Klassisk betingning och apelsinjuice

Moderator: Moderatorgruppen

Restless

Klassisk betingning och apelsinjuice

Inläggav Restless » 09 okt 2008 21:30

Satt och läste om pavlovs hundar när tanken slog mig om min plötsliga avsmak för apelsinjuice inte var en typ av betingning.

Det är nämligen så att jag tyckt om apelsinjuice väldigt mycket förr, men har i brist av fantasi även spätt ut det med alkohol allt för många gånger, och det senaste taget har jag börjat associera juice med den där gift smaken ifrån vodka, vilket gjort att jag fått en rejäl avsmak för både juice och vodka.

Är detta en betingad rspons? Skulle det gå att genom en utsläckning lära sig tycka om apelsinjuice igen?

Niya

Inläggav Niya » 09 okt 2008 22:47

Mja. Klassisk betingning har väl mer med en känsla/förväntning att göra. Den klassiska betingningen är väl den att pojken som blev biten av en vit mus (hans husdjur som han tidigare tyckte om) nu gråter så fort han ser något vitt och ludet.

Betingning är väl just det att man projicerar sin rädsla/lust på ting man associerar till den bra/dåliga händelsen?
(speciellt ljud=mat var väl fallet för pavlovs hundar om jag inte minns galet?)

Av erfarenhet av diverse groggvirke så kan jag meddela att det gick över för mig. Jag kunde dricka fanta wildberry igen efter några månader, även fast jag aldrig varit speciellt förtjust i den =P
Ataraxi

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 09 okt 2008 23:10

Usch, har samma förhållande till Bacardi, det var det första jag drack som ung och dum, spydde som en frisk fläkt i motvind, sedan dess tål jag inte det märket.
Apropå juice, varför ens dricka det, visste du inte att det är källa nummer ett till hål i tänderna, skrumplever och fetma?
Håll dig till brännvinet oblandat, för hälsans skull. :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=vuLe2X_dt88

ManFreD

Inläggav ManFreD » 17 okt 2008 12:56

har för mig att klassisk betingning innebär att två i sig oberoende stimuli blandas ihop och får samma respons.

Alltså med tanke på Pavlovs hundar så var det till en början

Mat        -     Salivutsöndring
Stimuli   -     Respons

och sedan satte han in ett neutralt simuli, som egentligen inte hade något med de andra att göra (klockan).

Mat       - salivutsöndring
(Klocka)

och detta neutrala stimuli mixades ihop med det tidigare stimulit och utlöste samma respons hos hundarna.

Klocka - Salivutsöndring.

Hörde under en lektion i ämnet att det var visst någon som druckit lite för mycket Mintu eller någon liknande sprit med mintsmak, och han klarade inte ens att borsta tänderna efteråt hehe :D

Löjdkvist
Kontakt:

Inläggav Löjdkvist » 01 nov 2008 13:54

Som Manfred säger så handlar det ju om att Stimuli och Respons. Det visste du ju som sagt redan med tanke på att du ens startade den här tråden.

Vad du bör tänka på är att det mycket väl är möjligt då det kan se ut så här

Stimuli ---> Respons

Stimuli är från början din juice ---> Responsen blir gillande

Du tycker om juicen så du får alltså en posetiv respons. Om man kan prata om posetiv och negativ i varje fall. Om man gör det så innebär det att du mår bra när du dricker det därför att du tycker att det smakar väl.

Händelseschemat utvecklas dock till att se ut mer så här

Stimuli ---> Respons

Stimuli är nu juice och vodka ---> Responsen blir i slutändan att du spyr på grund av för mycket alkohol. Alla har vi festat alldeles för mycket, eh?  :wink:

Vodka och Juice tillsammans byter alltså inte utseende, det ser i stort sett fortfarande ut som juice eller hur... Därför...

Stimuli
Antar du fortfarande är juice

Respons
Du går från att ha gillat juice till att förknippa den med att du spyr. Att spy är ju kroppens försvar för att göra sig av med något den inte vill ha och inte behöver.

Du har blivit betingad mot juice därför att du förknippar den med illamående och fester. Du får en ny respons på en helt normal sak, responsen är påverkad av dina erfarenheter och innebär att du får en negativ respons.

Din hjärna säger åt dig att du ska låta  bli juice annars gör du så att din kropp mår dåligt !

Återgå till "Psykologi"