SJÄLVHYPNOS, MINNESTEKNIKER, SNABBLÄSNING, IDROTTSPSYKOLOGI.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

SJÄLVHYPNOS, MINNESTEKNIKER, SNABBLÄSNING, IDROTTSPSYKOLOGI.

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 30 nov 2008 11:31

SJÄLVHYPNOS,MINNESTEKNIKER,SNABBLÄSNING,IDROTTSPSYKOLOGI...är några av de grejor som jag höll på med redan för 15 år sedan .
Man gick igenom barnsjukdomarna när man först höll på och nu känner jag mest av åldandets effekter . Jag saknar den tiden när man brann för nånting och hade använding för dessa tekniker ... :(
Nuförtiden blir det mest psykologi o filosofi, o mitt fall även psykiatri... :lol: ..både privat o pga mitt jobb.
Finns det fler som har tankar o erfarenheter?

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

sameritan

Re: SJÄLVHYPNOS,MINNESTEKNIKER,SNABBLÄSNING,IDROTTSPSYKOLOGI

Inläggav sameritan » 05 dec 2008 13:24

Du verkar åstakommit mycket gott, men det finns nog mer och göra  :-)

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 05 dec 2008 13:53

...säger du det , så... :)
tack

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

muskot

Inläggav muskot » 28 dec 2008 22:22

Ifall du har intresse av själv hypnos så skulle jag rekommendera dig att titta på NLP. Det är hypnos, hur språk påverkar oss och självledarskap.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 29 dec 2008 00:43

Tack , jag har snokat där också...för 12 år sedan lyssnade jag jämt på Anthony Robbins.

mvh

muskot

Inläggav muskot » 29 dec 2008 01:17

Oki .. det är lättare att få tag på matrial och böcker nu förtiden så det kanske är intressant att kolla runt lite. Jag tycker bäst om Bandler föreläsningar och böcker. Det finns lite ny framsteg inom de här ämnena ihuvudsak inom självutveckling, hypnotica kanske är något att titta på.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 29 dec 2008 01:27

Tack för tipset  :)
bra att känna till  :idea:
Jag är inte supermotiverad till någonting just nu men kanske framöver...
Mina prioriteringar för tillfället dikteras främst av min sons behov :wink:

mvh

muskot

Inläggav muskot » 29 dec 2008 01:34

LJUSUPPLEVELSE skrev:Tack för tipset  :)
bra att känna till  :idea:
Jag är inte supermotiverad till någonting just nu men kanske framöver...
Mina prioriteringar för tillfället dikteras främst av min sons behov :wink:

mvh

Jag förstår :)

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 29 dec 2008 13:45

http://www.yoga.se/artiklar/alla_nummer_av_bindu/bindu_11/nadi_shodanas_inflytande_paa_hjaernan

http://www.yoga.se/artiklar/alla_nummer_av_bindu/bindu_11/god_syretillgaang_under_nadi_shodana

Här är en liten present från mig :)
Jag har även provat att använda principen 1-4-2 på promenader och det har visat sig att jag blir mkt piggare då än med en vanlig promenad :wink:

ps aptiten kan gå upp när man håller på med andningsövningar , jag varnar er... :)

mvh

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 29 dec 2008 22:38

60-talist jag med. I och med att jag börjat läsa Idehistoria som första rejält humanistiska ämne sen högstadiet, för första gången sen dess läst nåt som är rejält KUL, så har det här med att använda huvvet blivit riktigt skoj och jag känner lärandet inspirerande. Nu gör jag det inte bara för att tjäna pengar. Kan kanske vara ett tips - testa nåt helt nytt!

De där åren (för mej med en massa mindmapping och allt vad det var för att lära mig tekniska grejer) du snackade om gjort att jag nu lär mig ganska lätt. Men jag känner att jag utvecklas fortfarande.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

muskot

Inläggav muskot » 30 dec 2008 02:48

LJUSUPPLEVELSE skrev:http://www.yoga.se/artiklar/alla_nummer_av_bindu/bindu_11/nadi_shodanas_inflytande_paa_hjaernan

http://www.yoga.se/artiklar/alla_nummer_av_bindu/bindu_11/god_syretillgaang_under_nadi_shodana

Här är en liten present från mig :)
Jag har även provat att använda principen 1-4-2 på promenader och det har visat sig att jag blir mkt piggare då än med en vanlig promenad :wink:

ps aptiten kan gå upp när man håller på med andningsövningar , jag varnar er... :)

mvh

Synd att det kostade så mycket annars hade jag lätt provat.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 30 dec 2008 13:18

Nadi Shodana

Växelandningen (Nadi Shodana) är en klassisk andningsövning inom yogan. Den utförs på följande sätt: Man andas in genom vänster näsborre (höger hålls för), håller andan (båda näsborrarna hålls stängda), andas ut genom höger näsborre (medan vänster näsborre hålls för). På samma sätt andas man sedan in genom höger näsborre, håller andan, och andas ut genom vänster näsborre. Detta är en runda.

Dessutom...andas in genom näsan i 5 sekunder / håll andan i 20 sek / andas ut genom munnen under 10 sekunder (1-4-2).Detta är en runda. Repetera rundan 10 ggr till att börja med 2-3 ggr om dagen ...redan efter 2-3 dagar kommer du att märka en förbättring av din  ork och koncentration...

Inför gymmet...Ta en 1-4-2 promenad...du andas in under 5 steg / håller andan i 20 steg / andas ut under 10 steg .Detta är en runda. Gör detta under 5-10 minuter .Träna sedan .Du kommer direkt att känna dig piggare än vanligt när du kliver in.... :wink:

Sekunderna och stegen är valfria , använd din känsla.

mvh

Återgå till "Psykologi"