Varför blir man allergisk egentligen? Ingen vet egentligen. Jag tänkte här redovisa min syn på detta. Dels det jag har snappat upp via media av olika slag och dels mina egna erfarenheter. Det förra kan ofta vara ganska motsägelsefullt men det senare baserar sig på fakta d.v.s egna erfarenheter.
Om jag har förstått rätt så är en allergisk reaktion att immunförsvaret reagerar på onormalt sätt mot ämnen som det uppfattar som farliga eller skadliga. Immunförsvaret ska normalt skydda oss men om något går fel så kan det leda till skadliga och till och med farliga tillstånd. C-vitaminet har visat sig viktigt för immunförsvaret och kan skydda det mot disfunktioner. Hos de flesta andra djur tillverkas detta automatiskt i tillräcklig mängd i levern.
En "lustig" erfarenhet som kan vara intressant att berätta:
Jag odlade under en period palsternacka och använde denna rotfrukt i många recept. Men så en gång fick jag magsjuka samma dag som jag åt en rätt med palsternacka. Efter den dagen vill jag inte längre ha palsternacka. Det handlar inte alls om en allergisk reaktion. Jag tycker bara inte längre om smaken. Immunförsvaret har på något sätt kopplat ihop palsternackan med magsjukan. Tänk om det skulle fungera lika med alkohol. Ibland har en hel dag blivit förstörd av att man drack alkohol dagen innan. Men där fungerar det inte. Alkohol har ju i sig en vidrig smak men man skyller bara på groggvirket eller räkorna eller något annat.
Det finns mediciner som lindrar allergins akuta tillstånd. För att långsiktigt och permanent lindra och bota har man försökt att injicera de ämnen man är allergisk för i små och ökande doser men ofta kommer allergin tillbaka igen. Vid födoämnesallergi har man på samma sätt försökt att succesivt vänja kroppen vi dessa ämnen genom att äta små och ökande mängder. På sätt och vis verkar man vara på rätt väg men någon effektiv och säker metod har man inte kunnat presentera. Man brukar säg att allergin kan försvinna med åren och det finns det många exempel på. Bland annat mina egna erfarenheter. Det finns korsreaktioner som gör att allergi av ett slag kan höra ihop men ett annat.
Det finns en ekologisk grundregel att naturen alltid vet bäst. Därför måste det finnas ett skäl till att kroppen reagerar som den gör på vissa ämnen.
Större delen av vår evolutionära historia har vi levt som jägare/samlare. Vi bodde i enkla tillfälliga bostäder. Vi frös och svalt och hungrade emellanåt. Livet var ofta farligt och hårt. Vi vande oss biologiskt att fungera i denna miljö. Troligen var allergier sällsynta. I vår nuvarande miljö utsätts vi för mycket som vi numera är genetiskt ovana vid. Elden har vi använt oss av i tusentals år så att andas in rök är ingenting nytt. Därför kan vi klara att röka tobak och utsätta oss för brandrök i måttliga mängder utan att bli sjuka. Vår boendemiljö däremot har genomgått en stor och snabb förändring under senare tider. Inomhusmiljön skiljer sig stort från den som jägaren/samlaren upplevde. Temperaturen hålls konstant och inomhusluften är mycket torrare än tidigare. Ventilationen har också blivit sämre för att spara energi i våra avsevärt större bostäder. Mycket av det vi omger oss med i våra bostäder och på våra arbetsplatser ger ifrån sig ämnen som är nya för oss och som vi andas in. Elektroniska produkter, rengöringsmedel, kläder och andra textilier ger ifrån sig ämnen som blir till damm i våra bostäder och som vi dammsuger bort (tror vi) men mikroskopiska ämnen blir kvar länge i luften som vi andas och det är dessa ämnen som är farliga, inte dammråttorna.
Min egen allergihistoria så ut så här.
Jag har varit allergisk sedan jag var liten. Exakt när det upptäcktes vet jag inte. Min äldre bror var inte allergisk. När han föddes bodde vi "på landet".
När jag föddes hade vi flyttat till ett villaområde till ett nybyggt hus. Kanske utsattes jag för mer onaturliga ämnen på grund av det. Det verkar vara så att ju modernare vi bor dess större risk för allergier.
Det visade sig att jag inte tålde fisk. Om jag stoppade en bit fisk i munnen fick jag kraftiga allergireaktioner. Dessutom hade jag s.k. hösnuva. Man gjorde tester och det visade sig att jag var allergisk mot många saker; fisk, ägg, timotej, prästkragar, vass, m.m. Det var i min generation och lite tidigare som problemen med allergi hade ökat. Från början kallades det för "rikemans sjukdom" eftersom det var främst barn till rika människor som först drabbades. Fattiga drabbades mer sällan.
Det verkar alltså som det är något som hör samman med högre levnadsstandard. Det borde alltså vara något som rika gör i högre utsträckning än fattiga. Jag har funderat på om det skulle kunna bero på dammsugaren. Den blev ju var mans egendom när vi fick bättre ställt. När jag fick egna barn skaffade jag centraldammsugare men vad hjälper det när det dammsugs på skolor och daghem och överallt.
Man har också tänkt på att det kan bero på att vi tidigare umgicks mera med djur, och statistik har visat på att detta kan spela in. Överdriven renlighet tycks vara kontraproduktivt. Det verkar som att vi inte har allergi från födseln utan att vi får det när vi konfronteras med den miljö som vi föds till.
Man har försökt bota allergi på olika sätt. när jag var sju år låg jag på sjukhus en sommar och fick massor av sprutor i ryggen som skulle vänja mig vid de ämnen som jag var känslig för. Det fungerade i viss mån men gick inte bort. Jag kunde äta salt sill men inte färsk. Jag klarade magra fiskar bättre än feta. Strömming, färsksill, makrill och abborre var sämst. Gädda lyckades jag vänja mig vid. Färsk fisk gav kontaktallergi dessutom. Abborre som jag tycker är så gott har jag lyckats vänja mig vid genom att äta bara lite undan för undan. Nu tål jag den helt men det har tagit många år.
Hösnuvan har också blivit bättre. Jag hade kaniner under en period och det innebar att jag handskades med hö lite grann varje dag. Efter det har jag obetydligt med hösnuva men prästkragar är jag väldigt känslig för fortfarande. Björkpollen besvärar mig knappt alls numera. Jag har aldrig tagit någon medicin mot min allergi. Däremot tar jag C-vitamin regelbundet och om jag får symtom eftersom det erfarenhetsmässigt hjälper mot precis allt.
Vad kan man då göra för att bli av med sin allergi?
Här kommer mina egna tips:
Undvik sådant som du blir allergisk av, men inte helt.
Damm som innehåller sådant du är allergisk mot ska du undvika att utsätta dig för.
Installera gärna centraldammsugare och/eller vädra ofta med korsdrag.(utom i pollensäsongen)
Ha inga blommor inne som du kan reagera mot (Jag tar aldrig in prästkragar eller liknande)
När det gäller födoämnesallergi, Pröva med stor försiktighet mycket små mängder. Ofta förstörs de ämnen som man är allergisk mot vid tillagning.
Jag tål till exempel kokt eller stekt ägg men inte rått ägg. Kan känna av råriven morot eller råa ärtor ibland men aldrig kokta. Tål de flesta fiskarter i kokt eller stekt form även inlagd (det verkar som att de ämnen jag inte tål förstörs vid saltinläggningar)
Jag brukar aldrig ta allergimedicin mot hösnuva. Istället tar jag C-vitamin och det brukar funka.
Allergi
Moderator: Moderatorgruppen
-
Re: Allergi
Käkade själv en gång 1000 mg vitamin b12, kände mej genast intelligentare.
Sådana här anekdotiska berättelse kan på sin höjd vara intressanta dock är boven i dramat placebo.
Nätet är fullt med sådana här berättelser, mot Covid magnesium, zink osv.
Problemet är folks obildning och okunskap och en konstig misstro mot expertis där experten ersätts med någon okunnig gaphals på YouTube.
Misstänker att företag inom naturmedicin ligger bakom mycket av denna desinformation.
Vissa läser Stora Läkarboken som fan läser Bibeln och hittar genast 20 olika diagnoser som passar in.
Mitt råd är att ALDRIG ställa en självdiagnos, kan vara livsfarligt.
Sådana här anekdotiska berättelse kan på sin höjd vara intressanta dock är boven i dramat placebo.
Nätet är fullt med sådana här berättelser, mot Covid magnesium, zink osv.
Problemet är folks obildning och okunskap och en konstig misstro mot expertis där experten ersätts med någon okunnig gaphals på YouTube.
Misstänker att företag inom naturmedicin ligger bakom mycket av denna desinformation.
Vissa läser Stora Läkarboken som fan läser Bibeln och hittar genast 20 olika diagnoser som passar in.
Mitt råd är att ALDRIG ställa en självdiagnos, kan vara livsfarligt.
xion skrev:Varför blir man allergisk egentligen? Ingen vet egentligen.
Jodå xion, man vet vad som går fel. Problemet är att det är svårt att bli av med överkänsligheten. Bästa rådet är väl därför att försöka undvika de värsta dagarnas pollen, andningsskydd kanske hjälper en bit. Det verkar i alla fall rimligt.
Immunförsvaret förväxlar pollen med farliga patogener på grund av likheter i strukturen hos vissa proteiner. Dessa proteiner kan likna molekylära strukturer som finns på ytan av bakterier, virus eller parasiter.
Moderator
Äntligen kom det lite snö (25cm).
Jag firade detta genom att ta upp ett par abborrar ur frysen.
Stekt abborre med kokt potatis och en rejäl smörklick och lite persilja. Ljuvligt!
Jag kunde inte äta abborre som barn, men numera känner jag absolut ingenting.
Den som påstår att man alltid bör undvika det som man är allergisk mot hade som tur är fel.
Jag firade detta genom att ta upp ett par abborrar ur frysen.
Stekt abborre med kokt potatis och en rejäl smörklick och lite persilja. Ljuvligt!
Jag kunde inte äta abborre som barn, men numera känner jag absolut ingenting.
Den som påstår att man alltid bör undvika det som man är allergisk mot hade som tur är fel.