Jag ser inte hur Du med auktoritet kan hävda att evolutionsteorin är en vetenskaplig teori. Frågan är i högsta grad en definitionsfråga; de flesta inlägg i den här tråden har jag lagt fram utifrån ett popperskt perspektiv.
Stefan,
Nu avser jag i diskussionen huvudsakligen ideal- och inte realfall av poppersk vetenskapsfilosofi. Jag försöker inte hävda att vad jag beskriver är så som verklighetens forskning bedrivs.Stefan skrev:Inga vetenskapliga teorier ges upp bara för att den har problem att ta hand om ett fall. Anomalier kommer till en början att bortförklaras, och det med all rätt. Endast om man får många och stora anomalier kommer man att söka efter en alternativ teori.
Om vi säger så här: vilka hållfasta prediktioner kan man göra utifrån evolutionsteorin, som inte finns inbyggt i "det vi observerar är det som existerar".Exakt vad är det som är tautologt hos evolutionsteorin?
Ponera att vi gör ett biologiskt experiment och låter bakterier växa i ogynnsam miljö. Det finns egentligen oändligt många alternativ, men om vi begränsar oss till de två troligaste: (1) kulturen dör (tänk penicillin) (2) kulturen muterar och överlever (tänk antibiotikaresistens). Oavsett vad som sker [(1) el. (2)] så är det helt i linje med evolutionsteorin, ipso facto. Nu kommer poängen: vågad förutsägelse! (Av alla möjligheter, så var alla rätt) Det är inte precis Halley el. Clairaut som förutsäger återkomsten av Halleys komet (den senare med en månads noggrannhet) i förväg (oändligt liten chans att gissa rätt blint). Hade kometen inte dykt upp på avsatt tid, så hade man vetat att någonting var fel, eftersom dessa teorier är syntetiska.