kan DROGER försvaras?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 dec 2008 17:08

gråa hår skrev:
Avantgardet skrev:
gråa hår skrev:
Avantgardet skrev:
Hade du nåt annat att komma med själv, eller är det ett tu quoque?

Herr Avantgardet? Vet du egentligen vad ett tu quoque argument är för något? Inte surra så mycket på forum utan läs lite mer mellan slagen (när du inte är upptagen med att knarka förstås). Det är ett Argumentum ad hominem eller ett Tu quoque. Lättast är kanske att läsa lite på dina egna trådar som egentligen exemplificerar argumentet ganska så väl;)

Fåna dig inte, hade du nåt annat att komma med än "subjektiva omdömen om rusmedler", eller? Det var ett tag sen den här tråden var uppe sist, och du hade inget att komma med då annat än trams så har vi nåt annat att vänta nu? Det du kom med nu var dock ad hominem, kanske vill du lyckas pricka av alla argumentationsfel i en och samma tråd? Förstår alls inte vad du tror dig skulle kunna åstadkomma därigenom annat än att framstå som ett klantarsle? Så höra Sickan, kom på nåt smart nu för du står med skägget i brevlådan.

Du är alltid barnslig och stadigt lika lite insiktsfull. Se över hur du egentligen argumenterar själv i dina pseudofilosofiska inlägg. Efter att du bl.a kom in på forumet så har många av de intressanta folken lämnat forumet. Nu ser det ut som om fler bra folk inte orkar mer. Tror inte jag har läst ett endaste förnuftigt eller väl genomtänkt argument från din sida så länge du har varit på detta forumet. Vad gör du egentligen här? Har du inga vänner eller?

En avart av ditt argumentum tu quoque finner du på sidan: http://www.fallacyfiles.org/tuquoque.html

Beklagar KYREUS, men jag orkar helt enkelt inte uppsummera allt för Hr. Avantgardet, därför denna länk. Men essensen bör väl komma fram om han orkar läsa den mtp giltig argumentation och VEM som egentligen måste försvara sin position. Fram till nu har allt försvar, i synnerligen från Hr.A och andra hobbynarkomaner, faktiskt alla som ett, gått utifrån subjektiva upplevelser och religiösa föreställningar utan något som helst belägg. Det är ni som måste visa varför Droger, som narkotiskt preparat och då i syfte att rusa sig kan försvaras, utifrån något som går utöver subjektiva smaksdomar (dvs oberoende om du gillar det eller inte). Om det ska vara någon vits att ta upp till disskution. Det finns nämligen en god del forskning på fältet som hävdar det motsatta. Så menar ni att det är fel i någon förstånd så får ni visa var det är fel. Kom igen argumentera varför droger, som rusmedel för förnöjelse är bra och kan försvaras utöver subjektiva preferanser. Ett grundkurs i filosofi ville fått vem som helst av er att se att argumentet är inkonsistent.

Så skippa wikiartiklar, kom igen, ärligt talat. De är skrevna av vem som helst. Hr Avantgardet kunde till och med kunna skrivet en artikel där. Än om jag är ganska säker på att den fort hade redigerats bort pga innehållets stora svagheter.

Beklagar om jag med mina inlägg har sårat folks känslor vad angår kärlek till knarket. Men kärleken gör blind heter det väl? Och det är ingen tvivel om att några här är blinda i den kärleken. Ett argument som "Knark får själen att trancender till högre astralplan där jag kan finna sannheten hos Buddha" står helt omött med kritik, men ett argument över at droger faktiskt är skadliga, en börda för samhället blir påhoppat med utskällningar och tredjeklassingsargumentation.

Detta är några av grunderna att jag finner denna tråden rimligt ointressant. Och de som gör tråden ointressant är sådana figurer som Avantgardet m.fl, dessa tillför som sagt inget intressant och är bara en gäng okritiska babblande kvasiintellektuella bråkmakare, antagligtvis med en underlägsen fysik då de har valt denna formen för bråkmakeri där de står som mest underlägsna utan att själva förstå det.

Då tror jag att jag dessutom har sagt en del väldigt många kan känna sig eniga i...

G

Oj vad man hänger ut sin smutsiga byk utan att själv förstå det!

Som sagt, har du gjort en sport av att lyckas med alla argumentationsfel man kan finna?

Du börjar med att be mig se över hur jag själv argumenterar i det du kallar mina "pseudofilosofiska" inlägg. Därefter följer följande harrang, inte logiskt givetvis men i din text likväl: "Efter att du bl.a kom in på forumet så har många av de intressanta folken lämnat forumet. Nu ser det ut som om fler bra folk inte orkar mer. Tror inte jag har läst ett endaste förnuftigt eller väl genomtänkt argument från din sida så länge du har varit på detta forumet. Vad gör du egentligen här? Har du inga vänner eller?"

Du beskyller mig visst för att ha jagat bort vad du kallar "de intressanta folken". Hur har det gått till? Har jag punkterat nån uppblåst typ? Inte helt ovanligt. Det tar jag på mig, men då är det å andra sidan ingen förlust och ditt smakomdöme är alltså inte heller intressant. Varför argumenterar du ad hominem? Kan du ge oss ett exempel på motsatsen till min "pesudofilosofi"? Kan du visa på nåt inlägg där du själv argumentera förnuftigt? Kan du inte göra det så kan vi inte fästa någon vikt vid ditt påstående. Tycker ditt inlägg är intressant, men dock endast i psykologisk mening inte i filosofisk. Kan du förresten utveckla vad du menar med att jag är "barnslig" och hur du skiljer dig från detta?

Du skriver vidare: "Fram till nu har allt försvar, i synnerligen från Hr.A och andra hobbynarkomaner, faktiskt alla som ett, gått utifrån subjektiva upplevelser och religiösa föreställningar utan något som helst belägg. Det är ni som måste visa varför Droger, som narkotiskt preparat och då i syfte att rusa sig kan försvaras, utifrån något som går utöver subjektiva smaksdomar (dvs oberoende om du gillar det eller inte)."

Det är ett anspråk, utan uppbackning. Kan du inte ge något skäl till varför ditt subjektiva smakomdöme om droger skall ges företräde framför andras så kan vi andra med gott samvete avfärda dig som diskvalificerandes dig själv. Ditt precis lika substanslöst som en direkt motsvarighet som kan se ut på följande sätt: "Det är DU som måste visa varför tvättmaskiner kan försvaras." Det här godtycket med vilket du går fram här ser jag inget skäl för oss andra att acceptera. Det är grundöst och irrationellt.

Vidare: "Ett grundkurs i filosofi ville fått vem som helst av er att se att argumentet är inkonsistent." Det tror jag inte, däremot hade den gjort deltagarna uppmärksamma på alla argumentationstekniska fel i dina inlägg. Man kan ju fundera, om du nu är så säker på din sak, varför du inte förmår framställa din sak med giltiga argument och förnuftiga argument. Dina affekter är inte skäl nog att ta dig på allvar, vi behöver lite substans också.

Vidare: "Så skippa wikiartiklar, kom igen, ärligt talat. De är skrevna av vem som helst. Hr Avantgardet kunde till och med kunna skrivet en artikel där. Än om jag är ganska säker på att den fort hade redigerats bort pga innehållets stora svagheter. "

Styrk detta! Dina rena spekulationer är direkt ointressanta. Vaska fram lite belägg och presentera dem, annars måste vi tyvärr betrakta detta som blott och bart retoriska smutsgrepp. Direkt ofilosofiskt.

Vidare:"Beklagar om jag med mina inlägg har sårat folks känslor vad angår kärlek till knarket. Men kärleken gör blind heter det väl? Och det är ingen tvivel om att några här är blinda i den kärleken. Ett argument som "Knark får själen att trancender till högre astralplan där jag kan finna sannheten hos Buddha" står helt omött med kritik, men ett argument över at droger faktiskt är skadliga, en börda för samhället blir påhoppat med utskällningar och tredjeklassingsargumentation."

Både kärlek och hat tenderar att göra en "blind". Därför undviker jag helst båda dessa ytterligheter när jag diskuterar droger. Har förhoppningen att också andra kan så försöka göra. Här är du tydligen besviken på dig själv för att du inte kan bemöta nån semireligiös kvacksalvare, men det är fel att beskylla drogerna eller de som argumenterar för en avkriminalisering för dina egna tillkortakommanden. Att det finns dårar innebär vidare inte att dina egna argument för den skull skulle bli ett uns bättre. Retoriker använder sig av sådana "effekter", men en filosof låter sig inte luras av sådan skenlogik.

Därefter: "Detta är några av grunderna att jag finner denna tråden rimligt ointressant. Och de som gör tråden ointressant är sådana figurer som Avantgardet m.fl, dessa tillför som sagt inget intressant och är bara en gäng okritiska babblande kvasiintellektuella bråkmakare, antagligtvis med en underlägsen fysik då de har valt denna formen för bråkmakeri där de står som mest underlägsna utan att själva förstå det."

Om du med intressant menar dina egna grundlösa och osakliga bluffargument, så håller jag med dig - då tillför jag alls inget "intressant". Och om du med "okritisk" menar motsatsen till det gängse, konventionella, språkbruket, så har du också rätt där. Men det är i mina ögon ett misshandlande av språket, och jag vill gärna ha några förnuftiga skäl till varför vi skall tillåta en så missvisande språkbehandling.

Min fysik är ett kapitel i sig. Vad som menas med "underlägsen" här - för att inte tala om dina pseudofreudianska psykologiseringar av detta fenomen eller icke-fenomen (ännu spekulerar du ju, som bekant, emedan du säkerligen inte undersökt min kroppskonstitution) - är oklart. Att du hyser nåt intresse för min fysik är intressant i sig, men än en gång endast i psykologisk bemärkelse. Jag är absolut ingen psykolog själv, men jag gissar att en sådan en sån här gång hade pekat på ett mindervärdeskomplex, men därom kunna jag endast spekulera och vill egentligen inte utge mig för att veta något säkert alls på området. Det är förbehållet dessa norska intellektuella giganter att göra såna utsvävningar. Kan endast säga att jag inte är imponerad för fem öre.

Slutligen: "Då tror jag att jag dessutom har sagt en del väldigt många kan känna sig eniga i..."

Förstår jag rätt om jag tolkar din text som ett slags populistiskt försök att vinna sympatier? Det är onekligen vad denna avslutande mening gör mig benägen att tolka det som.

Dock medger jag att du inte var helt ute och cyklade när du kallade mig "bråkmakare", men jag tycker du tog i i underkant. Agitator och uppviglare är epitet som lämpar sig bättre.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 30 dec 2008 17:32

Har roat mig med att se genom tråden lite grann. Detta är vad Avantgardet har att erbjuda av intellektuell extravagans;)

A: Vad skulle kunna försvara nyttjandet av toapapper?

Lägg ner med ditt meningslösa svammel.

A: Det var ju meningsfullt.

...Sen är det ju inte direkt någon hemlighet att det fanns kommersiella intressen bakom förbudet mot hampan. Detsamma gäller dess skadeverkningar. Du kanske borde prova på så du vet vad du yttrar dig om?

A: Hur definierar du drog?

Utfallet mot amy var grundlöst, och djävligt pre-Wittgenstein/Derrida.
(Amy hade skrivet: jag hörde att marijuana är inte mer farligt än cigaretter, men man har gjort dom olagliga för att då skulle det inte säljas så mycket cigaretter och så skulle dom inte få så mkt pengar.

allt är droger. t.ex jordgubbar.
vissa är bara starkare. )

A: Jordgubbar ändrar mitt sinnestillstånd (inte sinnesförnimmelse enbart alltså) - och enligt talesättet hade det varit bra om en och annan fick sig en liten pepparkaka emellanåt.

ALLT vi imundigar oss förändrar vårt sinnestillstånd och även omvänt - allt vi inte stoppar i oss (lågt blodsocker är ju en ständig källa till naturlig blues). Anledningen till att du missat detta är för att du aldrig tänkt över saken och undersökt.

A: Jag har det lätt på det viset (vadå finkänslig?), för det är precis så det fungerar. Lagens distinktion på olika ämnen är inte densamma som naturens. Kanske skulle vi införa fler distinktioner, vad sägs om rasbegrepp människor sinsemellan?

Rasbegrepp? Vad har rasbegrepp här att göra? Vilket självklart Hr A blir konfronterad med. Detta är hans svar:

A:Jag tror vi måste definiera problemet för att kunna tala om det, och några A4 tror jag är överflödigt, eftersom begreppet "drog" konnoterar, implicerar, värderingar som snedvrider våra föreställningar och frågeställningar kring fenomenet.
Citat:
Sluta med sandlåderetoriken.
Nej, rasbegrepp behövs inte. Har inget intrisinkalt värde. Inget av värde i alla fall. Det vet Du. Mellan Heroin och jordgubbar finns en uppenbar skillnad. Det vet Du också. Om inte, testa att ge dina ungar lite heroin, några gånger i veckan, under ett halvår. Du får återkomma därefter.

Uppenbar skilland mellan Heroin och Jordgubbar, vilken (annat än färg, form, smak o.s.v.)? Jag skulle ge ett barn Heroin lika lite som jag skulle ge det Spenat - av den enkla anledning att det skulle kunna vara potentiellt farligt (i långt mycket större utsträckning än för en vuxen). Detta gör knappast spenaten till en drog.

Om vi talar om skadeverkningar så finns det inte mycket som skulle undgå drogklassifikationen, inte heller om vi ser till förändringar i sinnestillstånd. Vad gäller skadeverkningar så är dessa inte något givet i produkten såsom sådan, utan är ett resultat konsumtionsmönstret. Emellertid så måste det påpekas att Heroin i icket överdrivna mängder har ytterst minimal skadepåverkan på kroppen - mindre än ett glas Coca-Cola.

Finns väl knappast något intrinsikalt värde i drogklassifikationen heller, ett instrumentellt däremot - så även i rasbegreppet.

Vad föreslår du själv för definition av begrepet drog när dessa möjligheter försvunnit? Lagbokens? Jaha, det var föga oväntat. Eller du kanske vill slingra dig och peka på "potentiellt missbruksbara" produkter, hur blir det då med TV? På ett kemiskt plan så är differensen minimal, men vi skulle kunna sträcka oss så långt som att hävda: en drog är ett kemiskt ämne som inte är livsnödvändigt för organismen. Fortfarande allt för brett? Det är emellertid den enda definition som inte helt saknar grund - annat än i skrönor och moralpanik.

En annan förnuftig definition är att: drogen är beroende av subjektet (tillåtet att skratta om man uppfattar den inte allt för subtila ironin i definitionen - som dock, likväl, är förnuftig).

1.A. kunde gett ett barn heroin lika gärna som spenat
2.Inte produkten som såda men konsumptionsmönstret? Well... detta är ju en idoits argumentation.
3.Instrumentellt värde i rasbegreppet...
4.en drog är ett kemiskt ämne som inte är livsnödvändigt för organismen – Det ville ha varit en hopplöst dålig argumentation då den bara vill omfamna en delmängd av det som kan vara kemiska ämner som inte är livsnödvändiga för kroppen
5.den enda definition som inte helt saknar grund – Nej, den gör faktiskt inte det, finns en god del som tyder på det motsatta. DU får bevisa varför forskningen inte stämmer. Det är upp till dig att komma med en giltig falsifikation av detta. Du måste visa varför det bara är moralpanik och skrönor. Kom igen du stora tänkare. Upp till bevis, detta är starka påstånder, ska de vara av värdi måste du underbygga dem.

På frågan om Herr A er anarkist svarar han skarpsindigt:

Är Du anarkist?

Vad sade du om sandlåderetorik?

Men Ja, OM det förutsätter en tro på att människans beslutsfattade inte blir bättre av paternalism och blåslampor i arslet, och om vi däri också tar hänsyn till behavioristisk forskning istället för att ta på oss skygglappar och blint hänvisa till en "helig skrift" som, oavsett innehåll, aldrig kunnat följas av samtliga och aldrig så heller kommer att göras och därför inser vi, klart och tydligt, att straffet är poänglöst - annat än i bemärkelsen att det får mentalt underutvecklade människor att klappa sig själva på axeln med de betryggande orden, "Gud, vad bra jag är!".

1.Behaviouristisk forskning, heliga skrifter och en längre utläggning om straffens meningslöshet och generellt annat babbel som inte har med tråden att göra i den form det står nu.

Det är en bra definition men den skulle inte kunna innefatta psykedeliska "droger" - de skapar inget beroende - och inte heller THC, vilket är det kvantitativt största utav de verksamma ämnena i hasch/cannabis, inte kan räknas dit heller - inte i egenskap av att det är inte skulle vara beroendeframkallande, vilket det är, men i egenskap av fettsyra som också är energi.

1.Är det beroendeframkallandet som är ett problem du försöker att lösa? Det har ingenting med problemställningen, (kan droger försvaras?) att göra.

A: Fast det är ju just USA som satte igång hela den här drogrepressiva cirkusen..."war on drugs", Henry Anslinger och så vidare...

A: Ta nu inte bort styrkan i argumentet på detta sättet! Vissa är allergiska!

A: Självfallet har du rätt, men att koppla ihop "War on drugs" med MKULTRA - konspirationskänsliga individer varnas. Låtom oss avgränsa oss endast till drogerna, inte hjärntvättsprogram.

Bra, klarar du det då Hr. A?

A: Vilken tur att Amy inte åt svamparna istället, då hade Amy nämligen kunnat bli hög. Psilocybin bryts ned av värme (över 60 grader celsius).

Mig själv och mitt svar till AMY:
Om inte det här är et skämt så tror jag att det är det dummaste jag har hört. Hallucinera bortom meditationens gränser? Hallucinera bättre än samhället??? Buddha? Vad är nu detta???
Självklart att knark inte är bra, var i all världen har folk som påstår att knark är bra fått det ifrån? Ett pålitligt narkotikamiljö som i rusen börjar att snacka om meditasjoner och hallucinacioner bortom meditationens gränser? Knark öppnar ingen dörrar i hjärnan, det påverkar hjärnan för att det förstör fina saker där inne som receptorer. Knark är inte bra och att jämföra det med alkohol är fullständigt idiotiskt, vem tror att alkohol är bra då? Kanske kan knark vara roligt för den som använder det, det är en annan femma, men inte är det så väldigt bra... Morötter är bra, jogga är bra, frisk luft är bra, men LSD, Cannabis, Kokain, Amfetamin, Ecstasy, Crack, Heroin är faktiskt inte vidare bra...

Har du snackat med Gud? O.l. Kom igen ärligt talat....

Mig själv:

Knark är inte bra och att jämföra det med alkohol är fullständigt idiotiskt, vem tror att alkohol är bra då?

Rising: Om ingen tror att alkohol är bra så är väl jämförelsen jättebra? Hur får du ihop ekvationen ovanför? De risker du talat om gällande narkotikaklassade preparat gäller väl också för alkohol?

Det jag påpekar här är just prcis ett sådant tu quoque som Hr. A just precis har blivit bevisste existensen av. Blev Aristoteles Retoriken nyss översatt till svenska eller?
Att några farliga substanser tillåts legitimerar inte andra om den första också är fel...

A: Tyvärr Rafael, den där lallarn blev bäng av haschrester i bongkoppen, inget annat! Lita på mig, gör det!

Rafael skrev:
Jag är för legalisering i de flesta fall, men detta medför också att ingen har rätten att tvinga pengar från mig (skatt) för någon annans avgiftning/hjälp med drogproblem osv; konsekvensvidrigt är det annars. Antingen har vi skatter som betalar dyl. (och i så fall ska det också vara olagligt och belagt med dödstraff), eller så tar vi bort dessa skatter och legaliserar "det hela".  

A: Det fina med en legalisering är att staten själv skulle kunna producera och sälja drogerna, och därigenom med hjälp av skatter man får in den vägen bekosta mycket av rehabiliteringen. Den bekostas annars redan idag av skattemedel.

Svar från Hr. A med ett skarpsindigt «anarkistiskt» inlägg. Blev socialdemokrat i en vändning där...

A:
Jag förstår visserligen inte hur jag som icke-rökare skulle påverkas av tobaksskatten, eller som icke-drinkare av alkoholskatten, men jaja. Tanken med att ha staten som distributör var främst för att kunna kvalitetskontrollera fast jag inser nu att det är onödigt. Vi kan ju bygga ut konsumentverket och förlägga distributionen till privathandlare - så länge varorna är kvalitetskontrollerade. Jag kom tack vare detta på den briljanta lösningen att vi kunde anställa missbrukare till detta ändamål och reducerar på samma gång både kriminaliteten och hemlösheten drastiskt. Frågan blir då: vad gör vi med alla överblivna, arbetslösa, poliser?

missbrukarna kan slavbindas ytterligare till detta. Det var DU själv som kallade de missbrukare.
Det övriga orkar jag helt enkelt inte att kommentera

A: ...och som tidigare påpekat så är det redan nu i dagsläget skattebetalarna som står för hela kalaset.

A: gråa hår: Du kan inte göra en sån generalisering. Kokain och LSD är långt ifrån samma sak. Den ena gör dig hysteriskt energisk, självsäker m.m. och den andra ställer hela verkligheten på ända. Har du inte "trippat" så har du NO IDEA WHATSOEVER vad det innebär, så enkelt är det.

Vad skulle det vara för fel med att berusa sig egentligen? Att hänvisa till riskerna är inte tillräckligt, de skulle gå att sälja med bruks- och doseringsanvisningar samt en utförlig bipacksedel - precis som vanliga preparat man köper på apoteket.

Subjektivistargumentet
Bipackssedeln är där för att människor bl.a inte ska ta för mycket. Vadå är du helt körd?

A:
Min egen erfarenhet är inte att det är dogens lyckorus som gör någon till missbrukare utan att det är verklighetens i motsvarande grad negativa "rus" som gör det. Så var det i mitt fall, och när inget behov längre fanns att missbruka så slutade jag helt enkelt.

Jag är helt klart för en legalisering av prostitution, eftersom det är ytterligare ett fenomen vi inte bara kan sopa under mattan utan kommer alltid att finnas. Legaliserar vi prostitutionen kan de prostituerade pensionspara, betala skatt, och allt vad som tillkommer i form av skydd genom "vanliga" arbeten. Ingen, utom undantag, prostituerar sig "för skojs skull", och det finns ingen som helst anledning att sparka på dem som ligger ned.

Samhällets logik är allt annat än nykter när det gäller droger och prostitution.  

1.Men du har börjat om igen va?
2.Men nu var tråden inte om prostitution än om det nog kan sättas upp mot rusmissbruk med ganska bra resultat.

Mitt svar till subjektivistargumentet:

Jag har inte gjort ett kategoriseringsfel i det hela taget. Det jag skrev var referat från en samtale med en läkare om narkotikas effekter och bieffekter, han hadde inget positivt att säga utifrån et pharmaceutiskt perspektiv om LSD, Ecstasy eller Psilocybin. Det enda han kunde säga något positivt om var just kokain. Jag är enig att om jag inte har "trippat" så kan jag inte säga något om hur det känns å "trippa", men oansett vad skulle en subjektiv upplevelse av en rus vara av för intresse? Det man därimot kan säga ganska mycket om är hur effekterna har verkat på det fysiska och det psykiska, vilket det också är gjort en god del forskning på(och mycket väl anerkänt sådan lägg väl att märka). Men oansett så är ju detta själva utgångspunkten för mina inlägg. Antingen så måste man försvara/kriticera detta ut ifrån fyra möjliga perspektiv (nu snackar jag om drogen och inte legalisering/förbud i politisk betydning).
1. Narkotika medför psykiska/fysiska skadeverkningar.
2. Narkotika medför psykiska/fysiska positivt gunstiga effekter.
3. Narkotika har en positiv innverknad rent subjektivt på dig som använder
4. samma som över men negativ.

Med utgångspunkt i den faktiska situation i Sverige idag.
1 och 2 öppnar för möjligheten för debatt
3 och 4 gör det inte egentligen. Men 3 och 4 står som grundlag (samling av data) i utformningen av 1 och 2. Altså står vi igen med en tvådelt bild av samhället. Antingen ett samhälle som (1) förbjuder narkotika för att det är skadligt eller (2) ett samhälle som konspirerar mot oss och sprider lögner om narkotika. Punkt (2) vill jag klassificera som ett religiöst ståndpunkt. Jag säger altså du kan välja att diskutera utifrån dessa när du vill försvara drogen -Kan droger försvaras var det inledande inlägget som sagt. Om du vill försvara användandet av drogen på politiska grunder så är det något annat, då kan man dra in politiska argumenter som syn på frihet eller förmynderi eller vad man vill. Men ett försvar av drogen som drogens effekter vill vara en annan femma...

Så långt, vem av oss två har tillfört mest till denna tråden av värdi? Du har skrivit fler inlägg, men knappast väldigt substansiella...

Vanligtvis ville jag få pengar för det här, men eftersom jag är så snäll så slaktar jag dina meningslösa substansløsa argument helt gratis:)

F

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 dec 2008 17:40

Intressant, men du skulle tjäna på att göra framställningen lite mer överskådlig. Just nu är det svårt att alls förstå vad du avser med ditt klippande och klistrande, och vem som skrivit vad.

Du får gärna lägga fram ditt argument än en gång, och tydligt, så kan vi ta vid därifrån.

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 30 dec 2008 17:45

Två sista kommentarer för jag lämnar denna tråd:

Citat:
Du börjar med att be mig se över hur jag själv argumenterar i det du kallar mina "pseudofilosofiska" inlägg. Därefter följer följande harrang, inte logiskt givetvis men i din text likväl: "Efter att du bl.a kom in på forumet så har många av de intressanta folken lämnat forumet. Nu ser det ut som om fler bra folk inte orkar mer. Tror inte jag har läst ett endaste förnuftigt eller väl genomtänkt argument från din sida så länge du har varit på detta forumet. Vad gör du egentligen här? Har du inga vänner eller?"

Du beskyller mig visst för att ha jagat bort vad du kallar "de intressanta folken". Hur har det gått till? Har jag punkterat nån uppblåst typ? Inte helt ovanligt. Det tar jag på mig, men då är det å andra sidan ingen förlust och ditt smakomdöme är alltså inte heller intressant. Varför argumenterar du ad hominem? Kan du ge oss ett exempel på motsatsen till min "pesudofilosofi"? Kan du visa på nåt inlägg där du själv argumentera förnuftigt? Kan du inte göra det så kan vi inte fästa någon vikt vid ditt påstående. Tycker ditt inlägg är intressant, men dock endast i psykologisk mening inte i filosofisk. Kan du förresten utveckla vad du menar med att jag är "barnslig" och hur du skiljer dig från detta?

1. Det jag skrev om min pesudopsykologiska analys av din profil bygger jag på en räcke av dina tomma och meningslösa utsagn. Du hetsar upp dig själv och låter som en tredjeklassing som hetsar till bråk utan att tillföra något själv.

2. Det är du som är en uppblåst, kunnskapslös tönt. Det vet du själv, innerst inne... Du har jagat bort folk för att de inte orkar att diskutera med sådana som dig, Stefan med flera. Se över dig själv, det kostar så lite. Sådana besserwisser-nissar som dig förstör bara och blir helt ointressanta. Lycka till vidare...

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 30 dec 2008 17:46

Avantgardet skrev:Intressant, men du skulle tjäna på att göra framställningen lite mer överskådlig. Just nu är det svårt att alls förstå vad du avser med ditt klippande och klistrande, och vem som skrivit vad.

Du får gärna lägga fram ditt argument än en gång, och tydligt, så kan vi ta vid därifrån.

A:

Det är du...

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 30 dec 2008 17:49

*Tatt bort pga osaklighet, - Grå Hår*

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 dec 2008 17:52

gråa hår skrev:
Avantgardet skrev:Intressant, men du skulle tjäna på att göra framställningen lite mer överskådlig. Just nu är det svårt att alls förstå vad du avser med ditt klippande och klistrande, och vem som skrivit vad.

A:

Det är du...

Ja, det begrep jag, men framställningen saknar röd tråd, och det är svårt att förstå ur vilken kontext alla citat är hämtade. Uppskattar ditt arbete med texten, men hade hemskt gärna kunnat tyda den också.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 dec 2008 17:54

gråa hår skrev:Agitator och uppviglare är epitet som lämpar sig bättre.

Nej, det passar inte. Den snoriga skitungen som hoppar upp och ner av glädje för en slåsskamp. Det är du. Agitator och Uppviglare är epiteter som passar stora männ och kvinnor i allafall i någon förstånd. Du har inte gjort dig förtjänt av någonslags storhet annat än i käften. Rappakaljababblare, läs en bok!

Jaha, det var alltså ditt svar när jag synat sömmarna i ditt förra inlägg och visat på att det inget alls innehöll av substans. Affekt och inget annat. Du är nästan lite söt som du håller på.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 dec 2008 17:58

gråa hår skrev:Två sista kommentarer för jag lämnar denna tråd:

Citat:

1. Det jag skrev om min pesudopsykologiska analys av din profil bygger jag på en räcke av dina tomma och meningslösa utsagn. Du hetsar upp dig själv och låter som en tredjeklassing som hetsar till bråk utan att tillföra något själv.

2. Det är du som är en uppblåst, kunnskapslös tönt. Det vet du själv, innerst inne... Du har jagat bort folk för att de inte orkar att diskutera med sådana som dig, Stefan med flera. Se över dig själv, det kostar så lite. Sådana besserwisser-nissar som dig förstör bara och blir helt ointressanta. Lycka till vidare...

Är det jag som hetsat upp mig själv? :D  

Jaha, jag är en "uppblåst, kunskapslös tönt". Vad kul att jag är i så fint sällskap då, som inte förmår med all sin lärdom visa på vad motsatsen skulle vara för något. Vad jag minns av Stefan så hade han just inga bra argument. Visst var han skolad i analytisk filosofi, och stilistiskt duktig inom ett slikt gebit, men form förmår tyvärr aldrig täcka upp för brist på innehåll. Lika lite förmår dina anspråk på lärdom och förnuft täcka upp för bristen på desamma i dina faktiska inlägg.

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 30 dec 2008 17:59

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 30 dec 2008 18:04

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 dec 2008 18:12

Som jag sa - affekt och inget annat! :wink:

Jag vet inte vad det är du vill att jag ska ha. Vet du det? Sen vet jag inte riktigt varför jag överhuvudtaget skulle vilja besitta detta som du tycker att jag ska besitta, vet inte om det skulle kunna tänkas som något gott att besitta de ting som du eftersträvar hos någon. Hitintills har du ännu inte gett mig något skäl att tro att du skulle vara en god bedömare av goda ting.

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Till A. och hela alfabetet!

Inläggav * KYREUS * » 30 dec 2008 18:32

Var finns ödmjukheten och respekten för trådens substans/essens?

(c) KYREUS, 65 ÅR
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

gråa hår
Kontakt:

Re: Till A. och hela alfabetet!

Inläggav gråa hår » 30 dec 2008 18:35

(c) KYREUS skrev:Var finns ödmjukheten och respekten för trådens substans/essens?

(c) KYREUS, 65 ÅR

Ursäkta, du har rätt...

Grå hår

J R Auk

Inläggav J R Auk » 30 dec 2008 19:29

Vad är det för källor som ni som talar om droger som så farliga använder?

Jag har brukar droger i 10 års tid, de senaste 5 åren ganska ofta och regelbundet. Om det har förstört något så fruktar jag vad jag skulle "varit" om detta inte blivit förstört.

Vad är det hemska som händer mig? Vad är det som skulle kunna vara så mycket bättre och varför? Annorlunda behöver du inte argumentera för att det skulle vara, men bättre måste backas upp.

Jag tycker faktiskt att det ganska solklart hittills argumenterats bättre för droger än mot dem. Inte minst just för att det är orimligt att förbjuda något tills man kan ge skäl för att tillåta det. Det omvända borde råda som utgångsläge.

Vad det gäller distinktionen av droger, och vad som skiljer "droger" från andra substanser, så har det blivit snårigt. Men det är på grund av det stora godtycket i klassificeringarna och inte på grund av argumentationen här.

Att säga att morötter är bra men droger dåliga är inte så uttömmande.

Alla substanser påverkar oss och vi måste se till alla substansers "rimliga" mängd.

Se på ett vaccin, du tar det skadliga och använder det för att förbereda kroppen.

Se på narkosen, skickligt använt lugnar den kroppen så att kirurgen kan göra sina ingrepp taffliga ger den hjänskador eller leder till döden.

Sen det här snacket om att samhället lider, vem är det samhället? Hur lider det?

Är det brottet mot idealet som ger lidandet? Om så vems ideal?

Jag förstår allvarligt inte en enda av de invändningar som har givits. Det är som att ni motståndare vill ha sagt att inte alla droger alltid är bra, men glömmer bort er och säger att alla droger vid alla tider är dåliga. Men det helt utan någon motivering.

Att folk dör av droger är väl självklart då det många gånger är människor med problem som tyr sig till droger, precis som fet mat skapar fettma inte främst för att maten är fet utan för att förhållandet, relationen, mellan den som äter och det som äts inte är balanserad. Men att folk dör av droger säger inget om huruvida droger bör förbjudas eller inte. Ingen vill förbjuda diskmedel på grund av alla som skadas av att äta det, man reglerar och informerar. Främst informerar. Vad är skillnaden med droger? Att vi kan njuta av det?

Skall vi skämmas för den njutning vi kan ge oss genom onani också, genom sex, skall det också beläggas med förbud då det kan ta tid, och ork från idealet, som samhället kan innebär?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Psykologi"