Tekniska prylar och massproduktion

Våga ifrågasätta och se alternativ. Fria ämneskategorier, bara det belyser något nytt och hoppfullt för mänskligheten.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Tekniska prylar och massproduktion

Inläggav freddemalte » 26 feb 2012 14:04

Det produceras extrema mängder av tekniska prylar så som mobiltelefoner, datorer, surfplattor, bilar, TV-apparater etc. Orsakerna till detta är säkert många, så som människans ständiga behov av förändring, konsuption, upplevelser, effektiva och snabba lösningar, vinster till stora bolag, forskning med mer. Listan kan säkert göras mycket längre!

Frågor:

1. Kan vi fortsätta på denna bana?

2. Är det önskvärt att fortsätta?

3. Kan vi ersätta det på något sätt?

4. Kan det bromsas och i så fall hur och varför?

5. Ser du faror och/eller möjligheter med den tekniska utvecklingen?

6. Vad händer när "hela världen" vill ha t.ex. Varsin iPhone?
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 26 feb 2012 14:17

1. Kan vi fortsätta på denna bana?

2. Är det önskvärt att fortsätta?

3. Kan vi ersätta det på något sätt?

4. Kan det bromsas och i så fall hur och varför?

5. Ser du faror och/eller möjligheter med den tekniska utvecklingen?

6. Vad händer när "hela världen" vill ha t.ex. Varsin iPhone?


1 Nej, inte med dagens teknik.
2 Ja med en förbättrad teknik där naturen och vår närmiljö Inte förstörs. (och andra faror)
3 Det handlar nog inte om att ersätta teknik med tex kärlek.
om 3 avser nya metoder så kan vi bli bättre på att återanvända material.
4 ja det kommer att bromsas upp av att vi lever i en miljö där vi inte kommer att överleva.
5 ja, mängder av faror, beroende till teknik, miljöförstöring, kommersiella krig mot civilbefolkning, demoralisiering, själslig isolering
6 alla kan få en iphone, det är inte speciellt dyra råvaror och vi har gott om tex kisel. men för att tillverka ett gram kisel så skapar det flera hundra kilo giftigt avfall. återvinning är att föredra. om vi säkrar tillverkningen och har hårda miljökrav, så kanske alla på sikt kan ha en iphone, fast jag tycker att iphone e rena skiten : P
vänta ni tills linux kommer i telefonerna, ubuntu håller på att utveckla en linux variant för telefoner och plattor.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 26 feb 2012 14:39

Marko skrev:
1. Kan vi fortsätta på denna bana?

2. Är det önskvärt att fortsätta?

3. Kan vi ersätta det på något sätt?

4. Kan det bromsas och i så fall hur och varför?

5. Ser du faror och/eller möjligheter med den tekniska utvecklingen?

6. Vad händer när "hela världen" vill ha t.ex. Varsin iPhone?


1 Nej, inte med dagens teknik.
2 Ja med en förbättrad teknik där naturen och vår närmiljö Inte förstörs. (och andra faror)
3 Det handlar nog inte om att ersätta teknik med tex kärlek.
om 3 avser nya metoder så kan vi bli bättre på att återanvända material.
4 ja det kommer att bromsas upp av att vi lever i en miljö där vi inte kommer att överleva.
5 ja, mängder av faror, beroende till teknik, miljöförstöring, kommersiella krig mot civilbefolkning, demoralisiering, själslig isolering
6 alla kan få en iphone, det är inte speciellt dyra råvaror och vi har gott om tex kisel. men för att tillverka ett gram kisel så skapar det flera hundra kilo giftigt avfall. återvinning är att föredra. om vi säkrar tillverkningen och har hårda miljökrav, så kanske alla på sikt kan ha en iphone, fast jag tycker att iphone e rena skiten : P
vänta ni tills linux kommer i telefonerna, ubuntu håller på att utveckla en linux variant för telefoner och plattor.
Tack för så tydliga och precisa svar! Spännande att du även har den stilen ibland! Ha ha ha! Roligt att du inte gillar iPhonen! Det är min favoritpryl - coolt att man upplever saker så olika! Kan tänka mig att en Linux-baserad mobil kan bli hur bra som helst. De gånger jag har kört min dator med Lindux har det varit perfekt! Den enda nackdelen har varit svårigheten att få tag på de program som jag nyttjar. Men det kan säkert lösas med tiden det med.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.


Återgå till "Tema: Alternativ!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster