ATT UTGÅ IFRÅN SIG SJÄLV...

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

ATT UTGÅ IFRÅN SIG SJÄLV...

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 01 feb 2009 04:37

Varför är det fel , ibland ?
Jag ska ge ett grovt exempel :
En främmande man kommer till dig och beklagar sig över att de inte låter honom hoppa jämfota ...
Då tänker du ...VAD ELAKT...! :evil:
Tänk om de inte skulle låta mig hoppa jämfota när jag ville...jag skulle bli skitförbannad...!
Men efter en stund och medan din blick vandrar nedåt...märker du att han inte har några ben... !
Han sitter faktiskt i rullstol och hans ben är avkapade från knäna... :shock:
Du vill fortfarande sätta dig i hans situation , men plötsligt blir det han säger mkt svårare att sätta sig in i ...
Vad menar han , egentligen?
Du gjorde ett misstag i att utgå ifrån dig själv ...
Där behöver du utbildning och/eller erfarenhet ...
Du behöver tänka så här : om jag satt i rullstol och beklagade mig över att jag inte får hoppa jämfota , hur skulle/hur borde  jag vilja bli bemött , då?
Hade det inte varit bäst om någon talade om för mig : du kan inte hoppa jämfota , du har inga ben ! :shock:
På det sättet är det rätt att utgå ifrån sig själv... :wink:
Vad gäller psykiska störningar , gäller samma princip  egentligen , men där blir det svårt för den oinvigde ATT SE att mannen faktiskt saknar ben... :shock:
Även där blir det fel att säga till mannen : du måste få hoppa jämfota...
Du gör honom en otjänst , du styr honom mot en utopi utan att egentligen vilja det ...
Rätta mig gärna om jag har fel.Jag kanske lär mig något nytt.

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
german.timofejev
Kontakt:

Inläggav german.timofejev » 02 feb 2009 00:31

Jag tror att man bör först sätta sig i perosnens situation och sen ställa frågan, hur skulle jag gjort om jag hade varit denna personen?
mvh
German Timofejev
e-mail:  germa.timofejev@gmail.com
www.rustravel.se

kxelim

Inläggav kxelim » 19 feb 2009 01:49

Världen finns ju inte utan dig, så hur ska du kunna förstå andra utan att utgå ifrån universum mittpunkt dvs you? Varje fråga har sin tid och plats, med det menar jag att det (vad jag kan se) inte finns givna svar för alla hypotetiska situationer. Att sedan anta att vi alla relaterar till andra utifrån oss själva är nog inte korrekt, vi människor har förmåga till empati men att tro att vi tillämpar denna förmåga generellt är i mitt tycke fel.

Användarvisningsbild
Pho-ku

Re: ATT UTGÅ IFRÅN SIG SJÄLV...

Inläggav Pho-ku » 19 feb 2009 02:31

Förstår inte riktigt vad du menar med allt, kan vara missförstånd från min sida, eller så uttrycker du dig lite klumpigt, vilket jag säkerligen också gör, inget illa menat alltså.

LJUSUPPLEVELSE skrev:Varför är det fel , ibland ?
En främmande man kommer till dig och beklagar sig över att de inte låter honom hoppa jämfota ...

Vilke är de? Menar du; att en benlös kommer fram till dig och beklagar sig över att Du hoppar jämfota, vilket gör honom skitförbannad, om du nu utgår ifrån dig själv dvs.

LJUSUPPLEVELSE skrev:Då tänker du ...VAD ELAKT...! :evil:
Tänk om de inte skulle låta mig hoppa jämfota när jag ville...jag skulle bli skitförbannad...!

Åter igen, vilka är de?

LJUSUPPLEVELSE skrev:Men efter en stund och medan din blick vandrar nedåt...märker du att han inte har några ben... !
Du vill fortfarande sätta dig i hans situation , men plötsligt blir det han säger mkt svårare att sätta sig in i ...

Är det ens möjligt att utgå ifrån någon annan än sig själv? Rent instiktivt sätter man väl sig in i den andre personens situation? Sedan funderar man, sedan kommer man förhoppningsvis fram till något.

LJUSUPPLEVELSE skrev:Där behöver du utbildning och/eller erfarenhet ...

Varför? Vilken typ av utbildning, vilken erfarenhet då?

LJUSUPPLEVELSE skrev:Du behöver tänka så här : om jag satt i rullstol och beklagade mig över att jag inte får hoppa jämfota , hur skulle/hur borde  jag vilja bli bemött , då?

Som sagt, detta torde väl varje människa göra rent instinktivt?

LJUSUPPLEVELSE skrev:Hade det inte varit bäst om någon talade om för mig : du kan inte hoppa jämfota , du har inga ben ! :shock:

Varför det skulle vara bäst att slänga ur sig en sån här plattityd som är rent av en kränkning förstår jag ej.

LJUSUPPLEVELSE skrev:På det sättet är det rätt att utgå ifrån sig själv... :wink:
Vad gäller psykiska störningar , gäller samma princip  egentligen , men där blir det svårt för den oinvigde ATT SE att mannen faktiskt saknar ben... :shock:
Du gör honom en otjänst , du styr honom mot en utopi utan att egentligen vilja det ...

Ska man dra alla "psykiska störningar" över en och samma kam? Hur kan man missa att någon saknar ben? Oinvigd eller ej.

Känner att jag kanske problematiserat till det hela, kanske är jag bara trögfattad?

LJUSUPPLEVELSE skrev:Rätta mig gärna om jag har fel.Jag kanske lär mig något nytt.

Jag säger detsamma.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Re: ATT UTGÅ IFRÅN SIG SJÄLV...

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 20 feb 2009 13:30

Pho-ku skrev:Förstår inte riktigt vad du menar med allt, kan vara missförstånd från min sida, eller så uttrycker du dig lite klumpigt, vilket jag säkerligen också gör, inget illa menat alltså.

LJUSUPPLEVELSE skrev:Varför är det fel , ibland ?

Vilke är de? Menar du; att en benlös kommer fram till dig och beklagar sig över att Du hoppar jämfota, vilket gör honom skitförbannad, om du nu utgår ifrån dig själv dvs.

de=personalen

LJUSUPPLEVELSE skrev:Då tänker du ...VAD ELAKT...! :evil:

Åter igen, vilka är de?

de=personalen

LJUSUPPLEVELSE skrev:Men efter en stund och medan din blick vandrar nedåt...märker du att han inte har några ben... !

Är det ens möjligt att utgå ifrån någon annan än sig själv? Rent instiktivt sätter man väl sig in i den andre personens situation? Sedan funderar man, sedan kommer man förhoppningsvis fram till något.

LJUSUPPLEVELSE skrev:Där behöver du utbildning och/eller erfarenhet ...

Varför? Vilken typ av utbildning, vilken erfarenhet då?

erfarenhet av att jobba med den typen av problematik , vårdutbildning
LJUSUPPLEVELSE skrev:Du behöver tänka så här : om jag satt i rullstol och beklagade mig över att jag inte får hoppa jämfota , hur skulle/hur borde  jag vilja bli bemött , då?

Som sagt, detta torde väl varje människa göra rent instinktivt?

är det verkligen så ? borde man ?

LJUSUPPLEVELSE skrev:Hade det inte varit bäst om någon talade om för mig : du kan inte hoppa jämfota , du har inga ben ! :shock:

Varför det skulle vara bäst att slänga ur sig en sån här plattityd som är rent av en kränkning förstår jag ej.

förstår du inte varför , eller om du låtsas inte förstå , då är det kanske meninglöst att förklara ...man ska inte ljuga för folk och inge falska förhoppningar

LJUSUPPLEVELSE skrev:På det sättet är det rätt att utgå ifrån sig själv... :wink:

Ska man dra alla "psykiska störningar" över en och samma kam? Hur kan man missa att någon saknar ben? Oinvigd eller ej.

man ska nog inte dra alla över en kam , det är klart , en viss dos av sanning hjälper nästan alltid , dock.Man kan missa att någon saknar fötter tex , ja .

Känner att jag kanske problematiserat till det hela, kanske är jag bara trögfattad?

LJUSUPPLEVELSE skrev:Rätta mig gärna om jag har fel.Jag kanske lär mig något nytt.

Jag säger detsamma.
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Minded

Inläggav Minded » 20 feb 2009 13:49

Så varför inte själv komma rent ut och säga vad du menar?

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 20 feb 2009 14:02

Jag kan nämna någonting , men det betyder inte att jag vill gnugga in det heller  :wink:
Det är ett självförsvarstal ... de som vet , vet  :wink:

Phileas Fogg
Avstängd

Inläggav Phileas Fogg » 21 mar 2009 18:07

tänk den här situationenen då.

Psykiater Rolf anlitar sin kvinnliga kollega till att kastreara män som trotsar honom.

Thats it!!!

Återgå till "Psykologi"