Substitut till psykologutbildning?

Moderator: Moderatorgruppen

ManFreD

Substitut till psykologutbildning?

Inläggav ManFreD » 22 aug 2007 23:52

Kanske inte de inlägg man brukar posta här inne men jag gör ett försök, det är inom samma ämne ^.^

Är intresserad av psykologi, och vill egentligen bli psykolog, men då man måste ha så höga betyg/ från gymnasiet/högskoleprovet, så ska jag nu börja söka efter substitut men inom samma område. någon som har några tips?

What Gives?

Inläggav What Gives? » 23 aug 2007 01:57

Här i sverige är det är såvitt jag vet bara högskoleutbildningarna som kvalificerar för psykologlegitimation. Det kanske ser annorlunda ut i övriga EU.

ManFreD

Inläggav ManFreD » 23 aug 2007 12:21

Ja, det stämmer.

Därför söker jag efter andra utbilningar som har liknelser till psykolog.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Substitut till psykologutbildning?

Inläggav Algotezza » 23 aug 2007 13:25

ManFreD skrev:Kanske inte de inlägg man brukar posta här inne men jag gör ett försök, det är inom samma ämne ^.^

Är intresserad av psykologi, och vill egentligen bli psykolog, men då man måste ha så höga betyg/ från gymnasiet/högskoleprovet, så ska jag nu börja söka efter substitut men inom samma område. någon som har några tips?

Man kan bli filosofisk samtalsterapeut i  Oslo och Köpenhamn, om jag inte minns fel. Hade jag varit ung nu hade jag siktat in mig på det. Filosofiskt bollplank.

A
Algotezza aka Algotezza

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 23 aug 2007 16:42

Om detta (filosofiskt bollplank) är något för dig rekommenderar jag boken "If they give you lined paper - write sideways" av Daniel Quinn. Tack för mig.

What Gives?

Inläggav What Gives? » 23 aug 2007 17:08

ManFreD skrev:Därför söker jag efter andra utbilningar som har liknelser till psykolog.

I skövde finns lite grejer:
http://www.his.se/templates/vanligwebbs ... x?id=33005
http://utbildning.his.se/utbildning/utb ... d=KVPRG07h

Jag känner emellertid inte till hur höga antagningspoängen är. Socionomprogrammet kanske kan vara nåt annars?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 aug 2007 18:41

Sceptisk skrev:Om detta (filosofiskt bollplank) är något för dig rekommenderar jag boken "If they give you lined paper - write sideways" av Daniel Quinn. Tack för mig.

Vad handlar den om? Kort referat, tack!

A
Algotezza aka Algotezza

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 23 aug 2007 19:13

För att verkligen förstå innebörden och värdet av vad den handlar om bör du ha läst Ismael som också är skriven av Daniel Quinn. För i den här boken talar han om sin egen antropologiska och filosofiska metod. Den är en dialog mellan han själv och en läsare som hälsade på honom och de har ett filosofiskt samtal som skrevs om till en bok. Det hela går ut på att tänka utanför det givna, "to think outside the box" och vilka metoder han använder för att göra det på. Quinn fungerar i den här boken, som i nästan alla andra som en maieutisk lärare.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 aug 2007 19:24

Sceptisk skrev:För att verkligen förstå innebörden och värdet av vad den handlar om bör du ha läst Ismael som också är skriven av Daniel Quinn. För i den här boken talar han om sin egen antropologiska och filosofiska metod. Den är en dialog mellan han själv och en läsare som hälsade på honom och de har ett filosofiskt samtal som skrevs om till en bok. Det hela går ut på att tänka utanför det givna, "to think outside the box" och vilka metoder han använder för att göra det på. Quinn fungerar i den här boken, som i nästan alla andra som en maieutisk lärare.

Låter intressant, få se om jag kan hitta den någonstans, kanske på UB i Lund...

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Psykologi"