ADHD och psykopati

Moderator: Moderatorgruppen

Linnea

ADHD och psykopati

Inläggav Linnea » 06 jul 2007 09:59

Jag läser mycket nu om ADHD och har gått igenom några böcker. När jag läser fallbeskrivningar så är det mycket likt en psykopats beteenden. Mina barn har ADHD men väldigt mild sådan. När jag då läser om dessa barn med grav ADHD så är det förbluffande likt mitt X och han uppfyller många kriterier för psykopati.
Han har varit väldigt rörig som barn och tonåring. Kanske han hade haft en diagnos som ADHD i unga år om det varit idag??
Kan det finnas en koppling mellan ADHD och psykopati tex, vad tror ni??
Tack för ordet!! Ha en bra dag alla!

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 06 jul 2007 10:16

Har du inte varit inne på besläktade ämnen tidigare?

och nej, det finns ingen koppling mellan psykopati och ADHD. En psykopat saknar empati och manipulerar sin omgivning känslomässigt för egen vinning. De brukar ofta klättra högt upp på samhällsstegen, tex så är det ganska vanligt att psykopater hamnar i chefspositioner. Människor med ADHD å andra sidan är inte kända för ett sådant beteende. ADHD manifesterar sig som koncentrationssvårigheter och hyperaktivitet.
Quod nihil illi deerat ad regnadum praeter regnum...

Linnea

Inläggav Linnea » 06 jul 2007 10:22

Jo det har jag och jag blir inte klok på det! Jag tycker mig se stora likheter mellan ADHD och psykopati, men det kanske är jag som är ute och far.
Tack för ditt svar i alla fall.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 06 jul 2007 11:08

Bara för att en del är lite vimsiga kan vi stämpla dem med vilka diagnoser som helst. Som alltid när det gäller barn som klarar sig, respektive inte klarar sig, beror det på goda vuxna förebilder. Om inte föräldrarna kan vara dessa så söker barnet naturligt efter andra förebilder i sin närhet. Här kan nästan vem som helst som visar intresse agera stand-in.

Men om även dessa är olämpliga, så blir det anarki i hjärnan hos barnet.
Väldigt få blir maskrosbarn, färre än tidigare. Detta pekar på en försämring av samhällsklimatet gentemot barn. Att sverige alltid har varit mer eller mindre barnfientligt under de senaste århundradena har verkligen gjort det särdeles svårt för barn i splittrade familjer.

Värst anser jag är när föräldrar sätter sitt eget välbefinnande före barnens,
är det då så konstigt att barn drabbas av koncentrationssvårigheter och nervösa besvär? Tvärtom är detta ett tecken på ett sunt beteende i en sjuk miljö. Glöm inte det!
Så länge det inte finns tecken på damp inblandat, anser jag att psykologer överdiagnosticerar i brist på eget omdöme.

Hade jag varit barn idag och betett mig som jag gjorde som barn, hade jag definitivt blivit stämplad som ett adhd barn. Jäkla tur att man inte är barn idag. :wink:

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 06 jul 2007 11:56

Zokrates jag tror inte att du hade blivit stämplad som ett ADHD barn, det är ingen diagnos man delar ut på infall. Det finns kriterier som måste uppfyllas och som du kanske vet så är det inget beteende man utvecklar eller kan bli av med, det är medfött. Även om jag tycker att överdiagnosticera är fel ord så är jag övertygad om att det görs feldiagnoser, men dessa kategoriserar ofta in patienten i grupper som delar vissa symptom och ligger på samma spektra. Jag vet inte exakt vad det skulle kunna vara närdet gäller ADHD men jag vet att det kan vara svårt att sätta säkra diagnoser på tex autist-spektrat.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 11 jul 2007 07:05

Sökande skrev:Zokrates jag tror inte att du hade blivit stämplad som ett ADHD barn, det är ingen diagnos man delar ut på infall. Det finns kriterier som måste uppfyllas och som du kanske vet så är det inget beteende man utvecklar eller kan bli av med, det är medfött. Även om jag tycker att överdiagnosticera är fel ord så är jag övertygad om att det görs feldiagnoser, men dessa kategoriserar ofta in patienten i grupper som delar vissa symptom och ligger på samma spektra. Jag vet inte exakt vad det skulle kunna vara närdet gäller ADHD men jag vet att det kan vara svårt att sätta säkra diagnoser på tex autist-spektrat.

Ja du har rätt, det är svårt att ställa riktiga diagnoser. Här är något jag skrev för ett antal år sedan då jag arbetade med barn med olika funktionshinder. Kanske kan det hjälpa Linnea att förstå lite mer om orsaker osv.

ADHD=Attention Hyperactivity Disorder
DAMP=Deficits in Attention, Motorcontrol and Perception

Omfattning, 3-5% av alla barn har allvarliga störningar som skall klassas som funktionshinder. För hundra år sedan klassade en psykolog vid namn Still detta fenomen som moraliska defekter, vidare hävdade han att personligheten inte kan omfattas av begreppet funktionshinder, han noterade dock flera olika undergrupper till vilka kan räknas passiva, överaktiva eller både och.

MBD= Minimal Brain Disfunction vilket innebär motoriska perceptuella problem.
ADHD räknas som en uppmärksamhetsstörning tillsammans med överaktivitet/ impulsivitet.  
ADD som en störning med passivitet.

Diagnostiseringen för att fastställa dessa beteendestörningar

Orsakerna bakom defekterna varierar, liksom teorierna. Man spekulerar och tror idag att för tidigt födda barn, rökning, ärftlighet, miljögifter, alkoholmissbruk, sociala faktorer, adoption, kan spela och inverka med varandra som bakomliggande faktorer i ett 50 50 förhållande.

Idag finns det inga psykologiska instrument eller kirurgiska universal metoder för att bota, istället handlar det om att hitta individuella vägar att arbeta med barnen för att få dem att fungera bättre. Det går att dämpa vissa beteenden med medicinering.

Då det handlar om avvikelser i hjärnans sätt att fungera, blodströmning tillförsel till vissa områden, biokemiska orsaker, dopamin funktioner, hormoner etc, blir varje barns defekt unik och således även behandlingen eller barnets möjligheter att lära in och fungera unik.

Allmänt
Lätt förståndshandikapp,
motoriska tics, vokala tics, tvångsmanier, krav på symmetri, impulsiva utbrott mm.

Koncentrationssvårigheter, flera komponenter.

* Uppmärksamhetsstörningar
* Impulsivitet
* Överaktivitet/ svårigheter att reglera aktivitetsnivån
* Ljudkänsloupplevelse, överkänslighet
* Kroppskänsla, trånga obekväma kläder, kvävande, stickande
* Smakkänslighet, petiga, manier, gränslolösa, avsaknad hunger eller mättnadskänsla
* Okänsliga, eller överkänsliga, ont, temperaturkänsliga, beröring
* Reagerar med utbrott, aggressioner, eller kryper ihop vid yttre e

Svårigheter
Svårigheter i vardagslivet, bristande tidsuppfattning, svårt att organisera och planera, svårt att hålla iordning, svårt att få saker gjorda, svårt att välja eller prioritera, svårt att göra flera saker samtidigt, svårt att organisera ärenden uppgifter med flera komponenter, oordning på sin arbetsplats-hemma, motsatts extrem ordning Aspergers, svårt att kasta bort saker, allt är lika viktigt, skjuter ständigt upp saker på framtiden, kan inte ladda ut, mängder av projekt som påbörjas men inte avslutas, svårt att komma ihåg, svårt att klara förändringar, bristande orienteringsförmåga, gränslöshet, ojämna prestationer, bra och dåliga dagar, svårt att uppfatta instruktioner och anvisningar, svårt att förklara sina behov eller tolka andras behov.

Ett pedagogiskt knep för barn i förskola-skola är att behandla dem som om de vore tre år yngre ett annat är att begränsa urvalet så att de inte själva tvingas göra val mella olika saker; -Det är det här som gäller!

Vad svårigheterna innebär i skolsituation

En pojke
Johan 14 år, syns dominerar, pratar högt, ifrågasätter allt, stör, plötsligt fångar något hans intresse, koncentrerar sig så länge han tycker det är intressant, är impulsiv, häftig, gränsöverskridande i sina handlingar.

Koncentrationssvårighet, uppmärksamhetsstörning, blir fort uttråkad. Svårt med självstudier, beroende av yttre stimulans, förlorar sig lätt i egna tankar, måste styras upp, handlar först och tänker sedan, impulser styr för stunden, måste ha omedelbar respons och svar direkt, kan inte vänta på sin tur, inget tålamod allt kretsar kring här och nu!

Svårt att planera framöver, pendlar mellan underaktivitet och passivitet. Hans psykiska reaktioner bromsas eller hämmas, undertrycks eller bortträngs och han förlorar förmågan att styra sig själv innefrån,
(ADHD-inhibition).

Med tiden hoppas man att han skall mogna till och ha utvecklat  mekanismer med hjälp av tidigare erfarenheter så att han blir självgående, autonom.

Reflexion över att vårt samhälle idag uppmuntrar i ? ( XXX )

En flicka
Samira 10 år, ADHD-passiva typen, drömmande, frånvarande, hänger inte med, tillbakadragen, svårt att komma igång med uppgifter och om det är intressant svårt att avsluta, lättdistraherad, svårt att fokusera uppmärksamheten, blir överväldigad av intryck, stressad, låg stresströskel allt är lika viktigt, fattar inte poängen, stänger av, glömmer saker, frågar om samma frågor, vimsigt intryck, retas ibland, blir mobbad, saknar flexibilitet, kan inte organisera information, brister i arbetsminnet, svårt att tolka och bearbeta information som skall användas, saknar strategier att använda sig av i olika sammanhang, svårt att jämföra, avväga likheter skillnader, blir snabbt och ofta trött, deprimerad.

Målet är att hjälpa henne synliggöra schemat-tiden-visuellt på vägen, enkla tydliga rutiner varje dag.

Reflexion över att dessa barn sällan märks, blir nästan osynliga, de tysta i klassen. Gömmer sig bakom fasader, ensamma ute, iaktagare, svåra att nå.

Ta fasta på
Pedagogen måste i båda exemplen bygga på barnens motivation-intressen då de är extremt motivationsstyrda och tröttnar fort, snabbt fylla på innehåll och ha ett aktivt belöningssystem i form av t.ex guldstjärnor, godis, vad som helst som är påtagligt samt ge dem täta belöningar. (Man får tycka vad man vill om ”godis” som belöning, men det funkar faktiskt bra). Köra på till max så länge det funkar och bryta då det inte längre går. Tala ofta om konsekvenser vid negativa beteenden, stark diciplin. Ha överenskommelser typ om du gör detta så gör vi så...

( Data filen var korrupt, så en del av det som jag skrev är väck. Men det baserades på studier av barn som jag arbetade med. Namnen är fingerade.)

MVH
Zokrates

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 jul 2007 13:32

Härligt med etiketter. Då kan man känna sig trygg. Men är det vetenskap?

A
Algotezza aka Algotezza

Sonic

Inläggav Sonic » 09 aug 2007 23:06

Sökande skrev: De brukar ofta klättra högt upp på samhällsstegen, tex så är det ganska vanligt att psykopater hamnar i chefspositioner. Människor med ADHD å andra sidan är inte kända för ett sådant beteende.

- Jag har alltid fått hört att personer med ADHD oftare hamnar i chefspositioner

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 09 aug 2007 23:59

Sonic skrev:
- Jag har alltid fått hört att personer med ADHD oftare hamnar i chefspositioner

Jag skulle tro att du hört fel. Personer med ADHD är inte alls kända för att inneha de manipulativa drag som psykopater har och använder sig av.

Sonic

Inläggav Sonic » 10 aug 2007 11:33

Sökande skrev:Sonic skrev:

Jag skulle tro att du hört fel. Personer med ADHD är inte alls kända för att inneha de manipulativa drag som psykopater har och använder sig av.

- Nej, men att de har större chans att hamna i chefspositioner har en högutbildad läkare sakt till mig som säger sig kunna sånt där, men det kanske fel då.

Användarvisningsbild
Isse
Kontakt:

Inläggav Isse » 11 aug 2007 00:02

Det beror säkert på hur mycket medicin de tar...he..he..
Race for peace

Återgå till "Psykologi"