Kanske inte de inlägg man brukar posta här inne men jag gör ett försök, det är inom samma ämne ^.^
Är intresserad av psykologi, och vill egentligen bli psykolog, men då man måste ha så höga betyg/ från gymnasiet/högskoleprovet, så ska jag nu börja söka efter substitut men inom samma område. någon som har några tips?
Substitut till psykologutbildning?
Moderator: Moderatorgruppen
-
What Gives?
Re: Substitut till psykologutbildning?
ManFreD skrev:Kanske inte de inlägg man brukar posta här inne men jag gör ett försök, det är inom samma ämne ^.^
Är intresserad av psykologi, och vill egentligen bli psykolog, men då man måste ha så höga betyg/ från gymnasiet/högskoleprovet, så ska jag nu börja söka efter substitut men inom samma område. någon som har några tips?
Man kan bli filosofisk samtalsterapeut i Oslo och Köpenhamn, om jag inte minns fel. Hade jag varit ung nu hade jag siktat in mig på det. Filosofiskt bollplank.
A
Algotezza aka Algotezza
-
What Gives?
ManFreD skrev:Därför söker jag efter andra utbilningar som har liknelser till psykolog.
I skövde finns lite grejer:
http://www.his.se/templates/vanligwebbs ... x?id=33005
http://utbildning.his.se/utbildning/utb ... d=KVPRG07h
Jag känner emellertid inte till hur höga antagningspoängen är. Socionomprogrammet kanske kan vara nåt annars?
För att verkligen förstå innebörden och värdet av vad den handlar om bör du ha läst Ismael som också är skriven av Daniel Quinn. För i den här boken talar han om sin egen antropologiska och filosofiska metod. Den är en dialog mellan han själv och en läsare som hälsade på honom och de har ett filosofiskt samtal som skrevs om till en bok. Det hela går ut på att tänka utanför det givna, "to think outside the box" och vilka metoder han använder för att göra det på. Quinn fungerar i den här boken, som i nästan alla andra som en maieutisk lärare.
Sceptisk skrev:För att verkligen förstå innebörden och värdet av vad den handlar om bör du ha läst Ismael som också är skriven av Daniel Quinn. För i den här boken talar han om sin egen antropologiska och filosofiska metod. Den är en dialog mellan han själv och en läsare som hälsade på honom och de har ett filosofiskt samtal som skrevs om till en bok. Det hela går ut på att tänka utanför det givna, "to think outside the box" och vilka metoder han använder för att göra det på. Quinn fungerar i den här boken, som i nästan alla andra som en maieutisk lärare.
Låter intressant, få se om jag kan hitta den någonstans, kanske på UB i Lund...
A
Algotezza aka Algotezza