vara en väg till andra vägar. Som så ofta, om resultatet är värt någonting så krävs engagemang för att få det... en trippel toe loop är ingenting man önskar sig - man måste öva som själve... på isen. Halt, kallt, jobbigt, blåmärken och isflingor i nacken... brrr... men sååå elegant.

Visst, bara man inte slänger ut andra på isen och studerar deras blåmärken efteråt.
Shiva - against premature closure, protector of the innocent :-)

Candelam ad parietem ne applicato.

Som sagt handlar det om huruvida det funkar eller ej. Jag ser att du säger att en annan person förändrats med NLP. Det säger mig inget alls, dels för att jag inte litar blint på att du talar sanning, dels för att jag inte har några garantera att du verkligen har sett det du sett, det kan ha varit en övertygande person bredvid som fått dig och klienten att tro att det skett en förändring. Det är därför man ställer krav på vetenskaplighet. Alltså, att man objektivt fastställer att det verkligen skett och att man kan göra det upprepade gånger. Så, hur vet du att du verkligen upplevt de förändringar du beskriver?

Nu skiter man inom NLP i vetenskaplighet, funkar det så funkar det. Därför måste var och en bilda sig en egen uppfattning. Man kan inte lita på någon annan.

Därför har jag vid ett par tillfällen utmanat Robban att han ska lära mig karate på en timme. Med tanke på hur mycket han skryter borde han kunna lära mig ganska mycket tycker jag. Bandler gjorde det visst med någon försöksperson på någon minut. Man skulle kunna spela in det på video för dokumentation. Lyckas han hyffsat med det så köper jag det. Tyvärr har Robban inte svarat på utmaningen, alltså är min uppfattning klar. Det håller inte för granskning!

stradde

Inläggav stradde » 19 dec 2005 23:23

Därför har jag vid ett par tillfällen utmanat Robban att han ska lära mig karate på en timme. Med tanke på hur mycket han skryter borde han kunna lära mig ganska mycket tycker jag. Bandler gjorde det visst med någon försöksperson på någon minut. Man skulle kunna spela in det på video för dokumentation. Lyckas han hyffsat med det så köper jag det. Tyvärr har Robban inte svarat på utmaningen, alltså är min uppfattning klar. Det håller inte för granskning

He he.. ja det är lätt att prata om hur super bra någonting är. Men sedan om man skall verifiera det med mätbara metoder då kan det bli jobbigare.

Tycker för min del att det är intressant att NLP verkar hävda att alla kan bli "genier" att problem kan lösas, för det finns inga problem osv.

Igentligen är de ganska charmigt - känns lite som religion blandat med en massa vetenskapliga och ovetenskapliga inslag.

Dock har jag en känsla av att man själv måste inse att det inte finns några dunder metoder, utan att man måste arbeta med flera verktyg under längre perioder för att förändring skall ske.

När tänkande och handlingar skall förändras jätte snabbt så ringer min varningsklocka. Om metoderna är super revolutionerande och förändrar hela livet helt och hållet, jätte snabbt, på några få kurser. Då är det inte en varningsklocka - snarare en signal om att ta sig därifrån så man bara kan.

Skall nog kolla vidare på NLP sidan, verkar vara typiskt "quick fix" förändring sker snabbt och utan motstånd. Om man skall gå en massa kostsamma kurser så är det ännu intressantare. För då är det viktigaste att tjäna pengar, inte att förändra folks liv. Och om nu NLP vore typ super super bra, så borde det väl vara gratis och undervisas i gymnsiesklor etc.

God Jul förresten..

:D

Återgå till "Psykologi"