Identifikation

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Identifikation

Inläggav Johan Ågren » 06 sep 2012 21:40

Kristofer skrev:Pilatus: Jag håller inte med dig om Big Bang...jag anser att en händelse (Big Bang) per definition måste ha en orsak...däremot behöver inte ett fenomen ha det...exempelvis Gud.


Vad är skillnaden mellan ett "fenomen" och en "händelse"? Är det att ett "fenomen" enbart existerar, medan en "händelse" är existens i rörelse? Existerar Gud enbart som fenomen, eller kan Gud även existera som händelse?

Och hur kom den här tråden hithän som från början handlade om "identifikation" i psykologiforumet? Vems fel?

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Identifikation

Inläggav SigurdV » 06 sep 2012 22:15

Johan Ågren skrev:Och hur kom den här tråden hithän som från början handlade om "identifikation" i psykologiforumet? Vems fel?
Öh...ähum...möjligen kan jag ha sagt nåt olämpligt :oops:
Flåt...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17420
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Identifikation

Inläggav Pilatus » 06 sep 2012 22:22

SigurdV skrev:
Johan Ågren skrev:Och hur kom den här tråden hithän som från början handlade om "identifikation" i psykologiforumet? Vems fel?
Öh...ähum...möjligen kan jag ha sagt nåt olämpligt :oops:
Flåt...

Ett svar av mig på Sigurds fråga Varför inte föra en seriös diskussion om de fundamentala gåtorna? den 06 sep 2012 14:27
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Identifikation

Inläggav SigurdV » 06 sep 2012 22:38

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:
Johan Ågren skrev:Och hur kom den här tråden hithän som från början handlade om "identifikation" i psykologiforumet? Vems fel?
Öh...ähum...möjligen kan jag ha sagt nåt olämpligt :oops:
Flåt...

Ett svar av mig på Sigurds fråga Varför inte föra en seriös diskussion om de fundamentala gåtorna? den 06 sep 2012 14:27
Just det ja! I bakfickan lurade tanken att vi skulle känna oss väldigt förvirrade efter en stund och passa som objekt för en pyskelogisk analys: Vilka är vi? Vilket sinnes sjukhus har vi rymt ifrån och till vilken pyskelog är vi på väg? *surrender*

Kristofer
Inlägg: 339
Blev medlem: 30 mar 2012 22:04

Identifikation

Inläggav Kristofer » 08 sep 2012 16:29

Johan Ågren skrev:
Kristofer skrev:Pilatus: Jag håller inte med dig om Big Bang...jag anser att en händelse (Big Bang) per definition måste ha en orsak...däremot behöver inte ett fenomen ha det...exempelvis Gud.


Vad är skillnaden mellan ett "fenomen" och en "händelse"? Är det att ett "fenomen" enbart existerar, medan en "händelse" är existens i rörelse?
Jaa, ngt sån't tänker jag.

Existerar Gud enbart som fenomen, eller kan Gud även existera som händelse?
Enbart som fenomen.

Och hur kom den här tråden hithän som från början handlade om "identifikation" i psykologiforumet? Vems fel?[/quote

En mkt bra fråga! dags att styra tillbaks diskussionen till identifikation...sååå...vad identifierar du dig i huvudsak med Johan? :)

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Identifikation

Inläggav Zokrates » 08 sep 2012 18:52

Kristofer skrev:
Johan Ågren skrev:
Kristofer skrev:Pilatus: Jag håller inte med dig om Big Bang...jag anser att en händelse (Big Bang) per definition måste ha en orsak...däremot behöver inte ett fenomen ha det...exempelvis Gud.


Vad är skillnaden mellan ett "fenomen" och en "händelse"? Är det att ett "fenomen" enbart existerar, medan en "händelse" är existens i rörelse?
Jaa, ngt sån't tänker jag.:)


En händelse

Ett fenomen.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Identifikation

Inläggav SigurdV » 09 sep 2012 15:17

Har det stått vad "fenomen" är tidigare i tråden? Distinktionen händelse/handling tycker jag är central men fenomen? Nej, inte utan definition.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster