Kopplingen mellan kreativitet och schizofreni har ju länge varit en myt, men nu finns det även forskning som påvisat ett tydligt samband. Förklarar i så fall "nyttan" med ärftlig schizofreni och psykisk sjukdom. Ställer ju även frågan på sin spets hur vi relaterar till dessa lite udda människor som befinner sig på gränsen. Öppnar kanske upp för ett nytt sätt att tänka och hjälpa dessa människor ur sin sjukdom.
Länk: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/psyki ... 732563.svd
Kreativitet och galenskap
Moderator: Moderatorgruppen
- Johan Ågren
- Administratör
Re: Kreativitet och galenskap
Artikeln håller fram tre viktiga poänger:Johan Ågren skrev:Kopplingen mellan kreativitet och schizofreni har ju länge varit en myt, men nu finns det även forskning som påvisat ett tydligt samband. Förklarar i så fall "nyttan" med ärftlig schizofreni och psykisk sjukdom. Ställer ju även frågan på sin spets hur vi relaterar till dessa lite udda människor som befinner sig på gränsen. Öppnar kanske upp för ett nytt sätt att tänka och hjälpa dessa människor ur sin sjukdom.
Länk: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/psyki ... 732563.svd
- 1) Slutsatsen att "dopaminsystemet, där signalsubstanser förs till hjärnan som en del av hjärnans kommunikationssystem, hos friska högkreativa hjärnor påminner om schizofrena";
2) konstaterandet att "i talamus är nivåerna lägre [i dopamin D2-receptorer, D2R] hos schizofrena och högkreativa människor. Ju mer kreativ du är, desto lägre nivåer har du där";
3) och slutligen att kopplingen inte innebär "att personer som drabbas av schizofreni automatiskt är mer kreativa. Framför allt har den som är sjuk svårare att dra nytta av sin gåva".
(En aspekt som inte tas upp alls är nyttjandet av centralstimulantia som också påverkar nivåerna i D2R, liksom hjärnans belöningssystem, där vad som än får dopaminet att flöda till dess receptorer får oss att njuta.)
Ökad kunskap ändrar inte samhällets behandling av avvikare.
- Harald Davidsson
Du Johan skriver någonstans att du på sätt och vis har levt i en psykos mer eller mindre i hela ditt liv och du skriver vidare att du upplevde att du var ett spöke utanför din kropp och att då du höll på att meditera kände du att du nästan kunde gå igenom väggar och jag har en känsla av att det finns en ganska stor grupp psykotiker och schizofrena på FF medlemmar eller tillfälliga besökare, och eftersom jag själv aldrig varit psykotisk, schizofren eller galen, så kanske jag får dessa emot mig som klassats som galna, men hur som helst, är det din dynamiska kraft Johan som spelat dig ett spratt i detta livet, den är starkare än normalt och du har fördats från erimitens bokhandel i Gävle till FF internationellt i världen, hela tiden har din inre vägledning mumlat någonting om ANDLIGHET fast du har inte funnit det egentliga svaret på andligheten som du sökt, och så är det kanske för de flersta sökare (och om vi bortser från sådant mixmax som dopamin osv,) och då klassificerar den typen av psykoser och schizofrenier som har väldigt lite våld i sin aktivitet emot världen kan vi kanske kalla dem för SÖKARE efter ett alternativt samhälle. och kanske de har i sina gener den altruistiska motivationen och att detta kanske är ett annat spår än den så kallade socialt normala ego-människan som faktiskt också har en massa problem men mera av neutrotisk karaktär som de kan lösa genom droger och tidsfördriv som teve-tittande osv. och då vill jag säga, att jag som hela tiden gått en så kallad andlig väg också brottas med problem som påminner om galenskap eller psykoser, fast med den skillnaden att jag hela tiden vet vad jag gör, jag har alltså inre vägledning, därför har jag inte behövt någon kontakt med behandling och osv..därför att jag aldrig varit en så kallade sjuk människa, så jag vill därför påpeka att det faktiskt FINNS inre andlig vägledning och om du Jhan hade fått en korrekt vägledning från början hade du kanske sluppit känslan av spöke och psykos osv. och kundaliniuppresning som du skriver om,
men frågan är vart du skulle ha hamnat med korrekt vägledning och frågan gäller för alla psykotiker och schizofrena vad skulle ha hänt ifall de fått rätt hjälp att förstå sig själv, för det andra problemet är ju att det måste finnas plats i samhället för ett ANDLIGT LIV eller för ett alternativt levande som en alltruistisk människa eller vad man vill kalla det, så vad är det för mening att ge korrekt vägledning till människor som befinner sig i psykos eller andligt kaos, då det EXISTENTIELLT ej finns plats för dem i samhället, så det är en så kallad ond cirkel eller vad vi ska säga, samma problem hade Ronald David Laign, att överhuvudtage finna en lämplig plats där han kunde ge sin terapi för att få den schizofrena människa att börja fungera utan medicin.
men frågan är vart du skulle ha hamnat med korrekt vägledning och frågan gäller för alla psykotiker och schizofrena vad skulle ha hänt ifall de fått rätt hjälp att förstå sig själv, för det andra problemet är ju att det måste finnas plats i samhället för ett ANDLIGT LIV eller för ett alternativt levande som en alltruistisk människa eller vad man vill kalla det, så vad är det för mening att ge korrekt vägledning till människor som befinner sig i psykos eller andligt kaos, då det EXISTENTIELLT ej finns plats för dem i samhället, så det är en så kallad ond cirkel eller vad vi ska säga, samma problem hade Ronald David Laign, att överhuvudtage finna en lämplig plats där han kunde ge sin terapi för att få den schizofrena människa att börja fungera utan medicin.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Min kreativitet, speciellt under skov, är helt speedad. Tankarna går fort och i ett hypomant stadie har jag en sjujäkla energi och fokus. Jag har kartongvis med skisser och ofullbordade projekt. Ofta verkar det som jag inte tycker att jag behöver göra klart det i praktiken om jag har beslutat mig för hur jag skulle ha gjort det. Häromdagen tänkte jag röja lite och fastnade i att läsa en bok som jag hade påbörjat, hade bara vaga minnen av det och minns inte riktigt hur jag hade tänkt, och ser hur jag slutat skriva när det flyter på riktigt bra... :shock:
Ja, vi som har högre nivåer av dopamin i frontalloben är mer kreativa. Så har det alltid varit men tyvärr triggar det även igång oönskade bieffekter som går inom ramen för det som kallas schizofreni eller psykotiska tankar. Man kan även trigga igång detta bara genom att tänka utanför ramar eller vara kreativ i olika former. Jag tar ibland paus från att göra musik när jag känner mig mer psykotisk och då går mina dopamin nivåer ner. Balansen när man ska medicinera bort oönskade bieffekter och ha kvar sin kreativitet är svår. Jag tog beslutet för att inte ta så mycket antipsykotisk medicin och leva med paranoia och röster till förmån för att vara mer kreativ och vara mer "mig själv" även om det innebär att man blir lite mer utanför normen.
Re: Kreativitet och galenskap
Gassendi skrev:Artikeln håller fram tre viktiga poänger:Johan Ågren skrev:Kopplingen mellan kreativitet och schizofreni har ju länge varit en myt, men nu finns det även forskning som påvisat ett tydligt samband. Förklarar i så fall "nyttan" med ärftlig schizofreni och psykisk sjukdom. Ställer ju även frågan på sin spets hur vi relaterar till dessa lite udda människor som befinner sig på gränsen. Öppnar kanske upp för ett nytt sätt att tänka och hjälpa dessa människor ur sin sjukdom.
Länk: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/psyki ... 732563.svd1) Slutsatsen att "dopaminsystemet, där signalsubstanser förs till hjärnan som en del av hjärnans kommunikationssystem, hos friska högkreativa hjärnor påminner om schizofrena";
Dessvärre tror jag inte att denna upptäckt i någon mån ändrar inställningen till varken högkreativa eller schizofrena. Minsta avvikelse väcker rädsla och genererar i nästa led attacker. Se bara hur J R Auk blir påhoppad (i den här tråden) enbart för att han tycker och agerar på ett sätt som står utanför samhällsnormen.
2) konstaterandet att "i talamus är nivåerna lägre [i dopamin D2-receptorer, D2R] hos schizofrena och högkreativa människor. Ju mer kreativ du är, desto lägre nivåer har du där";
3) och slutligen att kopplingen inte innebär "att personer som drabbas av schizofreni automatiskt är mer kreativa. Framför allt har den som är sjuk svårare att dra nytta av sin gåva".
(En aspekt som inte tas upp alls är nyttjandet av centralstimulantia som också påverkar nivåerna i D2R, liksom hjärnans belöningssystem, där vad som än får dopaminet att flöda till dess receptorer får oss att njuta.)
Ökad kunskap ändrar inte samhällets behandling av avvikare.
angående din slutsats
kunskap räcker naturligtvis inte, vilja måste till också
men kunskap hjälper till, om man vill
- Harald Davidsson
Den här undersökningen om dopamin saknar intresse för folk som söker frihet, därö;r att den här typen av undersökning alltid syftar till att försöka finna bättre möjligheter att kontrollera och manipulera människan i samhället, däremot vet vi att både Hill och Ernst Josefsson, två målare, blev schizofrena, att Paul Celan då och då behandlades för psykos, för att endast 50 år gammal ta livet av sig, att Sartre då han skrev sin roman Äcklet gick på Preludin, att Edvard Munch, Sibelius och Gunnar Ekelöf drack alkohol varje dag, att Charlie Parker och Coltrane inte kunde ta en ton utan att vara drogade osv..vi kan se att krerativitet och galenskap ligger nära varandra, men ifall psykotiska är kreativa, det händer mera sällan att en psykotiker börjar måla och ställa ut, det händer visserligen fast då talas det om ren sjukdomskonst, fast vi kan dock se att psykotiker är kreativa, men tydligen saknar kraften att hävda sin krativitet socialt, de är för känsliga. Därför frågar vi om alternativt levande, alltså kreativitet är också att kunna skapa nya levandssätt. till exempel kollektivt levande, i t.ex. storfamiljer som då ej ska vara institutionella och kontrollerade av big brother, t.ex. harikrishna-rörelsens sätt att leva i stockholm,, Gurdijeff har också en storfamilj i småland, men allt detta är nästan osynliga öar i samhället, vi saknar nåt riktigt alternativt levande i t.ex. altruistiska relationer, fast hela samhälletslevandet i Indien är mera introvert skådande än dynamiskt materialistiskt socialt.
algotezza, kreativitet innebär att skapa något, men genom syntetisk fantasi skapar vi inget, den galne, vad har han med kreativitet att göra, dopamin värden, det sägs att ett högt testosterone-värde höjer dopamin, även sex, även förälskelse, även lycka, avsaknad av rädsla osv, läs napoleon hills böcker, du är över 50 antar jag, skriv inget knäpp om dig, vissa säger att de arketypiska ideeérna är eviga, det vet jag inte, men jag vet att vissa tankar, ideér, tas emot och sedan sänds tillbaks, likt vatten strömmar ned från skyn, till hav, upp igen, en del energi som vi lever utav kommer från andra källor än vatten, mat, luft, sol-ljus, vet inte vad det är, men den får vår hjärna att tänka, bland annat, fast våra chakran är ju blockerade, sägs det, den himmelska energin sägs strömma in utifrån genom huvudet, napoleon hill skriver att man planterar in en säd i sitt undermedvetna, som sedan tas upp utav infinite-intelligence, men enbart tankar som har blandats med stark energi, av starka känslor, fäster sig i vårt undermedvetna, som är som ett barn, alltså saknar förnuft-mässigt tänk, ungefär som när man drömmer, det är väl en fantas, vygotsky sker som fantasi och förnuftet, hur barns förnuft växer fram senare, men vår fantasi skall egentligen vara större med åren, fast i verkligheten är det tvärtom, fantasin är den skapande delen utav människan, tro och hopp, är starka positiva känslor, de tas emot och besvaras, om de överhuvud-taget besvaras, det hela kanske är komplicerat, men jag forskar i det nu
nuddle skrev:algotezza, kreativitet innebär att skapa något, men genom syntetisk fantasi skapar vi inget, den galne, vad har han med kreativitet att göra, dopamin värden, det sägs att ett högt testosterone-värde höjer dopamin, även sex, även förälskelse, även lycka, avsaknad av rädsla osv, läs napoleon hills böcker, du är över 50 antar jag, skriv inget knäpp om dig, vissa säger att de arketypiska ideeérna är eviga, det vet jag inte, men jag vet att vissa tankar, ideér, tas emot och sedan sänds tillbaks, likt vatten strömmar ned från skyn, till hav, upp igen, en del energi som vi lever utav kommer från andra källor än vatten, mat, luft, sol-ljus, vet inte vad det är, men den får vår hjärna att tänka, bland annat, fast våra chakran är ju blockerade, sägs det, den himmelska energin sägs strömma in utifrån genom huvudet, napoleon hill skriver att man planterar in en säd i sitt undermedvetna, som sedan tas upp utav infinite-intelligence, men enbart tankar som har blandats med stark energi, av starka känslor, fäster sig i vårt undermedvetna, som är som ett barn, alltså saknar förnuft-mässigt tänk, ungefär som när man drömmer, det är väl en fantas, vygotsky sker som fantasi och förnuftet, hur barns förnuft växer fram senare, men vår fantasi skall egentligen vara större med åren, fast i verkligheten är det tvärtom, fantasin är den skapande delen utav människan, tro och hopp, är starka positiva känslor, de tas emot och besvaras, om de överhuvud-taget besvaras, det hela kanske är komplicerat, men jag forskar i det nu
Skapade du något nu?
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza