Fotografier

Moderator: Moderatorgruppen

Filthy
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 jul 2005 16:43
Ort: Borlänge
Kontakt:

Fotografier

Inläggav Filthy » 05 jan 2006 21:03

Jag anser att jag har bekräftat talesättet ”ett fotografi fångar ens själ” (eller något snarlikt).
Många äldre orientaliska kulturer tillåts inte att fotograferas och hos anhängarna av Amish
är det en enligt deras religion strängt förbjudet. Även om jag inte tror att Amish folket har samma
syn på detta som jag har så tycker jag  att en modern tolkning av talesättet kan vara intressant.

För att detta ska fungera så måste man tolka en ”fångad själ” som en ”dålig människa” och
tolka en ”dålig människa” som en arrogant och känslokall person. Detta flyttar tankarna direkt till
samhällets stjärnor. Vem har inte mer fotografier tagna på sig än dagens film- och pop-stjärnor, modeller likaså?
Jag anser alltså att när man har en så omfattande kvantitet av fotografier tagna på sig
så borde ens personlighet förändras till det sämre.

Jag tror att ett fotografi ger en väldigt liten utökning av en persons självförtroende.
Någonting som självklart inte kan observeras i några få fotografier. Men visst är det sant
att dagens riktigt stora film- och pop-stärnor och inte minst modeller kan uppfattas som arroganta och känslokalla.

Detta är såklart väldigt abstrakt och kan feltolkas på ett antal nivåer. Jag påstår inte att
alla stjärnor är arroganta, det finns självklart många extrema undantagsfall .Jag menar
inte heller att alla dåliga människor har massa fotografier tagna på sig.

Är det någon som ser parallellen?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17422
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Fotografier

Inläggav Pilatus » 25 jun 2012 11:20

Filthy skrev:Men visst är det sant att dagens riktigt stora film- och pop-stärnor och inte minst modeller kan uppfattas som arroganta och känslokalla.

Det kan säkert uppfattas mycket olika. Se t ex Rosario Dawson, Anne Hathaway, Scarlett Johansson och Rose Byrne som inte bara är vackra, de kan även gestalta värme och innerlighet. “All the statistics in the world can’t measure the warmth of a smile.” ~Chris Hart


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster