Kvinnor mår dåligt av mycket sex?
Moderator: Moderatorgruppen
Kvinnor mår dåligt av mycket sex?
Nu för tiden skall man inte göra skillnad mellan könen, och vi skall vara fördomsfria och inse att kvinnor har lika stort behov av sex som män. Jag tycker mig dock märka att detta bara är i teorin och inte i praktiken.
Jag studerar sexologi på universitetet och hur moderna och fördomsfria föreläsarna (och åhörarna) än försöker vara så återkommer ständigt två teman.
1. Sex är mer känslosamt för kvinnor
2. Kvinnor har rätt till lika mycket one night stands som män, men de som har mycket sex med främlingar mår nog inte så bra av det
Varför detta? Varför skulle mycket sex vara mer skadligt för kvinnor? Är sex inte känslosamt för män?
Min uppfattning är att det för det första finns två sorters sex (eller det går såklart att dela upp mer, men jag förenklar till två grupper här). Den ena sorten är det känslosamma sexet mellan två personer som har känslor för varandra. Det andra är mer uttrycket av ett begär, ett behov, där man har sex för njutningens skull och inte för den känslomässiga aspekten.
Visst kan man bli sårad om den ena har känslor som den andra inte delar, eller om man hade olika uppfattningar om förutsättningarna, men det tror jag inte bara gäller kvinnor utan även män.
Och visst finns det de som av olika skäl har sex på grund av att de mår dåligt på olika sätt, men det tror jag inte heller gäller uteslutande för kvinnor.
Kan det inte vara så att en del kvinnor som har många sexualpartners inte alls mår lite dåligt efteråt på grund av sexet utan på grund av att samhället fortfarande har uppfattningen att hon ska må dåligt av det eftersom "fina flickor" inte skall ha sex med många?
Jag studerar sexologi på universitetet och hur moderna och fördomsfria föreläsarna (och åhörarna) än försöker vara så återkommer ständigt två teman.
2. Kvinnor har rätt till lika mycket one night stands som män, men de som har mycket sex med främlingar mår nog inte så bra av det