Kvinnor mår dåligt av mycket sex?
Moderator: Moderatorgruppen
Kvinnor mår dåligt av mycket sex?
Nu för tiden skall man inte göra skillnad mellan könen, och vi skall vara fördomsfria och inse att kvinnor har lika stort behov av sex som män. Jag tycker mig dock märka att detta bara är i teorin och inte i praktiken.
Jag studerar sexologi på universitetet och hur moderna och fördomsfria föreläsarna (och åhörarna) än försöker vara så återkommer ständigt två teman.
1. Sex är mer känslosamt för kvinnor
2. Kvinnor har rätt till lika mycket one night stands som män, men de som har mycket sex med främlingar mår nog inte så bra av det
Varför detta? Varför skulle mycket sex vara mer skadligt för kvinnor? Är sex inte känslosamt för män?
Min uppfattning är att det för det första finns två sorters sex (eller det går såklart att dela upp mer, men jag förenklar till två grupper här). Den ena sorten är det känslosamma sexet mellan två personer som har känslor för varandra. Det andra är mer uttrycket av ett begär, ett behov, där man har sex för njutningens skull och inte för den känslomässiga aspekten.
Visst kan man bli sårad om den ena har känslor som den andra inte delar, eller om man hade olika uppfattningar om förutsättningarna, men det tror jag inte bara gäller kvinnor utan även män.
Och visst finns det de som av olika skäl har sex på grund av att de mår dåligt på olika sätt, men det tror jag inte heller gäller uteslutande för kvinnor.
Kan det inte vara så att en del kvinnor som har många sexualpartners inte alls mår lite dåligt efteråt på grund av sexet utan på grund av att samhället fortfarande har uppfattningen att hon ska må dåligt av det eftersom "fina flickor" inte skall ha sex med många?
Jag studerar sexologi på universitetet och hur moderna och fördomsfria föreläsarna (och åhörarna) än försöker vara så återkommer ständigt två teman.
2. Kvinnor har rätt till lika mycket one night stands som män, men de som har mycket sex med främlingar mår nog inte så bra av det
Varför detta? Varför skulle mycket sex vara mer skadligt för kvinnor? Är sex inte känslosamt för män?
Min uppfattning är att det för det första finns två sorters sex (eller det går såklart att dela upp mer, men jag förenklar till två grupper här). Den ena sorten är det känslosamma sexet mellan två personer som har känslor för varandra. Det andra är mer uttrycket av ett begär, ett behov, där man har sex för njutningens skull och inte för den känslomässiga aspekten.
Visst kan man bli sårad om den ena har känslor som den andra inte delar, eller om man hade olika uppfattningar om förutsättningarna, men det tror jag inte bara gäller kvinnor utan även män.
Och visst finns det de som av olika skäl har sex på grund av att de mår dåligt på olika sätt, men det tror jag inte heller gäller uteslutande för kvinnor.
Kan det inte vara så att en del kvinnor som har många sexualpartners inte alls mår lite dåligt efteråt på grund av sexet utan på grund av att samhället fortfarande har uppfattningen att hon ska må dåligt av det eftersom "fina flickor" inte skall ha sex med många?
Aliquando et insanire iucundum est
- LJUSUPPLEVELSE
...om du öppnar den diskussionen med kvinnor som inte haft sex på länge,typ gamla tanter i familjekretsen tex...(nu vet jag att det är ovanligt för nordbor att diskutera sex när det är familjeträff en gång om året vid julbordet,men ändå...)...än för en annan som hade möjlighet att träffa en större familje och kompiskrets hemma hos sig 5011 ggr om dagen året om,och min mamma är sömmerska och kvinnorna har en tendens att bikta sig för henne 10ggr mer än du o jag biktar oss för diverse taxiförare...
...så kommer du att stöta på ett svar i stil med :det är synd om de kvinnor som har jättemycket sex...
och de kommer inte att säga detta för att bekräfta sin puritanism på något sätt ,de här kvinnorna har erkänt haft sex med sina män varje dag i tid och otid i 50 år,typ...men de var ganska rörande överens om att för mycket sex rör upp och sätter igång hormoner och man blir mer manhaftig och börjar bete sig som en karl...
Detta i sig behöver inte betyda att man mår sämre , men konflikter uppstår , identiteten får stryk ,sociala kamper uppstår mm...
så att jag är helt övertygad om att kvinnor mår sämre av för mkt sex , och speciellt med många partners...orsaken behöver inte vara rent fysiologisk men kombinerat med samhälleliga och psykologiska effekter blir summan att kvinnan mår sämre ,ja..
mvh
och de kommer inte att säga detta för att bekräfta sin puritanism på något sätt ,de här kvinnorna har erkänt haft sex med sina män varje dag i tid och otid i 50 år,typ...men de var ganska rörande överens om att för mycket sex rör upp och sätter igång hormoner och man blir mer manhaftig och börjar bete sig som en karl...
Detta i sig behöver inte betyda att man mår sämre , men konflikter uppstår , identiteten får stryk ,sociala kamper uppstår mm...
så att jag är helt övertygad om att kvinnor mår sämre av för mkt sex , och speciellt med många partners...orsaken behöver inte vara rent fysiologisk men kombinerat med samhälleliga och psykologiska effekter blir summan att kvinnan mår sämre ,ja..
mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.
Jag tycker att ditt uttalande om att en kvinna på grund av ökade hormoner skulle bli mer som en man av mycket sex låter väldigt mycket som en skröna...
För det första så produceras inte mer hormoner för att man har mycket sex, dock kan man på grund av en redan existerande hög hormonnivå ha en ökad sexdrift. Om kroppen skulle ha så höga halter av testosteron att "manliga" drag utvecklas så beror detta i så fall på en fysiologisk störning, och har inget med hur mycket sex personen i fråga haft.
Det jag kan tänka mig är dock att en kvinna som tar för sig sexuellt, både förr och nu, anågs vara mer "manlig" eftersom sexualiteten i sig anses vara manlig och så även att bejaka sina behov... och sedan kanske man trodde att det var sex i sig som skapat dessa personlighetsdrag.
Är dock nyfiken på vad du specifikt menar med att "bete sig som en karl".
I min familj och släkt är vi öppna vad gäller sexualitet och då jag studerar sexologi så har jag talat med många både unga och gamla om sex (de flesta äldre kvinnor har även de ett aktivt sexliv för övrigt) och har aldrig stött på den åsikt du uttrycker. Dock fick du det att låta som om de kvinnor vars åsikter du hört inte själva önskade ha så mycket sex som de hade... och då är det naturligtvis skillnad för jag talar om sex man själv vill och väljer att ha.
Vad för negativa psykologiska effekter är det du tycker man kan få? Att samhälleliga effekter finns är ju självklart, men inte på grund av sexet i sig självt utan på grund av de fördomar som fortfarande finns kring kvinnor och sexualitet.
För det första så produceras inte mer hormoner för att man har mycket sex, dock kan man på grund av en redan existerande hög hormonnivå ha en ökad sexdrift. Om kroppen skulle ha så höga halter av testosteron att "manliga" drag utvecklas så beror detta i så fall på en fysiologisk störning, och har inget med hur mycket sex personen i fråga haft.
Det jag kan tänka mig är dock att en kvinna som tar för sig sexuellt, både förr och nu, anågs vara mer "manlig" eftersom sexualiteten i sig anses vara manlig och så även att bejaka sina behov... och sedan kanske man trodde att det var sex i sig som skapat dessa personlighetsdrag.
I min familj och släkt är vi öppna vad gäller sexualitet och då jag studerar sexologi så har jag talat med många både unga och gamla om sex (de flesta äldre kvinnor har även de ett aktivt sexliv för övrigt) och har aldrig stött på den åsikt du uttrycker. Dock fick du det att låta som om de kvinnor vars åsikter du hört inte själva önskade ha så mycket sex som de hade... och då är det naturligtvis skillnad för jag talar om sex man själv vill och väljer att ha.
Vad för negativa psykologiska effekter är det du tycker man kan få? Att samhälleliga effekter finns är ju självklart, men inte på grund av sexet i sig självt utan på grund av de fördomar som fortfarande finns kring kvinnor och sexualitet.
- LJUSUPPLEVELSE
...för att kunna svara på den frågan , måste jag gräva djupare i den mänskliga naturen...mycket djupare...det är enkelt att ställa en fråga , men att komma med bra svar är alltid mycket svårare...
...vissa stereotypa beteenden som att ragga ... starta högljudda konflikter...fysiskt våld ...önskan att leda grupper mm har historiskt varit reserverade åt karlar i de flesta kulturer och jag vågar gissa på att det är också hormonellt .
...en annan som tränat styrketräning väldigt hårt känner till att den aktiviteten frigör testosteron i kroppen och man blir aggressivare än i vanliga fall och måste då akta sig för att inte hamna i slagsmål...
...det inre styr det yttre ...men det yttre kan också i viss mån styra det inre menar jag.
introspektivt kan jag också intyga att mycket och bra sex har också en tendens att göra mig mer aggressiv än vanligt men även mer kreativ och kanske tom manisk...
nu är jag inte en forskare varken vad gäller hormoner eller sex och mina svar kommer att vara begränsade i den typen av frågor , och i många fall kan jag se vad som borde vara rätt men detta är flyktigt eftersom det hör inte till mitt område av expertis...
men jag hoppas att du fått någon slags respons eller uppslag av mitt svar.
fö tycker jag bäst om före detta flckvänner till kroppsbyggare som tillfälliga sexpartners ...
mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.
- LJUSUPPLEVELSE
Vad för negativa psykologiska effekter är det du tycker man kan få?
du är en kvinna ...säger vi ...du tycker om sex säger vi...du och jag har sex...jag tycker också om sex ...det är bara det att jag är fysiskt större och starkare och kanske en aning mer orädd och dominerande än du...så när du vill komma till 2an , vill jag komma till 3an och när du lyckas komma till 3e nivån vill jag komma till 4e nivån och kräver detta...intensiv och nära fysisk kontakt med ett större och starkare djur under en längre tid kommer oundvikligen att förändra din psykiska sammansättning ...jag kommer att köra dig hårt , du gillar det ju ,och du kommer att lida av slitage vilket i sin tur kommer att påverka din sinnestämning , för att inte tala om den drogliknande begäran som du kommer att få , takterna kommer att sitta där efter en tids repetition...
de negativa psykologiska effekterna kommer att vara mest att du kommer att känna dig som en mountainbike efter ett tag....
mvh
Att ragga och önskan att leda grupper har inget med hormoner att göra. Förr trodde man att våld och aggressivitet hade hade göra med testosteronnivåer men mig veterligen har de har inte kunnat finna belägg för detta i vetenskapliga studier (och sex ökar inte halten av detta hos kvinnor ändå).
Träning ökar inte testostronet hos kvinnor, om de inte tar steroider. Dock ökar adrenalinet tillfälligt vilket kan ge en "kick".
Vad gäller ditt svar på de psykologiska effekterna måste jag säga att jag tyckte att det var lite ogenomtänkt och mest tycktes beskriva fysiska effekter och en önskan att framhäva din egen sexualitet.
Träning ökar inte testostronet hos kvinnor, om de inte tar steroider. Dock ökar adrenalinet tillfälligt vilket kan ge en "kick".
Vad gäller ditt svar på de psykologiska effekterna måste jag säga att jag tyckte att det var lite ogenomtänkt och mest tycktes beskriva fysiska effekter och en önskan att framhäva din egen sexualitet.
För övrigt, vilket är en diskussion i sig, så undrar jag varför en kvinna skulle lida psykologiskt av att få en del egenskaper som anses vara manliga, eller att en man skulle lida av att ha egenskaper som anses vara kvinnliga.
De flesta egenskaper som man tillskriver ett kön är ju bara kulturellt tilldelat just det könet, och är ju något som under de senaste åren debatterats mycket och i viss mån också förändrats.
De flesta egenskaper som man tillskriver ett kön är ju bara kulturellt tilldelat just det könet, och är ju något som under de senaste åren debatterats mycket och i viss mån också förändrats.
- LJUSUPPLEVELSE
Vad gäller hormoner så är jag helt säker eftersom jag är utbildad inom det området. Vad gäller att kvinnor skulle må dåligt av för mycket sex så är det ju min övertygelse att de inte gör det... men man kan ju debattera fram och tillbaka ändå, eller? Ateister och religiösa kan ju föra en diskussion eller en debatt och de är ju båda oftast helt övertygade om att den egna ståndpunkten är korrekt... men jag ber om ursäkt om du kände dig sårad på något sätt.
vad gäller fråga 1. så har jag ingen erfarenhet av att kvinnor skulle vara mer känslosamma än mig som man, beträffande sex, kan ju vara kulturellt betingat dock, man rör sig ju i vissa kretsar, dock är det mer accepterat för kvinnor att acceptera sina känslor och tala om dem
vad gäller fråga 2. så låter det löjligt att för mycket sex skulle påverka tjejer negativt, då får man nog ligga i utihellvete, finns så mycket annat som påverkar betydligt mer så jag tror sexkemin inte har en chans att överleva i all annan kemi
vad gäller fråga 2. så låter det löjligt att för mycket sex skulle påverka tjejer negativt, då får man nog ligga i utihellvete, finns så mycket annat som påverkar betydligt mer så jag tror sexkemin inte har en chans att överleva i all annan kemi
Re: Kvinnor mår dåligt av mycket sex?
Knyttet skrev:Jag studerar sexologi på universitetet och hur moderna och fördomsfria föreläsarna (och åhörarna) än försöker vara så återkommer ständigt två teman.
Hej knyttet välkommen till FF. :)
Jag är intresserad av känslor i allmänhet och är nyfiken på vad man lär ut i skolan idag.
Angående frågorna är inte sexuell upphetsning en känsla och på vilket sätt skiljer sig sexuell upphetsning från andra känslor?
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx
Karl Marx
- LJUSUPPLEVELSE
Knyttet skrev:Vad gäller hormoner så är jag helt säker eftersom jag är utbildad inom det området. Vad gäller att kvinnor skulle må dåligt av för mycket sex så är det ju min övertygelse att de inte gör det... men man kan ju debattera fram och tillbaka ändå, eller? Ateister och religiösa kan ju föra en diskussion eller en debatt och de är ju båda oftast helt övertygade om att den egna ståndpunkten är korrekt... men jag ber om ursäkt om du kände dig sårad på något sätt.
aha...ok...jag tog dig för en sådan socionom som känner sig som universums härskare/domare över liv o död , eller någon strids...du vet en sådan person som gillar kvinnor mycket och har en agenda mot män... alt en politisk agenda...
...ursäkta för det , jag är lite yrkesskadad själv , mentalskötare i 20 år nu
kul att du kände till detta om hormoner , att det var adrenalin , man lär sig något ibland...
nä..tanterna sade ingenting om att det växer skägg på dem (fast det gjorde det
...i grekland brukar vi dra det här skämtet också:hon städar /lagar mat/tvättar/diskar...ska jag sätta på henne också..?
Under idealiska förhållanden , när hyran och dagiset och bilen blir autobetalda och man sysslar bara med självuppbyggande aktiviteter och med den idealiska sexpartnern, tror jag också att kvinnor snarare mår mkt bra av mkt sex...men det brukar inte vara så tyvärr...
mvh
Dokido:
Där är min uppfattning också. I samhället idag råder det ju också ganska dubbla budskap, och olika budskap i olika kretsar, kring hur "tillåtet" det är för en man att uttrycka sina känslor. Något jag tydligt kunde se när jag gjorde en studie inför en uppsats i ämnet "mäns upplevelser av att utsättas för våld av en kvinna".
Fromm:
Tack :)
Jag tror att man i många skolor idag tror att de lär ut ett mer normöverskridande förhållningssätt till känslor och att män och kvinnor har rätt att vara hur de vill utan att begränsas av vad som anses manligt och kvinnligt, men att de som skall lära ut omedvetet är fast i gamla fördomar och det inte riktigt blir så bra som man tänkt sig. Men detta är en upplevelse jag har och inget jag egentligen har konkreta belägg för.
Sexuell upphetsning är ju speciell på det sättet att det både är en psykologisk och en fysisk upplevelse och att dessa inte alltid behöver uppstå samtidigt. Andra känslor manifesterar sig också fysiskt men inte alls i samma omfattning. Med att de inte behöver sammanfalla menar jag att man kan "känna sig" upphetsad mentalt utan att de fysisk reaktionerna infinner sig eller att man t.ex. får erektion/lubrikation utan att mentalt känna sig upphetsad.
Ljusupplevelse:
Det var väl bra att vi fick detta utrett då :). Måste säga att jag tycker det kan vara lite jobbigt att många har en väldigt förutfattat mening gällande socionomer. Har till och med blivit påhoppad av människor på fester som vill uttrycka hur jag "är" eftersom jag är socionom. När jag gick utbildningen tog jag upp många diskussioner med lärare om det viktiga i att släppa det gamla synsättet att socionomer skall "hjälpa missanpassade in i samhället" (eftersom det skulle förutsätta att just vi skulle veta "hur man borde vara", vilket är absurt) och istället börja hjälpa människor med det de vill ha hjälp med.
Jag gillar kvinnor lika mycket som jag gillar män. Dock ogillar jag den traditionella feminismen eftersom de enbart arbetar för att hjälpa ett kön, när jag anser att man bör utjämna skillnader mellan könen (och detta inte görs bäst genom att ge fördelar till endast ena könet) och eftersom de gärna utpekar kvinnor som sköra små offer, vilket inte är konstruktivt. Därav mitt ogillande när man hävdar att kvinnor skulle må dåligt av det man förr gärna kallade "lösaktighet" - eftersom det grundar sig på synen att kvinnor är känsliga offer som inte kan fatta sina egna beslut. Väldigt sammanfattat :)
vad gäller fråga 1. så har jag ingen erfarenhet av att kvinnor skulle vara mer känslosamma än mig som man, beträffande sex, kan ju vara kulturellt betingat dock, man rör sig ju i vissa kretsar, dock är det mer accepterat för kvinnor att acceptera sina känslor och tala om dem
Där är min uppfattning också. I samhället idag råder det ju också ganska dubbla budskap, och olika budskap i olika kretsar, kring hur "tillåtet" det är för en man att uttrycka sina känslor. Något jag tydligt kunde se när jag gjorde en studie inför en uppsats i ämnet "mäns upplevelser av att utsättas för våld av en kvinna".
Fromm:
Hej knyttet välkommen till FF. Smile
Jag är intresserad av känslor i allmänhet och är nyfiken på vad man lär ut i skolan idag.
Angående frågorna är inte sexuell upphetsning en känsla och på vilket sätt skiljer sig sexuell upphetsning från andra känslor?
Tack :)
Jag tror att man i många skolor idag tror att de lär ut ett mer normöverskridande förhållningssätt till känslor och att män och kvinnor har rätt att vara hur de vill utan att begränsas av vad som anses manligt och kvinnligt, men att de som skall lära ut omedvetet är fast i gamla fördomar och det inte riktigt blir så bra som man tänkt sig. Men detta är en upplevelse jag har och inget jag egentligen har konkreta belägg för.
Sexuell upphetsning är ju speciell på det sättet att det både är en psykologisk och en fysisk upplevelse och att dessa inte alltid behöver uppstå samtidigt. Andra känslor manifesterar sig också fysiskt men inte alls i samma omfattning. Med att de inte behöver sammanfalla menar jag att man kan "känna sig" upphetsad mentalt utan att de fysisk reaktionerna infinner sig eller att man t.ex. får erektion/lubrikation utan att mentalt känna sig upphetsad.
Ljusupplevelse:
aha...ok...jag tog dig för en sådan socionom som känner sig som universums härskare/domare över liv o död , eller någon strids...du vet en sådan person som gillar kvinnor mycket och har en agenda mot män... alt en politisk agenda
Det var väl bra att vi fick detta utrett då :). Måste säga att jag tycker det kan vara lite jobbigt att många har en väldigt förutfattat mening gällande socionomer. Har till och med blivit påhoppad av människor på fester som vill uttrycka hur jag "är" eftersom jag är socionom. När jag gick utbildningen tog jag upp många diskussioner med lärare om det viktiga i att släppa det gamla synsättet att socionomer skall "hjälpa missanpassade in i samhället" (eftersom det skulle förutsätta att just vi skulle veta "hur man borde vara", vilket är absurt) och istället börja hjälpa människor med det de vill ha hjälp med.
Jag gillar kvinnor lika mycket som jag gillar män. Dock ogillar jag den traditionella feminismen eftersom de enbart arbetar för att hjälpa ett kön, när jag anser att man bör utjämna skillnader mellan könen (och detta inte görs bäst genom att ge fördelar till endast ena könet) och eftersom de gärna utpekar kvinnor som sköra små offer, vilket inte är konstruktivt. Därav mitt ogillande när man hävdar att kvinnor skulle må dåligt av det man förr gärna kallade "lösaktighet" - eftersom det grundar sig på synen att kvinnor är känsliga offer som inte kan fatta sina egna beslut. Väldigt sammanfattat :)
Re: Kvinnor mår dåligt av mycket sex?
Knyttet skrev:Kan det inte vara så att en del kvinnor som har många sexualpartners inte alls mår lite dåligt efteråt på grund av sexet utan på grund av att samhället fortfarande har uppfattningen att hon ska må dåligt av det eftersom "fina flickor" inte skall ha sex med många?
Om folk vill leva som grisar så får dom väl göra det. Men det finns också konsekvenser med att leva som en gris och dom kanske inte är lika trevliga.
Hos en gris så är kanske sexualitet inte en fråga om känslor eller andlighet överhuvudtaget, men hos en människa så är det det. Jag vet, jag vet. Dagens lärande förnekar den andliga dimensionen och kan därför "inte förstå" den andliga delen av sexualiteten. Egentligen kan den sekulära vetenskapen inte förstå någonting gällande sexualitet, annat än som en (givetvis materialistisk) neurologisk process och den bedöms därefter.
Om man däremot inser att människan är andlig så innebär det också ett djupare synsätt på sexualiteten. Eftersom människan är andlig och inte enbart köttslig så betyder det att ha många sexualpartners (inte bara att titta på porr) är att göra människan alltmer materialistisk och föremålsaktig.
Det ser ut som att man lever livet, att man är fri och gör som man vill. Ungefär som att man tror att man blir vuxen då man börjar supa och röka. Det är som en slags självutplåning eller plundring av sina själsförmögenheter. Det är att göra allting mindre värt tills dess att en dag märka att ingenting man gjort ledde till något varaktigt eller djupare. Man har låtit sig vulgäriserats (=trivialiserats).
För att inte tala om alla aborter som sätter djupa spår hos kvinnorna och könssjukdomar.