Hur hanterar du lögner, skvaller och dåliga rykten?

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur hanterar du lögner, skvaller och dåliga rykten?

Inläggav Anne » 20 jul 2020 18:17

Livsfarligt att kalla en kvinna överviktig ;) Man behöver ju inte säga allt som är sant ( jag förutsätter att hon var överviktig). Karma är så knepigt. Låg det någon sanning i vad hon sa om dig? Kan ni prata med varann och reda ut trassel?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur hanterar du lögner, skvaller och dåliga rykten?

Inläggav Anders » 20 jul 2020 21:30

lynx skrev:Livsfarligt att kalla en kvinna överviktig ;) Man behöver ju inte säga allt som är sant ( jag förutsätter att hon var överviktig). Karma är så knepigt. Låg det någon sanning i vad hon sa om dig? Kan ni prata med varann och reda ut trassel?

Men det där är lite intressant. Så länge jag har levt har det mer eller mindre, bland tjejer, varit något slags ideal att vara trådsmal. Killar däremot, visst varierar det, men de flesta verkar uppskatta kvinnliga kurvor, och magen behöver definitivt inte vara getingsmal eller ha sixpack, då de tittar på tjejer. Alltså rejält överviktig fanns väl bara som skönhetsideal på den tiden då de fattiga svalt, både då det gäller män och kvinnor, och de som är obese vet om det och brukar bara svara "jag vet" om man påpekar det lite fint. Men jag tycker att man som karl hela tiden har fått värja sig mot kvinnor som frågat om man tycker de är för tjocka. Och mycket sällan tycker jag det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur hanterar du lögner, skvaller och dåliga rykten?

Inläggav Anne » 20 jul 2020 22:12

Jag är nöjd med min kurvor, men jag antar att tjejen i fråga inte var det. Nu hör jag den där poplåten i huvudet! Vad heter den? Skriva lite till och tänka.

Size zero är ett ganska sjukligt ideal. Jag var där en gång i vuxen ålder, men att kalla någon tjock är inte samma sak som att säga du har härliga kurvor.

Försök mäkla fred, TS! Det var ju du som började.

Hur hon ser ut spelar väl inte dig någon roll? Du ska väl inte vara så supernära hennes kropp? Om du föredrar något smalare? (När du hittar riktig kärlek ser du förbi dina ideal ändå.) Eller ville hon ha något mer än vänskap med dig?
Det problematiska med att vara kurvig är att hitta bh' s för övrigt. Allvarlig fetma är ju lite annorlunda. Hon är väl inte så tjock att hon knappt kommer ur sängen? Inte ens om det vore så ska du säga som du gjort. Då vet hon det redan.

Hennes mamma borde gett henne självförtroende.

Spela den här för henne och fråga om ni kan vara vänner igen :) Bjud på att säga att det var dumt sagt av dig. Hoppas det ordnar sig! Be om ursäkt innan du spelar låten. Och förtydliga att du vill att ni ska vara vänner.

Och du jag känner sympati med din situation.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Hur hanterar du lögner, skvaller och dåliga rykten?

Inläggav hakkapeliitta » 25 jul 2020 18:35

Jag upplever ofta svennebananen som konflikträdd. Som katten kring het gröt som försöker med löjlig diplomati.
Jag själv har ibland fått epitetet "rak på sak", gillar inte det tycker själv att jag är mer brutalt ärligt. Som den tjocka tjejen i inläggen ovan aldrig att jag skulle säga att "rakt" att hon är fet.
Mycket beror på motparter jag väljer mina fighter, onödigt att såra folk. Men överlag vore bra om svensken tuffar till sej och inte vara så räddhågsen.
Läste en gång om råd hur utländska företagare som gör affärer med finnar bör bete sej. Finland korades till världens minst korrupta land. Utlänningarna fick lära sej att ett handslag är mer värt än ett skrivet papper.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur hanterar du lögner, skvaller och dåliga rykten?

Inläggav klorofyll » 25 jul 2020 18:59

Iaktog lite svennigheter.. två familjer. männen talar, kvinnor, barn håller tyst. Sedan avlägsnar sig den ena familjen. Mamman klagar på den andre familjens man. mannen försvarar den andre mannen.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur hanterar du lögner, skvaller och dåliga rykten?

Inläggav klorofyll » 25 jul 2020 19:22

typiska svennar curlar inte sina barn, barn är statister som ska lära sig tålamod. fäderna lär dem ingenting. Intelligens vet de inte vad det är.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Hur hanterar du lögner, skvaller och dåliga rykten?

Inläggav 531bts » 15 aug 2020 19:57

Att i första hand ge all uppmärksamhet åt egen tankeverksamhet o uttryck i tal o gärning. Är mitt tankesinne o tal veklighetsförankrat o ändamålsenligt? Vinnlägger jag mig att avstå falskt tal o bejaka det som umgänge, minskas belastningen på tankesinnet så att det inte grumlas av själbedrägeri, korruption. Det ansvaret ligger 100% på varje vuxen individ. Andras lögn kan jag förledas av men ansvaret att inte låta sig luras är 100% mitt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur hanterar du lögner, skvaller och dåliga rykten?

Inläggav Anne » 16 aug 2020 16:19

Hur kan ansvaret helt och hållet vara ditt om/när du förleds av andras lögner, 531bts? Själv är jag uppriktig, stundtals med modifikation. Om någon säger till mig "Har du sett min nya jacka? Visst är den snygg?! Absolutly fab, eller huuur?" Och jag inte tycker att den är varken snygg eller passar henne, men jag tycker att den ser gosigt varm ut säger jag det sista. Men man ska inte be mig om raka puckar om man inte tål det.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Hur hanterar du lögner, skvaller och dåliga rykten?

Inläggav 531bts » 16 aug 2020 20:53

När du är offer för/låst till, egen (eller andras) personliga logik, dvs mentala reaktioner av motvilja, å ena sidan eller behag, åtrå å andra sidan, blir umgänget inte sällan ett ständigt flöde av anklagan, skuld, skam, dåligt samvete o ständigt trevande efter bekräftelse på att just mina mentala reaktioner är berättigade o har sin orsak i yttre omständigheter eller andras fel o brister. Något eget ansvar att de mentala reaktionerna pågår i det egna tankesinnet kommer inte på fråga.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur hanterar du lögner, skvaller och dåliga rykten?

Inläggav Anne » 16 aug 2020 21:09

531bts skrev:När du är offer för/låst till, egen (eller andras) personliga logik, dvs mentala reaktioner av motvilja, å ena sidan eller behag, åtrå å andra sidan, blir umgänget inte sällan ett ständigt flöde av anklagan, skuld, skam, dåligt samvete o ständigt trevande efter bekräftelse på att just mina mentala reaktioner är berättigade o har sin orsak i yttre omständigheter eller andras fel o brister. Något eget ansvar att de mentala reaktionerna pågår i det egna tankesinnet kommer inte på fråga.


Jaså, du tror inte jag är medveten om mina mentala reaktioner? Det är jag, vet inte hur långt de når. Jag upplever inte att du svarade på min fråga.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Hur hanterar du lögner, skvaller och dåliga rykten?

Inläggav 531bts » 16 aug 2020 21:49

Om du är medveten om dem, varför tar du dom på allvar? Varför låter du dig förledas av dom, o tillåta dom fritt spelrum för ditt uttryck i tal o gärning? Om allternativet står klart för dig borde det jag skrev vara svar på din fråga. Om inte, är fortsatt ordväxling symptom på ngt annat.

Lillaanna
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 feb 2021 13:00

Re: Hur hanterar du lögner, skvaller och dåliga rykten?

Inläggav Lillaanna » 15 feb 2021 13:29

Som ung led jag av lögner och rykten. När man är mycket ung så är man så sårbar och oerfaren. En endaste sne blick är förödande. Så kändes det i flera år. När jag försökte skapa vänskap, så blev jag mobbad. När jag sedan mötte dessa människor efter flera år, då fick jag veta hur falska rykten spridits och fortfarande lever. De sitter där än idag och tror saker om mig som inte är sanna.

Min släkt är full av skvaller, men när de konfronteras så hävdar de bara att de "talar sanning".

Alla arbetsplatser jag jobbat på. Så många falska rykten om mig.

Men det är nog inte direkt mitt fel, för jag tror att alla faller offer för detta. De flesta anar inte.
Min enda strategi är att gå rak i ryggen, inte skämmas och motbevisa alla lögner med mitt agerande.
Jag lever i sanning, jag gör mitt bästa och det räcker.
Vem förlorar egentligen? Lögnaren.
En lögn förblir lögn oavsett hur många som tror på den. Sanningen är sanningen oavsett om ingen tror på den.
I våra hjärtan vet vi sanningen om oss själva.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Hur hanterar du lögner, skvaller och dåliga rykten?

Inläggav iris » 15 feb 2021 14:04

Lillaanna skrev:Som ung led jag av lögner och rykten. När man är mycket ung så är man så sårbar och oerfaren. En endaste sne blick är förödande. Så kändes det i flera år. När jag försökte skapa vänskap, så blev jag mobbad. När jag sedan mötte dessa människor efter flera år, då fick jag veta hur falska rykten spridits och fortfarande lever. De sitter där än idag och tror saker om mig som inte är sanna.

Min släkt är full av skvaller, men när de konfronteras så hävdar de bara att de "talar sanning".

Alla arbetsplatser jag jobbat på. Så många falska rykten om mig.

Men det är nog inte direkt mitt fel, för jag tror att alla faller offer för detta. De flesta anar inte.
Min enda strategi är att gå rak i ryggen, inte skämmas och motbevisa alla lögner med mitt agerande.
Jag lever i sanning, jag gör mitt bästa och det räcker.
Vem förlorar egentligen? Lögnaren.
En lögn förblir lögn oavsett hur många som tror på den. Sanningen är sanningen oavsett om ingen tror på den.
I våra hjärtan vet vi sanningen om oss själva.


Du har funnit ett sätt att åtgärda detta andra gör som är bra för dig, utan att du deltar i deras handlingar.
Varför - skvallrar de tror du?


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster