Urkon

Våga ifrågasätta och se alternativ. Fria ämneskategorier, bara det belyser något nytt och hoppfullt för mänskligheten.

Moderator: Moderatorgruppen

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Urkon

Inläggav scirocco » 02 jul 2012 17:34

Husdjuren vi har är under kontroll och uppsikt av olika myndigheter nuförtiden så att de skall garanteras en slags levnadsstandard. Människor har förutom dessa regler en mängd olika uppfattningar om hur djuren bör leva. En del djurrättsaktivister släpper husdjuren fria. Uppfödda djur på foder som kunde använts direkt av människan eller till energigrödor är oekonomiskt. Foderproduktion som kräver mycket energi är likaså mindre bra eller dåligt. Djur som betar på gräsmarker som inte kan användas till något är gynnsamt energimässigt.
Här kommer nu min huvudfundering; om ingen äter t.ex nötkött och ingen dricker kons mjölk eller använder skinnet, vad händer då? Jo,det kommer inte att finnas några kor alls. Det är inte troligt att det kommer fria glada springandes kor i våra skogar som lever på egen hand. Egen klöv ska det va. Således kommer kon bara att finnas i kohimlen,hennes själ vilar i rymden. För dom som inte tror att djur har någon själ så kommer hon inte att finnas alls. Jag undrar vilket som är det lyckligaste för henne, att vara här hos oss eller inte. Betänk också att det var urkon Audhumbla som slickade fram människorna ur den frusne jätten Ymers hår.

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Re: Urkon

Inläggav Jörgen » 03 jul 2012 08:07

Misstänker inte grisen ibland,
att den här utfodringen inte kan vara gratis,
att den är en fälla?

Vill den inte hellre springa i naturen och leta fram sitt käk själv?

Och om nu människan inte så lättvindigt underordnade sig den föreslagne samhällsordningen,
hur många människor skulle Sverige bestå av då? Eller skulle Sverige ens finnas till?

I Sverige klarar nog inte kon sig själv i naturen, men grisen förmodligen.
Fler grisar i skogen leder till fler vargar, men bara om människan försvinner.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Urkon

Inläggav scirocco » 03 jul 2012 17:59

Maten vi människor får är en fälla.Det vore bättre om vi fick vara fria att använda naturen och leva i den. Grisen är bra på att hitta föda,vet inte hur det går när marken är frusen. Vår tamko har förmåga att anlägga vinterpäls och klarar kylan. Vet inte om den kan hitta föda om vintern. Realiteten är den att varken tamgris eller tamko skulle tillåtas att sprida sig fritt. De skulle vara lätta måltavlor för jägarna att avskjuta till skillnad från vildsvinet.
Jag tänker nu överdriva litet för att klargöra för vegetarianen vad dens ställningstagande innebär. Som argument för att inte äta kött läggs det slarvigt fram tycker jag att djuren inte har det bra. Jag kan hålla med om det i fråga om köttfabriker,höns ,kyckling o svin. Djur som får vara utomhus har ett bättre liv och insamlar delvis sin föda själv. Om alla följde exemplet att inte äta något kött skulle det inte finnas djur utom de helt vilda. Vegetarianen bör ta på sitt ansvar utrotningen av t.ex tamkon på sitt samvete. Inte en enda tamko skulle få det bättre om man inte menar att det är bättre att inte vara förkroppsligad på denna jord. Förändring av landskapet då betesdjur upphör blir en följdverkan. Har vegetarianer funderat ikring att ha en allmänt utbredd uppfödning av nötkreatur som inte skall ätas eller mjölkas men hållas så att de lever ett liv i harmoni på det att de få det bättre?
Jörgen, om inte människor underordnade sig samhällsordningen så tror jag att det kan komma att finnas människor här. Men jag håller gärna denna tråden för djurens skull då det pratas alldeles för mycket om människor. Som om de skulle va nåt speciellt. Egotrippade är människor verkligen. Aldrig att vi frågar oss vad som är bäst för något djur eller någon växt. Hur mycket kan vi ta, var kan vi bli flest,Var är vår ande, hur mår vi o.s.v. Nu undrar jag,har kon en själ och hur mår den. Vill denna kosjäl vara på jorden eller vill den slippa. Om kon inte har en själ,har ingen det då? Vad vill växterna ,vill de vara här? Jo växterna har ett nervsystem. De kan känna och lukta. De lever o dör som vi. Har de en själ?
Jag misstänker att maten i affären är en fälla.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Urkon

Inläggav scirocco » 03 jul 2012 18:43

Under tema alternativ står det att ämnet skall belysa något nytt och hoppfullt för mänskligheten. Det blir ganska litet skrivet i denna avdelningen.
Att byta perspektiv och se saken från någons eller något annats håll gillar jag. De flesta människor håller fast vid att vi inte är djur utan människor. Vi tillhör inte djurslagen blir det i förlängningen. Alla djur utom nyttodjuren är ivägen,farliga eller äckliga samt dumma. Människan är klok och överlägsen. Och inte ett djur. Tänk er nu in i vilket djur som helst. Elefanten tar vi. Den ser på djuren omkring. De är rätt störiga och onödiga de där djuren. De dricker vårat vatten. Rena turen att de råkade dimpa ner här i vattenhålet. Vi elefanter är de enda som kan finna vatten på mils avstånd,vi vet var vatten är. Men så är vi inte djur heller. Vi är kloka och starka elefanter.
Det är hoppfullt för djuret människan om vi kan belysa något nytt och hoppfullt för de andra djuren.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Urkon

Inläggav scirocco » 03 jul 2012 19:00

Just nu är jag veckans pausfågel,jag sjunger tills det riktiga programmet börjar.
På mjölkpaketet står det om Karolina Clyft. Hon hoppar 6.97m. Lika långt som en och en halv bil står det. Detta är på världsnivå! Om en människa springer det snabbaste hon kan och sedan tar det största skutt uppåt hon kan förmå,så kommer hon längre än en helt stillastående bil.
Om vi bjöd in alla världens djur att tävla i de olika grenarna i friidrotts Vm så skulle människan inte kvala in till någon endaste gren.

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Re: Urkon

Inläggav Jörgen » 03 jul 2012 21:05

jo femkamp vi är mångsidigare.
dåligt på det mesta visserligen,
men halvbra på en viktig del.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Urkon

Inläggav scirocco » 03 jul 2012 22:33

Jo det kan vara så. En av våra bästa grenar är kondition och uthållighet. Att förflytta sig långt. Men vi vinner inte där heller. Nu återigen till att förflytta perspektivet bort från människan. När vi säger femkamp tar vi för givet att det är den tävling vi har hittat på, med fem grenar som passar oss. Föreställ er några olika djur som bestämmer vilka fem grenar det är i femkamp.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Re: Urkon

Inläggav hovnarr » 19 jul 2012 00:27

Här kommer nu min huvudfundering; om ingen äter t.ex nötkött och ingen dricker kons mjölk eller använder skinnet, vad händer då? Jo,det kommer inte att finnas några kor alls. Det är inte troligt att det kommer fria glada springandes kor i våra skogar som lever på egen hand. Egen klöv ska det va. Således kommer kon bara att finnas i kohimlen,hennes själ vilar i rymden. För dom som inte tror att djur har någon själ så kommer hon inte att finnas alls. Jag undrar vilket som är det lyckligaste för henne, att vara här hos oss eller inte. Betänk också att det var urkon Audhumbla som slickade fram människorna ur den frusne jätten Ymers hår.


För att kunna besvara frågan krävs, som du antyder, en världsbild som innefattar en andlig verklighet även för djuren. En Urko eller andlig/essentiell ko som så att säga kan inkarnera i fysiska kor. Det är denna Urkos intressen vi i så fall funderar kring. Den enskilda kons existens kan inte jämföras med en icke-existens. På samma sätt är det knappast meningsfullt att säga: "Jag önskar att jag aldrig blivit född", därför det man pekar på när man säger "jag" har uppkommit gradvis efter födseln och fanns inte innan.

Personligen tror jag att Urkon har sin plats vid människans sida och att det finns ett slags andligt kontrakt oss emellan. Men det förutsätter en djurhållning som är värdig inte bara kon utan också människan. Och där är vi verkligen inte idag, i genomsnitt sett.


Återgå till "Tema: Alternativ!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster