Kanonbra idé ang. integration! Håller du med?

Våga ifrågasätta och se alternativ. Fria ämneskategorier, bara det belyser något nytt och hoppfullt för mänskligheten.

Moderator: Moderatorgruppen

Får vi en bättre integration om vi svenskar bjuder upp de ointegrerade till midsommardans?

Ja
6
86%
Nej
1
14%
 
Antal röster: 7

Thinker
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 sep 2010 23:50

Kanonbra idé ang. integration! Håller du med?

Inläggav Thinker » 23 sep 2010 13:30

Bakgrund:
Satt och filosoferade lite ang. integrationsfrågan (eftersom den är skapligt het just nu). Jag tycker att det är farligt att vi slänger upp handen och säger "talk to the hand, because the face ain't listening" till allt som heter SD. Faktiskt så finns en hel del personer med utländskt påbrå som röstar på SD bara för att de hoppas att det då ska bli enklare att integreras i samhället. Det finns mao ett stort problem som vi "svenskar" nog inte ser. Jag har fått det berättat för mig då min sambo är från Tyskland och hade stora problem med integrationen i början.

Klipper och klistrar lite från min FB-status:

---
Är det någon mer än jag som saknar anledningar till att rösta på SD? Jag menar, varför hör man aldrig SD anhängare (förutom Jimmy Åkesson och Erik Almqvist) som lobbar för deras politik? Lyssnar man på radio, tv, så framgår bara de personer som tydligt tar avstånd. Men var är alla de som faktiskt tycker att SD har en poäng? Kan ni inte också ge er syn på saken? Skicka gärna länkar om jag har missat något.

---
Det här kanske är en anledning.
http://pantersnigel.files.wordpress.com ... d_lkpg.jpg

Men, det är sådant jäkla snack om att invandrare måste integreras med det svenska samhället. Men hur många svenskar tar själva steget och flyttar till invandrartäta områden? Allt behöver faktiskt inte ske på politisk nivå, vi kan väl alla se till att flytta till ett i allas ögon "slumområde" så skulle det inte vara ett sådant område sen. Problem solved!

----
Spinner vidare: Kanske man skulle anordna svenska traditionstillfällen där alla som inte har kunskap om detta kan komma och lära känna svenskar och traditioner som finns i Sverige? Verkar ju finnas ett stort intresse! Då behöver vi inte stänga våra gränser. :)

----
En sista tanke: Jag som lever tillsammans med en utlänning, vet att vi svenskar inte gör det så lätt för utlänningar att komma in i vårt samhälle. Kanske kan vi fundera på hur vi kan öppna oss och släppa in folk? Jag är säker på att midsommar gillas bland fler personer än oss. Vad kan vi göra?

Vad ska vi kalla det? "Sverige integrerar världen", "Sverige och världen i samförstånd", "Sverige öppnar dörren", "Sverige och världen lär av varandra". Förslag?

Slutligen:
Jag vänder mig till detta nyfunna forum då jag tror att det sitter många intelligenta människor som kan se flera dimensioner vad gäller denna fråga och ge feedback. Kanske är någon också sjukt driftig och orkar dra igång detta?

Som ursvensk måste jag säga att det skulle vara väldigt spännande att gå på ett event där syftet helt enkelt är att lära känna människor som jag vardagligen inte hade haft en anledning att lära känna. Det kan vi svenskar behöva lite hjälp på traven med. Jag tror nämligen att förståelse och acceptans är värderingar som visar vägen, men med tanke på det politiska klimatet just nu så känns isolering mer aktuellt.

Så ni förstår mig, Sverige och det som är svenska ska stå i fokus men det skadar ju inte att på dessa 'svenska' events lära känna människor som skulle kunna inviga även oss i andra traditioner (om man vill detta).

Svara nu!
Thinker -

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Inläggav dokido » 23 sep 2010 21:54

stackars invandrare som röstar på sd och tror att svensken gillar midsommardans

Användarvisningsbild
hermit philosopher
Inlägg: 85
Blev medlem: 13 apr 2010 17:20
Kontakt:

Re: Kanonbra idé ang. integration! Håller du med?

Inläggav hermit philosopher » 24 sep 2010 11:04

Välkommen hit, Thinker! Hoppas du finner oss givande.
Som på många ställen just nu, skrivs också här om detta ämne. Jag misstänker tyvärr att det även på filosofiforum råder stor brist på ointegrerade invandrare från våra förorter, som kunnat kommentera de reflektioner som framförs?

Om något, är väl det ett tecken på integrationsproblem: det sitter liksom alltid ett gäng icke-så-väldigt-drabbade individer som sinsemellan, bollar goda förslag på vad som bör göras med [människo]gruppen i fråga - som om det gällde barn och omyndigförklarade eller kanske snarare, hundvalpar på överfyllt kennel!

Jag finner skrämmande att många inte låtsas om denna sjuka aspekt. Tänk om vi på liknande vis och med snarlik retorik, skulle föra diskussioner angående kvinnor i samhället.
Ja; ett gäng kloka män resonerar sig fram till vad som bör göras med kvinnofolket, så att de typ inte känner sig så förtryckta, blir bittra, aggressiva och med tiden, en allmän fara för tryggheten i samhället!
Ramaskri, skulle det bli - och det, med rätta!

Det är moraliskt förkastligt att ha kommit så långt [i synen på kvinnan], men förändrats så lite [i synen på förtryck].
Vi kan inte behandla integrationsfrågor, ovanför huvudet på de vi talar om och ändå låtsas att vi inte - just genom att så göra - bidrar till deras fortsatta utanförskap.

Hälsningar,
Hermit


ps.
Thinker skrev:Faktiskt så finns en hel del personer med utländskt påbrå som röstar på SD bara för att de hoppas att det då ska bli enklare att integreras i samhället.


Jag brukar ej just i forumsammanhang bry mig om källor, men har du kanske några för detta påstående? Särskilt de som tidigare vistats i ofria samhällen -men fan, egentligen vem som helst med något mellan öronen- betvivlar jag, kunna missa att SD's politik inte är integrationsinriktad. Att sträva mot enhetlig kultur, innebär ju snarare en kampanj emot tro- och åsiktsfrihet.ds.

lotus
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 sep 2010 16:42

Inläggav lotus » 27 sep 2010 11:01

jag håller med, en grupp vita svenska män kan inte ensamma bestämma hur man ska "göra". däremot tycker jag att alla kan komma med förslag och hjälpa till, disskutera osv.

växte upp som andra gen. invandrare i ett samhälle mitt i skogen, litet och relativt invandrarfritt. presenterar mig idag som svensk, jag blev helt enkelt integrerad som barn och tror på att ge och ta! vill vi svenskar integrera invandrarna måste vi i viss mån också ta emot dem och deras kultur (ja svenska lagar ska följas och vi ska fortfarande prata svenska och allt det där tjatet). tar vi inte emot tar inte de emot. enkelt psykologi

tror på snabbare behandling av papper (uppehållstillstånd, arbetstillstånd osv), snabbare hjälp med språket, snabbare hjälp med att komma ut i arbetslivet, allt ska gå snabbare helt enkelt! då kanske man också ser det positva i sitt nya land och känner sig välkommen, man undviker dessutom en viss hopplöshet. så enkelt kanske det inte är men just det här skulle ju kunna gå att lösa med mer pengar och mer kunskap till migrationsverk osv

bor nu i utlandet och kan själv känna att jag ibland dras till svenka människor eftersom det finns en trygghet i att man har samma syn och samma språk. det är inte alltid lätt att handskas med myndigheter i ett nytt land med nytt språk.

alla problem går inte att lösa och det finns lika många svenskar som går på socialbidrag eller vad det nu är SD stör sig på att invandrare gör. politik är ju liksom inte som att sälja guld över internet eler liknande. man måste ha hjärnceller och empaty för att få det att gå ihop.

ja kan inte mer än säga min åsikt och vara aktiv inom vissa organisationer för att få staten att inse att de invandrare man tar in måste man också hjälpa på samma sätt som man hjälper svenskar.


Återgå till "Tema: Alternativ!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster