Inläggav Avantgardet » 21 maj 2009 05:17
Har aldrig varit in på behandling (jag både självmedicinerar som självbehandlar, så det tycks överflödigt), men känner folk som tagit behandlingar (har i själva verket både en NA-bok och en AA-bok hemma - den senare har förvisso bara funktionen av ett meckfat, men jag ämnar läsa dem nån gång). Det är ju sekter det är frågan om, vad förväntar du dig? Det finns väl två varianter. De som kommer ut från behandling hjärntvättade och fullkomligt personlighetsförändrade, nyreligiösa och nitiska i kampen mot droger. Gud är i min mening bara en ersättningsdrog, substitutionsbehandling; Sage Francis har en lysande rad på sin senaste platta angående just detta där han menar att Gud var inte svår att finna "all it took was thirteen steps". Det är det försvar de måste uppbåda gentemot sig själva för att hålla sig rena (samma mekanism finner man hos det stora flertalet av dem som helt har lagt ner sitt drogande). Sen finns det de som egentligen bara är ute efter att få vila upp sig, lägga på några kilo, och ta det lugnt ett tag. När de kommer ut så sätter de igång i vanlig ordning.
Själv tycker jag hela konceptet är sjukt. Det är sån överfokusering på knarket, och det är egentligen inte förvånande att det då har sin direkta spegelbild ute i samhället. Ett absolut avståndstagande är lika osunt som ett fullfjädrat missbruk. Det som saknas i relation till droger är ett sunt förhållande. De måste inlemmas på meningsfulla sätt. Vi måste kunna prata och tänka om dem inte som något tabubelagt utan som något fullt naturligt. Kan t.ex. omöjligt betrakta en braja när man jammar som annat än ett direkt sunt förhållande till både musik och knark. I själva verket uppmuntrar jag alla som håller på med konsterna att använda droger, helt klart. Däremot kan jag uppleva det osunt att självmedicinera bara för att stå ut med stressen från plugget (eller arbetet om man har ett sånt, eller livet om det är så illa ställt).
Har, som sagt, aldrig tagit in på behandling själv. Brukar dock styra upp mig från och till, av olika anledningar. Funkar för mig riktigt bra att läsa notoriskt tungläst litteratur då. Detta emedan man ju blir klar i knoppen, och det är en stimulerande morot.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"