Förbjud alla åsikter.

Våga ifrågasätta och se alternativ. Fria ämneskategorier, bara det belyser något nytt och hoppfullt för mänskligheten.

Moderator: Moderatorgruppen

Maat
Inlägg: 145
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Förbjud alla åsikter.

Inläggav Maat » 15 jun 2014 11:31

Varför skriva är enkelt:

Det är ett test för att se vilken reaktion som uppkommer.

Med en viss tidsintervall skickas denna typen av provocerande utspel ut i samhällets olika forum för att kontrollera tillståndet.

Av reaktionerna kan sedan vissa slutsatser dras.

Vidare är det så att anledningen till att världen och samhället inte är ett fullkomligt paradis (om man väljer att använda en sådan formulering) är att den absoluta majoriteten just är av denna här framförda åsikten att det är dumt, korkat, meningslöst att försöka ändra något, påverka eller att gå emot strömmen.

Att göra något annat än vad alla gör anses sjukt korkat – och det är just för att alla tycker detta som situationen är som den är.

Flockbeteende, ingen vågar vara den som tar första steget, alltså står alla kvar.

Men det handlar också om dåliga historiekunskaper, utan historia har man inga sammanhang, inga referenser, ingen erfarenhet, kan inte se och förstå vad som har hänt, vad som händer eller kommer att hända.

Därför förstår man inte allvaret i situationen utan står bara och flinar fåraktigt.

Att inbilla sig att ”systemet” är oövervinneligt och aldrig kan ändras är - snällt sagt - fullkomligt fel.

Systemet har en helt avgörande svaghet, liksom hela samhället och de flesta människor.

Man tror bara att det inte kan besegras därför att ingen - hittills - ägt vad som krävs för att utnyttja denna svaghet.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Förbjud alla åsikter.

Inläggav Antic » 15 jun 2014 14:53

Det som håller systemet uppe är en illusion. En illusion av att vi tänker själva och tar egna beslut. Att presidenter skulle bestämma något eller till och med att vi skulle leva i ett fritt land.

Tro mig, systemet kommer finnas där till sista dagen och varje försök att ändra på något kommer effektivt att slås ned direkt. Systemet utvecklar sig självt hela tiden och allt vi kan göra är att hänga med.

Det blir så den dagen systemet blev för invecklat för någon att få överblick eller kontroll över. Då styr systemet oss istället.

Vi måste ha skolor, vägar, pengar, fabriker, krig, korruption, klimatförstöring, skövling, slavar, regeringar, politik, rasism, egoism, makthunger, dubbelmoral osv osv.

Välkommen till systemet.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Förbjud alla åsikter.

Inläggav klorofyll » 15 jun 2014 15:09

En del människor lyssnar bara till sådant de håller med om.
En del människor slutar lyssna när de inte förstår.
En del människor anser att oförståeliga människor är samhällets värsta hot.

Jag tänker att ingen kommer undan, och jag tror inte, att den stora massan nödvändigtvis behöver påverka den enskilde, så egentligen är jag inte särskilt orolig. Men man kan påverka andra människor och man kan påverkas själv. Jag tror mycket på det att utforska/skapa, bygga upp någonting..

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Förbjud alla åsikter.

Inläggav Algotezza » 15 jun 2014 16:57

Se livet som ett experiment. Du är själv försöksledare och försöksdjur.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Förbjud alla åsikter.

Inläggav Antic » 26 feb 2016 21:31

I så fall är jag för att förbjuda åsikten

"Förbjud alla åsikter"

Då åsikten att förbjuda alla åsikter, är förbjuden, släpps åsikterna lösa.

Huuu, vad har jag egentligen gjort. :shock:

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Förbjud alla åsikter.

Inläggav Pilatus » 16 mar 2016 01:08

Maat skrev:Tvärtom har man genom misslyckanden och bakslag under - främst de senaste 3000 åren - kommit att tro att kunskap inte existerar, att ingenting är verkligt, ingenting är sant, ingen vet någonting och dessutom att vetande är omöjligt.

Sokrates kastade den första stenen: Det enda som jag vet är att jag ingenting vet.
Varför man leds in på denna paradoxala skepsis är svårt att säga, något måste han ju menat. (Alternativt är det en anekdot.) Många har ju onekligen frågat sig om vi kan ha säker kunskap.

Jag tror vi kan veta något, speciellt då det är möjligt att belägga. Jag kommer dock att tänka på alla konstiga rättegångsfall där rätten uppenbarligen bortser från vad som rimligen kan vara sant. Till exempel rättegången mot O.J. Simpson, Slanskyprocessen och Moskvarättegångarna. Om man kan göra så vid rättsliga avgöranden, är det då inte troligt att vi också gör så? Vad som uppenbarligen är sant är inte alltid rätt att säga. Copernicus valde att tiga, därför att katolska kyrkans teorier om universum var de i tidens anda korrekta.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Förbjud alla åsikter.

Inläggav Anders » 05 maj 2016 08:54

Sen lever man i det land man lever i, i den tid man lever i också. Det är mysigt att vara sin egna lilla ö, det vet jag lika bra som någon annan. Med det som passar på ön får stanna i Vegas.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Förbjud alla åsikter.

Inläggav Pilatus » 12 maj 2016 23:08

ThinkThat skrev:Tror jag lägger ner. Mycket tungt orkar inte med ansvaret Har två barn och ett ansvarsförhållande.

Det är bra att tänka på litet annat än vardagens "trivialiteter" emellanåt. Skriv när du har lust och triggar på något som skrivs.
Moderator

ifosoliv
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 aug 2016 16:49

Re: Förbjud alla åsikter.

Inläggav ifosoliv » 14 aug 2016 22:34

Trådstartaren beskriver död materia. Om vi visste vad som var rätt på förhand så hade vi inte haft något medvetande alls, utan vi hade blivit det vi är och stannat där för evigt. Om det finns en möjlighet att ej vara sina tankar, utan att existera som tex. Buddha sagts ha gjort så
kanske jag får ändra min ståndpunkt ifrån död materia till ett Buddha-liknande tillstånd ( d.v.s. ett medvetande som på samma gång rör sig i absolut samklang med omgivningen, men samtidigt också är ett separat medvetande ).

Du beskriver också skillnaden mellan en aktion och en reaktion. Om man endast agerar så kan man tänkas fullkomlig, men hur skapas denna
fullkomlighet om man nu betänker att den finns? Man kan kanske säga såhär, att all tanke är falsk gentemot universum och om man är falsk så separeras man från världsalltet och genom ytterligare falska förhoppningar ( tankar vilka alla är falska ) försöker man tvärtemot all logik att hitta tillbaks till ett uppdiktat ursprungstillstånd som man tror vilja finna pånytt. Så om man slutar att tänka kanske man når dit! Men man når ingenstans mer än att man hamnar i ett inbillat motsatsförhållande om man värderar vissa saker som sant och andra åsikter som falska.

Jag anser att alla åsikter är lika mycket falska och lika mycket sanna gentemot universum, men om man delar upp världen i delar, så
kan i varje specifik del dölja sig den sanningen som man gör den till. MEN faktum kvarstår, att jag ej har mer rätt ifall jag säger att Sveriges statsminister heter Stefan Löven mot en som nekar till detta. Ej har jag fel ifall jag påstår att vatten ej kan släcka eld.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Förbjud alla åsikter.

Inläggav Pilatus » 18 aug 2016 12:03

ifosoliv skrev:MEN faktum kvarstår, att jag ej har mer rätt ifall jag säger att Sveriges statsminister heter Stefan Löven mot en som nekar till detta.

Om du redovisar din premiss kan vi avgöra om satsen är sann. (Rätta samtidigt stavningen till Stefan Löfven.)

Stefan Löfven är Sveriges statsminister sedan 3 oktober 2014. Riksdagens protokoll är mitt belägg för utsagan.
Moderator

ifosoliv
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 aug 2016 16:49

Re: Förbjud alla åsikter.

Inläggav ifosoliv » 18 aug 2016 12:25

Jag vet inte om jag kan förklara det genom ord,
men det är en vetskap om att ingenting är absolut
sant. Och ifall det kräver en premiss så kommer
det in tveksamheter där också, så den enda möjligheten
till sanning är att radera ut alla motsatsförhållanden, så
ingenting är således sant men samtidigt också allt.. får bli mitt
ärliga ( men detta är också lögn ) svar.

Medan mitt "antagande" som bygger på all möjlig
mänsklig oreda ändå får bli, att Stefan Löfven med stor säkerhet är Sveriges statsminister. Så på den mänskliga lögnens plan så
ger jag dig ett jakande svar. Inom sanningens sfär så vet jag inte vad jag kommer att svara på förhand, utan det sker i
varje situation.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Förbjud alla åsikter.

Inläggav Pilatus » 18 aug 2016 19:31

ifosoliv skrev:Jag vet inte om jag kan förklara det genom ord, men det är en vetskap om att ingenting är absolut
sant.

Skeptiker må hävda vad de vill. Det blir bara fånigt att säga att ingenting är absolut sant. Hur kan skeptikern veta det om det inte finns någon absolut sanning?
ifosoliv skrev:Och ifall det kräver en premiss så kommer det in tveksamheter där också, så den enda möjligheten till sanning är att radera ut alla motsatsförhållanden, så ingenting är således sant men samtidigt också allt.. får bli mitt ärliga ( men detta är också lögn ) svar.

Om det inte går att formulera en sann premiss så är det inte någon större idé att försöka tillämpa logik. Det kommer inte att fungera. Det är en självklar falsk utgångspunkt att premisser inte kan vara sanna. T ex Carl XVI Gustaf har fyllt 70 år.
Det är en sann utsaga som kan beläggas.
Moderator

ifosoliv
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 aug 2016 16:49

Re: Förbjud alla åsikter.

Inläggav ifosoliv » 19 aug 2016 01:28

Det kan också tänkas bli ett cirkelresonemang eftersom du inte säkert vet om det finns en sanning heller.

Vad gäller din förklaring om premisserna så har jag svårt att förstå dig, för tänk vilken godtycklighet som ligger till grund för ett
antagande som en människa gör. Däremot så kan jag tänka mig att enas med dig om en premiss, men samtidigt är det som att jag har en brasklapp
som sliter mig åt motsatt håll till någon slags intighet.

ifosoliv
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 aug 2016 16:49

Re: Förbjud alla åsikter.

Inläggav ifosoliv » 19 aug 2016 01:58

Jo, såhär så tror jag att det blir för mig,

Efter premissen, d.v.s. om tex du gör mig nyfiken att betrakta en företeelse, så har jag godkänt denna i den stund som jag ger den uppmärksamhet och då blir det mycket ordklyveri ifrån min sida att hänvisa till hypotetiskt nonsens, för det är ändå din teori som är originalet och frågan är om man kan ändra denna alls ( beroende av hur genuin den är ), men då skulle vi samtidigt hamna i en återvändsgränd där vi inte kan diskutera alls och bara upphovsmannen sitter med alla trumf.

Nej, det jag menar med mina förvrängningar är att jag tror mig söka tillståndet innan antagandet görs.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Förbjud alla åsikter.

Inläggav Pilatus » 03 sep 2016 01:17

ifosoliv skrev:Det kan också tänkas bli ett cirkelresonemang eftersom du inte säkert vet om det finns en sanning heller.

Det går att undvika cirkelresonemang. Det vi påstår måste vara sant och vi måste kunna belägga att det förhåller sig på det sätt vi påstår. Är vi överdrivet skeptiska, att vi inte kan vara säkra på någon empirisk utsaga, så kan vi ge upp att försöka uttala oss om verkligheten med krav på sanning.
ifosoliv skrev:Vad gäller din förklaring om premisserna så har jag svårt att förstå dig, för tänk vilken godtycklighet som ligger till grund för ett antagande som en människa gör. Däremot så kan jag tänka mig att enas med dig om en premiss, men samtidigt är det som att jag har en brasklapp som sliter mig åt motsatt håll till någon slags intighet.

Ja visst, och det kan vara en sund inställning att vara skeptisk. Själv vill jag lämna en öppning, jag antar ofta att verkligheten är på ett visst sätt. Vidare att människor i de flesta fall är ärliga, släpper vi garden helt så kommer vi att bli lurade. Det är en inställning som pendlar mellan naiv och kritisk realism. Jag handlar ofta över nätet, det fungerar bra. Har folk goda referenser är risken låg. Jag har gjort misstag då jag slarvat med just den aspekten. Risken att jag skall göra om samma misstag är låg.
Moderator


Återgå till "Tema: Alternativ!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster