Bedömningen av psykisk sjukdom

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Bedömningen av psykisk sjukdom

Inläggav Skogsälvan » 24 jul 2010 01:07

Längre tillbaks i tiden kunde inte folk söka hjälp för att de mådde psykiskt dåligt. Kontakten med psykiatrin skedde genom omgivningens rapporterande, eller läkare som gick husesyn och upptäckte människor inlåsta i burar eller uthus i bedrövligt skick. Nuförtiden vänder sig de flesta som mår lite mer än lite psykiskt dåligt sig till psykiatrin självmant. I bägge dessa fall har psykdoktorerna alltså haft en tillit utifrån, vilket jag tycker är bra, men kanske inte så smickrande för expertisen. Jag såg en dokumentär i två delar http://svtplay.se/v/2083026/dokumentarf ... 254,1,f,-1 som visar hur svårt deras jobb är. Några tankar?

Dröner

Inläggav Dröner » 25 jul 2010 13:54

För det första så fanns det inget som hette psykiatri långt tillbaka. Vad är din fråga? Den så kallade expertisen är ju psykdoktorerna. Vad menar du annars med expertisen?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 26 jul 2010 17:31

Hej och välkommen. När jag skriver "längre tillbaks i tiden" syftar jag på att psykologin anses ha uppstått i slutet av 1800-talet och nu tänkte jag mest på mentalvården från början av 1900-talet, vilket för mig är längre tillbaks i tiden. Vad jag alltså undrar är hur bra expertisen (psykdoktorerna) inom det fältet kan läsa av människor på egen hand, utan att omgivningen eller den som mår dåligt ger för mycket ledtrådar.

Dröner

Inläggav Dröner » 28 jul 2010 14:00

Psykiatriker är fruktansvärt dåliga på att läsa av människor då dom oftast är väldigt sönderakademikerade(:)). Jag har idag en läkare som låter mig sköta min egen medicin då jag kan mer om psykiatri än alla läkare jag träffat tillsammans efter att ha spenderat många år på psyket. Läkare inom psykiatrin har alldeles för mycket makt och dom flesta läkare har ingen aning om vad medicinerna dom skriver ut har för verkan. Tyck inte att människors tillit till psykiatrin är bra för det är det inte. Har sett många liv bli förstörda av psykiatrin. Tycker psykologers roll skulle väga tyngst och en kombination av kunskap om mediciners verkan och psykologi skulle vara en revolution. Ställ gärna fler frågor om psykiatrin. Psykiska problem fanns inte i samma utsträckning som idag då det är en biprodukt av samhällena som dom ser ut idag. Vi psykfall behandlas iaf lite bättre idag än dom tider du pratar om men vi har fortfarande lång väg kvar.

Tack för ditt välkommnande.

Återgå till "Psykologi"